Rad u nautičkom turizmu sve više privlači kandidate među mlađom populacijom jer omogućuje jedinstven spoj posla i putovanja uz doživljavanje posebnih iskustava, razvijanje vještina te promjenu perspektive i stjecanje novih znanja.
No kako vi, kao poslodavac u čarter industriji, možete od svih tih kandidata odabrati najkvalitetnije za svoj tim?
Prije nego krenete tražiti svoje nove zaposlenike konkretnim koracima poput oglasa za posao ili intervjua, definirajte kvalifikacije koje ćete aktivno tražiti u kandidatima koji se prijave. Tako ćete se dodatno osigurati da djelatnici koje odaberete uistinu mogu ispuniti vaša očekivanja i da će se suradnja razviti uspješno s obje strane zadovoljne.
Detaljnije kvalifikacije, naravno, ovise o radnom mjestu za koje se kandidat prijavljuje, a u nastavku članka razradit ćemo koje su važne za tri česta radna mjesta u čarteru – skiper, hostesa/domaćica i booking agent.
Booking agent komunicira s klijentima te organizira administrativni dio rezervacije brodova. Zbog toga je nužno da zna efikasno koristiti tehnologiju, ali imati i visokorazvijene komunikacijske te prodajne vještine. Osim toga, često će biti odgovoran za dočekivanje gostiju u marini te pregled brodova zbog čega treba imati oko za detalje i snalaziti se u dinamičnoj radnoj okolini.
Booking agent treba poznavati što više stranih jezika kako bi s lakoćom mogao komunicirati s gostima te biti voljan učiti nove vještine i pristupe prodaji rezervacija.
Osnovni je posao skipera voziti unajmljeni brod i paziti na njega kao i putnike na brodu, no izvanredan skiper može puno više od toga. Mnogim gostima primarni interes za odmor nije samo sunce i more nego ih zanimaju dodatne informacije o prirodnim ljepotama, kulturnoj baštini, posebnim rutama te skrivenim uvalama uz obalu gdje skiper posebno može doći do izražaja.
Skiper postaje nezamjenjiv kad govori više stranih jezika, educiran je i informiran o području koje gosti obilaze uz to što je komunikativan i strpljiv s njima.
Kao i ostali članovi tima, hostesa treba govoriti što više stranih jezika te biti iznimno komunikativna i strpljiva s gostima. Uz to, nužno je da zna biti diskretna i nenametljiva te uspijeva pažljivo i detaljno urediti prostor u kojem će gosti boraviti. Hostesa je također naročito cijenjena ako je informirana te može pomoći gostima svojim savjetima i uputama kako maksimalno iskoristiti boravak na brodu u Jadranskom moru.
Ako već imate zaposlenike s kojima ste zadovoljni, kao dodatan trik proanalizirajte njih, definirajte koje ih vještine čine top članovima tima te iste tražite u novim kandidatima za posao.
Sad kad imate ideju što tražiti u svojim novim potencijalnim zaposlenicima, spremni ste za konkretniji korak poput razgovora za posao. Tijekom intervjua trebate pronaći načine kako iz kandidata izvući njihove vještine, iskustvo, kvalifikacije te detalje osobnosti koji će vam otkriti kako će se uklopiti u postojeći tim. Kako biste uštedjeli na vremenu, prije nego pozovete kandidate na razgovor, dobro provjerite njihove kvalifikacije i iskustvo te možda čak napravite kratak telefonski intervju.
Kad dođe trenutak za razgovor, započnite ga opuštenim i općenitim čavrljanjem te pitajte za početak laka pitanja kako bi se kandidat što više opustio i uspio kasnije preciznije demonstrirati svoje vještine. Radije nego da potencijalne zaposlenike stavljate u hipotetske situacije (iako ni u tom pristupu nema ništa loše!), postavljajte im pitanja o njihovom prethodnom ponašanju i situacijama u kojima su se uistinu našli. Neka pitanja budu usmjerena prema testiranju ranije definiranih kvalifikacija koje su potrebne za vaš tim – npr. neka vam daju primjer situacije u prošlosti kad nešto nije išlo kako su planirali ili kako su postupili u konfliktnoj situaciji s gostom.
Za kvalitetan intervju važno je da uspijete dobro balansirati između opuštene i profesionalne komunikacije te da se otvorite svim pitanjima koja bi vam kandidati mogli postaviti kako biste bili sigurni da vam se očekivanja poklapaju. Od prve komunikacije tretirajte svoje potencijalne buduće zaposlenike kao individue i sigurni smo da ćete među njima pronaći one čije će istinske osobne karakteristike odgovarati vašim potrebama.
Vrlo je korisno znati kako odraditi dobar intervju i odabrati najbolje kandidate od ponuđenih, ali što kad su ti savjeti neupotrebljivi jer izbora zapravo nema? U Hrvatskoj već neko vrijeme postoji trend manjka radnika u turizmu, a ta se brojka uz pomoć pandemije dodatno povećala. Samo letimičnim pogledom na aktualne oglase u području turizma i ugostiteljstva može se primijetiti opća pomama za stručnim kadrom, što se u konačnici prelijeva i na čarter.
