Financiranje nautičkog čartera: konkretni odgovori na stvarna pitanja


Saznajte što je novo kod kreditiranja poduzetništva s inozemnim vlasnicima te HBOR-ovim programom za financiranje investicija na otocima. Između ostaloga saznajte detaljnije koje korake treba poduzeti kako bi se dobio kredit za pokretanje vlastitog nautičkog čartera.

Koliko god uvijek nastojali donijeti vrlo aktualne teme, ipak nema do konkretnih pitanja iz svakodnevnog poslovnog života te situacija iznesenih u stvarnom kontaktu. Takav ton su imali susreti na netom održanoj Yachting & Wine 2023, manifestaciji koju je organiziralo šibensko Pomorsko učilište Adria Libar.  
 
Idemo redom o svakoj temi nešto više reći, kako bi ovaj sektor bio još snažniji i imao programe potpora. 

1. Novosti u tretmanu kredita poduzetništva koje ima stranog vlasnika 

Dobrodošla novost koja će zanimati pravne osobe za nautički čarter je da su hrvatske banke krenule i u segmentu malog i srednjeg poduzetništva ozbiljnije pristupati financiranju nabave brodova onim društvima kojima su vlasnici strani državljani ili pravne osobe, a rezidenti EU.  
 
Tu se uz učešće u investiciji u rangu 20-30% od ukupnog iznosa kao argument za odobrenje posebno cijeni ugovor sa nekom od domaćih agencija za booking. Nadalje, kao sredstvo osiguranja - pored lokalnih kreditnih jamstava danih od strane razvojnih agencija i fondova kao što su to domaći HAMAG ili eurounijski EGF – uzimaju se u obzir korporativna jamstva tvrtki osnivača odnosno majki sa sjedištem u EU.  
 
Također se u pojedinim slučajevima nabave manjeg broja plovila kao sredstvo osiguranja plasmana uzimaju jamstva fizičkih osoba vlasnika obje pravne osobe – i one vani i ove u Hrvatskoj. 
 
Naravno, treba proći tzv. onboarding postupak kojim banka ili leasing kuća ocjenjuje prihvatljivost poslovnog odnosa. Bez brige, sve dok ne trgujete oružjem, zakonski zabranjenim sredstvima i nemate aktivnosti u branšama kocke ili prostitucijom – prihvatljiv ste partner za financiranje. 
 
Ono što je najbolje je da navedeno vrijedi i za početnike u nautičkom businessu, jer se ugovorna suradnja i pisma namjera domaćih agencija smatraju snažnim argumentom. Početnike se doduše traži 30% i više početnog učešća, no jasno je da trebaju obje strane pokazati spremnost za investiciju. 
 
Veseli ovakvo gledanje na branšu nautičkog čartera, budući je riječ o vidu turizma koji se najbrže oporavlja od svih nepogoda.  
 
Uz to generira snažan turistički promet ne samo vlasnicima plovila već i cijelom sustavu od nabave osnovnih namirnica naprijed te je investicija tu multiplikativnog karaktera za nacionalnu ekonomiju u cjelini. 
 

2. HBORov program za financiranje investicija na otocima 

Govoreći o financiranju plovila, a i turizma općenito, valja spomenuti kako uz sve druge programe domaća Hrvatska banka za obnovu i razvoj (skraćeno HBOR) potiče ulaganja na otocima po kamatnoj stopi od 0,80% pri čemu je minimalan iznos kredita 100.000,00 €, a maksimalni: 

  • 500.000,00 eura ako ste poduzetnik početnik 
  • 1 milijun eura za postojeće poduzetnike. 

Krediti kojima je cilj jačanje konkurentnosti osim iznimno povoljne kamatne stope imaju i druge prednosti: 

  • rok korištenja do 12 mjeseci a uz razložnu dinamiku i dulje 
  • poček u otplati 3 godine te ukupan rok otplate uključujući i poček do 15 godina 
  • mogućnost financiranja obrtnih sredstava u visini do 30% ugovorenog iznosa kredita. 

Nije malo, a čovjeka veseli, definitivno.  
 
Tim više što se ovaj program provodi do iskorištenja raspoloživih sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), a najkasnije do 30.06.2026.  

3. Od skipera do vlasnika poduzeća koje se bavi nautičkim čarterom 

Jedna od tema koja se provlačila pogotovo u neformalnom dijelu skupa, a zna se postaviti od primjera do primjera je:  
Što netko tko je dobar skiper ili kakav drugi djelatnik u ovoj branši treba imati ispunjeno da bi dobio financiranje u nekoj od banaka ili razvojnih agencija za vlastiti poduzetnički poduhvat
 
Tu nema jednoznačnog odgovora jer svaka banka pokriva rizik davanja novca početnicima u nekom poslu na svoj način.  
 
