Prvi one-stop shop za čarter tvrtke


„Cilj nam je stvoriti 'one-stop shop' za poslovanje nautičkih čarter tvrtki u Hrvatskoj.“

Zemlja smo s najvećom nautičkom čarter flotom na svijetu. Nautički turizam kod nas cvjeta i pokazuje veliki potencijal za rast, unatoč pandemiji. Da možemo bolje i održivije dobro znaju svi profesionalci i operativci iz te industrije, a sada će dobiti i prvo specijalizirano web mjesto koje će im uvelike olakšati poslovanje. 

„Dobre poslovne odluke puno je lakše donijeti kada imate prave informacije u pravo vrijeme“, kaže Selma Čmelik, osnivačica čarter.hr-a te specijalistica za digitalni marketing s višegodišnjim iskustvom rada u čarter industriji. 

Već je tada u čarteru osjetila potrebu za kreiranjem mjesta koje će objediniti sve potrebne informacije, pratiti trendove i propise, ali i upoznati čarter tvrtke s alatima koji im mogu pojednostaviti i poboljšati poslovanje. Svoju je ideju pretvorila u stvarnost, a što ju je motiviralo na taj pothvat te koje će sve benefite ovo specijalizirano web mjesto donijeti industriji saznajte u razgovoru s osnivačicom čarter.hr-a, Selmom Čmelik!

Čarter.hr jedinstveno je web mjesto koje čarter tvrtkama u Hrvatskoj na jednom mjestu donosi sve relevantne informacije, alate i sadržaj koji olakšavaju poslovanje i pomažu pospješiti rast. Koja je bila tvoja motivacija u pokretanju čarter.hr-a, kako je do toga došlo?

Niz godina sam radila u čarter industriji te sam i prije pokretanja marketinške agencije osjetila potrebu za nekim mjestom na kojem će profesionalci i operativci iz te industrije moći pronaći sve informacije potrebne za čarter poslovanje, pogotovo uredbe, propise, trendove koji se jako brzo mijenjaju. Takvog stručnog mjesta tada nije bilo - uglavnom smo se oslanjali na izvore informacija i događanja vezana uz srodne industrije, poput one hotelske te tražili kako ih primijeniti na čarter, što svakako nije idealno.

Kada nas je zadesila pandemija, uz višak vremena i razgovor s ljudima iz industrije i onima oko nje shvatila sam da bi se moja ideja mogla realizirati i biti itekako korisna, samo ju treba dobro razraditi. 

Što te privuklo čarter industriji i kako je započela tvoja karijera u tom području?

Nakon završenog studija turističke komunikologije zaposlila sam se u čarter tvrtki gdje sam „pekla zanat“. Područje me iznimno zanimalo, radila sam temeljito i dosta se educirala kako bih olakšala posao sebi i drugima te pospješila postizanje željenih rezultata. 

S vremenom, kako je rastao značaj Googlea i interneta općenito, otkrila sam potencijal digitalnog marketinga u čarteru te sam se dodatno educirala u tom smjeru. Rezultat je bio pokretanje vlastite agencije za digitalni marketing s fokusom na čarter tvrtke. 

Uskoro se profil mojih klijenata proširio izvan čarter krugova, na razne turističke subjekte te male poduzetnike koje je zanimalo kako iskoristiti potencijal i moć digitalnog marketinga u razvoju poslovanja. 

Digitalizacija poslovanja je budućnost, kako za mnoge druge, tako i za čarter industriju. Bit će to jedna od važnijih tema kojima ćemo se baviti na čarter.hr-u jer malo je što moćnije od prave informacije u pravo vrijeme. 

Kome je sve namijenjen čarter.hr i koju promjenu će donijeti industriji?

Čarter.hr prije svega je namijenjen čarter tvrtkama i njihovim vlasnicima, rukovoditeljima, ali i operativcima na recepciji i u bazi na što ćemo staviti poseban naglasak. 

Zatim su tu razni servisi, usko vezani uz čarter industriju koji svoje usluge nude čarter tvrtkama. Treća skupina kojoj je namijenjen sadržaj na čarter.hr-u svakako su subjekti koji kreiraju digitalna programska rješenja s ciljem olakšavanja poslovanja u čarteru. Cilj nam je predstaviti takve digitalne alate i programe na webu te pravodobno informirati korisnike na koje im sve načine oni mogu pomoći u poslovanju. 

