Posada na plovilima za najam – tko su ljudi koji najbliže surađuju s gostima?


Većina je flote u Hrvatskoj bareboat čarter - plovila koja se iznajmljuju bez posade, a gosti sami upravljaju njima. Ipak, sve se više može primijetiti trend rasta broja ponuda najma brodova s posadom. Na plovilima s posadom gostima je “jedini posao” uživati i odmarati dok članovi posade ispunjavaju većinu njihovih potreba. Tko je posada u čarteru i s kakvim se izazovima susreću na svom poslu?

O kvaliteti angažmana posade na plovilima za najam - skiperi, hostese, kuhari - ovisit će cjelokupni dojam čarter tvrtke za koju rade. Oni su u direktnoj komunikaciji s gostima i u konačnici, posada predstavlja čitavu čarter industriju gostima.  
 
Pitanje posade u hrvatskom čarteru je iz sezone u sezone “goruće” pitanje - posade uvijek nedostaje, a osobito kvalitetne i educirane posade.  
 
No, koje su kvalifikacije potrebne za svaku ulogu na plovilu, gdje pronaći kvalitetnu posadu i gdje posada može pronaći posao u čarteru? 
 
I na kraju, saznajmo kakve izazove posada u čarteru može očekivati na radnom mjestu. 

 

Problem sezonalnosti u čarteru

U hrvatskom turizmu, uključujući i nautički turizam, već neko vrijeme postoji manjak radne snage. Kao uzrok ovog problema najčešće možemo navesti sezonalnost, koja je tipična za ovaj sektor.   
 
Ljudi koji traže sigurno i stalno zaposlenje, izbjegavaju ovakva radna mjesta, koja su zapravo privremena i ovise o duljini razdoblja u kojem ima gostiju.  
 
Stupanj sezonalnosti nije svugdje isti. Ovisi i o turističkoj ponudi koja se pruža na određenoj destinaciji.  
 
Tvrtke koje pronađu adekvatno rješenje za suzbijanje sezonalnosti mogu maksimalno produžiti sezonu. Mogu čak i povećati atraktivnost destinacija tijekom cijele godine, tako da to nije unaprijed izgubljena bitka za one zainteresirane za poslove u čarteru. 
  
Mediteranske zemlje, pa tako i Hrvatska, imaju mnogo toga za ponuditi u vidu kulturne i povijesne baštine. Stoga je i krajnje vrijeme da izađemo iz ustaljenog obrasca kako je turistima dovoljno samo sunce i more.  
 
Rješavanje problema sezonalnosti jedan je od strateških ciljeva hrvatskog turizma, a može se postići poboljšanjem postojećih turističkih proizvoda. Jednako tako se može postići i razvojem novih i inovativnih proizvoda.   
 
Takve kreativne ponude, koje bi gostima omogućile kvalitetno i sadržajno turističko iskustvo, privući će ih na jadransku obalu i izvan glavne turističke sezone.

A gdje ima gostiju, ima i radnih mjesta... 

Skiperi – profesionalci za kormilom

Najvažniji član posade, za one goste koji ne znaju samostalno ploviti, svakako je – skiper. 
 
Zadatak svakog skipera je, ukratko, upravljati plovilom i paziti na njegove putnike.  
 
Skiper je osoba na brodu koja na sebe preuzima najveću odgovornost tijekom plovidbe.  
 
O njegovoj sposobnosti i pozornosti ovisi sigurnost kako putnika, tako i samog broda.  
Ako se dogodi situacija u kojoj čarter kompanija iz nekog razloga izgubi brod, skiper je taj koji se poziva na odgovornost.  
 
Stoga je izuzetno važno dobro proučiti i savladati kvalifikacije potrebne za posao skipera te svakako paziti na kakve uvjete se pristaje u ugovoru o čarteru. 
  
Što se tiče konkretnih primjera, za posao skipera poželjne su sljedeće kvalifikacije: 

  • Upućenost u osnove čarter poslovanja  
  • Poznavanje mehanike i elektronike broda 
  • Mornarske vještine  
  • Poznavanje sigurnosti na plovilu  
  • Poznavanje područja na kojem se plovi  
  • Poznavanje više stranih jezika 
  • Komunikativnost i strpljivost 
  • Briga i zaštita morskog okoliša 

Upućenost u osnove čarter poslovanja - što skiper ima više znanja o industriji nautičkog turizma, to je poželjniji kandidat za taj posao. Od skipera se očekuje poznavanje vrsta plovila i njihovih karakteristika, upoznatost s organizacijskom strukturom čartera i check in/check out procedurama, znati provjeriti dokumentaciju broda i napraviti popis posade. 
 
