Fiskalizacija 2.0 i čarter - što donose nova pravila od 2026.


Fiskalizacija 2.0 od 2026. mijenja način na koji će čarter tvrtke izdavati i primati račune. Više neće biti dovoljno samo “izdati račun”, sada sve ide kroz fiskalni sustav, od bankovnih uplata do eRačuna s KPD šiframa. Što to znači za najam brodova, suradnju s agentima i rad s inozemnim partnerima?

Od 1. siječnja 2026. godine u Hrvatskoj na snagu stupaju važne izmjene u sustavu fiskalizacije. Riječ je o najvećoj nadogradnji sustava od njegova uvođenja, a promjene će utjecati na sve poslovne subjekte - neovisno o djelatnosti ili veličini. 

Zakon formalno stupa na snagu 1. rujna 2025., a prijelazno razdoblje do kraja godine predviđeno je za testiranja i prilagodbe.

Ovo su najvažnije novosti koje donosi Fiskalizacija 2.0:

1. Fiskalizacija svih računa prema krajnjim potrošačima

Do sada su se fiskalizirali računi plaćeni gotovinom, karticama i drugim sredstvima. Od 2026., obveza fiskalizacije proširuje se i na sve transakcijske račune - dakle i one plaćene putem bankovnog računa. To znači kako će svaki račun fizičkoj i pravnoj osobi (neovisno o načinu plaćanja) morati biti fiskaliziran. Fiskalizacija uključuje i račune naplaćene putem transakcijskih računa i različitih digitalnih platnih servisa (npr. PayPal, Google Pay).

2. Izbor informacijskog posrednika (novost u odnosu na Fiskalizaciju 1.0)

U Fiskalizaciji 1.0 u Hrvatskoj obveza je bila fiskalizirati račune putem fiskalnih blagajni i slati podatke direktno Poreznoj upravi, bez potrebe za posrednikom u obliku informacijskog posrednika.
Kod Fiskalizacije 2.0 prelazi se na potpunu digitalizaciju i fiskalizaciju u obliku eRačuna, gdje je nužno za poslovne subjekte imati ugovorenog informacijskog posrednika. On djeluje kao tehnička i sigurnosna poveznica između korisnika (tvrtke) i Porezne uprave, omogućavajući siguran, standardiziran i automatiziran prijenos, fiskalizaciju i evidenciju računa.

3. Obvezno izdavanje eRačuna u B2B poslovanju

Od 1.1.2026. svi PDV obveznici ( i doo i obrti) moraju izdavati eRačune kad posluju s drugim tvrtkama.
Od 1.1.2027. isto će vrijediti i za poduzetnike koji nisu u sustavu PDV-a.
E-Računi se fiskaliziraju automatski prilikom slanja.

4. Svi poslovni subjekti moraju moći zaprimiti eRačun

Od 2026. svaka tvrtka mora imati softver ili sustav koji omogućuje primitak i pregled eRačuna, čak i ako ih ne koristi često. 

5. Nova klasifikacija proizvoda i usluga - KPD 2025

Za sve eRačune bit će obvezno korištenje šifri iz nove klasifikacije proizvoda i usluga - KPD 2025, koja zamjenjuje dosadašnje šifrarnike. To znači da će tvrtke morati prilagoditi svoje cjenike i kataloge te označiti sve proizvode i usluge odgovarajućim šiframa.

Što “nova” fiskalizacija znači za čarter tvrtke?

Iako se čini da promjene najviše pogađaju trgovce i veće sustave, čarter industrija nije izuzeta. Svi čarteri će morati imati mogućnost zaprimanja eRačuna, a evo što to konkretno znači:

  • Svi računi krajnjim gostima (i domaćim i stranima) - uključujući online uplate preko banke - morat će biti fiskalizirani. To znači da računi za najam broda i ostale usluge, uplaćeni unaprijed putem transakcijskog računa, također moraju proći kroz fiskalizacijski sustav.
  • Ako poslujete s drugim tvrtkama - agentima, servisima, dobavljačima - bit ćete obvezni slati eRačune. Treba se unaprijed pripremiti i za tehničke zahtjeve tog procesa.
  • Korištenje KPD 2025 šifri - svi proizvodi i usluge moraju biti ispravno označeni. To se odnosi na najam broda, ali i dodatne usluge.

