Hrvatskoj hitno treba nacionalna kampanja koja će unaprijediti sigurnost plovidbe i educirati sve sudionike nautičkog sektora. Na panelu READY. TRAIN. SAIL., održanom na Zagrebačkom sajmu nautike, stručnjaci su istaknuli nužnost obavezne edukacije skipera, bolje suradnje institucija te podizanja sigurnosnih standarda. Rasprava je pokazala snažnu podršku inicijativi, a organizator Adria Libar najavio je daljnje korake prema sustavnom poboljšanju sigurnosti na moru.
Hrvatskoj je hitno potrebna nacionalna kampanja koja će povezati sve segmente sigurnosti i edukacije u nautici. O sigurnosti na moru, edukaciji skipera i odgovornom nautičkom turizmu razgovaralo se 20. veljače na panelu "READY. TRAIN. SAIL." održanom na 32. Zagrebačkom Sajmu nautike.
Organizator panela, Adria Libar, pomorsko učilište koje kontinuirano radi na edukaciji u pomorstvu i nautici, uz paneliste koji su razgovarali konkretno i otvoreno, pokazalo je ovim panelom kako se radi o temi od šireg društvenog interesa.
Panel je moderirala Katarina Barić, predstavnica učilišta, a na panelu su sudjelovali:
Iako na panelu nije nazočio predstavnik Uprave za sigurnost plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture čije je mišljenje bilo ključno za razumijevanje proceduralnih okvira i zakona te daljnje korake u reguliranju edukacije i sigurnosti, pozitivne reakcije sudionika i publike dokazale su da inicijativa za nacionalnu kampanju o sigurnosti na moru ima snažnu podršku.
Kao i uvijek, oslonac je bio na operativce na terenu uz Adria Libar (u području edukacije) i odabir panelista koji su uz konkretno odgovaranje na pitanja pokazali želju za radom i napretkom u industriji, svjesni promjena koje su nužne. Rasprava se vodila s jasnom vizijom kako kampanja treba imati potporu institucija kroz zakonodavne promjene koje su ključne za provedbu sigurnosnih pravila i intervencija na moru.
Cilj panela bio je raspraviti trenutno stanje sigurnosti na moru u Hrvatskoj, definirati ključne probleme i predložiti rješenja koja bi kroz nacionalnu kampanju poboljšala odgovornost nautičke zajednice.
Instruktor Deković govorio je o tome koliko učilište ozbiljno shvaća ulogu edukatora kroz način na koji se provode programi obuke za skipere i posade (rekreativce i profesionalce), te obuci o sigurnosti na brodu koja bi trebala biti dio propisa i obaveze za sve koji imaju odgovornosti oko upravljanja plovilima.
To je dio obuke koju propisuje međunarodna organizacija i koji bi trebao biti dio standarda za posade jer je obuka usmjerena na pravilno korištenje opreme za spašavanje, poznavanje postupaka i korištenja opreme u slučaju požara na brodu, tehnike spašavanja ljudskih života, poznavanja hitnih i pravilnih reakcija do dolaska hitnih službi, aktiviranja sigurnosnih baklji, poziva u pomoć (gdje sekunde život znače), poznavanja komunikacijskih protokola i ostale tematike koja je ključna za sigurnu plovidbu.
Istaknuo je kako učilište ovakvim aktivnostima na sajmovima ima za cilj podizanje svijesti o potrebnoj edukaciji u nautici, ali kako se mora inzistirati na zakonodavnim promjenama i standardima kako bi bili na nivou profesionalnosti.
Kao jedan od najvećih problema istaknuta je činjenica kako u Hrvatskoj dozvole za rekreativne skipere mogu biti izdane bez obavezne teorijske i praktične obuke, a dozvole za profesionalne skipere uključuju u program manji dio sigurnosne obuke, tj., obaveza edukacije o sigurnosti na brodu je izbor, a ne obaveza profesionalca na moru.
