Kako je turistička sezona 2021. izgledala u brojkama i kojih smjernica se trebamo držati za novu turističku sezonu.
U Hrvatskoj je tijekom 2021. godine ostvareno 13,8 milijuna dolazaka i 84,1 milijuna noćenja.
U usporedbi sa godinom prije, riječ je o 77% više dolazaka i 55% više noćenja nego u istom razdoblju 2020.
Pritom su strani turisti ostvarili 71,9 milijuna noćenja, dok su domaći turisti ostvarili 12,3 milijuna noćenja. Nastavak je to trenda iz 2020. godine u kojem su domaći turisti drugu godinu zaredom prešli 15% svih dolazaka te imali u navedenom razdoblju 13,3% svih noćenja u 2020. te 14,5% godinu potom.
Promatrano u odnosu na predpandemijsko razdoblje, broj dolazaka u prethodnoj godini je bio slabiji u odnosu na 2015. kada je zabilježeno 3,5% dolazaka manje, odnosno pola milijuna turista više se tada odlučilo na dolazak.
Po broju noćenja su ostvareni rezultati iz recentnijih godina – bolje je jedino bilo u razdoblju 2017-2019. Protekla godina se približila 2017. na 2,4% razlike budući je u toj godini ostvareno 86,2 milijuna noćenja.
S druge strane 2021. je donijela rekord u veličini koja je cilj svake turističke politike – prosječan broj boravaka je prvi put u turističkoj povijesti premašio 6 noćenja po turistu. Štoviše, do kraja trećeg tromjesečja prosječan broj noćenja je figurirao na vrijednosti od 6,7 noćenja odnosno jako blizu 7 dana prosječnog boravka. To govori o sve većoj zainteresiranosti turista za boravak u Lijepoj Našoj koja očito zahvaljujući trudu turističkih djelatnika, lokalnih zajednica i ugostiteljsko-turističkog sektora ima očito za ponuditi nešto više od sunca i mora.
Najviše je turističkih noćenja ostvareno u Istarskoj (23,5 milijuna), Splitsko-dalmatinskoj (15,5 milijuna) i Primorsko-goranskoj županiji (15,3 milijuna). Zatim slijede Zadarska (12,7 milijuna noćenja), Šibensko-kninska (5,9 milijuna) i Dubrovačko-neretvanska županija (5,4 milijuna). Destinacije koje su privukle najviše posjetitelja su Zagreb (638.000 dolazaka), Rovinj (549.000), Dubrovnik (543.000), Split (529.000) i Poreč (431.000 dolazaka).

Gledano prema tržištima, u 2021. godini najviše su dolazaka ostvarili Nijemci (2,9 milijuna, rast 84% u odnosu na 2020.), domaći turisti (2,3 milijuna ili 41% više u odnosu na 2020.), Slovenci (1,2 milijuna, 18% rasta u odnosu na 2020.), Austrijanci (1,1 milijun, rast od 180% u odnosu na 2020.), Poljaci (1 milijun, rast od 50% u odnosu na 2020.) i Česi (775.00 ili 50% više u odnosu na 2020.). Također, u odnosu na 2020. godinu došlo je i 78% Talijana, 100% više Mađara, 168% više Francuza te čak 324% više Nizozemaca.
Srednja i Istočna Europa je naše glavno tržište i dalje, pogotovo u usporedbi s rekordnom 2019. godinom - Poljaci su ostvarili 8% više noćenja, Nijemci su na istom broju,Česi su ostvarili 97% predpandemijskih noćenja, dok su Slovenci i Austrijanci ostvarili oko 82% noćenja iz 2019. godine.
Najviše noćenja prema vrsti smještaja ostvareno u objektima u domaćinstvu (32,1 milijuna), kampovima (17,4 milijuna) i hotelima (15,7 milijuna). U charter segmentu nautike ostvareno je 3,1 milijuna noćenja. U odnosu na 2020. godinu, najveći rast prometa ostvaren je u hotelima (+124 posto), kampovima (+92 posto), nautici (+87 posto) te objektima u domaćinstvu (+45 posto).
Prema podacima HNB-a, u prvih devet mjeseci 2021. prihodi od stranih turista iznosili su 8 milijardi i 268 milijuna eura što predstavlja rast od 90% prihoda iz istog razdoblja 2020. (prva korona-pandemijska godina). U usporedbi s prvih devet mjeseci 2019. ostvareno je 88% prihoda te godine.
Tijekom ljetnih mjeseci odnosno trećeg tromjesečja 2021., prihodi od stranih turista iznosili su 6 milijardi i 775 milijuna eura, što predstavlja rast od 100% prihoda ostvarenih tijekom istog razdoblja 2020., a u odnosu na treće tromjesečje 2019., ostvaren je rast prihoda od 2%.
Što u 2022.? Tu je naravno ključno pripremiti sezonu na vrijeme, i za očekivati je kako će se nastaviti programi potpore u Planu oporavka EU kojeg je Hrvatska nedjeljiv dio. Isto tako se bitnim pokazalo omogućavanje kreditnih jamstava države za turistički sektor i stoga je u interesu cjelokupnog domaćeg gospodarstva da se takvi programi ne samo nastave već i prošire.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Pedeseta kolumna Ivice Žure za čarter.hr stiže u trenutku kad se čini kako domaći čarter, umjesto da i dalje stoji, počinje tražiti vlastiti smjer. Simbolično ili ne, baš sada nastaje prva samostalna udruga čarter tvrtki, a paralelno stižu i konkretni zajmovi koji bi mogli pomoći onima koji ne žele čekati “bolja vremena”.
Ako ste ikada proveli dan u uredu čarter tvrtke tijekom sezone, znate kako to izgleda kada u isto vrijeme zvoni mobitel, zovu gosti, zovu agenti, mailovi stižu jedan za drugim… Uz sve to treba i iskoordinirati smjene, pripremu plovila i servise. Tko stigne sve to riješiti na vrijeme?
Kako izgleda svakodnevica jednog grafičkog dizajnera? Što sve ulazi u njegov opis posla - i što ne ulazi? Barbara Zec, dizajnerica s više od 20 godina iskustva, u svom novom autorskom članku za čarter.hr otkriva što zaista znači biti dizajner vizualnih komunikacija. Od alata, preko vještina, do stvarnih izazova koje ova profesija nosi, sve je konkretno objašnjeno iz prve ruke.
Najveći svjetski događaj posvećen nautičkom čarteru ponovno je tu. Od 12. do 14. studenoga 2025. International Charter Expo (ICE) ponovno će pretvoriti Amsterdam u globalno okupljalište čarter profesionalaca. Uz više od 600 tvrtki, potpuno novi ICE Forum i legendarnu zabavu ICE Rocks Party, ovogodišnje izdanje obilježava deset godina povezivanja čarter svijeta - snažnijeg, pametnijeg i povezanijeg nego ikad prije.