 

Izuzeće od fiskalizacije 2.0

Postoje slučajevi koji su ostali izuzeti iz novog Zakona o fiskalizaciji i fiskalizacije 2.0. a to su:

  • Izdavanje B2B računa sa transakcijskim načinom plaćanja prema stranim tvrtkama. Strane tvrtke su poslovni kupci iz inozemstva
  • Izdavanje ponuda - ponude se više ne moraju fiskalizirati ni u kojem slučaju.

Što se tiče fiskaliziranja računa sa strancima, važno je razlikovati segment B2C (krajnja potrošnja) i B2B (transakcije između poduzetnika). Fiskalizacija računa usmjerena je na račune prema građanima (uključujući i strance kao krajnje potrošače). 

Takvi računi moraju biti fiskalizirani na strani izdavatelja računa, a izdaje se potvrda s jedinstvenim identifikatorom računa (JIR). Fiskalizacija računa između poreznih obveznika i javnih tijela odnosi se uglavnom na poslovanje unutar Hrvatske.

U praksi, računi izdani stranim osobama (strancima) kao krajnjoj potrošnji podliježu fiskalizaciji prema istim pravilima kao i za domaće potrošače. Računi u poslovanju između poduzetnika (B2B) s inozemnim subjektima obično nisu predmet fiskalizacije u Hrvatskoj jer se radi o prekograničnim transakcijama, ali bitno je:

  • na računu jasno navesti podatke partnera iz inozemstva (adresa, država, PDV ID ili drugi identifikator),
  • račun uredno evidentirati u knjigovodstvu i poreznim evidencijama (PDV, knjiga izlaznih računa itd.),
  • nema obveze slanja eRačuna prema stranim partnerima – i dalje ih možete slati u PDF-u, poštom ili prema dogovoru.

Koje tehničke zahtjeve morate ispuniti za zaprimanje eRačuna

Za zaprimanje eRačuna mora se ispuniti nekoliko tehničkih zahtjeva, koji osiguravaju da poslovni subjekt može primati, obrađivati i arhivirati eRačune u skladu sa zakonskom regulativom:

  • Tehnička infrastruktura mora omogućiti sigurno povezanost s centralnom platformom ili informacijskim posrednikom koji je povezan s Poreznom upravom.
  • Potrebno je koristiti digitalne certifikate za uspostavu sigurne komunikacije i elektroničko potpisivanje eRačuna (poslovni certifikati na kriptouređaju ili aplikacijski certifikati).
  • eRačuni primaju se u standardiziranom formatu UBL 2.1 (XML), što omogućuje automatiziranu elektroničku obradu i fiskalizaciju.
  • Poslovni subjekt mora biti registriran u sustavu eRačuna (npr. kroz servis poput Fina e-Račun ili moj-eRačun), što uključuje registraciju organizacijskih jedinica ako ih ima više.
  • Potrebna je uspostava pristupne točke putem informacijskog posrednika ili samostalni razvoj sustava koji ispunjava tehničke specifikacije za razmjenu eRačuna.
  • Obavezna je pohrana zaprimljenih eRačuna u elektroničkom arhivu u izvornom obliku za dokazivanje i porezne potrebe.
  • Osiguravanje interoperabilnosti komunikacijskog protokola (web servisi, API) i usklađenosti sa zakonskim pravilima za razmjenu, potpis i verifikaciju elektroničkih računa.

Za čarter tvrtku to znači da mora imati tehničkog partnera (informacijskog posrednika) ili vlastiti sustav koji zadovoljava ove uvjete kako bi mogli neometano zaprimati eRačune od poslovnih partnera na pravno valjan i automatski prihvatljiv način.

