Obrt za iznajmljivanje plovila - kako ga pokrenuti


Jeste li se ikada pitali kako otvoriti obrt za iznajmljivanje plovila kod nas? Hrvatska je zemlja koja obiluje prirodnim ljepotama kao stvorenima za odmor i opuštanje, ali i avanturu, zbog čega posjetitelji iz cijelog svijeta svake sezone nagrnu na jadransku obalu.

Ako već neko vrijeme u svojoj glavi gradite priču kako upotrijebiti prirodne prednosti života u Hrvatskoj za izgradnju poslovnog uspjeha, ovo je članak za vas.  
 
U njemu ćemo se pozabaviti uputama kako pokrenuti tvrtku za najam plovila, koji je ujedno i  jedan od popularnijih načina na koji gosti vole istraživati blagodati hrvatske obale. 
  
Svaki poslovni početak je težak i pun preispitivanja te nesigurnosti zbog neistraženog terena i još uvijek nepoznatih informacija.  
 
U nadi da ćemo vam olakšati prve korake i potaknuti vas da se odlučite pridonijeti hrvatskom poduzetništvu, pripremili smo vam kratak pregled najvažnijih zakonskih odrednica koje trebate ispoštovati prilikom pokretanja obrta za iznajmljivanje plovila.

Djelatnost iznajmljivanja plovila je iznajmljivanje plovila i/ili pružanje usluge smještaja na plovilu u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske.   

Što je djelatnost iznajmljivanja plovila i tko se njome može baviti

Nautički turizam reguliran je Zakonom o pružanju usluga u turizmu, no obrt za iznajmljivanje plovila kao jedna od značajnijih usluga nautičkog turizma podliježe dodatnim zakonskim regulacijama.  
 
Djelatnost iznajmljivanja plovila podrazumijeva iznajmljivanje plovila i/ili pružanje usluge smještaja na plovilu u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske.  
Sa zakonskog gledišta postoji razlika hoće li gosti prenoćiti na plovilu ili će ga samo iznajmiti tijekom dana.  
 
Ako neće noćiti, onda se na vas kao djelatnost ne odnose odredbe stavka 1. točaka 1., 2. i 6. članka 12. Pravilnika o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu i ne morate podnijeti Zahtjev za eCrew Ministarstvu. 
  
Čarter djelatnost može obavljati svaki vlasnik plovila registriranog za gospodarsku namjenu, uz uvjet osnivanja tvrtke ili obrta koji pokrivaju tu djelatnost sa sjedištem u Hrvatskoj.  
 
Isto tako vlasnik plovila može sklopiti ugovor s čarter kompanijom registriranom u Hrvatskoj temeljem kojeg onda čarter kompanija preuzima ovlasti i odgovornosti za upravljanje plovilom propisane gore spomenutim Pravilnikom. 
  
Plovila koja planirate iznajmljivati mogu biti hrvatske državne pripadnosti, ali i državne pripadnosti države EGP/EU ili treće države ako je za njih ishođeno odobrenje za kabotažu.  
 
Također, čarter djelatnost može obavljati i strana čarter kompanija koja ima sjedište izvan Hrvatske uz uvjet ishođenja OIB i PDV ID broja izdanog od strane poreznih vlasti.  

Uvjeti za pokretanje obrta za iznajmljivanje plovila

Osim gore spomenutih uvjeta za otvaranje obrta za iznajmljivanje plovila (poput posjedovanja plovila ili sklapanja ugovora s vlasnikom plovila te osnivanja tvrtke ili obrta koji pokrivaju djelatnost najma plovila), postoje još neki uvjeti koje je važno spomenuti prije nego krenemo na konkretnu dokumentaciju. 
  
Kad je riječ o uvjetima koje treba ispoštovati u vezi s plovilom koje se daje u najam, ono mora biti registrirano za gospodarsku namjenu. Mora biti i tehnički podobno za obavljanje djelatnosti za iznajmljivanje plovila (što će se utvrditi tehničkim pregledom) te mora imati najmanji broj članova posade odgovarajuće stručne osposobljenosti.  
 
