Posada na plovilima za najam – tko su ljudi koji najbliže surađuju s gostima?


Većina je flote u Hrvatskoj bareboat charter, odnosno plovila koja se iznajmljuju gostima bez posade pri čemu oni sami upravljaju njima. No ipak trenutno se može primijetiti trend rasta broja ponuda najma brodova s posadom gdje je gostima jedini posao uživati i odmarati dok članovi posade ispunjavaju većinu njihovih potreba.

Skiperi, hostese, kuhari – svi su oni u direktnoj komunikaciji s gostima i o kvaliteti njihovog angažmana ovisit će cjelokupni dojam o čarter tvrtki za koju rade. U konačnici, zaposlenici na brodu predstavljaju kompaniju klijentima i zato se u današnjem članku želimo pozabaviti pitanjem posade – koje su kvalifikacije potrebne za svaku ulogu, gdje se educirati i kakve izazove takvi djelatnici mogu očekivati na radnom mjestu.

Problem sezonalnosti u čarteru

U hrvatskom turizmu, uključujući i nautički turizam, već neko vrijeme postoji manjak radnika koji je najčešće uzrokovan problemom sezonalnosti tipičnim za ovaj sektor. Ljudi koji traže sigurno i stalno zaposlenje izbjegavaju radna mjesta koja su zapravo privremena i ovise o duljini razdoblja u kojem ima gostiju. Stupanj sezonalnosti nije svugdje isti i ovisi o turističkoj ponudi koja se pruža na određenoj destinaciji. Kompanije koje pronađu adekvatno rješenje za suzbijanje sezonalnosti mogu maksimalno produžiti sezonu, pa čak i povećati atraktivnost destinacija tijekom cijele godine tako da to nije unaprijed izgubljena bitka za one zainteresirane za poslove u čarteru.

Mediteranske zemlje, pa tako i Hrvatska, imaju mnogo toga za ponuditi u vidu kulturne i povijesne baštine i krajnje je vrijeme da izađemo iz ustaljenog obrasca da je turistima dovoljno samo sunce i more. Rješavanje problema sezonalnosti jedan je od strateških ciljeva hrvatskog turizma koji se može postići poboljšanjem postojećih, kao i razvojem novih i inovativnih turističkih proizvoda koji bi gostima omogućili kvalitetno i sadržajno turističko iskustvo. Takve kreativne ponude privlačit će goste da borave na jadranskoj obali i izvan glavne turističke sezone, a gdje ima gostiju, ima i radnih mjesta za one koji će surađivati s njima.

A tko su ti ljudi u nautičkom čarteru koji su u direktnom kontaktu s gostima tijekom plovidbe?

Skiperi – profesionalci za kormilom

Skiperi

Najvažniji članovi posade za one grupe gostiju koje ne znaju samostalno ploviti svakako su skiperi čiji je zadatak upravljati brodom i paziti na njegove putnike. Skiper je osoba na brodu koja na sebe preuzima najveću odgovornost tijekom plovidbe jer o njegovoj sposobnosti i pozornosti ovisi sigurnost kako putnika, tako i samog broda. Kad se dogodi situacija da čarter kompanija iz nekog razloga izgubi brod, skiper je taj koji se poziva na odgovornost. Iz tog razloga važno je dobro proučiti i savladati kvalifikacije potrebne za posao skipera te svakako paziti na kakve uvjete se pristaje u ugovoru o čarteru.

Što se tiče konkretnih kvalifikacija, za posao skipera poželjne su sljedeće:

  • Upućenost u osnove čarter poslovanja. Što skiper ima više znanja o industriji nautičkog turizma, to je poželjniji kandidat za taj posao. Neki od načina gdje to može pokazati su poznavanje vrsta plovila i njihovih karakteristika, upoznatost s organizacijskom strukturom čartera i check in/check out procedurama, znati provjeriti dokumentaciju broda i napraviti popis posade.
  • Poznavanje mehanike i elektronike broda. Osim upoznatosti s elektroničkim uređajima i ostalim dijelovima upravljačkog sustava, skiper treba znati sve ostale detalje upravljanja brodom i njegovom održavanju poput korištenja sidra, jedara, sustava pitke i otpadne vode, poliranja itd.
  • Mornarske vještine. Pod mornarske vještine podrazumijeva se prvenstveno znanje manevriranja, poznavanje vanjskih uvjeta (vjetar, valovi, struje), rukovanje konopima i poznavanje čvorova, vezanje i osiguranje plovila itd.
  • Stručnjak za sigurnost. Skiper gostima predstavlja osobu koja je sposobna pobrinuti se za njih u slučaju neočekivane opasnosti tako da se od njega očekuje da zna baratati pojasevima i prslucima za spašavanje, sredstvima za gašenje požara i brodicama za spašavanje, da zna dati prvu pomoć, komunicirati radijom te da poznaje značenje signalnog kodeksa.
  • Poznavanje područja na kojem se plovi. Skiper postaje nezamjenjiv kad je dobro upoznat s posebnim rutama za plovidbu te zna gdje se nalaze skrivene uvale koje će oduševiti turiste nedirnutom prirodom. Isto tako korisno je kad je skiper educiran o kulturnoj baštini destinacija na koje vodi goste pri čemu im može poslužiti kao neprocjenjiv vodič te im dati i više od onoga što su očekivali dobiti na odmoru.
  • Poznavanje više stranih jezika. Mislimo da ne moramo dodatno pojašnjavati zašto je u turizmu poznavanje što više stranih jezika iznimno poželjna vještina!
  • Komunikativnost i strpljivost. Skiperi komuniciraju direktno s gostima zato su njihove komunikacijske vještine itekako važne kako bi održali visoku razinu sigurnosti i zadovoljstva gostiju.
  • Zaštita morskog okoliša. I na kraju, osim brige za plovilo i goste na njemu, skiper treba voditi računa i o morskom okolišu – kako spriječiti onečišćenja i što učiniti ako se ipak dogode.

Hostesa/domaćica na brodu

Hostesa ili domaćica na brodu

Hostesa na brodu odgovarala bi po svojim dužnostima otprilike stjuardesi u avionu – njezina je uloga toplo dočekati goste, dati im osnovne upute za sigurnost i ugodnu plovidbu te osigurati njihovu udobnost tijekom boravka na brodu. 

Neki uobičajeni poslovi koje hostese obavljaju na brodovima su:

  • dočekivanje gostiju
  • dogovaranje menija s gostima te nabavka hrane i pića u okviru budžeta
  • priprema obroka prateći upute o dijetetskim restrikcijama gostiju
  • održavanje unutrašnjosti broda i kabina
  • pomaganje skiperu po potrebi pri pristajanju, sidrenju, izlascima iz luke itd.

Hostesa ne treba gostima biti na raspolaganju 24/7 te ih zabavljati i čuvati im djecu, ali poželjno je da se gosti s njom osjećaju zbrinuto i ugodno.

Kvalitetna domaćica na brodu treba imati što bolje razvijene sljedeće vještine i kvalifikacije:

  • znanje komuniciranja VHF radio stanicom
  • znanje upravljanja pomoćnim čamcima
  • posjedovanje minimalne dozvole za voditelja brodice B kategorije
  • govorenje što više stranih jezika, engleskog pogotovo
  • organizacijske vještine
  • komunikativnost i strpljivost u radu s ljudima
  • diskretnost i nenametljivost
  • oko za detalje i uređenje interijera
  • kulinarske vještine, pogotovo ako na brodu nema kuhara
  • informiranost o području na kojem se plovi

Hostese obukom i usavršavanjem vrlo lako mogu postati:

Kuhari – kreatori čarolije okusa na brodu  

Kuhari su kreatori čarolije okusa na brodu

U uzbudljivom svijetu nautičkog turizma biti kuhar na jahti predstavlja posao iz snova, a to je i za goste jedan od najcjenjenijih članova posade. Kuhari su sposobni svojim umijećem u granicama budžeta i prostora koje imaju na raspolaganju pripremati jednostavna, ali kvalitetna i dobro spremljena jela za goste. Time zaokružuju njihov odmor te im daju dodatan izvor užitka i priliku za zbližavanje s prijateljima i članovima obitelji oko zajedničke trpeze.

