U osiguranju nema prostora za prečace - transparentnost je temelj svega


Marijan Dželalija iz GrECo Marine Insurancea, godinama radi s čarter tvrtkama i jako dobro poznaje svakodnevne izazove s kojima se nautička industrija susreće. U razgovoru s čarter.hr podijelio je svoje iskustvo, način na koji gleda na osiguranje u nautici i kako gleda na izazove s kojima se čarter tvrtke susreću kada krene sezona.

Marijan Dželalija je poznato ime u osiguranju, jer iza sebe ima dugogodišnje iskustvo upravo u nautičkom osiguranju i suradnji s brojnim čarter tvrtkama. 
To iskustvo sada nosi u GrECo Marine Insurance (GMI) – specijalizirani segment GrECo grupe koji se bavi isključivo plovilima i nautikom, kao novi generalni manager za GMI u Hrvatskoj.

Zahvaljujući baš tom iskustvu i snažnoj međunarodnoj mreži GrECo grupe, iz GMI ureda u Poreču razvijaju se programi osiguranja namijenjeni čarter tvrtkama, flotama, superjahtama i zahtjevnijim rizicima. 
Cilj je jednostavan: ponuditi osiguranje koje se stvarno uklapa u svakodnevicu čarter tvrtki, bez obzira na veličinu i vrstu flote. 

U nastavku donosimo razgovor s Marijanom, o tome kako on vidi nautičko osiguranje danas i što je, iz njegova iskustva, važno za čarter tvrtke koje pripremaju novu sezonu.

 

Marijane, nakon godina rada u pomorskom osiguranju odlučili ste napraviti novi korak i preuzeti vođenje GrECo Marine Insurancea. Što vas je potaknulo na tu promjenu i imate li sada više prostora da stvari radite drugačije nego prije?

Nakon više od 15 godina na tržištu osiguranja u nautici došlo je vrijeme za iskorak. Glavna je misao vodilja bila mogućnost širenja i razvoja poslovanja usmjerenog prije svega na pronalazak alternativnih osigurateljnih rješenja ili kako bi rekli, boljih polica za naše korisnike. 
Lokalno je tržište poprilično maleno i vjerujem kako se internacionalizacijom te pronalaskom rješenja na stranim tržištima možemo našim nautičarima, čarterima i svim vlasnicima plovila ponuditi još kvalitetnije rješenje za osiguranja plovila i skipera. 

Koje vas vrijednosti vode u radu i što vas drži u ovoj industriji koja je brza, zahtjevna i izložena pritiscima i u sezoni, ali i tijekom cijele godine?

Glavna vrijednost koje se nastojimo držati je transparentnost! 
Kroz ugovaranje polica osiguranja velike napore ulažemo u to da našim klijentima pojasnimo uvjete, odnosno ono što je te ono što eventualno nije pokriveno svakom policom osiguranja. 
Podrška našim klijentima i nakon ugovaranja police te kod nastanka štetnog događaja su ključni.

Ova industrija je „zarazna“, koliko god je ponekad izazovno i teško, dinamika tržišta i ljudi koji su u njoj, su razlog zašto smo svi tu i zašto se teško od nje odvajamo. Govorimo naravno o nautičkoj industriji. :) 

GrECo Marine Insurance (GMI) je zamišljen kao Managing General Agent. Što to konkretno znači za čartere i njihova plovila?

Managing General Agent je definicija koja proizlazi sa londonskog Lloydovog tržišta i ukratko opisuje agenciju osiguranja koja pruža klijentima punu uslugu, od ugovaranja polica pa do obrade štete i podrške, a prema osiguravateljima isporučuje gotovu stvar. Time se dobiva na brzini i kvaliteti ugovaranja polica za naše klijente. 

U čemu se, po vašem mišljenju, najviše vidi razlika između prosječnog brokerskog pristupa i onoga što donosi GMI?

Naš je stručni tim posvećen isključivo nautičkim osiguranjima. U timu imamo stručnjake koji su završili Lloydovu akademiju te diplomirali Postdiplomski studij za pomorska osiguranja, ljude sa iskustvom u obradi šteta, jednostavne i susretljive osobe koje pružaju podršku klijentima, ali i partnerima u svim situacijama. 
Naše su znanje i iskustvo naše najvažnije prednosti.

Postoje li neki specifični rizici, vezani isključivo za čarter flote, ali se još uvijek podcjenjuju u industriji?

Zadnje se vrijeme puno razgovara o problematici gubitka prihoda u čarteru, takozvanog charter loss osiguranja. 
Tu vidim prostora da zajedničkim snagama pronađemo adekvatno rješenje koje dovoljno dobro štiti čartere i vlasnike plovila, dok je s druge strane dovoljno nepredvidljivo kao rizik, kako bi se moglo i osigurati. 

Što se najčešće dogodi kada čarter tvrtka “naslijedi” loše ugovorenu policu od prethodnih sezona?

Uff.... puno je ti stavki o kojima treba voditi računa. Prije svega je li na polici jasno definirano tko je vlasnik i osiguranika, ima li plovilo ispravnu plovidbenu dozvolu, je li prilikom ulaska u osiguranje jasno iskomunicirano u kakvom je stanju plovilo kako nebi bilo problema kod obrade eventualne štete, koliko je visina franšize po polici kasko osiguranja, je li osiguranje odgovornosti ugovoreno sa dovoljno velikim rizikom…
Ovo su samo neke od situacija koje mogu dovesti do velike financijske izloženosti vlasnika plovila, čarter te svih u nizu.

