“Vjetar promjene” u hrvatskom nautičkom čarteru, ili?


Je li pred nama zanimljivo razdoblje za naš nautički čarter, jer je upravo objavljen prvi specijalizirani natječaj za ovaj sektor? Dok se sektor suočava s izazovima, vlada je pokušala odgovoriti s paketom poticaja. Cilj? Potaknuti zelenu i digitalnu transformaciju. Ali, jesu li ove mjere dovoljne i mogu li učiniti neku stvarnu razliku? Ivica Žuro nam donosi detalje i otkriva koja je potencijalna korist ovog natječaja.

Nautički čarter dočekao je prvi poluspecijalizirani natječaj sa jednom od mjera namijenjenih baš ovom sektoru.  
 
Mada, teško se po ukupnoj alokciji sredstava oteti dojmu da je nautika opet tretirana maćehinski jer se dijeli 500 tisuća eura vrijednosti potpora na cijeli sektor.  
 
Ministarstvo turizma i sporta objavilo je javni poziv za sufinanciranje projekata koji će doprinijeti podizanju konkurentnosti turističkog gospodarstva kroz zelenu i digitalnu tranziciju u turizmu
Ukupna vrijednost potpora je 3,404.340 eura. 
 
Pogram se provodi kroz pet mjera, a u 2024. godini uključeni su: 

  • hoteli, kao objekti najveće dodane vrijednosti,  
  • kampovi,  
  • obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja su posebno važna za razvoj kontinentalnog turizma,  
  • nautika. 

Jedna od mjera odnosi se na postojeće i nove kampove isključivo na području NUTS 2 regije Panonske ili Sjeverne Hrvatske, dok su sve ostale predviđene za cijelu Hrvatsku. 
 
Javni poziv otvoren je do 15. ožujka 2024. godine, a prijave se podnose isključivo online putem sustava eGrađani na portalu eTurizam (TuRiznica). 
 

Mjera E - poticaj za “preoblikovanje” nautike  

Ono što nas najviše zanima je Mjera E pa ćemo o njoj reći nešto više u produžetku.  
 
Stimulira se ulaganje u aktivnosti zamjene i nabave opreme vezane za mjere energetske učinkovitosti

  • zamjena vanbrodskih benzinskih pomoćnih motora električnim motorima 
  • zamjena postojećih brodskih akumulatora novim modelima, izdržljivijim, s duljim intervalima zamjene, a time i ekološki prihvatljivijim 
  • ugradnja solamih panela i vjetrogeneratora na plovila 

Potiču se i ulaganja u nabavu nove opreme vezane za zaštitu okoliša i kružno gospodarstvo odnosno nabava vlastitih mini pump-out sustava za fekalne tankove na plovilima (mobilne mini cisterne s pumpama) te ugradnja fekalnih tankova na starija plovila koji ih nemaju. 
 
Također su prihvatljivi troškovi ulaganja u informatičko-komunikacijsku opremu i audio/video rješenja (softver) sa ciljem: 

  1. implementacije aplikacija za nadzor plovila koja obuhvaća sustav geolociranja I telemetriju koja korisniku aplikacije signalizira moguće alarme na plovilu  
  2. implementacija aplikacija za koordinaciju spremnosti plovila za check-in/check out uz mogućnost upoznavanja gosta sa samim plovilom digitalnim odnosno virtualnim putem prije samog dolaska u charter bazu, što ubrzava postupak check-in i check-outa, a ujedno i povećava razinu upoznatosti gosta sa samim plovilom. 

Tko su prihvatljivi prijavitelji za Mjeru E? 

Prihvatljivi prijavitelji moraju biti registrirani najmanje jednu godinu do trenutka podnošenja prijave i posjedovati važeće Rješenje sukladno Mjeri na koju se prijavljuju i moraju imati najmanje jednog zaposlenog djelatnika tijekom prethodne godine.  
 
Ne mogu se prijaviti subjekti koji su u blokadi niti oni koji su evidentirani kao neisplatitelji plaća. 
Prijavitelj po predmetnom Javnom pozivu može podnijeti samo jednu prijavu.  
 