To znači da je trenutno na moru velik broj osoba koje upravljaju plovilima upitnog znanja o pravilima plovidbe, manevriranja i meteorologije, a kamoli sigurnosnim procedurama što povećava rizik od nesreća. Jedan od glavnih zaključaka panela bio je kako edukacija mora postati prioritet kroz jasne propise i standarde. Potrebno je hitno uvesti obavezu tečaja kao preduvjet za dobivanje dozvola, kao što je to praksa u drugim europskim nautičkim zemljama.
Hrvatski Crveni križ, pomorsko učilište Adria Libar i Green Sail izrazili su spremnost da kroz svoje programe obuke doprinesu edukaciji svih sudionika u nautici, već od gostiju koji namjeravaju posjetiti destinaciju pa do rekreativnih skipera i profesionalaca u čarter industriji. Istaknuli su potrebu za suradnjom između institucija, obrazovnih ustanova i nautičkog sektora kako bi sigurnosni standardi postali univerzalni i jasno predstavljeni. Njihov cilj je stvoriti sustav kontinuirane obuke, u kojem bi nautičari imali pristup znanju o sigurnosnim procedurama, prvoj pomoći i odgovornom upravljanju plovilima. Istaknuto je kako se u konkurenciji destinacija ističu destinacije u kojima je nautička edukacija dio kulture, ali i propisa i profesionalnog pristupa poslu.
Dr.sc. Jukić istaknula je kako je cilj Hrvatskog križa poticati pojedince i zajednicu u edukaciji spašavanja života na moru i kopnu, omogućiti praktične savjete i informacije koji se u plovidbi i poslu mogu i moraju implementirati, ali i poticati državne institucije na uključivanje Hrvatskog Crvenog križa i stručnjake za medicinu kao partnere u sigurnosnim procedurama pa i u kampanji prema nautičarima. Doktorica Jukić istaknula je važnost pripremljenosti nautičara za hitne situacije na moru i pružanja prve pomoći kroz prepoznavanje simptoma ozbiljnih stanja, poput srčanog udara, toplinskog udara ili hipotermije i kako nedostatak edukacije može biti presudan u izoliranim uvjetima kao što je more i udaljenost određenih lokacija. Kao stručnjak objasnila je preventivne aspekte edukacije i pripreme za kritične situacije.
Ornela Krezić, menadžerica Greeen Sail-a predstavila je primjer organizacije koja aktivno sudjeluje u edukativnim kampanjama, nudeći podršku za prevenciju nesreća i zaštitu okoliša, konstruktivno, odgovorno kroz raznorazne modele učenja s primjenom na okoliš. Također, istaknula je pozitivne primjere osviještenosti i certifikacije marina, čartera i skipera koji razumiju kako se vrednuje održivost i sigurnost i poznaju reputacijske prednosti certificiranja u svijetu. Do sada su u programu certificiranja sudjelovale 34 marine koje kontinuirano nadograđuju svoje znanje svake dvije godine, a dodatno, putem Green Sail internetskih tečajeva uspješno je educirano više od 1000 polaznika o održivosti mora, klimatskim promjenama i osnovama održivosti prilikom iznajmljivanja plovila u Hrvatskoj.
Tim je osmislio i Green Sail Footprint sustav koji osigurava precizne podatke o utjecaju plovila na okoliš. Ornela se osvrnula na prepreke ali i konkretne prijedloge za strategiju razvoja u povezivanju sigurnosti, održivosti i edukacije u nautičkom sektoru što može dati vrijedne smjernice kako unaprijediti standarde u Hrvatskoj i stvoriti sigurniju i ekološki odgovorniju nautičku destinaciju.
Grupacija čarter djelatnosti osnovana 2007. godine, trenutno djeluje s 80-ak aktivnih članova kojima je cilj rada unaprjeđenje uvjeta poslovanja s aspekta zakonskih propisa i komercijalnih uvjeta, podizanje razine charter usluge s naglaskom na sigurnost plovidbe, obuku kadrova i okolišnu politiku te bolja promocija nautičkog turizma Hrvatske kao nautičke destinacije.
