Digitalizacija je neizbježna i čarter branša će se početi brže razvijati čim to svi shvate


Stižu velike vijesti za globalnu i domaću čarter industriju koje će svakako uzburkati more za mnoge iz čarter branše.

Investicijska  grupa PPF povezala se s Beneteau grupom, svjetskim vrhunskim graditeljem brodova kako bi zajedno kupili udjele u jednima od najvećih svjetskih čarter tvrtki - većinski dio u Dream Yacht Charteru te 50% udjela u Navigare Yachtingu.

Tim povodom razgovaramo s Brunom Kolovratom, COO-om te partnerom u Navigare Yachting Group. Iskreno i stručno, Bruno Kolovrat samo za čarter.hr otkriva što će taj pothvat značiti za hrvatsku čarter branšu, zašto se čim prije trebamo okrenuti digitalizaciji, koja je budućnost nautičkog turizma, ali i što za Navigare znači njihova vizija, biti najbolji u branši, prema čemu ovaj brend sigurno korača. 

Navigare Yachting Group jedna je od vodećih čarter tvrtki u svijetu koja djeluje u 12 zemalja, od Mediterana, preko Amerike do Azije. Što sve obuhvaća Navigare grupa, koji je raspon vaših usluga i kome ste namijenjeni?

Navigare Yachting grupa obuhvaća dva brenda, Navigare Yachting i Navigare Properties. Navigare Yachting bavi se prodajom plovila putem naših čarter menadžment programa te iznajmljivanjem tih istih plovila (čarter) u destinacijama diljem svijeta. 

Dakle, Navigare Yachting možemo podijeliti na dva glavna segmenta – prodaju jedrilica i katamarana putem nekoliko čarter menadžment programa s jedne strane te na iznajmljivanje tih istih plovila s druge. Što se tiče iznajmljivanja, raspon usluga je širok, a uključuje bareboat najam, najam s posadom, flotile, organizaciju evenata. 

Trenutno poslujemo iz tri glavna ureda – Malmo (Švedska), Zagreb (Hrvatska) te St. Petersburg (Florida, SAD).

Navigare Properties trenutno razvija nekretnine za prodaju i najam u Švicarskim Alpama i Španjolskoj.

Zamjenik ste CEO-a Navigare grupe. Kako ste se našli na toj poziciji, koliko je put do nje bio dugačak i koje su vaše dužnosti?

Trenutno obnašam funkciju voditelja operacija za sve naše operacije izuzev Kariba te IT razvoja na razini Navigare Yachtinga. Prije pandemije sam se, uz vođenje operacija, bavio i prodajom no moja je funkcija u tom segmentu bila privremena – dok se ne pronađe odgovarajuća osoba za taj položaj. 

Vrijeme pandemije iskoristili smo za reorganizaciju pa smo tako angažirali i novog voditelja prodaje i marketinga što znači da je moj fokus sada u potpunosti usmjeren na operacijski dio. 

PPF i Beneteau grupa kupili su 50 posto udjela u Navigareu, te 87 posto u Dream Yachtu. Što  objedinjenje Dream Yachta i Navigarea znači za vas kao brend, a što za hrvatsku čarter industriju na čijoj je sceni Navigare poprilično važan akter?

Objedinjenje još nije u planu no razmatramo kakve bi nam benefite to moglo donijeti.

U PPF-ovu priopćenju za medije navedeno je da postoji mogućnost da PPF i Beneteau grupa kupe sve udjele u Navigareu. Je li to točno i što bi to značilo za Navigare?

Ta je informacija točna, a detalje ćemo morati ostaviti za neku drugu priliku.

Poznato je da ste dio popularnog Yacht Week-a, događanja koje za cilj ima upoznati ljubitelje jedrenja s ponudom u nautičkom čarteru. Kakva je situacija bila prošle, a kakva ove godine s obzirom na epidemiološke mjere?

The Yacht Week (TYW) donio je revoluciju u inače konzervativnoj branši. Možda nisu svi skloni konceptu tako velikog eventa s mladim ljudima no nepobitna je činjenica da je TYW otvorio vrata yachtinga jednoj mlađoj populaciji od koje svi dionici ove industrije mogu imati benefite.