Koje ste promjene primijetili u ponašanju gostiju i skipera tijekom posljednje dvije sezone i kako to utječe na rizik?

Nažalost mislim kako se svi u nautici slažemo da je „kvaliteta“ gostiju u čarteru jako pala. 
Ne govorimo više i nautičarima i zaljubljenicima u jedrenje i plovidbu, već o novim korisnicima turističke ponude koji nerijetko po prvi puta dolaze na brod. Tu smatram kako je najveći problem što ti gosti nisu svjesni opasnosti koje ih vrebaju te nemaju nikakvo poštovanje prema moru i prirodi. 

Gdje vidite najveći jaz između očekivanja čarter tvrtki i realnosti osiguranja?

Osobno u tom „jazu“ vidim veliku priliku za sve. Jasnim objašnjavanjem ili kako volimo reći edukacijom svih učesnika u ovom segmentu možemo postići puno. 
Čarter tvrtke opravdano traže da im skoro sve bude osigurano, dok sa druge strane osigurateljno pokriće to jednostavno ne može pokriti. Događaj koji je predvidljiv teško je i osigurljiv. 

Kako će se, po vašem mišljenju, tržište osiguranja ponašati ako se nastavi trend rasta cijena najma i stagnacije broja gostiju?

Trend poskupljenja se događa svakih nekoliko godina, potom imamo pojavu novih osiguratelja i povećanje kapaciteta, pad premija osiguranja i za nekoliko godina opet povećanje... i tako sve u krug. 
Ok, istina je kako su se premije zadnjih 10ak godina zbilja srozale na niske grane, ali i drastična poskupljenja nisu dobra. 
Čarterima troškovi jako rastu u svim segmentima, cijena najma plovila raste jako sporo što znatno utječe na prihode i sukladno tome nije niti opravdano da cijene baš svega drastično rastu. 

Ako biste morali izdvojiti samo jednu preporuku za čarter tvrtke, za ulazak u sezonu, koja bi to bila?

Puno je toga, vjerujem da svi djelatnici u čarteru znaju svoj posao i da zasigurno o njemu puno promišljaju, kako bi donijeli najbolje odluke te napravili najbolje poteze za stabilizaciju, rast i razvoj poslovanja. 
Ono što zasigurno znamo je kako kvaliteta uvijek na kraju pobjedi kvanitetu, ali te je kvantitete zbilja puno. :)
Tržište se mijenja, navike gostiju u čarteru su drugačije, idemo prema last minute bukingu bez avansnih ili sa manje avansnih uplata poput hotela..A gosti? Oni sve više obraćaju pozornost na to kako čarter tvrtka posluje i kakvu sigurnost im nudi.
Eto, to je moja jedna preporuka.

 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Ne trgnemo li se već u 2026. i ne potičemo poduzetništvo - slijedi daljnja depopulacija
Ne trgnemo li se već u 2026. i ne potičemo poduzetništvo - slijedi daljnja depopulacija

Dok se bliži kraj godine, opet se vraćamo istom pitanju: na čemu zapravo stojimo? Neke brojke nas zateknu, druge su već dio standardnog repertoara, ali sve zajedno otkrivaju kamo ide naša mala ekonomija. Ivica Žuro nam u svom novom članku donosi podsjetnik na ono što izbjegavamo priznati, ali će mnogima zvučati poznato.

Fleksibilnost - ključ uspjeha u poslovanju
Fleksibilnost - ključ uspjeha u poslovanju

Fleksibilnost u poslovanju nije samo ideja, nego stvarna razlika između naporne i uspješne sezone. U čarter industriji, ona određuje koliko brzo reagirate, kako tim surađuje i kakav dojam ostavljate gostima. Ako želite stabilnije poslovanje i manje kaosa u sezoni, fleksibilnost postaje jedna od vaših najjačih vrijednosti. Želite saznati kako je razviti i pretvoriti u prednost?

METSTRADE 2025 - Hrvatska nautika vidljivo prisutna na najvećem svjetskom sajmu
METSTRADE 2025 - Hrvatska nautika vidljivo prisutna na najvećem svjetskom sajmu

Što imaju zajedničko hrvatski dizajneri interijera jahti, proizvođači električnih sustava i obiteljske firme s dugom tradicijom? Svi su ove godine nastupili na najvećem svjetskom sajmu nautičke opreme - METSTRADE. Brojke, dojmovi i nagrade koje donose kući govore jedno: hrvatska nautička industrija itekako ima što reći svijetu.

Lideri, jedina stvarna transformacija koju vaša tvrtka zaista treba je vaš osobni razvoj
Lideri, jedina stvarna transformacija koju vaša tvrtka zaista treba je vaš osobni razvoj

Novi članak Andreje Fazlić za čarter.hr donosi iskren pogled na najvažniju, a često zanemarenu dimenziju digitalne transformacije - čovjeka. Andreja nas podsjeća kako bez osobne promjene lidera, nijedna strategija ne može dugoročno uspjeti. Ako ozbiljno mislite rasti u 2026., ovo je tekst koji trebate pročitati.