Što kada se dogodi šteta na plovilu i imamo potpuni gubitak jahte zbog izlizanog priveznog užeta - na kome leži odgovornost i što nas je naučio ovaj slučaj?
Prošle jeseni došlo je do potpunog gubitka jahte zbog istrošenog priveznog užeta, a koje je trebalo držati jahtu na navodno sigurnoj bovi za privez.
Prije svega, ovaj slučaj ne objavljujemo kako bismo vas odvratili od jedrenja ili potakli strah. Dapače, ovim prilozima želimo pridonijeti jedrenju sa što je manje moguće nezgoda.
Po našem mišljenju, svaki bi se savjestan skiper trebao baviti takvim temama. Objavljivanjem ovakvih primjera također želimo osigurati da se pojedini sudionici na tržištu u budućnosti suzdržavaju od određene nepoštene prakse jer se može očekivati da će njihovi slučajevi biti objavljeni.
Rekreativni skiper unajmio je jedrilicu od 44 stope u Dalmaciji / Hrvatskoj za jednotjedni odmor s prijateljima. Deseteročlana posada uživala je u jedrenju po Kornatima i jedne večeri smjestila svoj brod na priveznoj bovi u Nacionalnom parku Kornati u službeno određenom području za bove.
S obzirom da je more bilo mirno i vrijeme dobro, posada je odlučila tu prenoćiti. Kad je bilo lijepo vrijeme, sljedećeg jutra posada je gumenjakom otišla na obalu na obližnji brežuljak na otoku kako bi uživali u pogledu na more i brojne male okolne otočiće.
U tom trenutku vjetar je postao jači. Kako je jahta bila sigurno privezana za bovu u zaljevu u blizini obale, grupa je i dalje bezbrižno lutala. Nedugo zatim, skiper je dobio poziv iz svoje čarter baze s pitanjem je li već napustio područje bove, što nije. Brod se, međutim, već kretao, što je charter baza mogla utvrditi na svom sustavu za praćenje (tracking).
I doista, brod se otrgnuo od privezne bove na vjetru koji je sada puhao brzinom do 30 čvorova. Jahta se nešto kasnije nasukala na stjenovitu obalu susjednog otoka Lunga. Nažalost, potpuni gubitak!
Što se dogodilo? Profesionalni spasilački tim, koji je odmah pozvan, nažalost više nije mogao spasiti brod, ali je utvrdio da je uzrok štete to što se privezno uže koje je korišteno na iznajmljenom brodu, a koje je skiper prije toga provjerio iz mjera opreza prije izleta na obalu, očito potrgalo. "Nisi ti kriv", spontano su prosuđivali spasioci, pregledavajući istrošeno uže.
Poznato je da ste kao skiper odgovorni za svu štetu koju prouzročite do iznosa pologa - barem ako imate pošten ugovor o charteru. Ovo se ne odnosi na štetu prouzročenu "namjerno" ili "iz grubog nemara". I u tome leži problem: kada je skiper postupio "iz grubog nemara"?
Ovdje treba napomenuti da se u sudskoj praksi skiper koji ima odgovarajuću svjedodžbu o osposobljenosti smatra "stručnjakom" te se stoga pretpostavlja profesionalna radnja pa se i neznatno odstupanje od toga može ocijeniti "krivim". Granica do “grubog nemara” je fluidna i nije jasno definirana zakonom - svaki sudac odlučuje po vlastitom nahođenju. Mnoge druge studije slučaja poput ove pronaći ćete u stručnoj knjizi "The Skipper’s Liability – His Rights, his Duties„ (Odgovornost skipera - njegova prava, njegove obveze) autora Dr.Friedrich Schöchl-a iz Yacht-Poola, koja uskoro stiže i na hrvatsko tržište prevedena na hrvatski jezik.
Odbijanje neopravdanih potraživanja od agresivnih kasko osiguravatelja jahti sve više postaje predmetom spora. To može postati veliki problem za charter skipera koji je oštetio unajmljenu jahtu. Čak i ako se ne radi o “grubom nemarnom” ponašanju, kao što je ovdje objašnjeno na ovom primjeru.