Popis informacijskih posrednika koji su povezani na centralnu platformu i usklađeni s normom za e-račun možete pronaći na ovoj poveznici

 

Preporuke za pripremu

Fiskalizacija 2.0 ne znači samo novu tehnologiju, nego i dobru organizaciju. Zato je važno krenuti s pripremama već sada, kako bi do kraja 2025. sve bilo spremno i sustavi i zaposlenici.

Evo konkretnih koraka koje možete poduzeti:

1. Provjerite kako sada izdajete i primate račune

  • Pregledajte koje sve vrste transakcija obavljate - prema fizičkim osobama i prema tvrtkama.
  • Provjerite koje metode plaćanja koristite (gotovina, kartice, bankovni prijenosi).
  • Identificirajte koje račune trenutno fiskalizirate, a koje ne - od 2026. to više neće biti izbor.

2. Odaberite rješenje koje podržava fiskalizaciju i eRačune

  • Ako koristite softver za izradu računa, provjerite podržava li automatsku fiskalizaciju svih oblika plaćanja i slanje eRačuna s KPD 2025 šiframa.
  • Obratite pažnju na mogućnost primanja ulaznih eRačuna i njihovo arhiviranje.
  • Ako poslovanje uključuje više osoba ili lokacija, osigurajte pristup sustavu svim relevantnim članovima tima.

3. Ažurirajte cjenik i usluge prema KPD 2025

  • Svaki proizvod ili usluga morat će imati dodijeljenu šifru iz nove klasifikacije.
  • Kod čarter tvrtki to uključuje ne samo najam broda, već i sve dodatne usluge: skipera, hostese, čišćenje,dodatnu opremu, i sl.

4. Pripremite se za zaprimanje eRačuna

  • To vrijedi i ako ste primarno pružatelj usluge, jer ćete ih dobivati od dobavljača, servisa, marina ili marketinških agencija.
  • Rješenja mogu uključivati servisne portale, softver za knjigovodstvo ili integrirane ERP sustave.

5. Educirajte zaposlenike i dogovorite se s partnerima

  • Zaposlenici koji izdaju račune moraju razumjeti razliku između klasičnog fiskalnog računa i eRačuna, kada se što koristi i kako postupati s iznimkama (npr. B2B gotovinska plaćanja).
  • Komunicirajte s agencijama, brokerima i servisnim partnerima o tome kako ćete zaprimati i slati račune od 2026., kako ne bi došlo do kašnjenja ili grešaka.

Iskoristite ovo “prijelazno” razdoblje za testiranje. Od rujna do prosinca 2025. sustav se možete testirati za fiskalizaciju bankovnih uplata, slanje i primanje eRačuna, šifre proizvoda i prijenos podataka.

Fiskalizacija 2.0 i čarter - što poduzeti već sada

Uvođenje Fiskalizacije 2.0 donosi nova pravila i obaveze, ali je definitivno i važan korak  prema standardiziranom i digitalno učinkovitijem poslovanju. 

Ove promjene su i prilika za unapređenje poslovne discipline, a za čarter tvrtke to znači:

  • manje zastoja tijekom sezone
  • bržu obradu uplata
  • jednostavnije vođenje računa i suradnje s agentima, servisima i partnerima iz inozemstva

Pripremom na vrijeme, imat ćete i prednost pred konkurencijom tj. jasniju dokumentaciju, profesionalniji odnos prema gostima i manji rizik od pogrešaka i kazni.

Preporuka je da se na vrijeme savjetujete s računovođom ili knjigovođom koji prati propise i zna kako pravilno postaviti sustav. 
Tako nećete samo ispuniti zakonske obveze, nego ćete osigurati i stabilnije poslovanje u idućim sezonama.

