Tržišnu poziciju treba znati postići, ali i održati. Veliki izazov je stvoriti „čvrsti jezgru“ ili odgovoran stvaralački tim koji „diše“ zajedno. Volim istaknuti izreku „Ostaju dugovječni oni koji rade poput mladih“.
Direktorica pomorskog učilišta Adria Libar Renata Knežić Rak nam daje jedinstven uvid u pozadinu rada učilišta, ali i kako se nose sa izazovima edukacije i promjena koje ne idu tempom koje tržite zahtijeva.
Kaže kako pomorska industrija kao i ona nautička pruža velike mogućnosti za poslovni ali i osobni razvoj. Osobito za mlade ljude.
Uz to nam otvoreno govori o svom privatnom životu i o svojim vlastitim uspjesima, ali i hobijima koji je opuštaju.
Zapravo, kod mene je potpuno suprotno (smijeh)... Imam popriličan problem s boravkom na nestabilnim površinama brodovima, pontonima i slično i rekla bih da ljubav prema moru, pomorstvu i brodovima gajim s kopna.
Kažu da se u životu ništa ne događa slučajno. Kad sam prije 30-ak godina s kapetanom Gordanom Barakom krenula u posao nisam mislila kako će to biti moj dugoročni odabir. No ispalo je tako i ispalo je dobro. Uvijek ću biti zahvalna pok. kapetanu što me „gurnuo u more“.
Prije nekoliko godina u Šibeniku naše kolegice i predavačice održale su zanimljivo predavanje na temu „Može li more biti ženskoga roda?“. Tada, 2015. u općem razmišljanju možda je to bila tema za raspravu. Danas, tvrdim da smo tu razinu nadišli.
Moje iskustvo i iskustvo kolegica u odnosu s kolegama je oduvijek bilo na razini poštovanja i uvažavanja. Nikada nismo osjetili spolnu diskriminaciju. U pomorstvu je bitno koliko ste stručni i kompetentni djelovati, a ne da li ste žena ili muškarac.
Uz osnivanje obitelji, rad u učilištu dao je smisao mom životu i neprocjenjivo životno iskustvo. Nikada nisam požalila u odabiru profesije. Kroz godine rada na upravljačkoj poziciji bilo je i teških situacija i pogrešnih odluka, ali sam i time gradila sebe. Mogu reći da je sve rezultiralo odličnim timom ljudi kojima sam danas okružena i vjerujem da smo na dobrom putu.
Posao direktora podrazumijeva dosta izbivanja, poslovnih putovanja, konstantno usavršavanje, istraživanje tržišta i usvajanje novih trendova kako bi bili ravnopravni na međunarodnom tržištu.
Nakon radnog (napornog) dana, presvučem se u sportsku odjeću i s grupom ljudi rekreiram u dvorani. Dobra ekipa na treningu motivira me kad ponestane energije i kad je prva pomisao kauč. Tu pobijedim samu sebe (smijeh). Volim večere i koncerte s prijateljima.
Šibenik, grad u kojem živim i radim, bogat je kulturnim događanjima i rado pratim sve što stignem.
Tempo rada za mnoge znači otuđenje od obitelji. Meni je užitak odvojiti vrijeme i pratiti dvoje djece u njihovim sportskim i stvaralačkim aktivnostima. Oni su dokaz da na obiteljskom planu nisam zakazala i da me posao nije „uzeo“. Za balans i razumijevanje kroz moju karijeru, bitnu ulogu odradio je i suprug, moram ga spomenuti (smijeh).
Tržišnu poziciju treba znati postići, ali i održati. Veliki izazov je stvoriti „čvrstu jezgru“ ili odgovoran stvaralački tim koji „diše“ zajedno. Volim istaknuti izreku „Ostaju dugovječni oni koji rade poput mladih“.
Naš posao zahtjeva red i disciplinu, poštivanje pravila i funkcioniranje u timu koji čini više generacija. Zadovoljstvo je udružiti iskusne suradnike i mlade kolege i vidjeti kako jedni od drugih izvlače ono najbolje što rezultira originalnim idejama i poslovnim uspjehom.
