Sunčana Hrvatska - hoćemo li napokon iskoristiti pun potencijal solarne energije?


Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.

Hrvatska se sve više okreće obnovljivim izvorima energije, a solarna energija postaje ključni element u toj tranziciji.  
 
Uz to što nitko normalan nema ništa protiv smanjenja emisija Co2 te za ljudsko zdravlje posebno opasnih nitratnih oksida – o kojima se manje piše, ali su pogubniji – jedna velika motivacija je ušteda na troškovima
 

Energetska (ne)ovisnost Hrvatske 

Lijepa Naša spada u visoko dekarbonizirane zemlje, ali samo kada je proizvodnja električne energije u pitanju - 80% na čemu se može u prvom redu zahvaliti visokom udjelu električne energije dobivene iz hidroelektrana
 
S druge strane u potrošnji energije ona dobivena iz obnovljivih izvora sudjeluje sa tek 30%
Stoga je pored ciljeva na razini EU za većom ulogom takve električne energije, u potrošnji velika mogućnost poboljšanja energetske neovisnosti upravo putem malih i srednjih fotonaponskih elektrana. 
 
Hrvatska ima itekako jedan značajan temelj za postizanje cilja u srednjem roku, a to je u odnosu na kontinentalni dio EU za 1/3 veća insolacija odnosno količina energije sunčevih zraka koje dolaze do nje. 

Hrvatska sunčana zona - Dalmacija, Istra i otoci sjevernog Jadrana 

Dalmacija, Istra i otoci sjevernog Jadrana imaju visoku razinu insolacije koja im omogućuje prosječno 2,700 do 3,000 sunčanih sati godišnje
Dnevna količina insolacije 4.5 do 6 kWh/m²/dan u Splitu, Dubrovniku i Zadru uživaju visoku razinu insolacije, što je visoka razina i u svjetskim razmjerima. 
 
Pored uštede u poslovanju, bitan razlog povećanju kapaciteta za proizvodnju električne energije iz obnovljivaca je što veći nivo energetske neovisnosti i održivosti sustava
 
Sjećamo se kako je 21. 06. 2024. Dalmacija doživjela ono što nije već i desetcima godina, a to je prekid opskrbe električnom energijom jer je zbog preopterećenosti sustava isti sam sebe isključio da doslovno ne dođe do uništenja.  
 
Problem je riješen u okviru istog dana i zbog boljeg koordiniranje sa ostalim regionalnim elektrodistributerima nije se više ponovila takva situacija. Obzirom da u sezoni potrebe za energijom rastu značajno, konstanto je na raspolaganju bilo dovoljno energije tijekom cijelog ljeta i to na način da se dostupna količina nadomještala uvozom iz susjednih država. 
 
A taj uvoz nije bio mali kako se vidi na grafikonu: 

 

Uvoz struje – skupi kompromis 

Izraženo novčano, zajedno sa svim pratećim troškovima vrijednost uvoza električne energije u razdoblju 01. 06. - 31. 08. 2024. kreće se oko 289 milijuna eura
 
Zbog raspoloživosti sustava nemoguće je izbjeći potrebu za uvozom, ali moguće je probati učiniti sve da se svede na najmanju moguću mjeru.  
Povećavanjem broja solarnih elektrana koje proizvode za svoje potrebe postiže se trostruka korist: 

  • smanjuje se mogućnost prekida opskrbe 
  • gubitci u prijenosu se svode na najmanju moguću mjeru 
  • nema odljeva novca iz Hrvatske 

Koliko to košta? 

Ovisno o kvaliteti instalirane opreme – a preporuka je da se ne postavlja neki žnj panel jer je najkraći rok garancije na pojedine dijelove sustava 5 godina – po instaliranom kW snage investicija se cijeni 500 do 650 eura. 
 
Nadalje, čak i prema trenutnim cijenama električne energije što za fizičke, a još više skuplje za pravne osobe, ovo je itekako rezonski potez jer se investicija vraća u manje od 5 godina, a sklop ostaje.  
 
Štoviše za iole veće instalirane fotonaponske sklopove – tu govorimo o 100 kW instalirane snage naviše – razdoblje povrata je 3 godine i to ako je postavljena kvalitetna oprema. 
Potvrđuje to i izračun uštede po kW, a on se kreće na vrijednosti od 210 eura. 
 

Kako to možemo ostvariti ako nemamo potreban novac za investiciju u kompletu? 

Postoji model financiranja ovakvih sklopova koji ne traži davanje nekretnine pod zalog, ali naravno traži bonitet i kvalitetan poslovni plan. Kredit koji se dobije se otplaćuje iz iznosa uštede po instalaciji u odnosu na dosadašnju potrošnju. 
 
