Je li pred nama zanimljivo razdoblje za naš nautički čarter, jer je upravo objavljen prvi specijalizirani natječaj za ovaj sektor? Dok se sektor suočava s izazovima, vlada je pokušala odgovoriti s paketom poticaja. Cilj? Potaknuti zelenu i digitalnu transformaciju. Ali, jesu li ove mjere dovoljne i mogu li učiniti neku stvarnu razliku? Ivica Žuro nam donosi detalje i otkriva koja je potencijalna korist ovog natječaja.
Nautički čarter dočekao je prvi poluspecijalizirani natječaj sa jednom od mjera namijenjenih baš ovom sektoru.
Mada, teško se po ukupnoj alokciji sredstava oteti dojmu da je nautika opet tretirana maćehinski jer se dijeli 500 tisuća eura vrijednosti potpora na cijeli sektor.
Ministarstvo turizma i sporta objavilo je javni poziv za sufinanciranje projekata koji će doprinijeti podizanju konkurentnosti turističkog gospodarstva kroz zelenu i digitalnu tranziciju u turizmu.
Ukupna vrijednost potpora je 3,404.340 eura.
Pogram se provodi kroz pet mjera, a u 2024. godini uključeni su:
Jedna od mjera odnosi se na postojeće i nove kampove isključivo na području NUTS 2 regije Panonske ili Sjeverne Hrvatske, dok su sve ostale predviđene za cijelu Hrvatsku.
Javni poziv otvoren je do 15. ožujka 2024. godine, a prijave se podnose isključivo online putem sustava eGrađani na portalu eTurizam (TuRiznica).
Ono što nas najviše zanima je Mjera E pa ćemo o njoj reći nešto više u produžetku.
Stimulira se ulaganje u aktivnosti zamjene i nabave opreme vezane za mjere energetske učinkovitosti:
Potiču se i ulaganja u nabavu nove opreme vezane za zaštitu okoliša i kružno gospodarstvo odnosno nabava vlastitih mini pump-out sustava za fekalne tankove na plovilima (mobilne mini cisterne s pumpama) te ugradnja fekalnih tankova na starija plovila koji ih nemaju.
Također su prihvatljivi troškovi ulaganja u informatičko-komunikacijsku opremu i audio/video rješenja (softver) sa ciljem:
Prihvatljivi prijavitelji moraju biti registrirani najmanje jednu godinu do trenutka podnošenja prijave i posjedovati važeće Rješenje sukladno Mjeri na koju se prijavljuju i moraju imati najmanje jednog zaposlenog djelatnika tijekom prethodne godine.
Ne mogu se prijaviti subjekti koji su u blokadi niti oni koji su evidentirani kao neisplatitelji plaća.
Prijavitelj po predmetnom Javnom pozivu može podnijeti samo jednu prijavu.
Što se tiče djelatnosti, prihvatljivi su subjekti malog gospodarstva (trgovačka društva izvan javnog sektora, obrti i zadruge), koji imaju registriranu djelatnost prema NKD-u:
Prihvatljivi su prijavitelji i oni koji u sudskom registru imaju registriranu glavnu ili sporednu djelatnost:
Rekosmo već da imamo dojam da se nautički čarter tretira maćehinski sa alociranih 500 tisuća eura.
Osim što se može prijaviti svatko živ i njegov brat od strica, ono što pojačava taj dojam je što je minimalan iznos potpore 5.000 eura, a maksimalan 15.000 eura.
Znači, maksimalno se može podijeliti 100 potpora u fekalnu opremu i to je to.
Više sreće drugi put.
Koliko god vrijedilo da je svaki euro dobrodošao - obzirom na dodanu vrijednost i evidentan rad na profiliranju domaćeg turizma u pravcu višeg nivoa reputacije, ekološki karakter najvećeg dijela domaće flote te značaj nautike kao najotpornije vrste turizma koja je čak i u pandemiji generirala zaradu – sa ovako malim alokacijama ispada kao da netko baca mrvice.
Nautički gosti su per capita najveći generator punjenja proračuna zaradom od PDVa i stvaraju dodanu vrijednost kao malo koji.
Osim agencije, skipera, kuhara, hostese i svega u osnovnoj aktivnosti, ti gosti troše diljem obalnih gradova i općina, kupuju ulaznice za nacionalne parkove i dolazeći u Hrvatsku plate još koji euro kroz takse.
Većim potporama u ulaganja nautike došli bi do već iduće godine, više novca u proračunu ozbiljnom stopom rasta jer kvalitetnija usluga u pravilu omogućava i traženje više cijene.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U novoj kolumni Selme Ćubara pročitajte zašto su B2B sajmovi poput CCE-a i ICE-a i dalje ključni za rast čarter tvrtki, ali samo ako ih koristite kao dio šire marketinške i prodajne strategije. Bez pripreme, ciljeva, CRM-a i digitalne podrške, sajam vam neće donijeti rezultate, nego samo trošak. Kroz konkretne primjere i industrijske uvide, saznajte kako povezati offline i online aktivnosti za stvarni učinak i zašto je vrijeme da čarter industrija konačno prestane čekati nekog drugog da se promijeni prvi.
Tijekom Biograd Boat Showa 2025. osniva se Udruga Chartera Hrvatske (UCH) – prvo nacionalno strukovno udruženje koje okuplja čarter tvrtke i povezane aktere iz nautičkog turizma. Cilj osnivanja je zajedničko djelovanje u rješavanju brojnih izazova industrije, zastupanje interesa članova pred institucijama te promicanje profesionalnih i sigurnosnih standarda.
Newsletter je jedan od najzanemarenijih alata u čarter industriji. I baš zato krije ogroman potencijal. Većina tvrtki ima kontakte svojih gostiju i partnera, ali rijetki ih koriste strateški i dugoročno. Saznajte što newsletter može značiti za čartere, koje su greške najčešće i kako izgleda newsletter koji se pretvara u buking.
Ako ste skiper, dio posade, vlasnik čarter tvrtke ili jednostavno netko kome je stalo do budućnosti Jadrana, zabilježite datum 22. listopada. Očekuje vas prilika iz prve ruke čuti što stručnjaci iz nautike planiraju za sigurniju i održiviju plovidbu.