Zamka "nemate prava na sliku koju ste koristili"


Ako želite privući pažnju i učinkovito prenijeti poruku, vjerojatno ćete koristiti slike, zar ne? Web dizajneri, blogeri, vlasnici malih poduzeća, digitalni marketinški stručnjaci, kreatori sadržaja – svi oni koriste upečatljive fotografije kao dio svoje strategije. Ali što ako netko tvrdi da ste "ukrali" sliku?

S porastom digitalnog sadržaja, također je porastao broj tužbi za autorska prava ali nisu sve legitimne. 
 
Jedan od najvećih problema su lažne tvrdnje o autorskim pravima. 
Ove lažne optužbe i zahtjevi za novčanom naknadom brzo se šire, putem dopisa i mailova, i možda ste se i sami susreli s njima. 
 
Priča obično ide ovako: 
Imat će "valjane" podatke i e-mailove s naslovom "Zahtjev za autorizaciju / Neovlaštena upotreba slike - Slučaj br: 12345". 
Pisat će vam "u ime našeg klijenta XY/AB/FC", a navedeni klijent im je “dodijelio zadatak” praćenja i zaštite njegovih prava globalno. 
Vjerojatno koristite sliku bez dopuštenja (bit će priložen link na vaš blog, landing stranicu ili nešto slično). 
Reći će kako koristite navedenu sliku koja je zaštićena zakonom o autorskim pravima i kako su povrede kažnjive prema međunarodnom pravu. 
Imat ćete “sljedeće opcije”... 
Troškovi naknade bit će 300//500/900.. €. 
Ili u protivnom... 
 
Zašto su ovakve lažne optužbe sve češće? 
Internet olakšava onim nepoštenima iskorištavanje ostalih. 
Šalju e-mailove, ponekad vrlo općenite, a ponekad vrlo specifične, nadajući se kako će netko od primatelja platiti iz straha ili neznanja. Ova praksa se naziva "copyright trolling" (trolanje autorskim pravima). 
 

Što je autorsko pravo i kako možete "slobodno" koristiti slike 

Autorsko pravo je pravna zaštita koja se daje stvaraocu originalnog djela, dajući mu ekskluzivna prava na korištenje i distribuciju svog stvaralaštva. 
To uključuje sve, od knjiga i glazbe do fotografija i umjetničkih djela. Važnost autorskog prava leži u zaštiti intelektualnog vlasništva autora, tako da mogu kontrolirati kako se njihovo djelo koristi i biti pravedno plaćeni za to. 
Autorska prava su zaštićena, a ako želite koristiti slike za vlastite svrhe, morate dobiti određene licence: 

Royalty-free (Slobodno od tantijema) 

S licencom slobodnom od tantijema, plaćate jednokratnu naknadu za korištenje slike više puta bez dodatnih troškova. Ove slike su izvrsne za blogove i web stranice gdje trebate puno vizuala bez stalnih troškova. Platforme poput Shutterstocka, Adobe Stocka i Canve nude širok izbor royalty-free slika pogodnih za razne projekte. 

Rights-managed (Upravljanje pravima) 

Licence za upravljanje pravima su specifičnije. Plaćate ovisno o tome kako i gdje će se slika koristiti, poput trajanja, geografske lokacije i medija. Ova vrsta licence je pogodna za ekskluzivne ili visoko profilne projekte gdje trebate preciznu kontrolu nad korištenjem slike. Getty Images i druge premium web stranice sa stock fotografijama pružaju slike s upravljanim pravima. 

Public domain (Javna domena) 

Slike iz javne domene slobodne su za korištenje svima u bilo koje svrhe jer su im autorska prava istekla ili ih je autor odrekao. Web stranice kao što su Wikimedia Commons, Unsplash, Pexels i Rawpixel nude veliku zbirku besplatnih, visokokvalitetnih vizuala.

Creative Commons 

Creative Commons licence omogućuju autorima točno uvjetovanje kako drugi mogu koristiti njihovo djelo. Na primjer, neki mogu zahtijevati samo atribuciju, dok drugi mogu ograničiti komercijalnu upotrebu ili izmjene. Ovo je idealno za pronalaženje slika s jasnim pravima korištenja, jer ćete tako točno znati i poštovati autorove uvjete. To obično uključuje navođenje imena autora i dodavanje poveznice na licencu, kao što je "Foto: John Doe, Unsplash." 

Platforme za dizajn 

Platforme poput Canve i Adobea omogućuju vam stvaranje vlastitih dizajna i slika. One nude velik izbor royalty-free i licenciranih slika koje možete koristiti za svoje svrhe. Koristeći ove platforme, možete biti sigurni kako će vaše slike biti i pravno usklađene. 
 

