Odgovornost skipera za totalnu štetu na plovilu


Što kada se dogodi šteta na plovilu i imamo potpuni gubitak jahte zbog izlizanog priveznog užeta - na kome leži odgovornost i što nas je naučio ovaj slučaj?

Prošle jeseni došlo je do potpunog gubitka jahte zbog istrošenog priveznog užeta, a koje je trebalo držati jahtu na navodno sigurnoj bovi za privez.

Prije svega, ovaj slučaj ne objavljujemo kako bismo vas odvratili od jedrenja ili potakli strah. Dapače, ovim prilozima želimo pridonijeti jedrenju sa što je manje moguće nezgoda.

Po našem mišljenju, svaki bi se savjestan skiper trebao baviti takvim temama. Objavljivanjem ovakvih primjera također želimo osigurati da se pojedini sudionici na tržištu u budućnosti suzdržavaju od određene nepoštene prakse jer se može očekivati da će njihovi slučajevi biti objavljeni.

Potpuni gubitak jahte: jedrilica nasukana na stjenovitu obalu zbog istrošenog priveznog užeta na bovi za privez

Rekreativni skiper unajmio je jedrilicu od 44 stope u Dalmaciji / Hrvatskoj za jednotjedni odmor s prijateljima. Deseteročlana posada uživala je u jedrenju po Kornatima i jedne večeri smjestila svoj brod na priveznoj bovi u Nacionalnom parku Kornati u službeno određenom području za bove. 

S obzirom da je more bilo mirno i vrijeme dobro, posada je odlučila tu prenoćiti. Kad je bilo lijepo vrijeme, sljedećeg jutra posada je gumenjakom otišla na obalu na obližnji brežuljak na otoku kako bi uživali u pogledu na more i brojne male okolne otočiće. 

U tom trenutku vjetar je postao jači. Kako je jahta bila sigurno privezana za bovu u zaljevu u blizini obale, grupa je i dalje bezbrižno lutala. Nedugo zatim, skiper je dobio poziv iz svoje čarter baze s pitanjem je li već napustio područje bove, što nije. Brod se, međutim, već kretao, što je charter baza mogla utvrditi na svom sustavu za praćenje (tracking).

I doista, brod se otrgnuo od privezne bove na vjetru koji je sada puhao brzinom do 30 čvorova. Jahta se nešto kasnije nasukala na stjenovitu obalu susjednog otoka Lunga. Nažalost, potpuni gubitak!

Što se dogodilo? Profesionalni spasilački tim, koji je odmah pozvan, nažalost više nije mogao spasiti brod, ali je utvrdio da je uzrok štete to što se privezno uže koje je korišteno na iznajmljenom brodu, a koje je skiper prije toga provjerio iz mjera opreza prije izleta na obalu, očito potrgalo. "Nisi ti kriv", spontano su prosuđivali spasioci, pregledavajući istrošeno uže.

skiper

Odgovornost skipera – je li skiper doista uvijek kriv za sve?

Poznato je da ste kao skiper odgovorni za svu štetu koju prouzročite do iznosa pologa - barem ako imate pošten ugovor o charteru. Ovo se ne odnosi na štetu prouzročenu "namjerno" ili "iz grubog nemara". I u tome leži problem: kada je skiper postupio "iz grubog nemara"?

Ovdje treba napomenuti da se u sudskoj praksi skiper koji ima odgovarajuću svjedodžbu o osposobljenosti smatra "stručnjakom" te se stoga pretpostavlja profesionalna radnja pa se i neznatno odstupanje od toga može ocijeniti "krivim". Granica do “grubog nemara” je fluidna i nije jasno definirana zakonom - svaki sudac odlučuje po vlastitom nahođenju. Mnoge druge studije slučaja poput ove pronaći ćete u stručnoj knjizi "The Skipper’s Liability – His Rights, his Duties„ (Odgovornost skipera - njegova prava, njegove obveze) autora Dr.Friedrich Schöchl-a iz Yacht-Poola, koja uskoro stiže i na hrvatsko tržište prevedena na hrvatski jezik.

