Adekvatan kadar u čarteru potreban je odmah, nema se vremena čekati


Potrebe za adekvatnim kadrom u čarteru su sve veće. Je li goruće pitanje doseglo kritičnu točku te što se sve čini kako bi ponuda zadovoljila potražnju? Doznajte što kažu sudionici panela održanom na Biograd Boat Show-u 2022.

Završio je još jedan 24. po redu, Biograd Boat Show te se nadamo kako ste imali priliku posjetiti najveći sajam ovakve vrste u regiji. BBS22 je i ove godine imao mnoštvo izlagača, od raznih nautičkih servisa do čarter kompanija svih vrsta i veličina. I ove je godine kao i svake, boat show zauzeo veliku većinu Biogradske marine Kornati. Zaista impozantan event, gdje svatko može pronaći nešto za sebe ili samo pogledati što se nudi. 

Ali Biograd Boat Show nisu samo izlagači brodova i opreme, jer su velik dio manifestacije zapravo i razni paneli te neobavezni susreti svih sudionika. Ove godine je Učilište Adria Libar organiziralo zaista zanimljiv panel sa sugovornicima iz čarter branše, koji su iz svoje specifične perspektive komentirali goruću temu čarter industrije – edukacija kadra u čarteru.

Tema panela se pokazala kao provokativna jer je njen naslov ”Hitno tražim skipera/hostesu” polučio interes sasvim druge prirode. Naime, organizatorica panela Katarina Barić iz učilišta Adria Libar je kazala kako su sa raznih strana dobivali ponude za zapošljavanje.

Hitno tražim skipera/hostesu, panel Adria Libar

Što je odmah u samom startu dalo odgovor na pitanje kakva je situacija sa zaposlenjem kadra u čarteru. Na panelu smo saznali kako nije alarmantna jer interes postoji, ali postoji također i velik deficit stručnog i adekvatno osposobljenog kadra kojega je potrebno čim prije popuniti. 

Barić je naglasila i to kako za edukaciju čarter kadra uvijek postoji interes, ali je taj interes i edukacije potrebno prilagoditi potrebama svakog čartera. 

Ako bi se svaka edukacija trebala prilagođavati potrebama, to povlači pitanje koliko su se učilišta sposobna prilagoditi nastalim situacijama. Sudeći prema uspjesima pomorskih i ostalih učilišta na našem području, itekako su sposobni prilagodbi. Kadar koji posljednjih godina izlazi iz učilišta je spreman za sve izazove. 

U čemu je onda problem? Manjak je zainteresiranih polaznika. Najveći problem u čarteru, osobito u srcu sezone je što se traži skiper više, hostesa više. Od mehaničara do kvalitetne čistačice, čarteri se iz godine u godinu suočavaju sa uvijek istim problemom. 

No, tema panela se odnosila na edukaciju kadra za čarter sezonu te su njeni sudionici jasno dali do znanja kako i nisu prezadovoljni sa formalnim sustavom našeg obrazovanja.

Panel u organizaciji Učilišta Adria Libar vodila je Katarina Barić, a njeni sudionici su bili:

  • Paško Klisović
  • Selma Čmelik
  • Ivica Matijaca
  • Ana Kakić

Katarina Barić, Paško Klisović, Selma Čmelik, Ivica Matijaca, Ana Kakić na panelu od Adria Libar pomorskog učilišta, tema panela: Hitno tražim skipera/hostesu

Nema standardizacije u edukaciji čarter kadra

Sudionik panela Paško Klisović, inače predsjednik Udruženja nautičkog turizma i čarter grupacije pri HGK-u, te menadžer čartera NCP & Mare, je govorio o tome kako nema standardizacije u edukaciji adekvatnog čarter kadra

Smatra kako su, iako slični, čarteri specifični te svaki od njih ima svoje posebne potrebe. Istaknuo je kako formalni sustav obrazovanja ne proizvodi adekvatan kadar, te kako se treba raditi na obrazovanju na koje se ne može čekati. 

Klisović je naglasio kako čarteru kadrovi trebaju danas, sada i odmah te se nema vremena čekati nekoliko godina na osposobljavanje budućih zaposlenika čartera.