Fiskalizacija 2.0 i booking sustavi

Priprema za Fiskalizaciju 2.0 ne odnosi se samo na računovodstveni softver, već i na booking sustave koje koriste čarter tvrtke. Dobavljači rješenja već rade na prilagodbama:

  • Booking Manager – korisnici već sada imaju mogućnost fiskalizacije transakcijskih računa unutar sustava. Tijekom jeseni završava se razvoj skripte za izvoz računa u eRačun (XML format), što će omogućiti potpunu usklađenost s novim zakonskim zahtjevima. Službeno priopćenje očekuje se uskoro, kako bi se klijenti mogli na vrijeme pripremiti za početak primjene novih pravila.
  • Nausys – prema dostupnim informacijama, sustav se također prilagođava zahtjevima Fiskalizacije 2.0. Korisnici će imati rješenja koja će im omogućiti usklađenost s novim obvezama, uključujući fiskalizaciju svih računa i podršku za eRačune. Shodno tome Nusys je ostvario ekskluzivnu suradnju s informacijskim posrednikom moj eRačun i određene pogodnosti na sve pakete za razmjenu i arhiviranje eRačuna za sve svoje klijente. O detaljima informirajte se kod Nausys službe za korisnike ili direktno kod tima moj eRačun.

Za čarter tvrtke to znači da neće morati tražiti dodatne alate ‘izvana’ – booking sustavi koje već koriste postupno će postati tehnički spremni za sve što traži Fiskalizacija 2.0.


Ako niste sigurni kako će Fiskalizacija 2.0 utjecati na vaše poslovanje ili trebate pomoć u pripremi, kontaktirajte nas, uputit ćemo vas na relevantnog stručnjaka za ovo područje.

Želite redovito dobivati praktične informacije i savjete o novim pravilima u čarter industriji? Prijavite se na naš newsletter i budite među prvima koji će saznati sve važne novosti.

 

 

 

 

 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Knjiga grafičkih standarda – osnova za dosljedan vizualni identitet brenda
Knjiga grafičkih standarda – osnova za dosljedan vizualni identitet brenda

Zašto neki brendovi uvijek izgledaju profesionalno i dosljedno, dok drugi ostavljaju dojam improvizacije? Razlika je knjizi grafičkih standarda. Barbara Zec nam , u svom novom članku, objašnjava što jedna takva sadrži, zašto vam štedi vrijeme i kako osigurava da vaš brend ostane dosljedan u svakoj prilici.

Leadership: Top 5 vještina koje stvaraju najbolje vođe (i jedna bonus)
Leadership: Top 5 vještina koje stvaraju najbolje vođe (i jedna bonus)

Smjer u kojem tvrtka, organizacija ili zaposlenici idu često je rezultat djelovanja samo jedne osobe - vođe. Njegovo ili njezino umijeće leadershipa ne utječe samo na poslovne rezultate, već i na zadovoljstvo, motivaciju i rast svih članova tima.

Čarter.hr - vaš partner za uspjeh i rast
Čarter.hr - vaš partner za uspjeh i rast

Čarter.hr je vodeća digitalna platforma posvećena osnaživanju tvrtki u nautičkom sektoru. Kroz sveobuhvatan pristup koji uključuje specijaliziranu edukaciju, ciljane strategije digitalnog marketinga, stručno poslovno savjetovanje i učinkovito oglašavanje, platforma pomaže čarter tvrtkama, nautičkim servisima i srodnim poslovanjima da postignu veću vidljivost, izgrade snažne veze i ostvare dugoročni poslovni uspjeh.

Kako izgraditi B2B marketing u čarter industriji: što agenti stvarno traže i kako otvoriti nova tržišta
Kako izgraditi B2B marketing u čarter industriji: što agenti stvarno traže i kako otvoriti nova tržišta

Čarter industrija funkcionira po sličnim pravilima: poznata imena, provizije, sajmovi i ponuda. Ali ako ste i vi u istom krugu, znate da to više nije dovoljno. Agenti danas traže puno više od liste cijena i slobodnih termina. U svom novom članku Selma Ćubara donosi konkretan vodič o tome kako ozbiljno postaviti B2B marketing u čarteru, privući agente koji vrijede - i zadržati ih.