Zamislite samo, ti će ljudi u nekoj skoroj budućnosti imati dobro plaćen posao te će htjeti povesti obitelj i prijatelje na jedrenje. Kasnije će se možda odlučiti i na kupovinu broda. Koncept uvođenja mladih ljudi u yachting te zadržavanje istih kao budućih klijenata se točno može vidjeti iz Day8 skupine brandova.

Nažalost, svi znamo da je pandemija dosta pogodila event industriju, ako ne i najviše kako su okupljanja ljudi na malim prostorima bila zabranjena, a TYW je upravo to. K tome, TYW je imao dosta veliki postotak klijenata iz Sjedinjenih Američkih Država te Južne Amerike koji uopće nisu mogli putovati u Europu i na Karibe.

Ove godine je situacija znatno bolja i The Yacht Week se polako vraća na stare brojke.

Razgovarajmo o digitalizaciji. Navigare je već sada sklon korištenju digitalnih alata, a razvio je i Navigare Experience App, aplikaciju koja olakšava putnicima iskustvo putovanja. Koliko je digitalizacija bitna u čarter branši i je li to njena neizbježna budućnost? Koji su daljnji planovi Navigarea u tom aspektu?

Navigare Yachting svakako već par godina u fokusu ima digitalizaciju svih unutarnjih, ali i vanjskih procesa (prema klijentima). Kao što sam već naveo, yacht charter branša je dosta konzervativna i kaska za avio industrijom bar nekih 10 godina. Već dugo vremena se za let možete prijaviti online. U čarter branši je to još uvijek dosta avangardno. Mi to pokušavamo promijeniti. 

Experience App je nastala baš iz potrebe da se check-in u bazi ubrza i da se skrati papirologija. Zamislite samo kako je gostima stajati u redu na 40 stupnjeva i čekati da recepcija obradi dokumente. Mi želimo kompletno preskočiti taj dio. Ideja je da se klijent prijavi online nakon čega ide direktno na brod gdje se odrađuje tehnička primopredaja koja je isto digitalizirana (aplikacija na mobitelu). Navigareova misija je klijentima pružiti nezaboravno iskustvo te besprijekornu uslugu. Čekanje u redu na 40 stupnjeva to definitivno nije.

Digitalizacija je neizbježna i branša će se početi brže razvijati čim svi dionici to shvate. Ovako zaostajemo za igračima u ostalim oblicima turizma (avio, hoteli, rent-a-car i drugi). 

Naš plan je kompletno digitalizirati poslovne procese i već smo na više od pola puta da to i ostvarimo.

Što se tiče digitalizacije u prodaji i marketingu, mislim da se tu nema što reći osim da su digitalni kanali distribucije danas glavni, ako ne i jedini kanali. Ostali su nam samo sajmovi nautike kao nekakav „ne-digitalni“ kanal no pogledajte što se dogodilo u pandemiji. Subjekti koji nisu radili na digitalizaciji (web stranice, društvene mreže) definitivno su kaskali za onima koji su tu bili napredniji. U obzir treba uzeti da su sajmovi nautike i prije pandemije bili u silaznom trendu što se tiče posjetitelja.

Održivost poslovnih modela i briga o okolišu značajke su Navigare brenda. S obzirom na klimatske promjene kojima svjedočimo, potreba za ekološki osvještenijim nautičkim turizmom postaje imperativ. Kako će se u novostečenoj situaciji ta održivost realizirati? Mislite li da će trendovi koje ćete pokrenuti potaknuti Hrvatsku da izgradi infrastrukturu potrebnu za poštivanje EU propisa vezanim upravo uz održivost? 

Važno je da države osiguraju dobru infrastrukturu kako bi se destinacije i dalje mogle razvijati, ali ekološki održivo. No jedan negativan primjer dolazi baš iz Hrvatske. Prije nekoliko godina donesen je zakon o obveznim crnim tankovima što je, naravno, dobro. Unatoč tome, mi smo, ako me sjećanje ne vara, bili jedni od zadnjih na Mediteranu koji su ga usvojili. Nadalje, još uvijek ne postoji sustav pražnjenja tih tankova, korisnici ih i dalje prazne u more. S pravom se pitamo - koja je svrha crnih tankova, odnosno, što se tu događa?