Pravni okvir i zaštita 

Zakoni EU osmišljeni su kako bi zaštitili autorska prava i spriječili zlouporabu zakona o autorskim pravima. Oni služe za održavanje ravnoteže između prava autora i javnosti, osiguravajući i da se lažni zahtjevi mogu učinkovito osporiti. 
 
Ako ste lažno optuženi za kršenje autorskih prava, postoji nekoliko koraka koje možete poduzeti kako biste se "obranili": 

  • Zatražite dokaz - neka vam podnositelj zahtjeva dostavi dokaze o vlasništvu nad autorskim pravima i pojedinosti o navodnom kršenju. 
  • Pregledajte svoju dokumentaciju - provjerite svoju dokumentaciju kako biste potvrdili da imate pravo koristiti sliku. To uključuje račune, licence i svu korespondenciju vezanu uz stjecanje slike. 
  • Prijavite zlonamjerne tvrdnje - u nekim slučajevima možete prijaviti lažne tvrdnje vlastima ili platformama, koje mogu poduzeti mjere protiv ponovljenih prekršitelja. 
  • Konzultirajte se s pravnim savjetnikom - ako se tvrdnja čini valjanom ili niste sigurni u njezinu legitimnost, potražite pravni savjet. Obratite se odvjetniku specijaliziranom za autorsko pravo, za smjernice o tome kako odgovoriti na optužbu te zaštititi i svoja prava. U težim slučajevima, mogu vam pomoći podnijeti protutužbu ili ako je potrebno, poduzeti daljnje pravne radnje. 
     

U Europi postoji nekoliko zakona i direktiva o autorskim pravima i digitalnim medijima: 

Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu 

Ova direktiva ima za cilj modernizirati pravila o autorskim pravima EU kako bi bila prikladna za digitalno doba. Uključuje mjere za zaštitu autorskih prava na internetu i osiguranje da primaju poštenu naknadu od platformi koje koriste njihova djela. 

InfoSoc Direktiva 

Ova direktiva usklađuje zakone država članica u vezi s autorskim pravima i srodnim pravima u informacijskom društvu. 

Direktiva o provedbi prava intelektualnog vlasništva 

Ova direktiva jača provedbu prava intelektualnog vlasništva diljem EU. Uključuje mjere za prikupljanje dokaza, izdavanje sudskih naloga i poduzimanje korektivnih mjera. 

Opća uredba o zaštiti podataka EU GDPR 

Iako prvenstveno usmjerena na zaštitu podataka, GDPR također utječe na obradu osobnih podataka u svrhe provedbe autorskih prava. 
 

Pobrinite se neka vaše slike budu legalne 

Kada koristite bilo koju vrstu fotografija, izuzetno je važno izbjeći probleme s autorskim pravima, kako biste održali svoju profesionalnu i etičku digitalnu prisutnost
Evo kako to možete učiniti ispravno: 

  • Koristite "prave" slike – koristite slike od provjerenih pružatelja, oslanjajte se na pouzdane izvore. 
  • Vaše vlastite fotografije – najbolji način za izbjegavanje problema s autorskim pravima, jer ujedno jamči potpunu kontrolu i vlasništvo nad slikama. 
  • Stock foto platforme – koristite provjerene web stranice sa stock fotografijama kao što su Shutterstock, Getty Images, Adobe, Unsplash i sl., koje pružaju širok izbor slika s jasnim uvjetima licenciranja, što olakšava pronalaženje i legalno korištenje slika. 
  • Resursi iz javne domeneWikimedia Commons, Pixabay i Pexels nude slike koje su u javnoj domeni ili imaju Creative Commons licence, što znači kako se mogu koristiti slobodno ili pod određenim uvjetima. Međutim, uvijek provjerite uvjete korištenja kako biste bili sigurni. 

Također je vaša obveza pročitati (i razumjeti) uvjete licenciranja jer neke slike mogu imati specifične uvjete. Neke licence dopuštaju komercijalnu upotrebu, dok druge ograničavaju korištenje na osobne ili obrazovne svrhe. 
 

Kako odgovoriti na lažne optužbe 

Sada kada imate sve ove informacije, morate znati kako reagirati ako primite optužbu i/ili zahtjev za novčanu naknadu za "neovlašteno" korištenje fotografije.    

  • Prvi korak je procijeniti situaciju. Nemojte paničariti. Vi ili osoba koja je nabavila fotografije za vašu web stranicu, društvene mreže ili blog vjerojatno niste ukrali slike. 
  • Pažljivo pročitajte dopis ili mail kako biste razumjeli pojedinosti. Odgovorite, ali nemojte priznati krivnju niti izvršiti bilo kakve uplate bez provjere. 
  • Prikupite svu potrebnu dokumentaciju kako biste dokazali zakonitu upotrebu slike. To uključuje račune, ugovore o licenciranju i svu korespondenciju vezanu uz nabavu slike. 
  • Ako ste koristili sliku s platformi kao što su Canva ili Adobe Stock, priložite pojedinosti o licenci, potvrdu preuzimanja i sve ugovore o uvjetima korištenja.