Poznavanje mehanike i elektronike broda - osim upoznatosti s elektroničkim uređajima i ostalim dijelovima upravljačkog sustava, skiper treba znati sve ostale detalje upravljanja brodom i njegovom održavanju poput korištenja sidra, jedara, sustava pitke i otpadne vode, poliranja itd. 
 
Mornarske vještine - pod mornarske vještine podrazumijeva se prvenstveno znanje manevriranja, poznavanje vanjskih uvjeta (vjetar, valovi, struje), rukovanje konopima i poznavanje čvorova, vezanje plovila i osiguranje plovila itd. 
 
Poznavanje sigurnosti na plovilu - skiper gostima predstavlja osobu koja je sposobna pobrinuti se za njih u slučaju neočekivane opasnosti. Tako se od skipera očekuje znanje o pojasevima i prslucima za spašavanje, sredstvima za gašenje požara i brodicama za spašavanje. Skiper treba znati i prvu pomoć, komunicirati radiom te poznavati značenje signalnog kodeksa. 
 
Poznavanje područja na kojem se plovi - skiper postaje nezamjenjiv kad je dobro upoznat s posebnim rutama za plovidbu te zna gdje se nalaze npr. skrivene uvale koje će oduševiti goste. Isto tako korisno je kad je skiper educiran o kulturnoj baštini destinacija na koje vodi goste pri čemu im može poslužiti kao neprocjenjiv vodič te im dati i više od onoga što su očekivali dobiti na odmoru. 
 
Poznavanje više stranih jezika - mislimo kako ne moramo dodatno pojašnjavati zašto je u turizmu poznavanje što više stranih jezika iznimno poželjna vještina! 
 
Komunikativnost i strpljivost - skiperi su komuniciraju direktno s gostima u čarteru, i zato su njihove komunikacijske vještine itekako važne kako bi održali visoku razinu sigurnosti, ali i zadovoljstva gostiju. 
 
Briga i zaštita morskog okoliša - i na kraju, osim brige za plovilo i goste na njemu, skiper treba voditi računa i o morskom okolišu. Treba voditi brigu o sprečavanju onečišćenja, bila ona manja ili veća te znati što učiniti ako se ipak dogode. 

Hostesa, tj. domaćica na brodu ili jahti, poslužuje piće gostima na jahti.

Hostesa (domaćica) na plovilu u čarteru 

Hostesa na brodu odgovarala bi po svojim dužnostima otprilike stjuardesi u avionu.  
 
Uloga hostese je dočekati goste, dati im osnovne upute za sigurnost i ugodnu plovidbu te osigurati njihovu udobnost tijekom boravka na brodu.  
  
Neki uobičajeni poslovi koje hostese obavljaju na brodovima su: 

  • Dočekivanje gostiju 
  • Dogovaranje menija s gostima ( po potrebi i nabavka hrane i pića u okviru budžeta) 
  • Priprema obroka (prateći upute o dijetetskim restrikcijama gostiju) 
  • Održavanje unutrašnjosti broda i kabina 
  • Pomaganje skiperu po potrebi (pri pristajanju, sidrenju, izlascima iz luke itd.) 

Hostesa ne treba gostima biti na raspolaganju 24/7 te ih zabavljati i čuvati im djecu, ali poželjno je da se gosti s njom osjećaju zbrinuto i ugodno

Kvalitetna domaćica na brodu treba imati što bolje razvijene i ove vještine i kvalifikacije: 

  • Znanje komuniciranja VHF radio stanicom 
  • Znanje upravljanja pomoćnim čamcima 
  • Posjedovanje minimalne dozvole za voditelja brodice B kategorije 
  • Govorenje što više stranih jezika, engleskog pogotovo 
  • Organizacijske vještine 
  • Komunikativnost i strpljivost u radu s ljudima 
  • Diskretnost i nenametljivost 
  • Oko za detalje i uređenje interijera 
  • Kulinarske vještine, pogotovo ako na brodu nema kuhara 
  • Informiranost o području na kojem se plovi 

A hostese dodatnom obukom i usavršavanjem vrlo lako mogu postati i... 

Kuhar ili chef na jahti je jedan od najcjenjenijih članova posade.

Kuhar – kreator čarolije okusa na brodu  

U nautičkom turizmu biti kuhar na jahti predstavlja prestižan posao iz snova. Ujedno je gostima, kuhar jedan od najcjenjenijih članova posade.  
 