Uz posjedovanje valjanih isprava i knjiga ovisno o državi u kojoj je registrirano, treba imati i aktivnu policu osiguranja od odgovornosti za štete. 
  
Imajte na umu kako ste nakon otvaranja obrta za iznajmljivanje plovila, dužni raspolagati s opremom za elektroničku prijavu popisa posade i putnika što uključuje priključak na internet te opremu za korištenje naprednog elektroničkog potpisa. Navedena je oprema potrebna kako biste prije svake plovidbe mogli prijaviti popis posade i putnika u centralnu bazu Ministarstva. 
  
Osim toga, trebat ćete imati prostor za prihvat gostiju i odrediti najmanje jednu osobu koja će biti zadužena za tehničku ispravnost i primopredaju plovila kao i za pružanje podrške gostima tijekom plovidbe.  
 
Za goste koji će noćiti na iznajmljenom plovilu naplaćuje se naknada za boravišnu pristojbu čiji obračun vrši Hrvatska turistička zajednica. 

Kako bi otvorili obrt za iznajmljivanje plovila te mogli nesmetano obavljati poslove vezane uz najam plovila, prvo ćete Trgovačkom sudu trebati prijaviti djelatnosti koje namjeravate obavljati u sklopu te tvrtke.

Dokumentacija za pokretanje obrta za iznajmljivanje plovila 

Kako biste otvorili obrt za iznajmljivanje plovila te mogli nesmetano obavljati poslove vezane uz najam plovila, prvo ćete Trgovačkom sudu trebati prijaviti djelatnosti koje namjeravate obavljati u sklopu te tvrtke. 
  
Kao što smo gore napomenuli, ako ćete svoja plovila nuditi ujedno kao i smještaj gostima, prije početka poslovanja Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture trebate podnijeti Zahtjev za eCrew, odnosno Zahtjev za dodjelu korisničkog prava na centralnoj bazi podataka.  
 
Na temelju tog zahtjeva od Ministarstva ćete dobiti podatke potrebne za pristup sustavu eCrew koji omogućuje obrtima za iznajmljivanje plovila, online prijavu popisa posade i putnika najkasnije do trenutka isplovljenja unajmljenog broda. 
Zahtjev za eCrew podnijet ćete Ministarstvu elektronskim putem na e-adresu: charter@pomorstvo.hr.  
  
Ako kao obrt za iznajmljivanje plovila namjeravate iznajmljivati plovila hrvatske državne pripadnosti čiji niste vlasnik, uz Zahtjev za eCrew trebat ćete priložiti i presliku valjanog upisnog lista ili dozvole za plovidbu te presliku ugovora o zakupu plovila sklopljenog s vlasnikom ili korisnikom plovila ovjeren kod javnog bilježnika. 
  
U slučaju iznajmljivanja plovila strane državne pripadnosti (EGP/EU ili treće države), uz Zahtjev su potrebni i Dokumenti za plovila strane državne pripadnosti. Konkretna će dokumentacija ovisiti o državi luke ukrcaja, zastavi plovila te sjedištu obrta za iznajmljivanje plovila. 
  
Usput, kad jednom krenete u redoviti najam plovila, na njemu uvijek trebate imati dokumente koji dokazuju kako su provedeni svi propisani postupci koje obrt za iznajmljivanje plovila treba obaviti prije plovidbe. To su povratni dokument ispisani nakon prijave popisa posade i putnika, zapisnik o primopredaji plovila te izdan račun. 

Prije nego krenete poduzimati bilo kakve konkretne korake vezano za osnivanje obrta za iznajmljivanje plovila, prvo se posvetite razvijanju poslovnog plana koji će uključivati i planirane aktivnosti vezane za prodaju i marketing.