(Ovo je također trenutak kada ćete cijeniti održavanje organiziranog digitalnog arhiva dokumenata.) 
 
Ako ste potpuno sigurni u valjanost svojih slika i kako primljena optužba zapravo nema nikakve osnove, preporučujemo odgovoriti na poruku koju ste primili. 
 
Budite čvrsti, ali pristojni. Objasnite im kako su “pogriješili”, jer vi imate sve odgovarajuće licence (priložite i dokaz) te im dajte do znanja kako nećete tolerirati ponovno uznemiravanje s takvim obavijestima. 
Možete im također pristojno reći kako bi ubuduće trebali provjeriti svoje informacije prije nego što pošalju bilo kakve optužbe i kako je najbolje da vas više ne uznemiravaju. 
Definitivno možete uključiti rečenice poput ovih: 

"Budite obaviješteni kako će svaki daljnji neopravdani zahtjev za kršenje autorskih prava protiv naše tvrtke biti popraćen odgovarajućim pravnim radnjama za zaštitu naših interesa. Ako morate komunicirati u budućnosti, očekujemo da to bude potkrijepljeno odgovarajućom provjerom činjenica i relevantnih licenci. U suprotnom, bit ćemo prisiljeni poduzeti drugačiji pristup." 
 
 
I sami znate kako i vi i sve druge tvrtke, morate poštivati zakone o autorskim pravima ako koristite fotografije koje nisu vaše vlastite, bilo u svrhu marketinga ili bilo koju drugu.   
Odgovorno korištenje fotografija štiti vas od pravnih problema, ali također održava ugled vaše tvrtke. 
 
Izgleda da sve i uz praksu pravilnog postupanja, poput korištenja slika s renomiranih platformi i web stranica te vođenja detaljne evidencije o licencama, ne pomažu puno u izbjegavanju lažnih optužbi. 
Dok netko ne stane na (pravni) kraj ovim ljudima. 
 
Ali sada ćete biti spremni odgovoriti na optužbe i znati ćete kako se nemate čega bojati, jer ćete znati kako ste sve učinili ispravno. 
 
Za savjet ili bilo kakva pitanja, ne oklijevajte kontaktirati nas. 
Također, prijavite se na naš newsletter i ostanite u kontaktu s vijestima iz industrije. 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Kako se istaknuti - Top 7 grešaka koje rade čarter tvrtke
Kako se istaknuti - Top 7 grešaka koje rade čarter tvrtke

Čarter web stranice često se svedu na isto: slični brodovi, isti opisi, ništa novo za gosta ni za tražilicu. Ali vi imate dobru ponudu, a Google vas i dalje preskače… Znate li koje su to greške koje radite a koje vas koče? Evo konkretnih savjeta kako ih riješiti.

Švicarska je rekla "dosta" Booking.com-u, može li i čarter industrija podvući crtu?
Švicarska je rekla "dosta" Booking.com-u, može li i čarter industrija podvući crtu?

Nedavna presuda švicarskog nadzornog tijela protiv Booking.com-a otvara važnu temu i za čarter industriju: dominacija posrednika, visoke provizije i praksa davanja popusta iz tuđeg poslovnog modela ozbiljno narušavaju tržišnu ravnotežu. Iako čarter nema jednog OTA diva, mehanizmi su itekako slični, a posljedice sve vidljivije. Vrijeme je da se otvoreno postavi pitanje: tko zaista upravlja prodajom, a tko snosi sve operativne rizike?

Posao raste, ali ne i profit, odnosno jedva preživljavate? Ima pomoći.
Posao raste, ali ne i profit, odnosno jedva preživljavate? Ima pomoći.

Kad svi bježe u sigurnost, on je krenuo “kontra” - ravno prema krizi. Usred pandemijskog kolapsa turizma, Ivica Žuro odlučuje osnovati savjetničku firmu. Ne iz ludosti, već iz uvjerenja kako se najvažniji potezi povlače kad je najteže. U tekstu za čarter.hr vodi nas kroz stvarne pregovore s bankama, konkretne poslovne poteze i planove sa konkretnim ciljem a to je: preživjeti je prvi korak, nakon toga mora ići dovođenje u red.

Social media kalendar za čarter tvrtke: Što, kada i zašto objavljivati?
Social media kalendar za čarter tvrtke: Što, kada i zašto objavljivati?

Ako ste kao većina čarter tvrtki, društvene mreže su vam negdje pri dnu popisa. Objavite kad stignete, kad se nešto dogodi. Ili jednostavno ne stignete nikad. A onda dođe sezona i pomislite: “Trebali bismo nešto objaviti…” Ovaj vodič je tu da vam pokaže kako s minimalnim trudom napraviti jednostavan plan objava koji ima glavu i rep.