Mnoge male čarter tvrtke krenu s nekoliko brodova i puno volje, ali bez jasnog plana što dalje. Neki se oslanjaju samo na agencije, drugi kopiraju što rade veći. I onda sve postane isto. Želite biti drugačiji? Želite raditi pametnije? Razumjeti kome se zapravo obraćate? Onda je ovaj tekst za vas.
Većina malih čarter tvrtki počne slično. Nabavi se par brodova, napravi web stranica, poveže se sa booking sistemima, dočekaju se prvi gosti i krene se u sezonu.
I onda se počne gledati što rade drugi, kopira se njih, eventualno se naprave i profili na društvenim mrežama, objavi se par slika i to je to. I nastane problem; sve izgleda isto.
Svi nude isto "iskustvo jedrenja".
A marketing? To nekako ostane "za kasnije".
Ako vam sve djeluje previše poznato, niste jedini. I niste pogriješili ako ste krenuli tim putem. Problem nastaje ako na tom putu i ostanete.

Male tvrtke nemaju desetke brodova ili velike budžete za marketinške kampanje. I ne trebaju ih imati.
Upravo u tome leži njihova stvarna snaga. Male tvrtke mogu donositi brze odluke, jer ne moraju čekati odobrenje od uprave.
Mogu biti prisutne tamo gdje su njihovi gosti stvarno prisutni. Mogu razgovarati, a ne slati automatske odgovore. Ako dođe do pogreške ili propusta, to mogu ispraviti odmah. Veliki sustavi ne rade to tako.
Sve to vrijedi samo ako znate kome se obraćate i što konkretno nudite. Bez prepoznatljivog glasa, lako se izgubite u mnoštvu. To znači kako trebate:
Nekima se vaš način neće svidjeti, jer ste “drugačiji”. Ali drugačije se pamti.
Mnogi mali čarteri i dalje misle kako je dovoljno imati brodove usidrene u marini i reći: “Neka se puni preko agencija.”
Kad dođe upit, odgovori se. Kad nema upita, zaključi se kako je tržište loše.
Takav način rada može proći jednu sezonu, možda i dvije, ali ne i dugoročno. Bez aktivnog pristupa, ostajete ovisni o drugima, bez kontrole nad prodajom, bez vlastitog identiteta, bez ikakvog plana.
Plan (a s njime i razvoj) počinje kada:

Zamislite dvije situacije.
Čarter A ima 3 broda. Web stranica ima popis plovila s tehničkim specifikacijama i kontakt formom. Opisi su generički, bez tona ni stila. Fotografije plovila su slike od proizvođača. Profili na društvenim mrežama postoje, ali se rijetko što objavljuje i nema komunikacije. Sve djeluje u redu, ali nema karaktera.
Čarter B također ima 3 broda. Web stranica ima dio s najčešćim pitanjima gostiju s detaljnim odgovorima, blog s kratkim savjetima za nove goste i nekoliko kratkih videa iz baze. Na videima se objašnjava što gosti mogu očekivati, od dolaska do isplovljavanja. Svaki tjedan se na društvenim mrežama objavi nešto iz baze - slika plovila na moru, komentar gosta, kvar koji su brzo riješili, stvarne situacije…
Oba čartera nude slične brodove i slične cijene. Ali samo jedan od njih ostavlja trag. Samo jedan gradi povjerenje i prije nego gost pošalje upit.
Samo jedan komunicira kao stvarna osoba. Pogodite kojem će se gost sljedeći put javiti direktno, bez posrednika.
Postoji niz odluka koje izgledaju kao ulaganje u poslovanje, ali vam zapravo samo oduzimaju vrijeme i novac.
U malom čarteru ne možete gubiti vrijeme na nešto što nema sadržaja.
Nema potrebe kopirati tuđi stil. Bolje je biti jasan, svoj i stalno prisutan. Gosti ne traže savršenost, nego nekoga kome mogu vjerovati.