Bitno je napomenuti da nam je cilj obuhvatiti tvrtke i subjekte iz sva tri segmenta čartera u Hrvatskoj – one iz standardnog najma plovila bez posade, takozvanog bareboat chartera, zatim crewed yacht chartera kao i one koji se bave guletima i mini kruzerima.

Jako dobro poznaješ potrebe jedne čarter tvrtke. Koji su najveći izazovi s kojima se one suočavaju te na koji će način čarter.hr olakšati njihovo poslovanje?

Prije negoli je to postala pandemija, najveći izazov s kojom se čarter tvrtke kod nas suočavaju bila je (i ostala) konkurentnost

Hrvatska je relativno malo područje, s jako puno čarter tvrtki i plovila. Većina tvrtki primarno je orijentirana na tradicionalna europska tržišta i to dobro nam poznate Njemačku, Austriju, Italiju, Sloveniju, Češku i Poljsku. Promocija na britanskom, američkom i australskom tržištu gotovo je pa zanemarena. Počelo se nešto raditi na tom planu, a vjerujem da će, nakon što pandemija završi, situacija ići nabolje u tom smjeru.

Smatram da je iznimno važno istaknuti da spuštanje cijena nije jedini, a često niti ispravni način natjecanja s konkurencijom.

Podcjenjivanje svoje usluge i resursa donosi više štete nego koristi i to svim akterima na čarter sceni. Imamo priliku da stvari posložimo i bolje ih postavimo, pogotovo što se tiče politike cijena te se nadam da ćemo ih dobro iskoristiti te donijeti pametne odluke.

Na čarter.hr-u posjetitelji će moći pronaći sve aktualne trendove u čarter industriji, uključujući i zakonske propise te regulative. Koliko se oni često mijenjaju, je li ih zahtjevno pratiti?

Sami zakoni se ne mijenjaju često no mijenjaju se uredbe, pravila, boravišne pristojbe, a tu su i prilagodbe različitih hrvatskih zakona zakonskoj regulativi u EU. Na čarter.hr-u ćemo te važne informacije redovno objavljivati i to po njihovom izlasku. Tako će svi sudionici čarter industrije bili u tijeku s najnovijim zbivanjima te uštedjeti dragocjeno vrijeme.

Puno polemike izazvale su promjene u Pravilniku o brodicama, čamcima i jahtama koje su donesene u siječnju 2020. godine, taman pred izbijanje pandemije. Pandemija je primjenu spornih dijelova tog Pravilnika samo odgodila i to je nešto s čime se čarter tvrtke tek trebaju pozabaviti.

Riječ je o vrlo važnoj, ali i kompleksnoj temi koju ćemo budno pratiti na čarter.hr-u. 

Koja je prednost Hrvatske u odnosu na druge zemlje Mediterana i svijeta po pitanju čartera, što nas odvaja od drugih?

Volimo reći kako imamo najveću čarter flotu na svijetu i najljepšu obalu no realnost je ta da mi nismo toliko posebni kako se volimo prezentirati odnosno, imamo puno prostora za napredak. 

Po pitanju cijena, nismo povoljniji od jedne Turske ili Grčke. Imamo dobru mrežu marina, ali ih i dalje imamo premalo za količinu plovila s kojom raspolažemo. Nadalje, tu je veliko pitanje razvoja infrastrukture.

Prirodne uvjete, bogatstva i blagodati imamo, pitanje je kako ćemo ih nastaviti koristiti. Za sada se pokazalo da smo skloni destrukciji „prirodne grane“ na kojoj sjedimo u čemu veliku ulogu igra upravo masovni turizam. 

Trebalo bi se što prije i što snažnije okrenuti zelenim, pametnijim, održivijim rješenjima. Puno se o tome govori no pitanje je tko i koliko zapravo radi na tim rješenjima. Pojedinci se trude, ali to nije dovoljno. Kao zajednica i kao zemlja trebamo razmišljati o novim načinima korištenja prirodnih resursa bez da ih uništavamo, štoviše, da ih oplemenimo na svaki način na koji možemo. 

Znači li to smanjivanje flote? 

Moguće. Postoji prostor u kojem bi se industrija mogla razvijati, a uvjeti na tržištu će diktirati kako će se i kada to dogoditi.

Nautički turizam Hrvatskoj donosi znatne prihode, a gosti koji ljetuju na brodovima troše više od onih koji odsjedaju u hotelima. Koliko je pandemija utjecala na čarter industriju u Hrvatskoj?  

