Fiskalizacija 2.0 od 2026. mijenja način na koji će čarter tvrtke izdavati i primati račune. Više neće biti dovoljno samo “izdati račun”, sada sve ide kroz fiskalni sustav, od bankovnih uplata do eRačuna s KPD šiframa. Što to znači za najam brodova, suradnju s agentima i rad s inozemnim partnerima?
Od 1. siječnja 2026. godine u Hrvatskoj na snagu stupaju važne izmjene u sustavu fiskalizacije. Riječ je o najvećoj nadogradnji sustava od njegova uvođenja, a promjene će utjecati na sve poslovne subjekte - neovisno o djelatnosti ili veličini.
Zakon formalno stupa na snagu 1. rujna 2025., a prijelazno razdoblje do kraja godine predviđeno je za testiranja i prilagodbe.
Ovo su najvažnije novosti koje donosi Fiskalizacija 2.0:
Do sada su se fiskalizirali računi plaćeni gotovinom, karticama i drugim sredstvima. Od 2026., obveza fiskalizacije proširuje se i na sve transakcijske račune - dakle i one plaćene putem bankovnog računa. To znači kako će svaki račun fizičkoj i pravnoj osobi (neovisno o načinu plaćanja) morati biti fiskaliziran. Fiskalizacija uključuje i račune naplaćene putem transakcijskih računa i različitih digitalnih platnih servisa (npr. PayPal, Google Pay).
U Fiskalizaciji 1.0 u Hrvatskoj obveza je bila fiskalizirati račune putem fiskalnih blagajni i slati podatke direktno Poreznoj upravi, bez potrebe za posrednikom u obliku informacijskog posrednika.
Kod Fiskalizacije 2.0 prelazi se na potpunu digitalizaciju i fiskalizaciju u obliku eRačuna, gdje je nužno za poslovne subjekte imati ugovorenog informacijskog posrednika. On djeluje kao tehnička i sigurnosna poveznica između korisnika (tvrtke) i Porezne uprave, omogućavajući siguran, standardiziran i automatiziran prijenos, fiskalizaciju i evidenciju računa.
Od 1.1.2026. svi PDV obveznici ( i doo i obrti) moraju izdavati eRačune kad posluju s drugim tvrtkama.
Od 1.1.2027. isto će vrijediti i za poduzetnike koji nisu u sustavu PDV-a.
E-Računi se fiskaliziraju automatski prilikom slanja.
Od 2026. svaka tvrtka mora imati softver ili sustav koji omogućuje primitak i pregled eRačuna, čak i ako ih ne koristi često.
Za sve eRačune bit će obvezno korištenje šifri iz nove klasifikacije proizvoda i usluga - KPD 2025, koja zamjenjuje dosadašnje šifrarnike. To znači da će tvrtke morati prilagoditi svoje cjenike i kataloge te označiti sve proizvode i usluge odgovarajućim šiframa.
Iako se čini da promjene najviše pogađaju trgovce i veće sustave, čarter industrija nije izuzeta. Svi čarteri će morati imati mogućnost zaprimanja eRačuna, a evo što to konkretno znači:
Postoje slučajevi koji su ostali izuzeti iz novog Zakona o fiskalizaciji i fiskalizacije 2.0. a to su:
Što se tiče fiskaliziranja računa sa strancima, važno je razlikovati segment B2C (krajnja potrošnja) i B2B (transakcije između poduzetnika). Fiskalizacija računa usmjerena je na račune prema građanima (uključujući i strance kao krajnje potrošače).
Takvi računi moraju biti fiskalizirani na strani izdavatelja računa, a izdaje se potvrda s jedinstvenim identifikatorom računa (JIR). Fiskalizacija računa između poreznih obveznika i javnih tijela odnosi se uglavnom na poslovanje unutar Hrvatske.
U praksi, računi izdani stranim osobama (strancima) kao krajnjoj potrošnji podliježu fiskalizaciji prema istim pravilima kao i za domaće potrošače. Računi u poslovanju između poduzetnika (B2B) s inozemnim subjektima obično nisu predmet fiskalizacije u Hrvatskoj jer se radi o prekograničnim transakcijama, ali bitno je:
Za zaprimanje eRačuna mora se ispuniti nekoliko tehničkih zahtjeva, koji osiguravaju da poslovni subjekt može primati, obrađivati i arhivirati eRačune u skladu sa zakonskom regulativom:
Za čarter tvrtku to znači da mora imati tehničkog partnera (informacijskog posrednika) ili vlastiti sustav koji zadovoljava ove uvjete kako bi mogli neometano zaprimati eRačune od poslovnih partnera na pravno valjan i automatski prihvatljiv način.