Pravi znak razlike se vidi kad gost prepozna vašu ponudu i bez loga, imena tvrtke ili lokacije. Takav dojam ne nastaje slučajno.
Nastaje ponavljanjem istog tona, dosljednim pristupom i jasnom porukom. Umjesto da se izgubite u mnoštvu, ostavljate svoj trag. Postajete čarter koji ima svoj način rada, prepoznatljiv po stilu, jeziku i odnosu prema gostima.
To možete postići kad:
Prepoznatljivost se ne stvara veličinom flote, nego načinom na koji se obraćate gostima i kako držite do onoga što predstavljate.
Ne treba vam svatko. Niti biste trebali željeti svakoga u svom čarteru.
Puno je lakše voditi poslovanje kada znate koga želite privući, a koga ćete svjesno pustiti drugdje.
Prava vrijednost dolazi iz odnosa koji se mogu graditi s gostima, a ne iz borbe za svaki upit koji stigne.
Treba vam gost koji:
Takav gost ne bira po cijeni ni po tome tko je prvi na booking platformama.
Važnije mu je kome može vjerovati. Zato vas mora moći prepoznati i izvan tih platformi, po tome kako pišete, kako se predstavljate i kako razgovarate s ljudima.
Pravi dojam stvara se prije nego uopće stigne upit.
Vrijeme, energija i novac često odu na krive stvari, dok one bitne ostanu zanemarene. Male čarter tvrtke nemaju puno prostora za pogrešne poteze, ali opet mnoge stalno ponavljaju iste pogreške.
Najčešće pogreške su:
Ne treba vam velika strategija, nego jasan smjer. Kad znate tko ste, kako radite i kome se obraćate, lakše odlučujete gdje uložiti vrijeme i energiju. Znate što ima smisla nastaviti, a što slobodno pustiti.

Kad sezona stane, posao ne prestaje. Upravo tada trebate započeti s pripremama za iduću sezonu.
Ako sve pripreme ostavite za proljeće, već ste izgubili mjesece koji vam mogu donijeti upite i vidljivost.
Sezona se ne gradi u zadnjem trenutku, nego u jesen, dok su dojmovi još uvijek svježi i dok konkurencija uglavnom šuti.
Dovoljno je malo, ali redovito:
Sve su ovo detalji koji ne oduzimaju puno vremena. Isto tako, malo po malo gradite prepoznatljivost, povjerenje i bazu ljudi koji će vas rado kontaktirati kada počnu planirati ljetovanje.

Na Jadranu već postoji puno čarter tvrtki, ali nije svaka prepoznatljiva.
Gosti ne traže još jedan brod s istim opisom, istim cijenama i istim odgovorima kao kod drugih. Traže iskustvo koje će pamtiti, i nekoga kome mogu vjerovati.
I ako ste mali čarter, to nije slabost. Manji broj brodova znači više kontrole, bolju komunikaciju i veću šansu da svaki gost bude zadovoljan.
Vaša prednost je u tome kako radite. Pitanje je hoćete li ostaviti dobar dojam i ostati upamćeni po pristupu ili nestati u moru istih.
Počnite s onim što imate. Pišite i govorite svojim riječima. To je dovoljno.
Želite razvijati posao bez kopiranja drugih? Kontaktirajte nas.
Pomažemo čarter tvrtkama koje žele raditi pametnije, jasnije i bolje.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Marijan Dželalija iz GrECo Marine Insurancea, godinama radi s čarter tvrtkama i jako dobro poznaje svakodnevne izazove s kojima se nautička industrija susreće. U razgovoru s čarter.hr podijelio je svoje iskustvo, način na koji gleda na osiguranje u nautici i kako gleda na izazove s kojima se čarter tvrtke susreću kada krene sezona.
Dok se bliži kraj godine, opet se vraćamo istom pitanju: na čemu zapravo stojimo? Neke brojke nas zateknu, druge su već dio standardnog repertoara, ali sve zajedno otkrivaju kamo ide naša mala ekonomija. Ivica Žuro nam u svom novom članku donosi podsjetnik na ono što izbjegavamo priznati, ali će mnogima zvučati poznato.
Fleksibilnost u poslovanju nije samo ideja, nego stvarna razlika između naporne i uspješne sezone. U čarter industriji, ona određuje koliko brzo reagirate, kako tim surađuje i kakav dojam ostavljate gostima. Ako želite stabilnije poslovanje i manje kaosa u sezoni, fleksibilnost postaje jedna od vaših najjačih vrijednosti. Želite saznati kako je razviti i pretvoriti u prednost?
Što imaju zajedničko hrvatski dizajneri interijera jahti, proizvođači električnih sustava i obiteljske firme s dugom tradicijom? Svi su ove godine nastupili na najvećem svjetskom sajmu nautičke opreme - METSTRADE. Brojke, dojmovi i nagrade koje donose kući govore jedno: hrvatska nautička industrija itekako ima što reći svijetu.