Pokazalo se da je nautički turizam dosta otporan na pandemiju. Na početku pandemije sam rekla da sezona 2021. neće biti tako loša kako su najavljivali iz jednostavnog razloga što se na plovilu gosti osjećaju sigurno. Kad isplove s brodom ne moraju imati kontakt s drugim ljudima ako to ne žele te bezbrižno mogu boraviti u prirodi. 

K tome, destinacija smo u koju se može stići i osobnim automobilom što nam je veliki plus u situaciji u kojoj se nalazimo. 

Podaci potvrđuju ono čemu mi na obali svjedočimo – sezona 2021. jako je blizu rekordnoj 2019-oj. 

Ljudima je prekipjelo, zaželjeli su se putovanja, sunca i mora. Oni koji prošle godine i nisu otišli na odmor ove su godine „otpustili kočnice“ i otisnuli se na pučinu. 

Iznimno mi je drago da se sve tako dobro odvilo u turizmu općenito, a posebice u čarteru!

Razvoj nautičkog turizma da, ali s velikom pažnjom posvećenoj ekološkoj održivosti o čemu će se na čarter.hr-u dosta govoriti. Koliko se trenutno pažnje pridaje brizi o okolišu, jesu li čarter kompanije savjesne i koliko je zakonski regulirana ta priča?

Kao zemlja, moramo se uskladiti s EU propisima pa tako i u čarter branši. Postoje uredbe i pravilnici koji reguliraju tematiku ekološke prihvatljivosti prema kojima svako plovilo mora zadovoljavati određene tehničke uvjete. Nedostatak infrastrukture razlog je zbog kojeg je ta uredba za mnoge u čarteru postala kamen spoticanja.

Zaključak je da ćemo morati poraditi na infrastrukturi kako bismo se uskladili s europskom regulativom, ali i smanjili zagađenje naše predivne Jadranske obale i mora. 

Što je sve potrebno jednoj čarter kompaniji da bi donosila dobre odluke za svoje poslovanje, da bi se razvijala i ostvarivala svoje ciljeve?

Informacija je danas blago i ako imaš pravovremene i točne informacije možeš puno lakše donositi odluke. To je još jedan od razloga zbog kojih sam pokrenula čarter.hr, kako bih što više relevantnih informacija sakupila na jednom mjestu. 

Druga bitna stavka su resursi koji mogu olakšati poslovanje poput toliko spominjanih digitalnih alata koje trebamo iskoristiti maksimalno koliko možemo. Digitalizacija različitih procesa, ne samo booking sustava već, primjerice, procesa održavanja plovila i upravljanja radnim procesima podići će čarter industriju u Hrvatskoj na novu razinu.

Na čarter.hr-u potrudit ćemo se zato doći do onih softverskih rješenja koji su smišljeni za i uporabljivi u čarter industriji.

Također, što s više informacija raspolažete, lakše je posegnuti za novim rješenjima. Čarter tvrtkama teško je implementirati nešto novo, ali kada vide benefite, lakše prihvate i naviknu se na promjene. Koliko god nam ugodno bilo u zoni komfora svi dobro znamo da, bez izlaska iz nje, napretka nema!

Osim što odlično poznaješ čarter industriju, specijalistica si za društvene mreže. Za svoje klijente izrađuješ digitalne komunikacijske strategije. Koji komunikacijski kanali su dominantni, koliko su bitne društvene mreže u nautičkom turizmu?

Društvene mreže danas su must have, dio osnovne „higijene poslovanja“. Svaka iole ozbiljna tvrtka ima društvene mreže i kanale kojima komunicira sa svojom ciljnom javnosti. 

U području nautičkog turizma, taj je dio još uvijek, usudila bih se reći, u popriličnom kaosu. Rijetko koja tvrtka sustavno prilazi toj vrsti komunikacijskog kanala, a razlog tome je što ne vide benefite u njihovom korištenju. Ne znaju kako posložiti priču da ima smisla i donosi rezultate. Ako ih koristimo na pravilan način, društvene mreže mogu nam biti od velike koristi. Mogu nam donijeti nove klijente, ali i pomoći zadržati one postojeće. 

Koliko veliku ulogu u životu i poslovanju suvremenog čovjeka imaju pokazala nam je protekla godina kada smo većinu sastanaka i života vodili upravo – online, na nekoj od društvenih mreža ili digitalnoj platformi. 

