“Vjetar promjene” u hrvatskom nautičkom čarteru, ili?


Je li pred nama zanimljivo razdoblje za naš nautički čarter, jer je upravo objavljen prvi specijalizirani natječaj za ovaj sektor? Dok se sektor suočava s izazovima, vlada je pokušala odgovoriti s paketom poticaja. Cilj? Potaknuti zelenu i digitalnu transformaciju. Ali, jesu li ove mjere dovoljne i mogu li učiniti neku stvarnu razliku? Ivica Žuro nam donosi detalje i otkriva koja je potencijalna korist ovog natječaja.

Nautički čarter dočekao je prvi poluspecijalizirani natječaj sa jednom od mjera namijenjenih baš ovom sektoru.  
 
Mada, teško se po ukupnoj alokciji sredstava oteti dojmu da je nautika opet tretirana maćehinski jer se dijeli 500 tisuća eura vrijednosti potpora na cijeli sektor.  
 
Ministarstvo turizma i sporta objavilo je javni poziv za sufinanciranje projekata koji će doprinijeti podizanju konkurentnosti turističkog gospodarstva kroz zelenu i digitalnu tranziciju u turizmu
Ukupna vrijednost potpora je 3,404.340 eura. 
 
Pogram se provodi kroz pet mjera, a u 2024. godini uključeni su: 

  • hoteli, kao objekti najveće dodane vrijednosti,  
  • kampovi,  
  • obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja su posebno važna za razvoj kontinentalnog turizma,  
  • nautika. 

Jedna od mjera odnosi se na postojeće i nove kampove isključivo na području NUTS 2 regije Panonske ili Sjeverne Hrvatske, dok su sve ostale predviđene za cijelu Hrvatsku. 
 
Javni poziv otvoren je do 15. ožujka 2024. godine, a prijave se podnose isključivo online putem sustava eGrađani na portalu eTurizam (TuRiznica). 
 

Mjera E - poticaj za “preoblikovanje” nautike  

Ono što nas najviše zanima je Mjera E pa ćemo o njoj reći nešto više u produžetku.  
 
Stimulira se ulaganje u aktivnosti zamjene i nabave opreme vezane za mjere energetske učinkovitosti

  • zamjena vanbrodskih benzinskih pomoćnih motora električnim motorima 
  • zamjena postojećih brodskih akumulatora novim modelima, izdržljivijim, s duljim intervalima zamjene, a time i ekološki prihvatljivijim 
  • ugradnja solamih panela i vjetrogeneratora na plovila 

Potiču se i ulaganja u nabavu nove opreme vezane za zaštitu okoliša i kružno gospodarstvo odnosno nabava vlastitih mini pump-out sustava za fekalne tankove na plovilima (mobilne mini cisterne s pumpama) te ugradnja fekalnih tankova na starija plovila koji ih nemaju. 
 
Također su prihvatljivi troškovi ulaganja u informatičko-komunikacijsku opremu i audio/video rješenja (softver) sa ciljem: 

  1. implementacije aplikacija za nadzor plovila koja obuhvaća sustav geolociranja I telemetriju koja korisniku aplikacije signalizira moguće alarme na plovilu  
  2. implementacija aplikacija za koordinaciju spremnosti plovila za check-in/check out uz mogućnost upoznavanja gosta sa samim plovilom digitalnim odnosno virtualnim putem prije samog dolaska u charter bazu, što ubrzava postupak check-in i check-outa, a ujedno i povećava razinu upoznatosti gosta sa samim plovilom. 

Tko su prihvatljivi prijavitelji za Mjeru E? 

Prihvatljivi prijavitelji moraju biti registrirani najmanje jednu godinu do trenutka podnošenja prijave i posjedovati važeće Rješenje sukladno Mjeri na koju se prijavljuju i moraju imati najmanje jednog zaposlenog djelatnika tijekom prethodne godine.  
 
Ne mogu se prijaviti subjekti koji su u blokadi niti oni koji su evidentirani kao neisplatitelji plaća. 
Prijavitelj po predmetnom Javnom pozivu može podnijeti samo jednu prijavu.  
 
Što se tiče djelatnosti, prihvatljivi su subjekti malog gospodarstva (trgovačka društva izvan javnog sektora, obrti i zadruge), koji imaju registriranu djelatnost prema NKD-u:  

  • 50.10 - Pomorski i obalni prijevoz putnika ili  
  • 50.30 - Prijevoz putnika unutrašnjim vodenim putovima, odnosno postojeći plovni objekti za izlete koji imaju Upisni list broda, i registrirani su sukladno Pravilniku o vrstama plovnih objekata nautičkog turizma kao Plovni objekti za izlete (NN 68/19), ili ukoliko su pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture registrirani kao čarter kompanija (provjera se vrši u Registru brodova/eNautici) i imaju u svom vlasništvu ili financijskom leasingu najmanje tri čarter plovila sukladno Pravilniku o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu - NN 42/17.  

