Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.
Digitalna transformacija – zvuči grandiozno, zar ne? Kao čarobni štapić koji rješava sve poslovne izazove. Ne mora biti ni izgovorena do kraja, a već potiče ideju dramatične promjene, zamjene starog za novo i svijetlu budućnost vođenu tehnologijom.
No - nepopularno mišljenje - većina tvrtki zapravo nije “zrela” za transformaciju, već im je potreban digitalni razvoj.
Transformacija stvara pogrešna očekivanja i zanemaruje stvarnu dinamiku aktivnosti i odnosa koji stoje iza uspjeha digitalizacije poslovanja. Razvoj, za razliku od nje, bolje odražava ono što se u praksi stvarno i događa – postepenu, fleksibilnu i ljudski vođenu prilagodbu poslovanja digitalnom dobu i alatima. Pogotovo kada pričamo o marketingu, prodaji i korisničkoj podršci.
Transformacija se često prezentira kao dramatičan, jednokratan događaj. Radi se o radikalnoj promjeni – zamjeni starih sustava i procesa novima. Zvuči revolucionarno, ali koliko tvrtki može zaista proći kroz takav proces bez posljedica na kulturu i svakodnevni rad?
Ona stvara pritisak i osjećaj nužnosti skoka u nepoznato, a to je iznimno plodno tlo za razvoj stresa, otpora i nesigurnosti u timu. Često je percipirana i kao projekt s točnim početkom i krajem, zanemarujući pri tom činjenicu da stvarna promjena zahtijeva trajni napor.
I to napor čovjeka!
Većina ovakvih projekata stavlja preveliki fokus na tehnologiju i ne uzima u obzir najbitniji faktor digitalne transformacije – ljude koji trebaju živjeti i raditi unutar novih okvira poslovanja.
Razvoj je, nasuprot tome, dugoročan i iterativan proces. Njegova svrha nije drastična promjena, već prilagodba i stalno unapređenje postojećeg sustava. On jednostavno bolje uzima u obzir stvarnost poslovnih procesa i ljudske prirode.
Digitalni razvoj poslovanja ne inzistira na revoluciji – on podržava evoluciju, temeljenu na tri ključna elementa:
Za razliku od transformacije, ne stvara dojam čarobnog štapića već alata koji treba podržati ljude u njihovom svakodnevnom radu, a ne opteretiti ih.
Bez obzira na to kako nazovete svoj projekt – razvoj ili transformacija – zapamtite, pravi izazov nije tehnologija, već ljudi.
Prema McKinsey-u, samo 30% transformacijskih projekata uspijeva postići svoje ciljeve, a glavni razlog neuspjeha je otpor unutar organizacije. Ljudi ne vole promjene, što nije iznenađenje – promjene zahtijevaju izlazak iz zone komfora, a to uvijek izaziva strah i nesigurnost.
Jedan CRM sustav neće preko noći povećati prodaju. AI neće automatski personalizirati korisničku podršku. Zašto? Jer sve tehnologije zahtijevaju ono što se ne može kupiti – usvajanje, prilagodbu i aktivno sudjelovanje zaposlenika. U tome leži stvarna promjena – razvoj ili transformacija poslovanja - u načinu na koji ljudi razumiju i koriste tu tehnologiju. U protivnom, ona postoje samo skup, neiskorišteni resurs.
Timothy T. Tiryaki, PhD, autor knjige "Leading with Culture", ističe kako je operativna kultura, jedna od tri ključne dimenzije kulture (uz viziju kao "sjevernu zvijezdu" i iskustvo zaposlenika) i predstavlja način na koji surađujemo i ostvarujemo ciljeve unutar organizacije. Upravo sustavi, prema njegovim istraživanjima, čine temelj visokoučinkovite operativne kulture. Oni su ključ za stvaranje okruženja koje omogućuje učinkovitost i otpornost.
Zašto je sustav važan?
Praktičnost
Integracija
Iskorištenost
Adekvatnost
Sustavi nisu samo tehnička infrastruktura – oni su srž operativne kulture. Njihova pravilna implementacija, upotreba i prilagodba omogućuju tvrtkama da budu otpornije, fleksibilnije i učinkovitije.
Sustav je "kultura organizacije u akciji".
U kontekstu operativne kulture, pojam sustav često se koristi za označavanje strukturiranih procesa i alata koji omogućuju učinkovitost organizacije. Jedan od takvih sustava, o kojem redovito pišem u ovoj kolumni je i Revenue flywheel, a njegovi ključni elementi su: procesi, strategija, taktike, kampanje, tehnologija i resursi.
Ako želite da vaš digitalni razvoj ili transformacija budu uspješni, ili jednostavno u skladu sa spomenutim poslovnim modelom - krenite od resursa i procesa.
Resursi: Tko radi što?
Procesi: Što, kako i zašto?
Kada je sustav dobro postavljen, ljudi u organizaciji imaju okvir koji im omogućuje lakšu tranziciju i prihvaćanje promjena.
Digitalna transformacija je seksi pojam – zvuči brzo, moćno i neizbježno. No, u stvarnosti, transformacija je rijetko viđena pojava.
Ljudi su ključ. Bez njihove spremnosti, promjene mindseta i jasnog vođenja kroz proces, nijedan projekt neće postići svoje ciljeve.
Želite uspjeti u digitalnom razvoju? Počnite s razumijevanjem potreba svojih ljudi (zaposlenika i kupaca), izgradnjom jasnih struktura i uspostavom procesa koji podržavaju rast vašeg poslovanja.
Možda je vrijeme da prestanete ganjati transformaciju i okrenete se digitalnom razvoju poslovanja.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Čarter industrija funkcionira po sličnim pravilima: poznata imena, provizije, sajmovi i ponuda. Ali ako ste i vi u istom krugu, znate da to više nije dovoljno. Agenti danas traže puno više od liste cijena i slobodnih termina. U svom novom članku Selma Ćubara donosi konkretan vodič o tome kako ozbiljno postaviti B2B marketing u čarteru, privući agente koji vrijede - i zadržati ih.
Većina čarter tvrtki i dalje posluje po modelu "najam broda i to je to". Brod se očisti, spremi, preda u čarter i to je kraj priče. Ali gosti više ne dolaze samo zbog mora i jedrenja. Dolaze jer žele doživjeti lokaciju. Žele vidjeti kako se stvarno živi na otocima, što rade ljudi koji tamo žive, gdje kupiti maslinovo ulje...
U novom članku za čarter.hr, Ivica Žuro secira naš omiljeni nacionalni sport: javno žaljenje nad cijenama, turistima, kavama i vlastitom državom. Ali možda je došao trenutak da se pitamo - jesmo li stvarno toliko loši, ili samo tako zvučimo?
Vaši gosti žele mir. Žele da sve ide glatko i funkcionira te da im se ne mora tri puta objašnjavati gdje se što pali. Kad brod “zna” što gost treba, onda više ne govorimo o čarteru, nego o iskustvu koje ostaje. I tu počinje stvarna vrijednost pametnih tehnoloških rješenja na vašem plovilu.