Odgovornosti i izazovi pogotovo su se izrazili u vrijeme korone, u kriznoj situaciji. Trebalo je sabrati emocije i djelovati preko noći, tražiti rješenja, održati tvrtku. Nimalo lake odluke jer radilo se o poslovnoj obitelji i životnim situacijama. Ta situacija je utjecala je na naše zadovoljstvo, rad i život.
Unatoč prekidu rada pa ograničenjima, izdržali smo. Zahvalna sam baš svima na razumijevanju. Pogotovo u onim najtežim situacijama.
Velika je prednost kad u timu predavača i instruktora imate ljude koji su „up to date“ u poslu, kad vole posao, ali vole i znaju podijeliti znanje. Po uzorima na inozemne prakse, uveli smo više prakticiranje rada u realnom okruženju ili simuliranje istog.
Stalno radimo na unaprjeđenju svijesti o zaštiti pomorca, mora, broda i posade. Polaznici to prepoznaju i odabiru nas po preporuci što je najveći kompliment u poslovanju.
Malo po malo smo rasli i svaka godina donijela nam je novi iskorak. Bitnije od toga da li smo vodeći je da smo kroz godine i izazove ostali dosljedni sebi. Poslovna etika, povjerenje pojedinaca, tvrtki i institucija s kojima surađujemo, koji nas uvažavaju u poslu je ono što je za nas uspješno.
U pomorstvu je sve strogo propisano i transparentno i pravila se moraju poštovati, inače nisi dio međunarodne pomorske zajednice. Nažalost, edukacijski programi u nautici ne mijenjaju se tempom koji diktira tržište.
Administracija je često spora, a u ovoj branši kada iza vas stoji državna administracija to ima svoju vrijednost i težinu na tržištu rada. Veliki se trud ulaže da budemo konkurentni i u nautici. Kao država i pojedinci to možemo i zaslužujemo.
Inicijativu smo pokrenuli s partnerima koji djeluju i razmišljaju kao i mi. Evidentno je da u nautici nedostaje kvalificirane radne snage i svi pričaju o tome netom prije sezone. No djelovati treba stalno. Naša, ne bih rekla predavanja, već razgovori, otvoreni su za sve koje ova tematika zanima, koji žele postavljati pitanja, znati kako se posao odvija i razvija i kakve se mogućnosti rada nude. Trudimo se biti im bliski, ne formalni. Ne tako davno kada smo bili studenti dobro bi nam došla koja rečenica više iz realnog sektora rada. Snalažljivi prepoznaju šanse, ali imate odgovornost pomoći svima.
Pomorska i nautička industrija pruža velike mogućnosti osobnog i poslovnog razvoja za mlade ljude, ali i one koji razmišljaju o izazovima promjena karijere. Ako iz „postola poduzetnika“ približite priče, objasnite posao, očekivanja, trendove, strukturu današnjeg gosta, dali ste konkretnu informaciju. Ako pomorac ili skiper i hostesa opišu svoje iskustvo rada, edukacije, napredovanja, tada smo preskočili mnoge prepreke koje su često kočnica da se krene u posao.
Vrijedi odvojiti vrijeme i povratne reakcije su vrlo pozitivne. Ljudi su otvoreni za razgovor i razmjenu razmišljanja i često nas potaknu na neki brži korak u poslovanju. Rado ističemo kako se ovakvim prilikama stvara zajednička pozitivna slika o potencijalu, profesionalnosti i ljepoti hrvatske pomorske i nautičke industrije.
Opet ću naglasiti kako je dobar tim preduvjet dobrog rada. Naravno da kao direktor ne mogu biti prisutna na svim lokacijama, ali kolegice koje vode poslovnice odlučne su i proaktivne u poslu i imaju podršku i povjerenje uprave. Kažem kolegice jer su se na ovakvim pozicijama isprofilirale žene. Prednost poslovanja na više lokacija je umrežen i koordiniran sustav rada. Bez obzira na udaljenost informacije su objedinjene.
Danas su informacije o tehnologijskom razvoju i inovacijama u pomorstvu dostupnije nego prije. Postoje specijalizirani sajmovi, kongresi, specijalizirana rješenja koje morate pratiti inače „ispadate iz igre“. Sve se jako brzo mijenja, a što brži razvoj, veće su i opasnosti i nesigurnosti.
Svatko tko dolazi u učilište primijeti napredne simulacijske sustave rada kojima možemo odraditi specifične zahtjeve treninga i pripreme polaznika za brod ili jahtu.