Kuhari su sposobni svojim umijećem, u granicama budžeta i prostora koje imaju na raspolaganju pripremati jednostavna, ali kvalitetna jela za goste. Time zaokružuju njihov odmor te im daju dodatan izvor užitka i priliku za zbližavanje s prijateljima i članovima obitelji oko zajedničke trpeze. 
  
Biti kuhar na brodu izazovnije je nego u restoranu ili hotelu – na brodu sve ovisi o kuharu i sam snosi potpunu odgovornost za obroke gostiju.  
 
Treba se snaći s onim što ima, u vrlo malom prostoru s ograničenim alatima, bez dodatne pomoći. Za postići sve ovo navedeno, mora znati vrlo dobro planirati i tempirati sve od pripreme do posluživanja obroka.  
 
S druge strane, posao kuhara u čarteru donosi mobilnost, boravak na moru i svježem zraku te priliku za skupljanje poslovnih ili privatnih kontakata. 

Skiper i hostesa na jahti - zapošljavanje posade na jahti

Zapošljavanje posade u čarteru 

Iako je Hrvatska jedna od najboljih nautičkih destinacija na svijetu, još uvijek postoji manjak članova posade u čarteru.  
 
Obrazovani i kvalitetni radnici su oni koji povećavaju zadovoljstvo gostiju i uspjeh čarter kompanija za koje rade, a time i popularnost nautičkog turizma u Hrvatskoj općenito. 
 
Seazone je platforma kojoj je jedna od namjena i transformacija zapošljavanja u nautičkoj industriji, jer pruža jednostavno rješenje za povezivanje čarter tvrtki i posade.  
 
Kroz svoju platformu, Seazone nudi personalizirano sučelje koje omogućava čarter tvrtkama pronaći i zaposliti kvalificiranu posadu, prilagođenu njihovim specifičnim potrebama. 
 
S druge strane, pojedinci koji traže posao u nautičkom sektoru, mogu koristiti Seazone za istraživanje otvorenih pozicija i prijavu na poslove koji odgovaraju njihovim vještinama i iskustvu.  
 
Platforma je dizajnirana kako bi pojednostavnila svakodnevne operacije, a ne samo kao platfroma za povezivanje i zapošljavanje. Integrira alate za digitalno upravljanje, omogućava pregled troškova jahte, organizaciju dokumenata, te upravljanje čarter flotom.  
 
Seazone čini proces zapošljavanja učinkovitijim i dostupnijim, povezujući globalnu čarter industriju s posadom spremnom za rad.  
 
 
Želite li saznati više o Seazone platformi, javite nam se i rado ćemo Vam dati dodatne informacije. 
 
Pratite nas i na našim društvenim mrežama, na Facebooku, Instagramu i LinkedInu kako bi ostali u tijeku s novostima u nautici.  

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Zaboravljate što ste naučili na edukaciji? Evo kako to promijeniti!
Zaboravljate što ste naučili na edukaciji? Evo kako to promijeniti!

Jeste li se ikada vratili s edukacije, radionice ili webinara puni ideja. I onda ste vrlo brzo shvatili, kada ste se vratili svom uobičajenom životu i poslu, kako su te ideje izblijedjele? Ovaj fenomen je poznat kao "praznina u učenju". Frustrira mnoge, ali postoji rješenje. Saznajte kako aktivno primijeniti sve što ste naučili i kako izvući najviše iz svake edukacije.

Seazone - poslujte s globalnom yachting mrežom
Seazone - poslujte s globalnom yachting mrežom

Želite unaprijediti svoje poslovanje? Želite da vaš servis ili obrt ima više klijenata (i posla) u yachting industriji? Onda je Seazone prava platforma za vas. Saznajte kako se uključiti, koji su benefiti i kako vas mogu pronaći oni koji traže baš vaše usluge.

Zakonske obveze digitalnog marketinga za čarter tvrtke
Zakonske obveze digitalnog marketinga za čarter tvrtke

Digitalni marketing osnova za uspjeh čarter tvrtki, ali sa sobom nosi i pravne obveze. Katarina Ćosić nam otkriva sve o stvaranju originalnog sadržaja, dobivanju pristanka za e-mail marketing, te transparentnosti u oglašavanju - sve redom bitnim elementima za izbjegavanje pravnih sankcija, ali i izgradnju povjerenja s klijentima.

Anketa - najbolji alat za uvid u iskustvo vaših gostiju
Anketa - najbolji alat za uvid u iskustvo vaših gostiju

Postoji dobar način s kojim ćete doći do stvarnog mišljenja gostiju. Možete saznati sve što gosti kažu o vašoj usluzi, ali i drugim pojedinostima koje su vam važne. Saznajte kako učinkovito anketirati goste te kako anketu djelotvorno provesti.