Pokretanje čarter tvrtke zahtijeva više od dobre ideje i ljubavi prema moru. Uspjeh ovisi o jasnoj strategiji, poznavanju tržišta i dobro posloženim radnim operacijama. U ovom vodiču donosimo 10 savjeta za one koji žele ući u čarter industriju pripremljeni i izbjeći najčešće početničke pogreške.
Ako ozbiljno razmišljate o pokretanju čarter poslovanja u Hrvatskoj, dobra vijest je da tržište (očito) još uvijek nije zasićeno. To nam pokazuje činjenica kako se svake godine otvaraju nove čarter tvrtke.
Isto tako, postoji potreba za čarter operaterima koji imaju jasnu ponudu, dobro definiranu nišu i organiziran pristup poslovanju. U okruženju gdje je konkurencija ogromna, razliku ne čine samo brodovi, već ljudi, usluga i dosljednost.
Čarter tržište u Hrvatskoj izrazito je lokalizirano i ponaša se drugačije od regije do regije. Plovilo koje se bez problema iznajmljuje u Splitu može stajati bez upita u Zadru ili Puli.
Lokalne razlike u profilu gostiju, dostupnosti letova, udaljenosti marine od autoputa, pa čak i mentalitetu ljudi, igraju ogromnu ulogu u potražnji.
Nije dovoljno znati samo koliko marina ima slobodnih vezova. Puno je važnije znati tko su stvarni gosti, dolaze li putem agencija ili direktno, zanima li ih premium usluga ili traže brod s nižom cijenom.
Rješenje:
Prednosti ovakvog pristupa:
Odabir pravnog oblika nije samo birokratski korak, već temelj na kojem gradite cijelu poslovnu strukturu.
U čarter industriji to direktno utječe na mogućnosti financiranja, suradnje s leasing kućama, naplatu putem agencija i rješavanje potencijalnih šteta. Tri najčešće opcije su obrt, d.o.o. i j.d.o.o., svaka sa svojim prednostima i ograničenjima.
Rješenje:
Konzultirajte knjigovođu s iskustvom u čarter industriji. Iskusna osoba zna što traže leasing kuće, kako strukturirati ugovore o najmu plovila, kako voditi knjige s inozemnim klijentima i kako ispravno obračunati PDV na međunarodne rezervacije.
Prednosti i koristi:
Više informacija o razlikama možete pronaći na službenim stranicama Hrvatske gospodarske komore i Fina.hr.
Na papiru sve može izgledati jednostavno, ali stvarnost i stvarni troškovi su drugačiji.
Troškova u čarteru je mnogo - održavanje, servisi, rezervni dijelovi, čišćenje, gorivo, agencijske provizije... A kako je čarter poslovanje sezonsko, zahtijeva i jako precizno planiranje.
Poslovni plan u čarter industriji mora biti dokument koji reflektira stvarno stanje na terenu. Čarter poslovanje ima visok intenzitet troškova koji dolaze u valovima.
Rješenje:
Izradite realan poslovni plan s tri scenarija popunjenosti 50%, 70% i 90%. U svaki scenarij ubacite realne brojke, npr. trošak održavanja po brodu godišnje ne bi smio biti manji od 20% vrijednosti najma.
Prednosti ovakvog pristupa:
Za jednostavne predloške poslovnih planova u turizmu možete pogledati na stranicama HAMAG-BICRO ili koristiti alate poput Bplans.
Knjigovodstvo u čarter industriji traži specifična znanja koja idu daleko izvan okvira klasične trgovine ili uslužnih djelatnosti.
U čarteru je bitno pravilno vođenje PDV- a kod inozemnih klijenata, ispravna obrada predujmova, pravilno knjiženje leasing rata, organizaciju troškova i razumijevanje sezonalnosti prihoda.
Rješenje: Angažirajte knjigovodstveni servis koji ima barem aktivne čarter klijente i koji već surađuje s leasing društvima i marinama.
Za dodatne informacije o specifičnostima PDV- a u čarter industriji, posjetite Poreznu upravu RH.
Također, korisni resursi dostupni su i kroz čarter.hr Info gdje se mogu pronaći sve važne informacije na jednom mjestu.
