Većina je flote u Hrvatskoj bareboat charter, odnosno plovila koja se iznajmljuju gostima bez posade pri čemu oni sami upravljaju njima. No ipak trenutno se može primijetiti trend rasta broja ponuda najma brodova s posadom gdje je gostima jedini posao uživati i odmarati dok članovi posade ispunjavaju većinu njihovih potreba.
Skiperi, hostese, kuhari – svi su oni u direktnoj komunikaciji s gostima i o kvaliteti njihovog angažmana ovisit će cjelokupni dojam o čarter tvrtki za koju rade. U konačnici, zaposlenici na brodu predstavljaju kompaniju klijentima i zato se u današnjem članku želimo pozabaviti pitanjem posade – koje su kvalifikacije potrebne za svaku ulogu, gdje se educirati i kakve izazove takvi djelatnici mogu očekivati na radnom mjestu.
U hrvatskom turizmu, uključujući i nautički turizam, već neko vrijeme postoji manjak radnika koji je najčešće uzrokovan problemom sezonalnosti tipičnim za ovaj sektor. Ljudi koji traže sigurno i stalno zaposlenje izbjegavaju radna mjesta koja su zapravo privremena i ovise o duljini razdoblja u kojem ima gostiju. Stupanj sezonalnosti nije svugdje isti i ovisi o turističkoj ponudi koja se pruža na određenoj destinaciji. Kompanije koje pronađu adekvatno rješenje za suzbijanje sezonalnosti mogu maksimalno produžiti sezonu, pa čak i povećati atraktivnost destinacija tijekom cijele godine tako da to nije unaprijed izgubljena bitka za one zainteresirane za poslove u čarteru.
Mediteranske zemlje, pa tako i Hrvatska, imaju mnogo toga za ponuditi u vidu kulturne i povijesne baštine i krajnje je vrijeme da izađemo iz ustaljenog obrasca da je turistima dovoljno samo sunce i more. Rješavanje problema sezonalnosti jedan je od strateških ciljeva hrvatskog turizma koji se može postići poboljšanjem postojećih, kao i razvojem novih i inovativnih turističkih proizvoda koji bi gostima omogućili kvalitetno i sadržajno turističko iskustvo. Takve kreativne ponude privlačit će goste da borave na jadranskoj obali i izvan glavne turističke sezone, a gdje ima gostiju, ima i radnih mjesta za one koji će surađivati s njima.
A tko su ti ljudi u nautičkom čarteru koji su u direktnom kontaktu s gostima tijekom plovidbe?
Najvažniji članovi posade za one grupe gostiju koje ne znaju samostalno ploviti svakako su skiperi čiji je zadatak upravljati brodom i paziti na njegove putnike. Skiper je osoba na brodu koja na sebe preuzima najveću odgovornost tijekom plovidbe jer o njegovoj sposobnosti i pozornosti ovisi sigurnost kako putnika, tako i samog broda. Kad se dogodi situacija da čarter kompanija iz nekog razloga izgubi brod, skiper je taj koji se poziva na odgovornost. Iz tog razloga važno je dobro proučiti i savladati kvalifikacije potrebne za posao skipera te svakako paziti na kakve uvjete se pristaje u ugovoru o čarteru.
Što se tiče konkretnih kvalifikacija, za posao skipera poželjne su sljedeće:
Hostesa na brodu odgovarala bi po svojim dužnostima otprilike stjuardesi u avionu – njezina je uloga toplo dočekati goste, dati im osnovne upute za sigurnost i ugodnu plovidbu te osigurati njihovu udobnost tijekom boravka na brodu.
Neki uobičajeni poslovi koje hostese obavljaju na brodovima su:
Hostesa ne treba gostima biti na raspolaganju 24/7 te ih zabavljati i čuvati im djecu, ali poželjno je da se gosti s njom osjećaju zbrinuto i ugodno.