Zanimljivo je da je do manjka potencijalnih zaposlenika došlo, između ostalog, upravo zbog njihove kvalitete i iskustva koje su stekli radeći godinama u hrvatskom turizmu. Zbog visokocijenjenih kvaliteta i kvalifikacija koje su razvili, taj tip radnika može se bez problema zaposliti u inozemstvu za mnogo veća primanja nego što im se nude ovdje. Uz to, u današnjim životnim uvjetima mnogima više ne odgovara koncept sezonskog rada zbog čega traže radna mjesta u drugim djelatnostima koja im mogu donijeti veću dozu sigurnosti i primanja tijekom cijele godine.
Svakoj situaciji najbolje je pristupiti individualno, stoga se treba zapitati - što osobno mogu napraviti kako manjak ne bi osjetila i moja čarter tvrtka?
U čarter industriji, a i u turizmu općenito, više nije dovoljno zaposlenike tretirati kao prolaznike bez identiteta nego je nužno uložiti trud i sredstva za okupljanje vrhunskog tima koji će ostati vjeran vašoj tvrtki unatoč potencijalno boljim uvjetima negdje drugdje.
Zapošljavanje i zadržavanje kvalitetnih radnika direktno je povezano s brojem rezervacija, zadovoljstvom gostiju, održavanjem povezanosti i profesionalnih odnosa unutar timova, efikasnosti procesa u tvrtki i u konačnici njezinom općom kulturom. Gubitak ključnih zaposlenika može biti vrlo skup sport za današnje čarter tvrtke, zato je nužno pronaći konkretne načine kako stvoriti stimulativnu poslovnu atmosferu pri čemu se djelatnicima ništa osim rada u vašem timu jednostavno neće isplatiti.
Kako ne biste bili prisiljeni u zadnji čas angažirati bilo koje kandidate s tržišta rada, od početka ulažite u svoje zaposlenike i razvijanje odnosa s njima. Radnicima je trenutno više nego ikada prije potreban maksimalan osjećaj sigurnosti koji možete postići u uvjetima koje imate, a ono što ne možete postići monetarnim sredstvima i poticajima u obliku bonusa i nagrada, može se nadoknaditi ljudskim odnosom i kvalitetnom komunikacijom.
Jasno iznosite svojim zaposlenicima kakva očekivanja imate od njih, odgovarajte im otvoreno na pitanja te izbjegavajte držati ih u neizvjesnosti budući da to pojačava osjećaj stresa i neuspjeha. Redovito im dajte povratne informacije o njihovom radu, uz pohvale gdje im je mjesto i pažljivo formulirane komentare na područja gdje se mogu poboljšati. Što više komunicirajte kako bi oni imali osjećaj da mogu slobodno izraziti svoje mišljenje, prijedloge i ideje koje itekako mogu pomoći razvoju vašeg poslovanja.
Pronaći idealne kandidate za posao danas je izazovno u bilo kojoj industriji, a pogotovo u hrvatskom nautičkom turizmu. Iz tog razloga umjesto iscrpljujuće potrage za novim talentima i stresa hoće li biti pronađeni na vrijeme, svoje vrijeme i novac usmjerite u izbor kvalitetnih zaposlenika te njihovo dugoročno zadržavanje. Zaposlenici su spremni dati puno više od minimuma koji se od njih zahtjeva, ali da bi to učinili, trebaju se osjećati priznato i poštovano od strane svojih nadređenih. Na kraju se postavlja pitanje na koje svaki poslodavac treba odgovoriti za sebe – vjerujem li da je moguće izgraditi vjeran i uspješan tim u čarteru te što sam spreman učiniti da bih to postigao?
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Vaši gosti žele mir. Žele da sve ide glatko i funkcionira te da im se ne mora tri puta objašnjavati gdje se što pali. Kad brod “zna” što gost treba, onda više ne govorimo o čarteru, nego o iskustvu koje ostaje. I tu počinje stvarna vrijednost pametnih tehnoloških rješenja na vašem plovilu.
AI više nije tema samo za velike firme i IT odjele. Sve više čarter tvrtki u Hrvatskoj potiho koristi AI alate u svakodnevnim poslovima. Od brzih prijevoda do boljeg planiranja sezone, ovi alati postaju korisni kao i dobra Excela tablica. Nisu čarobni i ne rade sve sami, ali znaju dobro pripomoći kad subotom krene kaos. U nastavku donosimo konkretne primjere gdje AI može stvarno olakšati život u čarter biznisu.
Što ako problem nije u tome da vam marketing ne radi, nego u tome da nikada nije ni bio postavljen kako treba? S kratkim pogledom na čarter industriju, Selma Ćubara, u svom novom članku za čarter.hr, donosi promišljanja o tome zašto mnoge tvrtke ostaju razočarane rezultatima svog marketinga i što zapravo znači izgraditi strategiju koja podržava rast – i u sezoni i izvan nje.
Zamislite da se vaša baza gostiju iz godine u godinu puni sama od sebe. Stari gosti vas se sjete i prije nego što počnu planirati svoj idući odmor. Potencijalni gosti koji su samo pregledavali vašu web stranicu sada vam šalju upite s pitanjem: “Koji termin je slobodan?” To je ono što dobro postavljen newsletter radi za čarter tvrtke.