Popis informacijskih posrednika koji su povezani na centralnu platformu i usklađeni s normom za e-račun možete pronaći na ovoj poveznici.
Fiskalizacija 2.0 ne znači samo novu tehnologiju, nego i dobru organizaciju. Zato je važno krenuti s pripremama već sada, kako bi do kraja 2025. sve bilo spremno i sustavi i zaposlenici.
Evo konkretnih koraka koje možete poduzeti:
Iskoristite ovo “prijelazno” razdoblje za testiranje. Od rujna do prosinca 2025. sustav se možete testirati za fiskalizaciju bankovnih uplata, slanje i primanje eRačuna, šifre proizvoda i prijenos podataka.
Uvođenje Fiskalizacije 2.0 donosi nova pravila i obaveze, ali je definitivno i važan korak prema standardiziranom i digitalno učinkovitijem poslovanju.
Ove promjene su i prilika za unapređenje poslovne discipline, a za čarter tvrtke to znači:
Pripremom na vrijeme, imat ćete i prednost pred konkurencijom tj. jasniju dokumentaciju, profesionalniji odnos prema gostima i manji rizik od pogrešaka i kazni.
Preporuka je da se na vrijeme savjetujete s računovođom ili knjigovođom koji prati propise i zna kako pravilno postaviti sustav.
Tako nećete samo ispuniti zakonske obveze, nego ćete osigurati i stabilnije poslovanje u idućim sezonama.
Priprema za Fiskalizaciju 2.0 ne odnosi se samo na računovodstveni softver, već i na booking sustave koje koriste čarter tvrtke. Dobavljači rješenja već rade na prilagodbama:
Za čarter tvrtke to znači da neće morati tražiti dodatne alate ‘izvana’ – booking sustavi koje već koriste postupno će postati tehnički spremni za sve što traži Fiskalizacija 2.0.
Ako niste sigurni kako će Fiskalizacija 2.0 utjecati na vaše poslovanje ili trebate pomoć u pripremi, kontaktirajte nas, uputit ćemo vas na relevantnog stručnjaka za ovo područje.
Želite redovito dobivati praktične informacije i savjete o novim pravilima u čarter industriji? Prijavite se na naš newsletter i budite među prvima koji će saznati sve važne novosti.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Zašto neki brendovi uvijek izgledaju profesionalno i dosljedno, dok drugi ostavljaju dojam improvizacije? Razlika je knjizi grafičkih standarda. Barbara Zec nam , u svom novom članku, objašnjava što jedna takva sadrži, zašto vam štedi vrijeme i kako osigurava da vaš brend ostane dosljedan u svakoj prilici.
Smjer u kojem tvrtka, organizacija ili zaposlenici idu često je rezultat djelovanja samo jedne osobe - vođe. Njegovo ili njezino umijeće leadershipa ne utječe samo na poslovne rezultate, već i na zadovoljstvo, motivaciju i rast svih članova tima.
Čarter.hr je vodeća digitalna platforma posvećena osnaživanju tvrtki u nautičkom sektoru. Kroz sveobuhvatan pristup koji uključuje specijaliziranu edukaciju, ciljane strategije digitalnog marketinga, stručno poslovno savjetovanje i učinkovito oglašavanje, platforma pomaže čarter tvrtkama, nautičkim servisima i srodnim poslovanjima da postignu veću vidljivost, izgrade snažne veze i ostvare dugoročni poslovni uspjeh.
Čarter industrija funkcionira po sličnim pravilima: poznata imena, provizije, sajmovi i ponuda. Ali ako ste i vi u istom krugu, znate da to više nije dovoljno. Agenti danas traže puno više od liste cijena i slobodnih termina. U svom novom članku Selma Ćubara donosi konkretan vodič o tome kako ozbiljno postaviti B2B marketing u čarteru, privući agente koji vrijede - i zadržati ih.