Obrana nevinosti nije uvijek lak pothvat

Odbijanje neopravdanih potraživanja od agresivnih kasko osiguravatelja jahti sve više postaje predmetom spora. To može postati veliki problem za charter skipera koji je oštetio unajmljenu jahtu. Čak i ako se ne radi o “grubom nemarnom” ponašanju, kao što je ovdje objašnjeno na ovom primjeru.

Kasko osiguranje jahte odmah se odnosi na skipera

Hrvatski kasko osiguratelj charter jahte očito gleda na stvari sasvim drugačije te je skipera bez daljnjega smatrao odgovornim i tražio ga da štetu od oko 150.000 eura (potpuni gubitak jahte) podmiri u roku od 8 dana. Uz istodobnu obavijest da će se u slučaju kašnjenja plaćanja primjenjivati visoke zatezne kamate.

S obzirom na gore navedeno, molimo Vas da uplatite iznos od 1.073.230,37 kn sa zateznim kamatama koje teku od 03. studenog 2018. godine do uplate, a sve u roku od 8 (osam) dana.

Na sreću, skiper ima YACHT-POOL-ovo osiguranje od odgovornosti skipera, a koje pokriva troškove obrane od neopravdanih tužbi, a u slučaju da je šteta nastala „grubim nemarom“, pokriva i izravne troškove štete. Tužbeni zahtjev kasko osiguravatelja jahte nije opravdan "grubim nemarom". Svjesno ili nesvjesno, još se razjašnjava. Sa stajališta YACHT-POOL-a, međutim, na temelju dostupnih informacija, ne može se pretpostaviti “grubi nemar”. I samo ako postoji "grubi nemar", kasko osiguravatelj jahte može tražiti plaćanje od skipera.

Ali to nije glavni problem u ovom slučaju. Središnji problem je to što u posljednje vrijeme kasko osiguravatelji jahte smatraju skipera odgovornim bez daljnjega materijalnog opravdanja te prijete tužbom u slučaju odbijanja plaćanja. 

Skiperi koji nemaju osiguranje od odgovornosti skipera (ili osiguranje jednako dobrog učinka - jer "osiguranje od odgovornosti skipera" zapravo ne pokriva uvijek odgovornost skipera) brzo upadnu u nevolje. Obrana nevinosti u dugotrajnim sudskim postupcima u inozemstvu tako postaje golem rizik, što kasko osiguravatelj broda može svjesno iskoristiti da poveća skiperovu spremnost da slučaj riješi izvansudski.

Osiguranje od odgovornosti skipera se stoga može smatrati i “osiguranjem od osiguranja”. Kako kaže Dr. Friedrich Schöchl: "To je samo jedan od razloga zašto je osiguranje od odgovornosti skipera koje sam razvio preuzelo obranu skipera prije mnogo godina očekujući ovakve probleme.“

Odbačeno neopravdano potraživanje hrvatskog kasko osiguravatelja i slučaj je stavljen na led.

Kao što možete zamisliti, radost i olakšanje pozitivnog rješavanja "potpunog gubitka jahte zbog pohabanog priveznog užeta" s odgovornim skiperom je ogromno. Za ovog skipera bi slučaj bez osiguranja od odgovornosti skipera inače završio "ekonomski kobno“.

