Već ste više puta u recenzijama pročitali: “Sve je bilo super, ali…” Na prvu izgleda kao dobra recenzija, ali zapravo pokazuje kako nešto ne štima. Možda samo sitnica, ali dovoljna da gost se gost ne vrti više nikada - i to isto kaže i drugima.
Ako radite u čarter industriji, sigurno ste barem jednom naišli na recenzije "Sve je bilo super, ali... skiper nije bio komunikativan." "Brod je bio lijep, ali... klima nije radila." "Osoblje je ljubazno, ali... predugo smo čekali na check-in."
Ako gost kaže kako je sve bilo super, pa valjda je bilo. Na prvi pogled recenzije mogu zvučati pozitivno. Ali zapravo nisu… Tako usput ostavljaju i loš dojam kod onih koji ih čitaju. A to su vaši potencijalni gosti. I ti potencijalni gosti, kao i većina ljudi, traže ono “ali” i čitaju između redova.
Čak i takve, naizgled pohvalne recenzije, koje mogu imati i 5 zvjezdica, ali sadrže kritiku, zapravo spuštaju prosječnu ocjenu u očima drugih, obeshrabruju nove upite i ostavljaju loš dojam na sljedeće goste.
Ovakve recenzije više ne smijete ignorirati.
Kad gost napiše: “Sve je bilo super, ali…”, to nije kompliment. To vam je poruka da ste bili blizu, ali ne dovoljno. Takve recenzije znače kako je gost imao svaku namjeru biti zadovoljan, ali mu je nešto pokvarilo dojam.
A upravo to “nešto” obično bude sitnica koja se lako mogla ispraviti ili spriječiti.
Najgore je što se gost s “ali” recenzijom neće puno raspravljati ni ništa od vas tražiti, nego će jednostavno odabrati drugi čarter sljedeći put.
Svojim će prijateljima će reći: “Bilo je u dobro, ali…” i tu prestaje svaka šansa za preporuku.
Ali svako poslovanje, pa tako i čarter, ovisi o povjerenju i reputaciji. Neke recenzije ne izgledaju loše dok ih se ne pogleda izbliza, ali one polako i neprimjetno, kvare sliku o vama.
Takve recenzije najčešće:
Današnji gosti ne gledaju samo ocjenu, nego i ton komentara. Ako svaka druga recenzija ima “ali”, jasno je kako morate neke stvari popraviti.
Nitko ne traži savršenstvo, ali gosti pamte baš one male stvari za koje vi mislite kako nisu važne. I baš one odlučuju hoće li recenzija biti čista petica ili će ipak biti: “Sve je bilo super, ali…”
U većini slučajeva, iza takvih komentara stoji sitnica koja se nije riješila na vrijeme, a gostu je pokvarila čitav doživljaj.
Najčešći razlozi koji stoje iza “ali” komentara:
Sve ovo nisu veliki problemi, ali zajedno stvaraju dojam kako nešto ne štima. A taj osjećaj gost izrazi sa… Mislimo kako već znate.
Ako se takvi komentari ponavljaju, to znači kako problem nije slučajan, nego sistemski. To znači kako propusti i greške nisu slučajni, nego su ukorijenjeni u načinu rada ili organizaciji poslovanja.
I te “ali” recenzije su vam najbolji pokazatelj. Morate početi slušati što vam gosti govore i riješiti ono što im uporno smeta, sve dok se taj “ali” ne izbriše iz svake sljedeće recenzije.
Cjelokupni doživljaj za gosta ne počinje kad zakorači na vaše plovilo, nego puno ranije, već kod prvog upita. I ne završava s check-outom, nego onog trenutka kad odluči hoće li vas preporučiti ili ne.
Sve ono između (mailovi, telefonski pozivi, doček, raspoloženje osoblja, komunikacija tijekom plovidbe) ulazi u završnu ocjenu. A recenzija je sažetak svega toga.
Zato svaki kontakt treba gledati kao priliku za ostaviti dobar dojam - ne zato da bi “kupili” recenziju od 5 zvjezdica, nego kako bi gost vidio nečiji iskren trud.
Evo što konkretno možete poboljšati:
Kad gosti osjete kako im je netko stvarno posvetio pažnju, to ostaje. Taj dojam ostaje.
Ljudi često dolaze u vašu bazu s već formiranim mišljenjem.
Imaju sliku u glavi, koju nisu nužno smislili sami, nego se vode za onim što su vidjeli na vašoj web stranici, Instagram profilu, u ponudi koju ste im poslali.
I tu nastaje problem.
Ako ono što su vidjeli nije u skladu s onim što dobiju, razočarat će se, čak i ako je plovilo koje su bukirali, sasvim u redu.
Vaši gosti vas tu ne uspoređuju s konkurencijom, nego s onim što ste im vi sami prikazali.
Zato je važno komunicirati što realnije i što bliže stvarnom iskustvu. Nema potrebe pretjerivati, nego budite iskreni i jasni.
Što možete napraviti bolje:
Kad gost zna što ga čeka, bit će spremniji, a i zadovoljniji. Ako očekivanja budu usklađena sa stvarnošću (ili malo ispod, pa da gosti budu pozitivno iznenađeni), možete očekivati stvarno dobru recenziju.
Nećete više morati čitati “sve je bilo super, ali…” jer tog “ali” više neće biti.