Kvalitetna domaćica na brodu treba imati što bolje razvijene sljedeće vještine i kvalifikacije:
Hostese obukom i usavršavanjem vrlo lako mogu postati:
U uzbudljivom svijetu nautičkog turizma biti kuhar na jahti predstavlja posao iz snova, a to je i za goste jedan od najcjenjenijih članova posade. Kuhari su sposobni svojim umijećem u granicama budžeta i prostora koje imaju na raspolaganju pripremati jednostavna, ali kvalitetna i dobro spremljena jela za goste. Time zaokružuju njihov odmor te im daju dodatan izvor užitka i priliku za zbližavanje s prijateljima i članovima obitelji oko zajedničke trpeze.
Biti kuhar na brodu izazovnije je nego u restoranu ili hotelu – na brodu sve ovisi o njemu i sam snosi potpunu odgovornost za obroke gostiju. Treba se snaći s onim što ima u vrlo malom prostoru s ograničenim alatima, bez dodatne pomoći, a da bi to postigao mora znati vrlo dobro planirati i tempirati sve od pripreme do posluživanja obroka. S druge strane, posao kuhara u čarteru donosi mobilnost, boravak na moru i svježem zraku te priliku za intimniji odnos s klijentima i skupljanje poslovnih ili privatnih kontakata.
Autor: Adria Libar
Iako je Hrvatska jedna od najboljih nautičkih destinacija na svijetu, još uvijek postoji manjak verificiranih i strukturiranih edukacija za buduće članove posade u čarteru, što je dodatan razlog za manjak radnika zainteresiranih za te poslove. Tome su doskočili na pomorskom učilištu Adria Libar gdje su nakon razgovora s direktorima i voditeljima čarter kompanija došli do neprocjenjivih informacija koja su znanja i kvalifikacije potrebne za skipere te kreirali program za sustavniju edukaciju zaposlenika za tu poziciju. Ovakva edukacija trenutno je potrebna industriji jer su svi segmenti obuke detaljno razrađeni i prate stvarnu dinamiku i vrste poslova skipera tako da se njome savladavaju gotovo sve gore opisane potrebne kompetencije. Ljudi koji na ovaj način uče kako postati skiperi dobivaju osjećaj visoke pripremljenosti i spremnosti na odgovornost koju njihovo buduće radno mjesto zahtijeva.
***
Uživati cijelo ljeto na brodu i pri tom dobro zaraditi definitivno zvuči kao izvrstan način za provesti sezonu. U čarter industriji postoje različita radna mjesta koja mogu ostvariti tu viziju za sve one željne novih iskustava i boravka na otvorenom. Iz tog razloga nadamo se da će povećanje broja strukturiranih edukacija za kvalificirane članove posade povisiti broj mladih koji će se odlučiti za radna mjesta skipera, hostesa, kuhara na plovilima i slično. Takvi obrazovani i kvalitetni radnici povećat će zadovoljstvo gostiju i uspjeh čarter kompanija za koje rade, a time i popularnost nautičkog turizma u Hrvatskoj općenito.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Kao vlasnik svake tvrtke, znate da je zatvaranje prodaje ključno za vaš rast i uspjeh, no uvijek postoji pitanje možete li učiniti nešto specifično kako bi podigli svoju stopu rasta u sljedećoj godini?
Koji su ugovori primjenjivi u charter industriji, kakav je njihov sadržaj i na što konkretno trebate obratiti pažnju kako biste uskladili svoje poslovanje s pravilnom primjenom propisa, saznajte u novom članku.
Nepisano je pravilo kako je web stranica prvi susret gosta sa vašim čarterom. Svaka prava čarter tvrtka ima funkcionalnu i dizajnerski dobro posloženu web stranicu koja generira promet, odnosno zadržava posjetitelje. No što učiniti kada to nije slučaj?
Troškovi energenata pravnim osobama pričinjavaju sve veće opterećenje za poslovanje, stoga ne čudi činjenica da sve više poduzetnika traži alternativna rješenja. Jedno od njih donosimo u nastavku.