Čarter branša je u porastu, proizvodi se sve više brodova, sve je više čarter kompanija na tržištu. Ako se ne prilagodi infrastruktura bojim se da to neće biti dobro za pojedine destinacije. Ne u smislu pretjeranog iskorištavanja prirodnih resursa ili pak neke kataklizme ekološkog sustava - to će već tržište regulirati. Već sad vidimo da yacht charter u Hrvatskoj i nije više tako isplativ iako se volimo dičiti da smo destinacija s najviše čarter plovila na svijetu. Ono što je važno jest prilagoditi infrastrukturu trenutnoj ponudi tako da se ona uravnoteži s iskorištavanjem prirodnih resursa.

U smislu održivosti, jedrilice, koje nudi i Navigare, predstavljaju odličan izbor. Imaju malu emisiju ugljičnog dioksida, eco-friendly su, a opet omogućuju gostima da odmor provedu daleko od gužve, uživajući u fantastičnim prirodnim ljepotama. Hoće li one postati dominantni oblik nautičkog turizma?

Pa već jesu!

Rekreativna plovidba niša je koja se širi, razvija, pokazuje potencijal za rast i razvoj. Ti gosti troše više od hotelskih gostiju, a hrvatska obala nudi mnogo ljepota. Jesu li one dovoljne ili trebamo poraditi na stvaranju dodatnog sadržaja, kvalitetnijeg iskustva boravka? Kakvu će ulogu nautički turizam imati u cjelokupnom hrvatskom turizmu u budućnosti? 

Gost u nautičkom turizmu troši više od gostiju koji konzumiraju neke ostale, „uobičajene“ oblike turizma. Međutim, plovidba kao takva je ograničena infrastrukturom (vezovi) i po mom mišljenju neće nikada imati veliki udio u ukupnim turističkim dolascima u Hrvatsku. Ako uzmete u obzir samo činjenicu da je nautika vezana uz more dok se ostali oblici turizma konzumiraju u cijeloj državi, jasno je da nautika ne može zauzeti značajan udio u ukupnim brojkama. 

Hrvatska je država koja ekonomiju bazira na turizmu (iako cijeli svoj radni vijek radim u turizmu, ne mislim da je to dobra strategija) i iz tog razloga nam trebaju mase turista. Nautika jednostavno nema taj brojčani potencijal.

Uvijek treba raditi na poboljšanju usluge, kvalitete, iskustva, dodavati sadržaje. Imamo dosta jaku konkurenciju u okruženju i jedan od načina na koji se možemo izdvojiti je bolja usluga, za, naravno, konkurentnu cijenu. Nešto u čemu smo, izgleda, ove sezone zakazali.

Navigare je četvrti svjetski čarter operater po veličini plovila, a 2016. godine proglašen je najboljom čarter kompanijom u Hrvatskoj od strane Hrvatske gospodarske komore. Svojim gostima nudite veliki broj plovila i načina plovidbe. Tko su vaši korisnici i kako najčešće plove Jadranskim morem?

Nisam siguran kako smo rangirani po veličini flote no nama to nije najvažnije. Naša vizija je postati broj jedan u svijetu - po kvaliteti, ne nužno veličini.

Klijenti su nam većinom Europljani (Skandinavci, Nijemci, Francuzi, Poljaci, Česi, Britanci) s tim da dosta brzo rastemo u Sjedinjenim Američkim Državama tako da imamo sve više i više Amerikanaca, pogotovo na Karibima.

Brodovi se uglavnom iznajmljuju bareboat, ali vidimo da raste i najam brodova s posadom. Taj porast je došao kao posljedica povećanja broja velikih plovila (katamarani preko 50 stopa i jedrilice preko 55 stopa) pa je nekako i logično da će se klijenti odlučiti na najam sa skiperom. Brodovi su sve veći i veći. Sjećam se vremena kada je jedrilica od 50 stopa bila najveća u marini. Sada se takav brod smatra manjim brodom. Emitivna tržišta su se proširila. Katamarani su donijeli tu nužnu veliku promjenu na tržištu jer su privukli goste koji nisu nužno jedriličari, ali su velike platežne moći i traže komfor (prostor i uslugu posade).