Kao i kod svih drugih financiranja, postojeće pravne osobe koje idu u ovu investiciju trebaju imati minimalno 25% vlastitih sredstava.  
 
Ne treba zanemariti i mogućnosti subvencije kamatne stope baš za dio investicija koji se odnosi na zelenu i digitalnu tranziciju. Praktički donedavno je bio raspoloživ iznos iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti kojim se u većoj mjeri subvencionirao iznos kamate za kredite za postavljanje ovakvih elektrana. 
 
Jedina, ali ogromna prepreka za instalaciju veće snage iz obnovljivog izvora sunčeve energije je – pogađate – birokracija. Tu smo dobivali prigovore od strane Europske Komisije kako treba poraditi općenito na rokovima i za prijave i za priključivanje na terenu, jer imamo konkretne ciljeve za 2023. godinu i što se tiče proizvodnje i što se tiče potrošnje. 

Solarni potencijal Hrvatske 

Pritisak je očito urodio plodom i treba ga nastaviti – zaključno sa 2023. godinom Hrvatska je instalirala ukupno 462,5 MW solarne energije, s dodatnih 238,7 MW postavljenih samo te godine. 
 
Solarni kapacitet raste brzim tempom, a očekuje se da će do 2025. doseći 963 MW ako se trenutni trendovi nastave.  
Prema analizama, Hrvatska ima potencijal razviti do 7 GW solarne energije do 2030. što je više od priključne snage svih instaliranih elektrana sada. 
 
Procjenjuje se da će godišnje investicije iznositi oko milijardu eura, pri čemu bi polovica bila usmjerena na izgradnju solarnih i vjetroelektrana
 

Solarno sutra? Vrijeme je za akciju. 

Solarna energija predstavlja ključnu komponentu održive budućnosti Hrvatske jer potrebe za energijom rastu. S obzirom na sve veću dostupnost tehnologije i financijskih poticaja, trenutak je idealan za istraživanje i ulaganje u solarne sustave.  
 
Tu će mali solarni projekti igrati sve važniju ulogu u energetskom pejzažu zemlje, i rado ćemo pomoći da s jedne strane ostvarite uštedu, a s druge date pozitivan doprinos ekološkoj slici.

Već sada je to značajan adut u slici prema javnosti. 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Godina prolazi, ali želje ostaju – kako ih financirati?
Godina prolazi, ali želje ostaju – kako ih financirati?

Imate ideju, ali nedostaje vam milijun-dva (ili dvadeset)? Očito je vrijeme je za nove investicije. Ivica Žuro nam donosi najbitnije informacije o aktualnim financijskim programima i kreditima za poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. Od otpisa glavnice do zelenih inicijativa - saznajte kako postaviti temelje za uspjeh u idućoj godini.

IQNautics – transformacija nautičke industrije i poslovanja
IQNautics – transformacija nautičke industrije i poslovanja

Možete li zamisliti svoj život ili posao bez pomoći digitalnih alata? Naravno da ne možete, jer su digitalni alati postali neizostavni, ali i jer poboljšavaju i olakšavaju našu svakodnevicu. Predstavljamo vam IQNautics, digitalni alat koji će promijeniti vaš život i potpuno transformirati poslovanje vaše čarter tvrtke.

Spojite sve zajedno - stvorite kohezivan identitet brenda
Spojite sve zajedno - stvorite kohezivan identitet brenda

Jedna stvar koju vaše brendiranje zahtijeva je da "vaša priča" odiše jedinstvom. To znači kako identitet vašeg brenda mora biti unificiran i kohezivan. To nije teško postići, ako znate koje su prednosti dobrog brendiranja i ako vam je stalo do toga kako vas vaši gosti doživljavaju.

Mapiranje korisničkog putovanja za poboljšanje čarter poslovanja
Mapiranje korisničkog putovanja za poboljšanje čarter poslovanja

Kako učiniti da se svaki gost osjeća kao da je vaš čarter iskustvo života? Mapiranje korisničkog putovanja može vam pomoći da sagledate svaku fazu kroz njihove oči – od prve pretrage na internetu do trenutka kada se vrate na kopno. No, to zahtijeva puno više od dobre organizacije i izvrsnih plovila. Morate stvoriti nezaboravne točke dodira koje će izdvojiti vaš čarter. Svatko može koristiti mapiranje putovanja kako bi unaprijedio usluge, riješio uobičajene frustracije i izgradio lojalnost koja vraća goste.