Odluka hoćete li investirati u vlastitu flotu ili raditi s tuđim plovilima u charter managementu ima dugoročne posljedice na vaše financije, operativni model i poslovni ritam.
Kupnja broda donosi potpunu kontrolu - vi birate opremu, upravljate cijenama, gradite brend bez ograničenja. No, uz kontrolu dolaze i visoki inicijalni troškovi: avans, PDV, trošarina, godišnje održavanje, amortizacija i rizik ako sezona zakaže.
S druge strane, charter management nudi brži ulaz na tržište bez potrebe za velikim ulaganjima. Radite s brodovima u vlasništvu trećih osoba, a vi preuzimate dio ili cijelu operativu. Najbitniji je odnos s vlasnicima plovila - morate biti transparentni, ažurni i organizirani.
Rješenje: Ako imate ograničen budžet ili tek testirate tržište, menadžment model može biti racionalan prvi korak. Omogućuje vam da isprobate regiju, surađujete s marinom, upoznate lokalne dobavljače i testirate vlastiti booking kapacitet bez da se dugoročno vežete za imovinu.
Modeli suradnje:
Za više informacija o ugovorima i pravnom okviru charter menadžmenta preporučuje se konzultacija s odvjetnicima koji pokrivaju pomorsko i trgovačko pravo.
Za komercijalno čarter poslovanje u Hrvatskoj nije dovoljno imati brod - plovilo mora biti tehnički ispravno, pravilno registrirano i u potpunosti prilagođeno zakonskim zahtjevima koji vrijede za gospodarsku upotrebu.
To znači da mora biti upisano u odgovarajući registar, imati uporabnu dozvolu, certifikat o plovidbenoj sposobnosti te biti opremljeno obveznom sigurnosnom i tehničkom opremom. Bez toga, iznajmljivanje broda turistima nije dopušteno.
U praksi, svaki brod koji se koristi za čarter mora biti prijavljen u Registar brodica pri lučkoj kapetaniji. Ovisno o veličini i vrsti broda, razlikuju se uvjeti i postupak.
Kod brodica kraćih od 12 metara postupak je jednostavniji, dok jahta zahtijeva dodatne tehničke preglede i certifikate, dodatne uvjete za čarter brodove sa skiperom i obaveznu opremu.
Popis obavezne opreme za čarter brodove uključuje:
Više informacija i službene obrasce možete pronaći na web stranicama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te kroz sustav eNautika.
Bez rezerviranog veza nema operativnog čarter poslovanja. I točka.
Brod bez baze u funkcionalnom smislu ne postoji. A do kvalitetnih, dostupnih vezova sve je teže doći, pogotovo u marinama koje već posluju s velikim flotama.
Lokacija baze mora zadovoljiti nekoliko kriterija: prometna dostupnost, infrastruktura, logistička podrška, razina usluge i ono najvažnije - realna mogućnost sklapanja godišnjeg ugovora.
Na što obratiti pažnju prilikom izbora baze:
Prednosti dobrog odabira baze:
Za aktualne informacije o kapacitetima i uvjetima u hrvatskim marinama preporučuje se kontaktirati direktno upravu marina.
Prvi dojam se stvara online - prije nego što gost vidi brod ili komunicira s agentom.
Web stranica, prisutnost na društvenim mrežama i vidljivost na booking portalima nisu dodatna vrijednost, već bi trebali biti vaša baza.
Gosti sve češće pretražuju ponude preko mobilnih uređaja, uspoređuju cijene, gledaju fotografije, analiziraju recenzije i očekuju informacije koje su točne, ažurne i lako dostupne.
Ako vas nema online - za goste kao da ni ne postojite. Ako se ne prikazujete u rezultatima pretrage, konkurencija sigurno hoće.
Investirajte u izradu jednostavne, funkcionalne web stranice optimizirane za mobilne uređaje i tražilice (SEO). Koristite stvarne fotografije brodova, ak oje moguće uključite virtualne ture i omogućite brzu komunikaciju putem WhatsAppa ili live chata.
Prednosti kvalitetne digitalne prisutnosti:
Za izradu i vođenje web stranica preporučuju se platforme kao što je WordPress.
Bez funkcionalne mreže suradnika, niti jedan čarter ne može opstati - a kamoli rasti. Svaki kvar, kašnjenje u čišćenju ili neorganiziran check- in ima direktan utjecaj na prihod, ali i reputaciju.