Napomenuo je kako se struktura gostiju u čarteru promijenila te kako su današnji klijenti u čarteru “turisti opće prakse”. To je potkrijepio činjenicom kao su gosti čartera sve više ljudi koji čarter brodove vide kao opciju naspram klasičnog hotela ili neko novo iskustvo. Takvim je gostima definitivno potreban iskusan skiper i/ili hostesa, jer oni nisu dugogodišnji jahtaši kojima se brod u čarter može iznajmiti bez straha od neželjenih posljedica. 

Važnost komunikacijskih vještina zaposlenika u čarter bazi

Selma Čmelik, osnivačica platforme čarter.hr inače po struci diplomirani komunikolog, imala je priliku podijeliti svoja iskustva s edukacija koje je vodila, posebno sa skiperima. 

Posebnost ovih edukacija je bila ta što je njihov fokus bio na obučavanju skipera sa dugogodišnjim iskustvom u čarteru. Smatra također, kako je sposobnost komunikacije skipera esencijalna jer su oni zapravo ti koji su u najvećoj direktnoj komunikaciji sa samim gostom. 

Rekla je i kako su skiperi kao zaposlenici ipak gurnuti na marginu iako su oni osnova svakog čartera, ali kako se ta situacija iz godine u godinu poboljšava. Čmelik je rekla i to kako je bitno osvijestiti važnost zaposlenika u čarteru i koliko je njihovo ophođenje s gostima važno za sliku čitavog čartera. 

Istakla je i kako je komunikacija s gostima izrazito važna u svakom trenutku, a posebno je ona ključ pozitivnog iskustva gostiju, i kako se na komunikacijskim vještinama treba raditi te ih s vremenom graditi. 

Sudionici panela su se svi složili s njenim mišljenjem kako su i skiperi hostese oni koji daju osjećaj sigurnosti gostima kako je njihov service mindset u čarter tvrtkama zapravo ključan.

Selma Čmelik, Katarina Barić Adria Libar

Čarter zaslužuje najbolju uslugu

Ivica Matijaca je svoje izlaganje na panelu počeo “jako” sa izjavom kako je tehnologija kreator, ali nije akcelerator. Dodatno je pojasnio kako su skiper i hostesa u čarteru, odnosno na brodu – sve, te kako bez njih brod može slobodno i ostati privezan na gatu. 

Rekao je i to kako čarter zaslužuje ne samo bolju, nego najbolju moguću uslugu te kako se u kao regruter za kruzere godinama susretao sa brojim profilima ljudi. Svoje je najbolje godine odlučio provoditi i kao edukator te je istaknuo kako čarteri često nemaju vremena za ono najbitnije - edukaciju svojih trenutnih, ali i budućih zaposlenika.

Smatra kako za one bitne stvari jedan čarter uvijek mora naći vremena i kako manjak kadra treba tražiti i u drugim regijama Hrvatske jer se kvalitetan kadar za čarter gradi čim prije.

Naglasio je kako dobre skipere i hostese treba vrbovati čim prije, čak i po izlasku iz srednje škole. Tu je poseban naglasak stavio na turističke smjerove te medicinsku struku, gdje mladi ljudi osim esencijalnih vještina vezanih za turizam ili osnove medicine, govore bar po jedan jezik osim hrvatskog. 

Matijaca smatra kako je takav oblik strukture zapošljavanja zapravo idealan jer su mladi ljudi puni volje i elana te želje za radom i unaprjeđivanjem svojih vještina.

U njegovom se izlaganju jasno vidio žar i ljubav prema onome što radi, te jedno veliko životno i radno iskustvo. S tim istim žarom i iskustvom je zaključio kako je za edukaciju ključna suradnja edukatora i čartera te kako se kvalitetnom pokazala i nacionalna kampanja zapošljavanja i edukacije u nautičkim djelatnostima.

Među zaposlenima u čarteru nema konkurencije

Inače arhitektica po struci, Ana Kakić je svoj poziv našla u hostesiranju, a iskustvo je godinama skupljala radeći mnogobrojne poslove u čarteru, počevši kao mornar. Danas igra ključnu ulogu u obuci i treningu hostesa za čartere. 

Na panelu je sa osmijehom podijelila svoja iskustva u čarteru te naglasila kao su u velikoj većini uvijek lijepa iskustva, a ako i bude pokoje loše, ono nestane u mnoštvu pozitivnih i lijepih trenutaka. 