Zlatko Vodanović, predstavnik Grupacije govorio je o sigurnosnim standardima flote i naglasio je kako većina čarter brodova u Hrvatskoj zadovoljava standarde i tehnički dio propisanog standarda nije upitan u kvaliteti i razini sigurnosti, ali i kako postoji prostor za unapređenje kroz suradnju s institucijama na području edukacije gostiju i posada o ponašanju, manevriranju, meteorologiji i svim „popratnim“ temama koje rezultiraju većom razinom sigurnosti.
Ovaj razgovor otvorio je temu o komunikaciji s nadležnim institucijama i problematici koja se mora ažurnije rješavati i ne dozvoljavati da još jedna sezona prođe uz iste situacije na koje čarter industrija godinama upozorava. Također je kroz izlaganje istaknuo kako se u posljednje vrijeme na sastancima Grupacije raspravlja o potrebi uvođenja formalnijih edukacija koje prate promjene u poslovanju čartera uz tehnološki i digitalni razvoj usluge i plovila sto dodatno može pomoći dizanju razine sigurnosti jer time se stvara i može stvarati komparativna prednost naše čarter ponude u odnosu na konkurenciju.
U Grupaciji su svjesni kroz svako sudjelovanje na inozemnim sajmovima kako prezentaciju Hrvatske u svijetu treba mijenjati i isticati pozitivne primjere sigurnosnih propisanih aspekata.
Zaključak panela bio je kako za Hrvatsku kao jednu od vodećih svjetskih nautičkih destinacija, sigurnost i edukacija moraju postati ključni dio identiteta. Sigurnost mora postati standard, a ne opcija.
I predstavnici medija složili su se kako o situacijama na moru treba pisati i izvještavati kako bi se javnost osvijestila o rizicima na moru i uz jasnu proceduru sigurnosti Hrvatska pokazala kao destinacija koja ima viziju sigurnosti u nautici.
Organizator panela, pomorsko učilište Adria Libar, zahvalio je panelistima i publici na podršci što je prvi korak prema promjenama te najavio zajedničku inicijativu o nacionalnoj kampanji koja će se adresirati nadležnim ministarstvima mora i turizma.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Planirate li unaprijediti svoje plovilo ili biti ekološki osviješteni? Upravo sada dostupna je posebna prilika za vlasnike plovila koji žele smanjiti troškove ulaganja u održivu tehnologiju čak do 70%. Silvija Domitrović Došen donosi informacije o bespovratnim sredstvima Ministarstva turizma, namijenjenima zelenoj tranziciji nautičkog sektora. Otkrijte jeste li među onima koji mogu ostvariti ovu potporu.
Strategija je često pogrešno shvaćena kao složen i nedostupan koncept, rezerviran samo za stručnjake. Andreja Fazlić u svom novom članku objašnjava koji su zapravo strateški okviri koje bi trebao poznavati svaki CEO i svaki lider koji želi razviti učinkovitu strategiju za svoj biznis. Saznajte kako izabrati najbolje poslovne odluke koje vode do konkurentske prednosti i uspjeha.
Iskoristite svoju web stranicu. Jer za što je imate? Ne samo jer mislite kako je morate imati i kako bi tu bile slike vaših jedrilica, katamarana i ostaloga... Web stranica može privući i potencijalne goste, i generirati upite. Ti upiti su samo vaši - zaradu od njih ne dijelite ni sa kim.
Uspješan čarter se ne vrti samo oko bukinga. To je proces. Svejedno, koliko god se trudili, male se greške ponekad “skupo” plaćaju. Od loše strategije cijena do loše održavanih plovila, svaka mala odluka utječe na zadovoljstvo gostiju i na kraju - dugoročnu profitabilnost. Ovaj vodič će vam pomoći prepoznati najčešće greške (i izbjeći ih na vrijeme).