Budite pozitivni i otvoreni prema učenju, slušanju i istovremeno gradite sebe. Iskoristite poticaje države za edukaciju i poslovanje, pronađite svoj put. No isto tako, stručna znanja su polovica onoga što je potrebno za uspjeh. Druga polovica je umijeće stvaranja i građenja odnosa. I zato, pažljivo birajte suradnike. Bez obzira na razvoj tehnologije i mnogih alata, ne zaboravite da čovjek gradi identitet i društvenu odgovornost.
Očuvati i održivo koristiti more i morske resurse je tema koja se provlači gotovo kroz svaki tečaj u učilištu. Tečaj D48 Sprječavanje onečišćenja morskog okoliša propisan je od Međunarodne STCW konvencije kako bi se pomorcima objasnili propisi i politika sprječavanja onečišćenja mora uljima, otpadnim vodama i smećem.
Kroz tečaj obrađujemo međunarodna pravila zaštite okoliša i trenutačne propise u različitim lukama, zakone oko brodskog otpada, ali i educiramo kako razumjeti i pravilno tretirati brodski otpad, prolazimo postupke u slučaju onečišćenja, opremu i dokumentaciju koja je povezana sa ovakvim postupcima.
Također, kod održavanja plovila od strane posade broda promoviramo GO GREEN pristup, izbjegavanje ili smanjenje upotrebe plastike i kemikalija i korištenje ECO FRIENDLY proizvoda za čišćenje. Kandidate se iznenade kad instruktori objašnjavaju kolika je ušteda u troškovima kod zamjene kemijskih sredstava s npr. korištenjem ekoloških soda bikarbone, limuna, octa, morske soli i sl., malim koracima možemo doprinijeti ekologiji.
Nakon svega što smo prošli, zaključila bih kako ljudima oko sebe želim prije svega zdravlje i optimizam. Naša misija je približiti edukaciju širokom krugu ljudi i sudjelovati u pozitivnim promjenama u pomorstvu i nautici, ali i gospodarstvu i društvu općenito. Na stvaralaštvu i stalnim poboljšanjima gradimo “kuću“.
Radujem se novim suradnjama koje upravo započinjemo i projektima razvoja unutar učilišta. O tome ćete čitati na Čarter.hr (smijeh).
Želim se zahvaliti i vama Čarter.hr mediju što ste prepoznali naše djelovanje. Rado vas koristimo za informiranje javnosti, ali i preko vašeg kvalitetnog sadržaja puno učimo. Vidite, svatko od nas ima djelić odgovornosti i utjecaja u percepciji hrvatskog pomorstva i nautike.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Imate ideju, ali nedostaje vam milijun-dva (ili dvadeset)? Očito je vrijeme je za nove investicije. Ivica Žuro nam donosi najbitnije informacije o aktualnim financijskim programima i kreditima za poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. Od otpisa glavnice do zelenih inicijativa - saznajte kako postaviti temelje za uspjeh u idućoj godini.
Možete li zamisliti svoj život ili posao bez pomoći digitalnih alata? Naravno da ne možete, jer su digitalni alati postali neizostavni, ali i jer poboljšavaju i olakšavaju našu svakodnevicu. Predstavljamo vam IQNautics, digitalni alat koji će promijeniti vaš život i potpuno transformirati poslovanje vaše čarter tvrtke.
Jedna stvar koju vaše brendiranje zahtijeva je da "vaša priča" odiše jedinstvom. To znači kako identitet vašeg brenda mora biti unificiran i kohezivan. To nije teško postići, ako znate koje su prednosti dobrog brendiranja i ako vam je stalo do toga kako vas vaši gosti doživljavaju.
Kako učiniti da se svaki gost osjeća kao da je vaš čarter iskustvo života? Mapiranje korisničkog putovanja može vam pomoći da sagledate svaku fazu kroz njihove oči – od prve pretrage na internetu do trenutka kada se vrate na kopno. No, to zahtijeva puno više od dobre organizacije i izvrsnih plovila. Morate stvoriti nezaboravne točke dodira koje će izdvojiti vaš čarter. Svatko može koristiti mapiranje putovanja kako bi unaprijedio usluge, riješio uobičajene frustracije i izgradio lojalnost koja vraća goste.