Andreja Fazlić nam, u svom novom članku, donosi nove temelje marketinga za čarter industriju. Nakon gotovo 20 godina rada u digitalnom marketingu i poslovanju, otkriva zašto mnoge čarter tvrtke nisu stabilne, kako prepoznati što gosti zaista traže i zašto je korisničko iskustvo ključ dugoročnog rasta i lojalnosti.
Ističe li se vaš čarter brend u moru konkurencije?
Brutalna istina je da mnogi brendovi ne znaju tko su, zašto postoje, što predstavljaju, a još manje kako to ispričati svijetu. Jeste li među njima?
Kroz gotovo 20 godina karijere u digitalnom marketingu i poslovanju radila sam s mnogim poduzetnicima, voditeljima marketing ili prodaje, rastućim organizacijama, civilnim udrugama i startupima; i jedina stvar je zajednička mnogima - nemaju stabilne strateške temelje - odnosno ono što marketing čini dosljednim, prepoznatljivim i usmjerenim na prave kupce.
Ispravno razumijevanje uvijek je ključno za pravilnu i učinkovitu primjenu znanja, a razumijevanje osnovnih marketinških pojmova ključno je za izgradnju prepoznatljivog brenda i dugoročnih odnosa s gostima. Inspiraciju za ovaj članak pronašla sam u Osnovama marketinga (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong), globalnom udžbeniku koji se već 45 godina koristi kao temelj edukacije svih marketinških stručnjaka; kao i svojim prethodnim člancima. Ne kaže se bez razloga - ponavljanje je majka znanja.
Jedan od glavnih izazova u radu domaćih čarter tvrtkama je prebacivanje fokusa s proizvoda ili usluge na kupca.
Taj proces postaje još složeniji kad shvatite da korisnik i kupac nisu uvijek ista osoba, pogotovo u B2B okruženju (npr. agent rezervira brod za klijenta). Zato je važno razlikovati ove osnovne pojmove u prodajnom procesu:
Jasno definiranje ovih uloga omogućuje vam preciznije planiranje te bolju poslovnu i marketinško prodajnu strategiju.
Marketing u čarteru nije i ne bi trebao za samo popuniti brodove. To je proces stvaranja vrijednosti i izgradnje odnosa s gostima. Ali kada gledamo što se na našem malom tržištu događa onda je vrlo jasno koliko je zapravo nerazvijeno i ne poticajno jer jedina poluga koja tu vertikalu gura naprijed i jedina “vrijednost” koja se dosljedno stvara je - dumping cijena.
Ako mislite da je vrijeme da vaš marketing odraste i sazre, i vi s njim, razmislite o sljedećim pojmovima (ako ih do sad nemate u svojim marketinškim strategijama i planovima krajnje je vrijeme):
Znate li na koju razinu potreba odgovara vaša čarter ponuda? I gdje se trenutno, na skali Maslowljevih potreba, nalazi vaš idealni gost?
Gosti, kupci općenito, su danas sofisticiraniji nego ikad. Imaju pristup informacijama, visoka očekivanja i žele više od same funkcionalnosti proizvoda.
Prema istraživanju PwC-a, čak 73% potrošača smatra korisničko iskustvo presudnim u odluci o kupnji, a tvrtke koje ulažu u korisničko iskustvo ostvaruju veći rast prihoda i lojalnosti (Forrester).
User-centric poslovanje podrazumijeva:
Mapiranje korisničkog putovanja (customer journey mapping) omogućuje vam razumijevanje svih dodirnih točaka koje gost ima s vašim brendom; od prvog kontakta do post-kupovne podrške. Svaka faza putovanja je prilika za optimizaciju iskustva i izgradnju odnosa.
Ključni koraci:
Zašto? Zato jer tvrtke koje usmjere strategiju prema korisničkom iskustvu mogu ostvariti i do 54% veći ROI (HubSpot).
Jer vaša ponuda nije samo plovilo, već cjelokupno iskustvo i vrijednosti koje nudite gostu:
Gosti često dolaze zbog broda, ali se vraćaju zbog osjećaja povjerenja, personaliziranog pristupa i podrške koju ste im pružili tijekom plovidbe.
Pobogu svima nam je to poznato kad smo u ulozi kupca. Zaista je misteriozno za razumjeti kako ti isti kupci, kada su u ulozi voditelja marketinga, direktora ili bilo kojoj ulozi koja je odgovorna za rast poslovanja - to znanje jednostavno ispari.
U marketingu prema Kotleru, vrijednost i zadovoljstvo predstavljaju temeljne koncepte razumijevanja i izgradnje dugoročnih odnosa s gostima.
Customer Value:
Satisfaction:
Cilj nije (i ne bi trebao biti) jednokratna rezervacija, već dugoročna razmjena vrijednosti. Gost je u središtu poslovanja, bez obzira prihvatili vi to ili ne.
A ako napokon želite početi graditi takve vrijedne odnose sa svojim kupcima vodite računa o:
Napravite jednostavnu vježbu, samostalno ili sa svojim timom, i zapišite na papir ili digitalno odgovore na sljedeća pitanja:
Ova vježba je prva stepenica prema stvaranju ponude koja zaista rezonira s vašom publikom, a istovremeno vas izdvaja iz mora istih čarter brendova.
Marketing, u bilo kojoj industriji pa tako i čarteru, nije trik, nije prodavanje magle, već proces razumijevanja ljudi i stvaranja vrijednosti. Slušajte svoje goste, učite iz svakog iskustva i gradite odnose koji traju.
A ako vam treba podrška - javite nam se! Jer transformacija iz product-centric u user-centric poslovanje donosi dugoročnu vrijednost, konkurentsku prednost i rast prihoda.
I još uvijek nije kasno i za vaš brend i poslovanje da krenu tim putem.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Pokretanje čarter tvrtke zahtijeva više od dobre ideje i ljubavi prema moru. Uspjeh ovisi o jasnoj strategiji, poznavanju tržišta i dobro posloženim radnim operacijama. U ovom vodiču donosimo 10 savjeta za one koji žele ući u čarter industriju pripremljeni i izbjeći najčešće početničke pogreške.
Jeste li razmišljali da mlađe generacije možda nisu samo još jedna skupina gostiju u nizu, nego prilika za vaše čarter poslovanje? Njihove navike, vrijednosti i način planiranja putovanja izgledaju potpuno drugačije. Ako vas zanima kako im se približiti na pravi način, nastavite čitati – jer rješenja možda nisu ona koja očekujete.
Upravljanje čarterom više nije (ili ne bi trebalo biti) "imaš to sve u onoj tablici”. Gosti su zahtjevniji i žele više, vlasnici brodova informiraniji i traže više, a konkurencija bolja i bukira više… A vi? Radne procedure su vam i dalje kao da je 2015. godina?
Možete li uopće tražiti financiranje - od banke, fonda ili države - ako ni sami ne vjerujete u posao koji vodite? Ivica Žuro u svom novom članku za čarter.hr, odgovara na ovo pomalo neugodno, ali bitno pitanje. Ali ne govori o procedurama i potrebnim papirima, nego o povjerenju. Povjerenju u svoj biznis, kojeg imate ili nemate…