Oni koji su razmišljali dugoročno i koji su to mogli izvesti, zadržali su i pojačali svoju prisutnost na društvenim mrežama tijekom cijele pandemije. 

Iskoristili su svakodnevnu prisutnost korisnika na društvenim mrežama kao i moć recenzija, stvorili su reputaciju, zadržali lojalne klijente. Zahvaljujući preporukama dobili su i neke nove klijente i sada ostvaruju profit. 

Čarter.hr omogućit će posjetiteljima preuzimanje korisnog sadržaja besplatno, poput izvještaja o stanju na nautičkom tržištu. Nudit će se i mogućnost sponzoriranog sadržaja. Kakve sve vrste sadržaja ćete izrađivati za klijente i zašto je te u kojoj situaciji takav sadržaj bolji od, primjerice, plaćenog oglasa?

Što se sadržaja tiče, da, bitno je da on bude što raznovrsniji i što kvalitetniji, da je orijentiran na benefite koji su važni ciljnim skupinama. 

Sadržaj treba educirati, informirati, usmjeriti – dati nešto konkretno i upotrebljivo. Sponzorirani članci koje ćemo raditi, kao i dio newslettera, bit će orijentirani na servise i softverske alate kako bi njihove djelatnosti i funkcionalnosti što bolje približili onima koji ih trebaju. 

Reklama, s druge strane, za cilj ima prodaju i ona je sjajna kada nešto u kratkom roku želite – prodati. No poznato je da ljudi više vjeruju preporukama i stručnim osvrtima nego reklamama. 

Nadalje, radit ćemo i periodičke izvještaje koje će korisnici moći preuzeti kako bi mogli pratiti tijek sezone i stanje na tržištu. 

S vremenom će biti dostupno još mnoštvo besplatnog, a korisnog sadržaja sve kako bi se naši korisnici što više educirali i na vrijeme informirali o važnim zbivanjima i trendovima u industriji. 

Za kraj, povratak na početak. Koja je vizija čarter.hr-a, gdje vidiš ovo web mjesto za pet godina, što s njim želiš postići?

Misija je stvoriti centralno web mjesto za čarter industriju u Hrvatskoj koje će nuditi sve potrebne informacije profesionalcima u toj industriji te ih educirati i pomoći im da njihova poslovanja ostvare rast. 

Što se tiče vizije, u budućnosti čarter.hr vidim kao portal prepun bogatog sadržaja koji će poticati razmjenu poslovnih ideja, poslovne suradnje te u konačnici - podići čarter industriju u Hrvatskoj na novu razinu. 

 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!
Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!

Imate društvene mreže za svoj čarter, i mislite kako je to dovoljno. No, za to vrijeme vaša konkurencija uspijeva u stvarima u kojima vi ne uspijevate, jer mislite kako vam nisu potrebne ili za njih nemate vremena. Saznajte što točno trebate raditi kako bi osvojili svoje ciljano tržište.

Kako postati (uspješan) booking agent u nautičkom čarteru
Kako postati (uspješan) booking agent u nautičkom čarteru

Može li se reći kako se uspješnost čarter tvrtke mjeri brojem iznajmljenih brodova, odnosno prodanih rezervacija? Možemo. A ako je booking plovila najodgovornija pozicija u čarter kompaniji, onda je i booking agent jedna je od najodgovornijih radnih pozicija. Ali što je zapravo zadatak booking agenata. I kako postati jedan od (uspješnih) booking agenata?

11 stvari koje zaboravljate napraviti (a bitne su)!
11 stvari koje zaboravljate napraviti (a bitne su)!

Bez obzira na to koliko ste dugo na tržištu, koliko iskustva imate ili koliko su luksuzna vaša plovila, nikada ne smijete izgubiti iz vida ono najvažnije - goste. Želite li da vas gosti lakše nađu? Sigurno da. Ako je to slučaj, onda provjerite kojih 11 stvari nikako ne smijete propustiti.

Optimizirate budžet za marketing čarter tvrtke? 7 (pametnih) načina kako potrošiti novac
Optimizirate budžet za marketing čarter tvrtke? 7 (pametnih) načina kako potrošiti novac

Ako pitate čarter tvrtku, proračun je često osjetljiva stvar. No, većina pogrešaka uzrokovana je raspodjelom sredstava iz budžeta na pogrešna mjesta ili u pogrešno vrijeme. Koji trenuci i mogućnosti pametne raspodjele budžeta će donijeti najviše koristi?