Zaključila je kako je komunikacija ključna, ali se fokusirala na međusobnu komunikaciju između skipera i hostesa, za koju smatra kako je pokretačka snaga svake čarter tvrtke i svakog broda.

Rekla je i to kako među hostesama nema i ne smije biti osjećaja konkurencije, jer je na našem području još uvijek veća potražnja za hostesama nego što je ponuda istih te je njihova međusobna suradnja neophodna. Naglasila je i to kako su hostese one koje će znati riješiti svaku situaciju i svaki problem, a često međusobno komuniciraju kako bi postigle krajnji cilj – gostovo čim bolje iskustvo i susret s našom obalom i čarter tvrtkom. 

Kakić je napomenula i kako je deficit hostesa na tržištu rada te kako svatko tko pođe obuku ima ogromnu šansu za pronaći posao. Kroz višednevne edukacije koje prolaze, hostese nauče sve što je bitno. Ali kao ono najbitnije ističe kako je potrebno voljeti taj posao, jer je zaista zahtjevan i zna biti i težak, ali je također jedno predivno iskustvo.

Zaključak: Kvalitetan kadar je moguće obučiti, a potreban je čim prije

Dakle, možemo zaključiti kako je našim čarterima potrebno adekvatnog kadra, i to ne samo skipera i hostesa, čije je zapošljavanje i edukacija bilo fokus ovog panela. 

Sudionici panela Adria Libar Hitno tražim skipera/hostesu

I organizatori i sudionici panela su svi izrazili svoju sigurnost u kvalitetu nautičkog kadra te u njezin rast. Složili su se i kako rad u čarteru treba voljeti, kako boravak na moru treba voljeti, ali je i moguće se u njega naknadno zaljubiti. Složili su se i kako bi svaki čarter trebao posvetiti posebnu pažnju edukaciji te unaprijediti sposobnosti komunikacije unutar svog čitavog tima.

Na kraju ovog zanimljivog, ali ipak na kraju prekratkog panela, jedno je ostalo sigurno – uz programe koje je pripremio Adria Libar, hrvatski čarter ima dobru perspektivu uz stručno postavljene i prilagođene programe obuke.

Za više sličnih novosti o nautičkom čarteru i više informacija, prijavite se na naš newsletter

 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Mogućnost otvaranja čarter tvrtke u Hrvatskoj - vodič za strance
Mogućnost otvaranja čarter tvrtke u Hrvatskoj - vodič za strance

Ako vas privlači ideja o vlastitom poslovnom pothvatu u nautičkom turizmu, na pravom ste mjestu. Katarina Ćosić donosi sve bitne informacije o pokretanju čarter poslovanja u Hrvatskoj, od zakonskih okvira do savjeta za uspjeh.

Seazone - sve na jednom mjestu za nautičke i čarter profesionalce
Seazone - sve na jednom mjestu za nautičke i čarter profesionalce

Seazone redefinira standarde, integrirajući sve segmente čarter poslovanja, kao što su upravljanje plovilima ili zapošljavanje posade. Seazone nudi digitalne alate - sve na jednom mjestu te mogućnost prilagođavanja vašim potrebama. Saznajte što čini Seazone jedinstvenim.

Posada na plovilima za najam – tko su ljudi koji najbliže surađuju s gostima?
Posada na plovilima za najam – tko su ljudi koji najbliže surađuju s gostima?

Većina je flote u Hrvatskoj bareboat čarter - plovila koja se iznajmljuju bez posade, a gosti sami upravljaju njima. Ipak, sve se više može primijetiti trend rasta broja ponuda najma brodova s posadom. Na plovilima s posadom gostima je “jedini posao” uživati i odmarati dok članovi posade ispunjavaju većinu njihovih potreba. Tko je posada u čarteru i s kakvim se izazovima susreću na svom poslu?

Kako gostima u čarteru osigurati doživljaj koji će pamtiti? Ponudite im personalizirana iskustva.
Kako gostima u čarteru osigurati doživljaj koji će pamtiti? Ponudite im personalizirana iskustva.

Znate li na koji način možete navesti gosta da odabere baš vaš čarter, za razliku od konkurencije - koja ima ista plovila i cijene? Jeste li spremni ponuditi gostima što doista žele, osim plovila u vašem čarteru? Saznajte kako personalizirati iskustva u vašem čarteru, od samog početka komunikacije s gostom.