Hrvatski kasko osiguratelj charter jahte očito gleda na stvari sasvim drugačije te je skipera bez daljnjega smatrao odgovornim i tražio ga da štetu od oko 150.000 eura (potpuni gubitak jahte) podmiri u roku od 8 dana. Uz istodobnu obavijest da će se u slučaju kašnjenja plaćanja primjenjivati visoke zatezne kamate.
S obzirom na gore navedeno, molimo Vas da uplatite iznos od 1.073.230,37 kn sa zateznim kamatama koje teku od 03. studenog 2018. godine do uplate, a sve u roku od 8 (osam) dana.
Na sreću, skiper ima YACHT-POOL-ovo osiguranje od odgovornosti skipera, a koje pokriva troškove obrane od neopravdanih tužbi, a u slučaju da je šteta nastala „grubim nemarom“, pokriva i izravne troškove štete. Tužbeni zahtjev kasko osiguravatelja jahte nije opravdan "grubim nemarom". Svjesno ili nesvjesno, još se razjašnjava. Sa stajališta YACHT-POOL-a, međutim, na temelju dostupnih informacija, ne može se pretpostaviti “grubi nemar”. I samo ako postoji "grubi nemar", kasko osiguravatelj jahte može tražiti plaćanje od skipera.
Ali to nije glavni problem u ovom slučaju. Središnji problem je to što u posljednje vrijeme kasko osiguravatelji jahte smatraju skipera odgovornim bez daljnjega materijalnog opravdanja te prijete tužbom u slučaju odbijanja plaćanja.
Skiperi koji nemaju osiguranje od odgovornosti skipera (ili osiguranje jednako dobrog učinka - jer "osiguranje od odgovornosti skipera" zapravo ne pokriva uvijek odgovornost skipera) brzo upadnu u nevolje. Obrana nevinosti u dugotrajnim sudskim postupcima u inozemstvu tako postaje golem rizik, što kasko osiguravatelj broda može svjesno iskoristiti da poveća skiperovu spremnost da slučaj riješi izvansudski.
Osiguranje od odgovornosti skipera se stoga može smatrati i “osiguranjem od osiguranja”. Kako kaže Dr. Friedrich Schöchl: "To je samo jedan od razloga zašto je osiguranje od odgovornosti skipera koje sam razvio preuzelo obranu skipera prije mnogo godina očekujući ovakve probleme.“
Kao što možete zamisliti, radost i olakšanje pozitivnog rješavanja "potpunog gubitka jahte zbog pohabanog priveznog užeta" s odgovornim skiperom je ogromno. Za ovog skipera bi slučaj bez osiguranja od odgovornosti skipera inače završio "ekonomski kobno“.
Iz ovog slučaja naučili smo sljedeće iz informacija koje su nam dostupne i možemo vam preporučiti sljedeće:
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Jeste li razmišljali da mlađe generacije možda nisu samo još jedna skupina gostiju u nizu, nego prilika za vaše čarter poslovanje? Njihove navike, vrijednosti i način planiranja putovanja izgledaju potpuno drugačije. Ako vas zanima kako im se približiti na pravi način, nastavite čitati – jer rješenja možda nisu ona koja očekujete.
Upravljanje čarterom više nije (ili ne bi trebalo biti) "imaš to sve u onoj tablici”. Gosti su zahtjevniji i žele više, vlasnici brodova informiraniji i traže više, a konkurencija bolja i bukira više… A vi? Radne procedure su vam i dalje kao da je 2015. godina?
Možete li uopće tražiti financiranje - od banke, fonda ili države - ako ni sami ne vjerujete u posao koji vodite? Ivica Žuro u svom novom članku za čarter.hr, odgovara na ovo pomalo neugodno, ali bitno pitanje. Ali ne govori o procedurama i potrebnim papirima, nego o povjerenju. Povjerenju u svoj biznis, kojeg imate ili nemate…
U moru sličnih ponuda, jedino čemu ljudi stvarno mogu vjerovati su iskustva drugih. U čarteru, gdje gosti planiraju mjesecima unaprijed i uz značajnu investiciju s njihove strane, važno je povjerenje. I upravo zato UGC - sadržaj kojeg spontano dijele vaši gosti - može igrati presudnu ulogu u tome da odaberu baš vaš čarter. Jer ljudi vjeruju ljudima.