Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.
Digitalna transformacija – zvuči grandiozno, zar ne? Kao čarobni štapić koji rješava sve poslovne izazove. Ne mora biti ni izgovorena do kraja, a već potiče ideju dramatične promjene, zamjene starog za novo i svijetlu budućnost vođenu tehnologijom.
No - nepopularno mišljenje - većina tvrtki zapravo nije “zrela” za transformaciju, već im je potreban digitalni razvoj.
Transformacija stvara pogrešna očekivanja i zanemaruje stvarnu dinamiku aktivnosti i odnosa koji stoje iza uspjeha digitalizacije poslovanja. Razvoj, za razliku od nje, bolje odražava ono što se u praksi stvarno i događa – postepenu, fleksibilnu i ljudski vođenu prilagodbu poslovanja digitalnom dobu i alatima. Pogotovo kada pričamo o marketingu, prodaji i korisničkoj podršci.
Transformacija se često prezentira kao dramatičan, jednokratan događaj. Radi se o radikalnoj promjeni – zamjeni starih sustava i procesa novima. Zvuči revolucionarno, ali koliko tvrtki može zaista proći kroz takav proces bez posljedica na kulturu i svakodnevni rad?
Ona stvara pritisak i osjećaj nužnosti skoka u nepoznato, a to je iznimno plodno tlo za razvoj stresa, otpora i nesigurnosti u timu. Često je percipirana i kao projekt s točnim početkom i krajem, zanemarujući pri tom činjenicu da stvarna promjena zahtijeva trajni napor.
I to napor čovjeka!
Većina ovakvih projekata stavlja preveliki fokus na tehnologiju i ne uzima u obzir najbitniji faktor digitalne transformacije – ljude koji trebaju živjeti i raditi unutar novih okvira poslovanja.
Razvoj je, nasuprot tome, dugoročan i iterativan proces. Njegova svrha nije drastična promjena, već prilagodba i stalno unapređenje postojećeg sustava. On jednostavno bolje uzima u obzir stvarnost poslovnih procesa i ljudske prirode.
Digitalni razvoj poslovanja ne inzistira na revoluciji – on podržava evoluciju, temeljenu na tri ključna elementa:
Za razliku od transformacije, ne stvara dojam čarobnog štapića već alata koji treba podržati ljude u njihovom svakodnevnom radu, a ne opteretiti ih.
Bez obzira na to kako nazovete svoj projekt – razvoj ili transformacija – zapamtite, pravi izazov nije tehnologija, već ljudi.
Prema McKinsey-u, samo 30% transformacijskih projekata uspijeva postići svoje ciljeve, a glavni razlog neuspjeha je otpor unutar organizacije. Ljudi ne vole promjene, što nije iznenađenje – promjene zahtijevaju izlazak iz zone komfora, a to uvijek izaziva strah i nesigurnost.
Jedan CRM sustav neće preko noći povećati prodaju. AI neće automatski personalizirati korisničku podršku. Zašto? Jer sve tehnologije zahtijevaju ono što se ne može kupiti – usvajanje, prilagodbu i aktivno sudjelovanje zaposlenika. U tome leži stvarna promjena – razvoj ili transformacija poslovanja - u načinu na koji ljudi razumiju i koriste tu tehnologiju. U protivnom, ona postoje samo skup, neiskorišteni resurs.
Timothy T. Tiryaki, PhD, autor knjige "Leading with Culture", ističe kako je operativna kultura, jedna od tri ključne dimenzije kulture (uz viziju kao "sjevernu zvijezdu" i iskustvo zaposlenika) i predstavlja način na koji surađujemo i ostvarujemo ciljeve unutar organizacije. Upravo sustavi, prema njegovim istraživanjima, čine temelj visokoučinkovite operativne kulture. Oni su ključ za stvaranje okruženja koje omogućuje učinkovitost i otpornost.
Zašto je sustav važan?
Praktičnost
Integracija
Iskorištenost
Adekvatnost
Sustavi nisu samo tehnička infrastruktura – oni su srž operativne kulture. Njihova pravilna implementacija, upotreba i prilagodba omogućuju tvrtkama da budu otpornije, fleksibilnije i učinkovitije.
Sustav je "kultura organizacije u akciji".
U kontekstu operativne kulture, pojam sustav često se koristi za označavanje strukturiranih procesa i alata koji omogućuju učinkovitost organizacije. Jedan od takvih sustava, o kojem redovito pišem u ovoj kolumni je i Revenue flywheel, a njegovi ključni elementi su: procesi, strategija, taktike, kampanje, tehnologija i resursi.
Ako želite da vaš digitalni razvoj ili transformacija budu uspješni, ili jednostavno u skladu sa spomenutim poslovnim modelom - krenite od resursa i procesa.
Resursi: Tko radi što?
Procesi: Što, kako i zašto?
Kada je sustav dobro postavljen, ljudi u organizaciji imaju okvir koji im omogućuje lakšu tranziciju i prihvaćanje promjena.
Digitalna transformacija je seksi pojam – zvuči brzo, moćno i neizbježno. No, u stvarnosti, transformacija je rijetko viđena pojava.
Ljudi su ključ. Bez njihove spremnosti, promjene mindseta i jasnog vođenja kroz proces, nijedan projekt neće postići svoje ciljeve.
Želite uspjeti u digitalnom razvoju? Počnite s razumijevanjem potreba svojih ljudi (zaposlenika i kupaca), izgradnjom jasnih struktura i uspostavom procesa koji podržavaju rast vašeg poslovanja.
Možda je vrijeme da prestanete ganjati transformaciju i okrenete se digitalnom razvoju poslovanja.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Čarter web stranice često se svedu na isto: slični brodovi, isti opisi, ništa novo za gosta ni za tražilicu. Ali vi imate dobru ponudu, a Google vas i dalje preskače… Znate li koje su to greške koje radite a koje vas koče? Evo konkretnih savjeta kako ih riješiti.
Nedavna presuda švicarskog nadzornog tijela protiv Booking.com-a otvara važnu temu i za čarter industriju: dominacija posrednika, visoke provizije i praksa davanja popusta iz tuđeg poslovnog modela ozbiljno narušavaju tržišnu ravnotežu. Iako čarter nema jednog OTA diva, mehanizmi su itekako slični, a posljedice sve vidljivije. Vrijeme je da se otvoreno postavi pitanje: tko zaista upravlja prodajom, a tko snosi sve operativne rizike?
Kad svi bježe u sigurnost, on je krenuo “kontra” - ravno prema krizi. Usred pandemijskog kolapsa turizma, Ivica Žuro odlučuje osnovati savjetničku firmu. Ne iz ludosti, već iz uvjerenja kako se najvažniji potezi povlače kad je najteže. U tekstu za čarter.hr vodi nas kroz stvarne pregovore s bankama, konkretne poslovne poteze i planove sa konkretnim ciljem a to je: preživjeti je prvi korak, nakon toga mora ići dovođenje u red.
Ako ste kao većina čarter tvrtki, društvene mreže su vam negdje pri dnu popisa. Objavite kad stignete, kad se nešto dogodi. Ili jednostavno ne stignete nikad. A onda dođe sezona i pomislite: “Trebali bismo nešto objaviti…” Ovaj vodič je tu da vam pokaže kako s minimalnim trudom napraviti jednostavan plan objava koji ima glavu i rep.