Što se tiče djelatnosti, prihvatljivi su subjekti malog gospodarstva (trgovačka društva izvan javnog sektora, obrti i zadruge), koji imaju registriranu djelatnost prema NKD-u:  

  • 50.10 - Pomorski i obalni prijevoz putnika ili  
  • 50.30 - Prijevoz putnika unutrašnjim vodenim putovima, odnosno postojeći plovni objekti za izlete koji imaju Upisni list broda, i registrirani su sukladno Pravilniku o vrstama plovnih objekata nautičkog turizma kao Plovni objekti za izlete (NN 68/19), ili ukoliko su pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture registrirani kao čarter kompanija (provjera se vrši u Registru brodova/eNautici) i imaju u svom vlasništvu ili financijskom leasingu najmanje tri čarter plovila sukladno Pravilniku o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu - NN 42/17.  

Prihvatljivi su prijavitelji i oni koji u sudskom registru imaju registriranu glavnu ili sporednu djelatnost:  

  • NKD 77.34 - Iznajmljivanje i davanje u zakup (leasing) plovnih prijevoznih sredstava ili  
  • NKD 79.11 - Djelatnost putničkih agencija.  

 

Mrvice nautičkom čarteru, ili?  

Rekosmo već da imamo dojam da se nautički čarter tretira maćehinski sa alociranih 500 tisuća eura.  
 
Osim što se može prijaviti svatko živ i njegov brat od strica, ono što pojačava taj dojam je što je minimalan iznos potpore 5.000 eura, a maksimalan 15.000 eura.  
 
Znači, maksimalno se može podijeliti 100 potpora u fekalnu opremu i to je to.  
 
Više sreće drugi put. 
 
Koliko god vrijedilo da je svaki euro dobrodošao - obzirom na dodanu vrijednost i evidentan rad na profiliranju domaćeg turizma u pravcu višeg nivoa reputacije, ekološki karakter najvećeg dijela domaće flote te značaj nautike kao najotpornije vrste turizma koja je čak i u pandemiji generirala zaradu – sa ovako malim alokacijama ispada kao da netko baca mrvice
 
Nautički gosti su per capita najveći generator punjenja proračuna zaradom od PDVa i stvaraju dodanu vrijednost kao malo koji.  
 
Osim agencije, skipera, kuhara, hostese i svega u osnovnoj aktivnosti, ti gosti troše diljem obalnih gradova i općina, kupuju ulaznice za nacionalne parkove i dolazeći u Hrvatsku plate još koji euro kroz takse. 
 
Većim potporama u ulaganja nautike došli bi do već iduće godine, više novca u proračunu ozbiljnom stopom rasta jer kvalitetnija usluga u pravilu omogućava i traženje više cijene
 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati
Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati

Jedna riječ, a dva potpuno različita posla? Primjer su rent-a-boat i nautički čarter, koji nisu isto. Zato je važno znati što nudite i kome. Granica između rent-a-boata i čartera nije uvijek jasna. A trebala bi biti.

CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije
CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije

Od 29. rujna do 1. listopada 2025. grad Split će po drugi put ugostiti CROYA Yacht Charter Show - jedinstven hrvatski B2B sajam koji promovira luksuzni nautički turizam. Ovaj prestižni trodnevni događaj okupit će u srcu Dalmacije vodeće predstavnike čarter industrije.

Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu
Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu

Sezona je pri kraju, ali sada počinje pravi posao. U svom novom članku za čarter.hr Selma Ćubara donosi temu zašto je prijelazno razdoblje ključno za analizu i planiranje, kako pametno iskoristiti sajmove, koje lekcije možemo naučiti od velikih platformi i što svaka čarter tvrtka može odmah primijeniti u digitalnom marketingu kako bi iduća sezona bila uspješnija.

Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?
Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?

Koliko puta ste u firmi čuli rečenicu: “Objavi nešto na Facebook, da nas ljudi vide”? Na prvu zvuči bezazleno, ali iza toga se krije ozbiljno pitanje - je li to stvarno vaš marketing? U čarter industriji sve više tvrtki ostaje na toj razini. Nekoliko fotografija, pokoji post i osjećaj da se “nešto radi”. No kada sezona završi i podvuče se crta, rezultat je isti - premalo je...