Neke će uz ostalo preferirati nekretnine, neke će inzistirati na jakoj firmi sudužniku sad da im nudite kao zalog poslovnu zgradu na Jelačić placu ili na Stradunu, druge će primjerice tražiti jako visoko učešće pogotovo u ovim vremenima koja nude sve osim sigurnosti i jasnog predviđanja. 
 
Ono od čega sve počinje je ugovor sa dobrom agencijom za čarter ili pismo namjere. To je jamstvo budućih prihoda novog poduzeća kojeg imate namjeru osnovati i govori o Vašoj ozbiljnosti. Čisto logički - ako ste prihvatljivi za partnera nekom tko upravlja flotom od 50 i više brodova, niste netko s ulice. 
 
Dalje, što se tiče učešća, obično se traži oko 30% iako uz druge snažne argumente ono može biti i 25% od ukupne investicije.  
 
Sudužništvo druge pravne osobe koja ima posljednje dvije godine pozitivno poslovanje je također dobra polazišna točka. Neće odnemoći – ako Vama ne bude baš išlo, povijest govori da će njima ići pa će se imati odakle plaćati kredit. 
 
Nekretnina kao sredstvo osiguranja nije od presudne važnosti, više je dobra potpora zahtjevu. Ne zaboravite: svakom kreditoru je cilj da mu otplatite kredit i ugovorenu kamatu, ne da se gnjavi sa dražbama oduzetih nekretnina. 
 
Uz sve navedeno, dobar poslovni plan i investicijska studija ili studija izvedivosti su potrebni dokumenti kojim dokazujete budućem kreditoru da ste zdravo promislili i dokumentirano razmotrili sve aspekte budućeg poslovanja, od analize tržišta i nabave i prodaje preko potrebnog kadra do svih troškova s kojima treba računati.  
 
Tu je angažiranje konzultanta s iskustvom u financiranju branše velika ušteda vremena i živaca, a ako još govori bankarskim jezikom i praktički pripremom olakša pozitivnu odluku banke ili leasing kuće – svima dobro. 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Kako se istaknuti - Top 7 grešaka koje rade čarter tvrtke
Kako se istaknuti - Top 7 grešaka koje rade čarter tvrtke

Čarter web stranice često se svedu na isto: slični brodovi, isti opisi, ništa novo za gosta ni za tražilicu. Ali vi imate dobru ponudu, a Google vas i dalje preskače… Znate li koje su to greške koje radite a koje vas koče? Evo konkretnih savjeta kako ih riješiti.

Švicarska je rekla "dosta" Booking.com-u, može li i čarter industrija podvući crtu?
Švicarska je rekla "dosta" Booking.com-u, može li i čarter industrija podvući crtu?

Nedavna presuda švicarskog nadzornog tijela protiv Booking.com-a otvara važnu temu i za čarter industriju: dominacija posrednika, visoke provizije i praksa davanja popusta iz tuđeg poslovnog modela ozbiljno narušavaju tržišnu ravnotežu. Iako čarter nema jednog OTA diva, mehanizmi su itekako slični, a posljedice sve vidljivije. Vrijeme je da se otvoreno postavi pitanje: tko zaista upravlja prodajom, a tko snosi sve operativne rizike?

Posao raste, ali ne i profit, odnosno jedva preživljavate? Ima pomoći.
Posao raste, ali ne i profit, odnosno jedva preživljavate? Ima pomoći.

Kad svi bježe u sigurnost, on je krenuo “kontra” - ravno prema krizi. Usred pandemijskog kolapsa turizma, Ivica Žuro odlučuje osnovati savjetničku firmu. Ne iz ludosti, već iz uvjerenja kako se najvažniji potezi povlače kad je najteže. U tekstu za čarter.hr vodi nas kroz stvarne pregovore s bankama, konkretne poslovne poteze i planove sa konkretnim ciljem a to je: preživjeti je prvi korak, nakon toga mora ići dovođenje u red.

Social media kalendar za čarter tvrtke: Što, kada i zašto objavljivati?
Social media kalendar za čarter tvrtke: Što, kada i zašto objavljivati?

Ako ste kao većina čarter tvrtki, društvene mreže su vam negdje pri dnu popisa. Objavite kad stignete, kad se nešto dogodi. Ili jednostavno ne stignete nikad. A onda dođe sezona i pomislite: “Trebali bismo nešto objaviti…” Ovaj vodič je tu da vam pokaže kako s minimalnim trudom napraviti jednostavan plan objava koji ima glavu i rep.