Biti kuhar na brodu izazovnije je nego u restoranu ili hotelu – na brodu sve ovisi o njemu i sam snosi potpunu odgovornost za obroke gostiju. Treba se snaći s onim što ima u vrlo malom prostoru s ograničenim alatima, bez dodatne pomoći, a da bi to postigao mora znati vrlo dobro planirati i tempirati sve od pripreme do posluživanja obroka. S druge strane, posao kuhara u čarteru donosi mobilnost, boravak na moru i svježem zraku te priliku za intimniji odnos s klijentima i skupljanje poslovnih ili privatnih kontakata.

Edukacija zaposlenika u čarteru

Edukacija zaposlenika za buduće članove posade u čarteru

Autor: Adria Libar

Iako je Hrvatska jedna od najboljih nautičkih destinacija na svijetu, još uvijek postoji manjak verificiranih i strukturiranih edukacija za buduće članove posade u čarteru, što je dodatan razlog za manjak radnika zainteresiranih za te poslove. Tome su doskočili na pomorskom učilištu Adria Libar gdje su nakon razgovora s direktorima i voditeljima čarter kompanija došli do neprocjenjivih informacija koja su znanja i kvalifikacije potrebne za skipere te kreirali program za sustavniju edukaciju zaposlenika za tu poziciju. Ovakva edukacija trenutno je potrebna industriji jer su svi segmenti obuke detaljno razrađeni i prate stvarnu dinamiku i vrste poslova skipera tako da se njome savladavaju gotovo sve gore opisane potrebne kompetencije. Ljudi koji na ovaj način uče kako postati skiperi dobivaju osjećaj visoke pripremljenosti i spremnosti na odgovornost koju njihovo buduće radno mjesto zahtijeva.

***

Uživati cijelo ljeto na brodu i pri tom dobro zaraditi definitivno zvuči kao izvrstan način za provesti sezonu. U čarter industriji postoje različita radna mjesta koja mogu ostvariti tu viziju za sve one željne novih iskustava i boravka na otvorenom. Iz tog razloga nadamo se da će povećanje broja strukturiranih edukacija za kvalificirane članove posade povisiti broj mladih koji će se odlučiti za radna mjesta skipera, hostesa, kuhara na plovilima i slično. Takvi obrazovani i kvalitetni radnici povećat će zadovoljstvo gostiju i uspjeh čarter kompanija za koje rade, a time i popularnost nautičkog turizma u Hrvatskoj općenito.

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Devet sastojaka za povećanje stope rasta u prodaji
Devet sastojaka za povećanje stope rasta u prodaji

Kao vlasnik svake tvrtke, znate da je zatvaranje prodaje ključno za vaš rast i uspjeh, no uvijek postoji pitanje možete li učiniti nešto specifično kako bi podigli svoju stopu rasta u sljedećoj godini?

Ugovori u charter industriji
Ugovori u charter industriji

Koji su ugovori primjenjivi u charter industriji, kakav je njihov sadržaj i na što konkretno trebate obratiti pažnju kako biste uskladili svoje poslovanje s pravilnom primjenom propisa, saznajte u novom članku.

Omogućite vidljivost web stranice potencijalnim gostima
Omogućite vidljivost web stranice potencijalnim gostima

Nepisano je pravilo kako je web stranica prvi susret gosta sa vašim čarterom. Svaka prava čarter tvrtka ima funkcionalnu i dizajnerski dobro posloženu web stranicu koja generira promet, odnosno zadržava posjetitelje. No što učiniti kada to nije slučaj?

Kako pravne osobe mogu uštediti na troškovima energenata
Kako pravne osobe mogu uštediti na troškovima energenata

Troškovi energenata pravnim osobama pričinjavaju sve veće opterećenje za poslovanje, stoga ne čudi činjenica da sve više poduzetnika traži alternativna rješenja. Jedno od njih donosimo u nastavku.