Veliki izazov čarter tvrtkama u Hrvatskoj je konkurentnost. Bit će dodatni izazov natjecati se jednim ovakvim čarter gigantom. Hoće li podizanje standarda, digitalizacija procesa rada koje ćete donijeti čarter industriji i ostale naše čarter tvrtke potaknuti da budu bolje?

Naravno. Mišljenja sam da svi možemo učiti od drugih i biti bolji. Svaka inovacija gura cijelu branšu naprijed. Samo trebamo biti dovoljno otvoreni i prihvatiti nove tehnologije i ideje. Imati mindset koji je orijentiran na promjene i napredak, a ne samo držati se onoga što je već provjereno i sigurno. Ne treba izmišljati toplu vodu, ali naša branša ima još toliko prostora za napredak što znači da ne treba biti zatvoren za nove ideje!

U posljednje vrijeme puno se govori o iskustvenom turizmu. Stručnjaci govore kako je onaj prvotni doživljaj, iskustvo lokalne hrane, ambijenta, događanja, autohtone kulture malih i većih mjesta ključan, da se moramo „vratiti na početak“. Slažete li se s time i koliko Navigare pažnje posvećuje segmentu doživljaja kako je „ pružiti nezaboravan odmor“ vaša misija?

Naš slogan je „Experience Together“! Zašto „together“ (zajedno)? Zato što smo na brodu s ljudima koji su nam bliski - prijateljima, obitelji, poslovnim partnerima. Svi oni žele i trebaju posebno iskustvo. 

Ne radi se više samo o jedrenju kao takvom, „otvori jedra i plovi“. Bitan je cjelokupni doživljaj. Plovidba je baza cijelom tom doživljaju no treba ju nadograditi opremom na brodu, uslugom, hranom, pićem, sadržajima, prirodom i drugim stvarima. Ne mora to nužno biti autohtona kultura. Postoje otočja koja to nemaju no nude nešto drugo. Netaknutu prirodu, kristalno čisto more, šareni podvodni život. Sve to daje nekakvo iskustvo. Naš je zadatak približiti to gostu na pravi način te mu pružiti nezaboravno iskustvo.

Vizija Navigarea je biti lider u jedriličarskoj čarter industriji. Je li ovo spajanje korak prema tome?

Da. Mi sebe vidimo kao budućeg lidera u industriji. Experience together!

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Boot Düsseldorf 2023 – fokus na održivost, digitalizaciju i inovacije
Boot Düsseldorf 2023 – fokus na održivost, digitalizaciju i inovacije

Saznajte što ove godine bilo zanimljivo, ali i novo na sajmu boot Düsseldorf. Donosimo što je predstavio te na što se sve stavio poseban naglasak.

Promjene u poslovanju čarter društava s uvođenjem EUR-a u RH
Promjene u poslovanju čarter društava s uvođenjem EUR-a u RH

Uvođenje EUR-a od 01. siječnja 2023., donosi značajne izmjene u svakodnevici čarter društava. Koje su glavne razlike u odnosu na prošlu godinu te do kada je obavezno dvojno iskazivanje ukupnog iznosa na računu?

S kojim se izazovima suočava B2C prodaja?
S kojim se izazovima suočava B2C prodaja?

Izazovi s kojima se susreće B2C prodaja su brojni, no oni glavni - zadržavanje i privlačenje klijenta su ključni za održavanje poslovanja i njegov rast. Ali, kako zapravo poboljšati prodaju i što je ključ uspjeha?

Pomorska učilišta - budućnost pomorstva, turizma i čartera
Pomorska učilišta - budućnost pomorstva, turizma i čartera

Hrvatska kao zemlja poznata po nautici i broju pomoraca, sa najvećom čarter flotom na Mediteranu je također i među vodećim zemljama u svijetu u školovanju pomorskog kadra. A pomorci i nautičari znaju kome se obratiti kada je u pitanju njihova karijera.