Gosta ne zanima tko je vlasnik firme, tko vodi bazu ni tko je odgovoran za komunikaciju. Njega zanima kako ga je netko dočekao, kako su mu objasnili bitno, je li imao kome postaviti pitanje i je li mu netko rekao "hvala što ste došli".
Zato su vaši zaposlenici, svi oni koji su u doticaju s gostima, najvažnija karika u lancu.
Ako je netko bio neljubazan ili nezainteresiran, gost to neće zapisati kao: "Osoba X je bila neprofesionalna." Napisat će: "U čarteru X nisu bili ljubazni." i to će vrijediti za cijeli vaš čarter.
Ako vaši ljudi ne znaju koliko su važni u tom procesu, ako im nitko nije rekao kako su oni ti koji oblikuju dojam o čitavoj tvrtki, teško će se sami sjetiti.
Zato ih morate pripremiti i uključiti.
Što to točno znači:
Kad se osoblje ponaša kao da je tvrtka njihova, gosti to primijete. Ali ako se vidi kako su tu samo da bi odradili svoje, to se primjeti još brže. I sve će to moći vidjeti i po recenzijama.
Nećete dobiti dobru recenziju samo zato što je brod bio čist, a skiper profesionalan. Većina gostiju se ni ne sjeti ostaviti recenziju ako ih se ne podsjeti.
Zato ne treba moliti za recenziju, nego stvoriti uvjete u kojima gost to želi napraviti.
Ako se gost u vašem čarteru osjeća poštovano i primijećeno, odvojit će pet minuta i napisati nešto pozitivno.
Evo što možete napraviti kako bi povećali broj kvalitetnih recenzija:
Kad imate iskrene i konkretne recenzije, možete jasno vidjeti percepciju vašeg gosta, jer vidite što radite dobro i gdje još možete rasti.
Hrpa recenzija s pet zvjezdica nije cilj sam po sebi, nego rezultat odnosa koji gradite s gostima.
Ako imate te recenzije u kojima stoji "ali", to znači kako imate problem kojeg nitko nije prepoznao. Ili ga je prepoznao, ali nije reagirao.
Gosti to vide. I pišu o tome. Ne zato što žele napakostiti, nego zato što žele ostaviti komentar o onome što ih je zasmetalo.
Čitajte svoje recenzije. Uvažite ono što piše. I reagirajte.
Evo što konkretno možete napraviti:
Dobra reputacija se ne gradi na lijepim slikama ni na povremenim recenzijama sa pet zvjezdica. Gradi se na dosljednosti, ljudskom pristupu i spremnosti za prihvaćanje stvarnog stanja, čak i kada ono nije ugodno.
Na kraju, pitanje je vrlo jednostavno…
Hoćete li sljedeći put pročitati:
“Sve je bilo super.”
...ili opet:
“Sve je bilo super, ali…”?
To ne ovisi o gostu. To ovisi o tome kako ste organizirali posao, kako komunicirate, koliko vam je stalo do dojma koji ostavljate.
Svaka recenzija je samo rezultat vašeg svakodnevnog rada, ništa više i ništa manje.
Ako mislite kako vaše recenzije ne odražavaju stvarnu kvalitetu usluge, niste sami.
Upravo zato na čarter.hr pomažemo čarter tvrtkama bolje predstaviti ono što već rade dobro i popraviti ono što gostima smeta, a često se ni ne vidi iznutra.
Trebate realnu procjenu svog online dojma?
Želite jasne prijedloge kako poboljšati komunikaciju, prezentaciju i povratne informacije?
Javite nam se. Radimo s čarterima koji žele čuti samo jedno: “Sve je bilo super.” i točka.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Ako vam je ikad prošlo kroz glavu: "Možda je ovo ipak previše za Excel" ovaj tekst će vam pomoći to procijeniti sa sigurnošću. Mnoge čarter tvrtke oslanjaju se na tablice jer su jednostavne, poznate i "rade posao". No kako posao raste, raste i količina informacija i zadataka koje treba držati pod kontrolom, jer stvari brzo izmaknu kontroli.
Pedeseta kolumna Ivice Žure za čarter.hr stiže u trenutku kad se čini kako domaći čarter, umjesto da i dalje stoji, počinje tražiti vlastiti smjer. Simbolično ili ne, baš sada nastaje prva samostalna udruga čarter tvrtki, a paralelno stižu i konkretni zajmovi koji bi mogli pomoći onima koji ne žele čekati “bolja vremena”.
Ako ste ikada proveli dan u uredu čarter tvrtke tijekom sezone, znate kako to izgleda kada u isto vrijeme zvoni mobitel, zovu gosti, zovu agenti, mailovi stižu jedan za drugim… Uz sve to treba i iskoordinirati smjene, pripremu plovila i servise. Tko stigne sve to riješiti na vrijeme?
Kako izgleda svakodnevica jednog grafičkog dizajnera? Što sve ulazi u njegov opis posla - i što ne ulazi? Barbara Zec, dizajnerica s više od 20 godina iskustva, u svom novom autorskom članku za čarter.hr otkriva što zaista znači biti dizajner vizualnih komunikacija. Od alata, preko vještina, do stvarnih izazova koje ova profesija nosi, sve je konkretno objašnjeno iz prve ruke.