Profesionalci koji vam pomažu u pozadini su često nevidljivi gostima, ali njihov učinak osjeti se u svakom komentaru i ocjeni.
Gradite mrežu suradnika na temelju povjerenja, precizno definiranih uvjeta i dugoročnih dogovora. Nemojte čekati kvar ili početak sezone - sve dogovorite prije početka sezone. Napravite popis pouzdanih obrtnika, čistača i freelancera i tretirajte ih kao dio tima.
Redovna isplata, jasna očekivanja i korektan odnos otvaraju vrata za prioritetnu uslugu kad je najpotrebnija.
Vrste suradnika koje vrijedi angažirati dugoročno:
Prednosti stabilne mreže lokalnih suradnika:
Za provjerene kontakte u regiji možete se obratiti lokalnim lučkim kapetanijama, komorama obrtnika ili se priključiti grupama na Facebooku ili LinkedInu.
Ulazak u čarter poslovanje ne počinje s punim kalendarom rezervacija i stotinama upita. Prva sezona je zapravo test - za vas, za tim, flotu, sustav prodaje.
Mnogi novi operateri očekuju visoke brojke odmah, ali realnost je da se tržište najčešće gradi polako.
Reputacija, recenzije i povjerenje ne nastaju preko noći. Čak i ako imate novi brod, atraktivnu lokaciju i konkurentne cijene - bez povijesti poslovanja, vaš uspjeh tržištu će ići korak po korak.
Fokus u prvoj godini trebao bi biti na kvaliteti usluge, stabilnosti operacija i učenju iz svake situacije.
Rješenje: Krenite s manjim brojem plovila - dva do tri broda u bazi su sasvim dovoljan početak.
To vam omogućuje testiranje svakog dijela lanca - od servisa i čišćenja, preko check- ina, do načina komunikacije s gostima i rješavanja nepredviđenih situacija.
Uspjeh se ne mjeri samo prihodima, već koliko toga znate unaprijediti za iduću sezonu.
Što testirati u prvoj sezoni:
Realni ciljevi za prvu godinu:
Postavljanje realnih očekivanja na početku znači izgradnju stabilnog poslovanja koje traje više od jedne dobre sezone.
Pokretanje čarter poslovanja zahtijeva dobru strategiju, strpljenje i pouzdanu mrežu suradnika.
Uz kvalitetnu pripremu i transparentnu uslugu, možete izgraditi čarter tvrtku koja donosi stabilne prihode i rast.
Za aktualne propise i informacije:
Info - čarter.hr
Pravilnik o brodicama i jahtama - Narodne novine
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture - Nautika
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Jeste li razmišljali da mlađe generacije možda nisu samo još jedna skupina gostiju u nizu, nego prilika za vaše čarter poslovanje? Njihove navike, vrijednosti i način planiranja putovanja izgledaju potpuno drugačije. Ako vas zanima kako im se približiti na pravi način, nastavite čitati – jer rješenja možda nisu ona koja očekujete.
Upravljanje čarterom više nije (ili ne bi trebalo biti) "imaš to sve u onoj tablici”. Gosti su zahtjevniji i žele više, vlasnici brodova informiraniji i traže više, a konkurencija bolja i bukira više… A vi? Radne procedure su vam i dalje kao da je 2015. godina?
Možete li uopće tražiti financiranje - od banke, fonda ili države - ako ni sami ne vjerujete u posao koji vodite? Ivica Žuro u svom novom članku za čarter.hr, odgovara na ovo pomalo neugodno, ali bitno pitanje. Ali ne govori o procedurama i potrebnim papirima, nego o povjerenju. Povjerenju u svoj biznis, kojeg imate ili nemate…
U moru sličnih ponuda, jedino čemu ljudi stvarno mogu vjerovati su iskustva drugih. U čarteru, gdje gosti planiraju mjesecima unaprijed i uz značajnu investiciju s njihove strane, važno je povjerenje. I upravo zato UGC - sadržaj kojeg spontano dijele vaši gosti - može igrati presudnu ulogu u tome da odaberu baš vaš čarter. Jer ljudi vjeruju ljudima.