Čini se kako su alati umjetne inteligencije “uzeli maha” u svim djelatnostima. Jedan od strahova koji je zavladao je i “hoće li nas AI potpuno zamijeniti”. Treba li se nautički čarter bojati onoga što donosi sutra? Što je s potražnjom u čarteru? Kakvi rezultati se prognoziraju za sezonu?
Iako se dugo već razvijaju, alati umjetne inteligencije (AI) kao što su CHAT GPT su u posljednjih pola godine na prepad zavladali javnim prostorom. Ne samo stvaranje teksta – možete generirati slike, glazbu i sve druge multimedijske sadržaje ukoliko dovoljno precizno izrazite što želite.
Kod ljudi koji i inače s ushićenjem gledaju na sve novosti izazvao je oduševljenje onime čime sve može (wooohooo!)… dok je kod onih s malo više soli u glavi prouzročio zabrinjavajuće misli hoće li primjena ovog i drugih AI alata značiti zloupotrebu, ako ne i kraj zaposlenja u djelatnostima u kojima rade.
Logično je postaviti pitanje: hoće li se i u kojoj mjeri odraziti na smanjenje broja dostupnih poslova u nautičkom čarteru?!?
Ova branša tu ne treba imati previše razloga za zabrinutost čak ni u svom marketinškom dijelu zbog jedne očite činjenice – malo je branši u kojoj je osobno iskustvo, kreativnost i kvaliteta usluge tako djeluju na konačan rezultat. K tome je riječ o visokoprihodnoj djelatnosti, i zašto onda dirati nešto što već radi sasvim dobro?!?
Ništa ne može zamijeniti dobrog mornara, skipera, hostesu, voditelja čarter baze, voditelja promotivne aktivnosti i tako redom.
Jer – koliko god se sve više naglašava crni scenario – AI alati daju onoliko dobar rezultat koliko su kreativni ljudi koji se njime služe.
Ima tu još razloga ekonomske i logističke prirode na kojima će se lomiti koplja.
Vrlo je visok potencijalni trošak implementacije sklopova koje bi pokretao AI softver, a vršio bi pojedine zadaće kao što je čišćenje interijera i eksterijera, namještanje kreveta i manipulacija ostalim kabinskim prostorom. Ujedno bi značilo dodatno zauzimanje dragocjenog prostora, što je već kompromis na koji se u načelu ne pristaje ako se ne mora.
Puno veći potencijal AI alati imaju u maritimnom prijevozu. Kontejnerski prijevoz ima iskustva s primjenom već godinama pri utovaru i istovaru.
Na kraju priče, iako su vrtjeli milijune operacija u sekundi, i Terminatore su života koštale dosjetke ljudi koje su ugrožavali.
Prema informacijama koje je Hrvatska turistička zajednica prikupila od hrvatskih zračnih luka, Hrvatska će tijekom ljetnog rasporeda letenja biti povezana s više od 483 jedinstvenih aviolinija koje povezuje domaćih 8 zračnih luka sa čak 130 gradova diljem svijeta.
Najveći broj direktnih zrakoplovnih linija povezivat će Hrvatsku s Njemačkom, Velikom Britanijom, Francuskom, Nizozemskom i Italijom.
Avioprijevoz je iznimno važan u povezivanju Hrvatske sa svijetom, stoga je daleko bolja prometna povezanost hrvatskih destinacija u odnosu na 2022., argument koji ide u prilog najavama nikad bolje turističke sezone. To posebno vrijedi za jug Dalmacije.
Ukoliko dođe do realizacije svih planiranih linija to bi predstavljalo dvoznamenkastu stopu rasta broja zrakoplovnih operacija u odnosu na ljetni red letenja 2022. godine.
Gledajući dostupne podatke i najave najveći broj zračnih operacija očekuju zračne luke Split (32%), Zagreb (30%) i Dubrovnik (22%). Tijekom ljetne sezone letenja planirane su direktne poveznice Hrvatske s 38 država uglavnom iz Europe, dok su poveznice s destinacijama na drugim kontinentima predviđene sa tržišta SAD-a, Kanade, Izraela, Katara i UAE.
To je ono što se može reći općenito za hrvatski turizam.
No, što je sa nautičkim turizmom? I njega očekuju vrhunski rezultati i nikad bolja potražnja, hvala na pitanju.
Čarter.hr je od svog postanka ozbiljan medij i u tom tonu nismo podlegli katastrofičnim najavama recesije i slično. Nismo AI alat (srećom), ali pratimo trendove i iskustva iz bliže i dalje prošlosti i ako smo u što sigurni – to je da je domaći nautički turizam onaj koji najmanje pada i najbrže se oporavlja. Čak i na bazi tromjesečja, kako se to lani pokazalo.
Hrvatska je prošle godine bila najpopularnija država za nautički čarter jer je na nju otpadalo čak 38,52% svjetskog bookinga. Vodeći konkurent Grčka imala je 29,40% udjela u ovoj kategoriji što samo po sebi ističe značaj domaćeg rezultata.
Pored slikovite i razvedene obale, dobre prometne povezanosti i blizine emitivnih tržišta, ono što ostvaruje prevagu je rastuća kvaliteta usluge i blizina marina pokraj slikovitih gradova. Neće naodmet biti ni već spomenuto povećanje broja aviolinija.
Brojevi nam daju za pravo.
U poretku prvih 10 luka ukrcaja u 2022. nalazi se čak 7 onih na istočnom Jadranu: Trogir, Sukošan, Biograd, Šibenik, Pula, Kaštel Gomilica i Split. Isti broj hrvatskih marina se nalazio u Top 10, pri čemu su od 3. do 5. mjesta plasirane D-Marin u Sukošanu, Marina Kornati u Biogradu i Marina Kaštela.
Ono što trebamo dalje nastaviti raditi je inzistirati na poboljšavanju kvalitete usluge, gradnji i obnovi infrastrukture te održivim rješenjima. Nije tek tako domaći čarter ostvario te brojke, već temeljem truda svih sudionika u lancu ostvarenja posla.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U čarter industriji, gdje sezona traje samo nekoliko intenzivnih mjeseci, svaka odluka ostavlja svoj trag. Formiranje cijena, upravljanje flotom, kontrola troškova - sve su to odluke koje će ili donijeti profit ili stvoriti gubitke i tu nema prostora za greške. Ako nemate konkretne brojke ispred sebe, odluke se svode na "osjećaj" ili pretpostavke. Bez KPI (ključnih pokazatelja uspješnosti) donošenje odluka postaje oslanjanje na intuiciju - a intuicija rijetko nadmašuje analitiku.
ROI (Return on Investment) u najjednostavnijem smislu mjeri koliko se novca vrati nakon što se nešto uloži – bilo u oglašavanje, web stranicu, novo plovilo ili digitalni alat. U praksi, to je provjera je li neka odluka imala financijskog smisla. Je li ROI broj i može li se zapravo izmjeriti u čarteru?
Što grafički dizajn (ni)je, čemu zapravo služi i kakav stvarni utjecaj ima na vaše poslovanje? Ako ste se to ikad pitali (ili možda niste, a trebali biste), novi članak Barbare Zec dat će vam jasniju sliku. Iskusna dizajnerica pojašnjava što dizajner stvarno radi, gdje leži prava vrijednost dizajna i zašto ga treba samo gledati kao “nešto lijepo” nego i kao alat za jasnu i dosljednu komunikaciju.
Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.