Lekcija je naučena

Iz ovog slučaja naučili smo sljedeće iz informacija koje su nam dostupne i možemo vam preporučiti sljedeće:

  • Uvijek koristite dva zasebna privezna užeta da bi jahtu privezali na bovu , ako se uže izliže, još uvijek imate rezervno uže.
  • Postoje različiti tipovi priveznih bova, ponekad morate vezati privezno uže ispod bove, a ponekad i za metalni prsten na vrhu bove. Pripazite, pod vodom je bova često obrasla školjkama i ima oštre rubove. Tada možete koristiti lanac ili zaštitu od habanja kako biste bili sigurni.
  • Važnost osiguranja od odgovornosti skipera. Pripazite što potpisujete u ugovoru o charteru. Tekst pisan sitnim slovima kod nekih charter kompanija ponekad sadrži klauzule s pogubnim posljedicama od kojih vas ne mogu zaštititi ni najbolje osiguravajuće kuće. To nije slučaj s brokerima za jahte ili charter kompanijama koje nude "FAIR CHARTER Terms & Conditions". Raspitajte se kod svog charter agenta o tome. Mnogi na tržištu već koriste ovaj ugovor. Lako je prepoznatljiva oznaka "FAIR CHARTER Terms & Conditions".
  • Provjerite tekst pisan sitnim slovima u osiguranju od odgovornosti skipera da vidite je li nesreća s jahtom koja je gore opisana pokrivena vašim sadašnjim osiguranjem. 
  • Podijeli:

Marijan Dželalija

Marijan Dželalija

Marijanova povezanost sa brodovima kreće još od školskih dana kao zaljubljenika u jedrenje a kasnije i trenera u jedriličarskom klubu. Po završetku školovanja te stjecanja diplome Magistra Kineziologije na Sveučilištu u Zagrebu, kreće njegova avantura u Yacht-Pool-u u kojem upoznaje vrlo zanimljiv i izazovan svijet pomorskih osiguranja. Sa već više od 10 godina iskustva učenje novih znanja i vještina ne staje, a to je, ističe Marijan, i najbolji dio njegovog posla. 2016. godine upisuje te sredinom 2017. završava Postdiplomski studij u Londonu iz područja maritimnih osiguranja na Lloydovoj akademiji i World Maritime University. Njegova konstantna želja za učenjem, unapređenjem proizvoda i usluge prema klijentima u potpunosti se uklapaju u politiku Yacht-Pool-a International.

https://www.linkedin.com/in/marijan-d%C5%BEelalija-796071112/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Zaboravljate što ste naučili na edukaciji? Evo kako to promijeniti!
Zaboravljate što ste naučili na edukaciji? Evo kako to promijeniti!

Jeste li se ikada vratili s edukacije, radionice ili webinara puni ideja. I onda ste vrlo brzo shvatili, kada ste se vratili svom uobičajenom životu i poslu, kako su te ideje izblijedjele? Ovaj fenomen je poznat kao "praznina u učenju". Frustrira mnoge, ali postoji rješenje. Saznajte kako aktivno primijeniti sve što ste naučili i kako izvući najviše iz svake edukacije.

Seazone - poslujte s globalnom yachting mrežom
Seazone - poslujte s globalnom yachting mrežom

Želite unaprijediti svoje poslovanje? Želite da vaš servis ili obrt ima više klijenata (i posla) u yachting industriji? Onda je Seazone prava platforma za vas. Saznajte kako se uključiti, koji su benefiti i kako vas mogu pronaći oni koji traže baš vaše usluge.

Zakonske obveze digitalnog marketinga za čarter tvrtke
Zakonske obveze digitalnog marketinga za čarter tvrtke

Digitalni marketing osnova za uspjeh čarter tvrtki, ali sa sobom nosi i pravne obveze. Katarina Ćosić nam otkriva sve o stvaranju originalnog sadržaja, dobivanju pristanka za e-mail marketing, te transparentnosti u oglašavanju - sve redom bitnim elementima za izbjegavanje pravnih sankcija, ali i izgradnju povjerenja s klijentima.

Anketa - najbolji alat za uvid u iskustvo vaših gostiju
Anketa - najbolji alat za uvid u iskustvo vaših gostiju

Postoji dobar način s kojim ćete doći do stvarnog mišljenja gostiju. Možete saznati sve što gosti kažu o vašoj usluzi, ali i drugim pojedinostima koje su vam važne. Saznajte kako učinkovito anketirati goste te kako anketu djelotvorno provesti.