Poslovni plan za obrt za iznajmljivanje plovila

Vjerujemo kako se na kraju raspetljavanja ove pravne zavrzlame oko pokretanja obrta za iznajmljivanje plovila osjećate spremno što prije krenuti u rješavanje potrebne dokumentacije. No, želimo vam skrenuti pozornost na još jedan iznimno važan aspekt poslovanja u čarteru, a to su prodaja i marketing. 
  
Prije nego krenete poduzimati bilo kakve konkretne korake vezano za osnivanje obrta za iznajmljivanje plovila, prvo se posvetite razvijanju poslovnog plana koji će uključivati i planirane aktivnosti vezane za prodaju i marketing.  
 
Razrađen poslovni plan pomoći će vam povezati svoju ideju, istražiti tržište i postaviti čvrste temelje svom poslovanju.  
 
Imajte na umu kako vam u Hrvatskoj konkurenciju čini i preko 4000 plovila. I apsolutno savršen obrt za iznajmljivanje plovila teško će preživjeti ovakvu konkurenciju i opstati ako gosti kojima su usluge potrebne nisu čuli za nju - zato su marketing i prodaja ključne sastavnice poslovanja u nautičkom turizmu kojima se treba pozabaviti. 
  
Uz to, ulaganje u oglašavanje bit će shvaćeno kao dobar znak onima koji razmišljaju surađivati s vašim obrtom za iznajmljivanje plovila, bilo kao unajmljivači ili poslovni partneri. Ono im govori kako imate dovoljno uspjeha u poslovanju i profita koji dozvoljavaju oglašavanje. 
  
Nadamo se kako vam je ovaj članak rasvijetlio neke nepoznanice koje su vas do sada kočile u pokretanju obrta za iznajmljivanje plovila.  
 
Nadamo si i kako ste spremni poduzeti što je potrebno kako biste svaku sezonu dočekali goste s ponudom jedinstvenih doživljaja i nezaboravnog odmora na hrvatskoj obali.  
Želimo vam dugo i uspješno poslovanje, samo hrabro korak po korak naprijed! 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Zamka "nemate prava na sliku koju ste koristili"
Zamka "nemate prava na sliku koju ste koristili"

Ako želite privući pažnju i učinkovito prenijeti poruku, vjerojatno ćete koristiti slike, zar ne? Web dizajneri, blogeri, vlasnici malih poduzeća, digitalni marketinški stručnjaci, kreatori sadržaja – svi oni koriste upečatljive fotografije kao dio svoje strategije. Ali što ako netko tvrdi da ste "ukrali" sliku?

Posljednje putovanje - što kada jahte više nisu za plovidbu
Posljednje putovanje - što kada jahte više nisu za plovidbu

Plovidba, jahting i jedrenje, postali su sinonim za luksuz, avanturu i slobodu kretanja. Ipak, nalazimo se u vremenu kada pomorska zajednica suočava se s velikim izazovom. Otpad iz mora, posebno iz nautičkog sektora, pretvara se u krizu koja zahtijeva hitnu pažnju.

U potrazi ste za konzultantom za digitalnu transformaciju i human-centric strategiju?
U potrazi ste za konzultantom za digitalnu transformaciju i human-centric strategiju?

Otkrijte najvažnije vještine koje treba imati konzultant uz čiju pomoć možete u potpunosti transformirati svoje poslovanje. Želite razviti strategiju koja je usmjerena na potrebe vaših klijenata i/ili gostiju te dobiti praktična rješenja koja će potaknuti rast vaše tvrtke? Andreja Fazlić u svom novom članku donosi sve o tome što je i zašto vam treba konzultant.

Što je VOC u marketingu i zašto bi ga vaša čarter tvrtka trebala razumjeti
Što je VOC u marketingu i zašto bi ga vaša čarter tvrtka trebala razumjeti

Zamislite situacije u kojima vaša čarter tvrtka može kontinuirano poboljšavati svoje usluge. Zamislite i kako reagirate na povratne informacije svojih gostiju i mjerite utjecaj promjena koje ste napravili. Čitajte dalje kako biste saznali kako proaktivno unaprijediti korisničko iskustvo i izgraditi snažnije, i otpornije, poslovanje.