Prihvatljivi su prijavitelji i oni koji u sudskom registru imaju registriranu glavnu ili sporednu djelatnost:  

  • NKD 77.34 - Iznajmljivanje i davanje u zakup (leasing) plovnih prijevoznih sredstava ili  
  • NKD 79.11 - Djelatnost putničkih agencija.  

 

Mrvice nautičkom čarteru, ili?  

Rekosmo već da imamo dojam da se nautički čarter tretira maćehinski sa alociranih 500 tisuća eura.  
 
Osim što se može prijaviti svatko živ i njegov brat od strica, ono što pojačava taj dojam je što je minimalan iznos potpore 5.000 eura, a maksimalan 15.000 eura.  
 
Znači, maksimalno se može podijeliti 100 potpora u fekalnu opremu i to je to.  
 
Više sreće drugi put. 
 
Koliko god vrijedilo da je svaki euro dobrodošao - obzirom na dodanu vrijednost i evidentan rad na profiliranju domaćeg turizma u pravcu višeg nivoa reputacije, ekološki karakter najvećeg dijela domaće flote te značaj nautike kao najotpornije vrste turizma koja je čak i u pandemiji generirala zaradu – sa ovako malim alokacijama ispada kao da netko baca mrvice
 
Nautički gosti su per capita najveći generator punjenja proračuna zaradom od PDVa i stvaraju dodanu vrijednost kao malo koji.  
 
Osim agencije, skipera, kuhara, hostese i svega u osnovnoj aktivnosti, ti gosti troše diljem obalnih gradova i općina, kupuju ulaznice za nacionalne parkove i dolazeći u Hrvatsku plate još koji euro kroz takse. 
 
Većim potporama u ulaganja nautike došli bi do već iduće godine, više novca u proračunu ozbiljnom stopom rasta jer kvalitetnija usluga u pravilu omogućava i traženje više cijene
 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Ako vjerujete u vlastiti biznis – i banke će vas podržati
Ako vjerujete u vlastiti biznis – i banke će vas podržati

Možete li uopće tražiti financiranje - od banke, fonda ili države - ako ni sami ne vjerujete u posao koji vodite? Ivica Žuro u svom novom članku za čarter.hr, odgovara na ovo pomalo neugodno, ali bitno pitanje. Ali ne govori o procedurama i potrebnim papirima, nego o povjerenju. Povjerenju u svoj biznis, kojeg imate ili nemate…

Što je UGC i kako ga možete koristiti za privlačenje (novih) gostiju
Što je UGC i kako ga možete koristiti za privlačenje (novih) gostiju

U moru sličnih ponuda, jedino čemu ljudi stvarno mogu vjerovati su iskustva drugih. U čarteru, gdje gosti planiraju mjesecima unaprijed i uz značajnu investiciju s njihove strane, važno je povjerenje. I upravo zato UGC - sadržaj kojeg spontano dijele vaši gosti - može igrati presudnu ulogu u tome da odaberu baš vaš čarter. Jer ljudi vjeruju ljudima.

Psihologija boja – značenje boja ovisi o kontekstu
Psihologija boja – značenje boja ovisi o kontekstu

Barbara Zec u svom novom članku za čarter.hr piše o bojama, ali ne onako kako ih inače doživljavamo. Umjesto klasičnih značenja, otkriva kako kontekst, kontrast i kombinacije boja mijenjaju sve. Boja sama po sebi ne znači ništa… dok ne vidimo gdje se nalazi, čime je okružena i što komunicira. Ovo je vodič koji povezuje dizajn, emocije i logiku, a sve kroz svakodnevne primjere.

Stanje čarter tržišta u Hrvatskoj: Što se stvarno događa?
Stanje čarter tržišta u Hrvatskoj: Što se stvarno događa?

Kad krene sezona, svi imamo neka predviđanja - ide li bolje ili lošije. Ali rijetko tko zna točno koliko su cijene pale, gdje stojimo u odnosu na konkurenciju i kako gosti zapravo bukiraju. Donosimo vam izvještaj sa konkretnim brojkama - stvarni podaci iz sustava koji prati više od 4.000 plovila u Hrvatskoj.