Andreja Fazlić nam, u svom novom članku, donosi nove temelje marketinga za čarter industriju. Nakon gotovo 20 godina rada u digitalnom marketingu i poslovanju, otkriva zašto mnoge čarter tvrtke nisu stabilne, kako prepoznati što gosti zaista traže i zašto je korisničko iskustvo ključ dugoročnog rasta i lojalnosti.
Ističe li se vaš čarter brend u moru konkurencije?
Brutalna istina je da mnogi brendovi ne znaju tko su, zašto postoje, što predstavljaju, a još manje kako to ispričati svijetu. Jeste li među njima?
Kroz gotovo 20 godina karijere u digitalnom marketingu i poslovanju radila sam s mnogim poduzetnicima, voditeljima marketing ili prodaje, rastućim organizacijama, civilnim udrugama i startupima; i jedina stvar je zajednička mnogima - nemaju stabilne strateške temelje - odnosno ono što marketing čini dosljednim, prepoznatljivim i usmjerenim na prave kupce.
Ispravno razumijevanje uvijek je ključno za pravilnu i učinkovitu primjenu znanja, a razumijevanje osnovnih marketinških pojmova ključno je za izgradnju prepoznatljivog brenda i dugoročnih odnosa s gostima. Inspiraciju za ovaj članak pronašla sam u Osnovama marketinga (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong), globalnom udžbeniku koji se već 45 godina koristi kao temelj edukacije svih marketinških stručnjaka; kao i svojim prethodnim člancima. Ne kaže se bez razloga - ponavljanje je majka znanja.
Jedan od glavnih izazova u radu domaćih čarter tvrtkama je prebacivanje fokusa s proizvoda ili usluge na kupca.
Taj proces postaje još složeniji kad shvatite da korisnik i kupac nisu uvijek ista osoba, pogotovo u B2B okruženju (npr. agent rezervira brod za klijenta). Zato je važno razlikovati ove osnovne pojmove u prodajnom procesu:
Jasno definiranje ovih uloga omogućuje vam preciznije planiranje te bolju poslovnu i marketinško prodajnu strategiju.

Marketing u čarteru nije i ne bi trebao za samo popuniti brodove. To je proces stvaranja vrijednosti i izgradnje odnosa s gostima. Ali kada gledamo što se na našem malom tržištu događa onda je vrlo jasno koliko je zapravo nerazvijeno i ne poticajno jer jedina poluga koja tu vertikalu gura naprijed i jedina “vrijednost” koja se dosljedno stvara je - dumping cijena.
Ako mislite da je vrijeme da vaš marketing odraste i sazre, i vi s njim, razmislite o sljedećim pojmovima (ako ih do sad nemate u svojim marketinškim strategijama i planovima krajnje je vrijeme):
Znate li na koju razinu potreba odgovara vaša čarter ponuda? I gdje se trenutno, na skali Maslowljevih potreba, nalazi vaš idealni gost?
Gosti, kupci općenito, su danas sofisticiraniji nego ikad. Imaju pristup informacijama, visoka očekivanja i žele više od same funkcionalnosti proizvoda.
Prema istraživanju PwC-a, čak 73% potrošača smatra korisničko iskustvo presudnim u odluci o kupnji, a tvrtke koje ulažu u korisničko iskustvo ostvaruju veći rast prihoda i lojalnosti (Forrester).
User-centric poslovanje podrazumijeva:

Mapiranje korisničkog putovanja (customer journey mapping) omogućuje vam razumijevanje svih dodirnih točaka koje gost ima s vašim brendom; od prvog kontakta do post-kupovne podrške. Svaka faza putovanja je prilika za optimizaciju iskustva i izgradnju odnosa.
Ključni koraci:
Zašto? Zato jer tvrtke koje usmjere strategiju prema korisničkom iskustvu mogu ostvariti i do 54% veći ROI (HubSpot).
Jer vaša ponuda nije samo plovilo, već cjelokupno iskustvo i vrijednosti koje nudite gostu:
Gosti često dolaze zbog broda, ali se vraćaju zbog osjećaja povjerenja, personaliziranog pristupa i podrške koju ste im pružili tijekom plovidbe.
Pobogu svima nam je to poznato kad smo u ulozi kupca. Zaista je misteriozno za razumjeti kako ti isti kupci, kada su u ulozi voditelja marketinga, direktora ili bilo kojoj ulozi koja je odgovorna za rast poslovanja - to znanje jednostavno ispari.

U marketingu prema Kotleru, vrijednost i zadovoljstvo predstavljaju temeljne koncepte razumijevanja i izgradnje dugoročnih odnosa s gostima.
Customer Value:
Satisfaction:
Cilj nije (i ne bi trebao biti) jednokratna rezervacija, već dugoročna razmjena vrijednosti. Gost je u središtu poslovanja, bez obzira prihvatili vi to ili ne.
A ako napokon želite početi graditi takve vrijedne odnose sa svojim kupcima vodite računa o:

Napravite jednostavnu vježbu, samostalno ili sa svojim timom, i zapišite na papir ili digitalno odgovore na sljedeća pitanja:
Ova vježba je prva stepenica prema stvaranju ponude koja zaista rezonira s vašom publikom, a istovremeno vas izdvaja iz mora istih čarter brendova.
Marketing, u bilo kojoj industriji pa tako i čarteru, nije trik, nije prodavanje magle, već proces razumijevanja ljudi i stvaranja vrijednosti. Slušajte svoje goste, učite iz svakog iskustva i gradite odnose koji traju.
A ako vam treba podrška - javite nam se! Jer transformacija iz product-centric u user-centric poslovanje donosi dugoročnu vrijednost, konkurentsku prednost i rast prihoda.
I još uvijek nije kasno i za vaš brend i poslovanje da krenu tim putem.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Što imaju zajedničko hrvatski dizajneri interijera jahti, proizvođači električnih sustava i obiteljske firme s dugom tradicijom? Svi su ove godine nastupili na najvećem svjetskom sajmu nautičke opreme - METSTRADE. Brojke, dojmovi i nagrade koje donose kući govore jedno: hrvatska nautička industrija itekako ima što reći svijetu.
Novi članak Andreje Fazlić za čarter.hr donosi iskren pogled na najvažniju, a često zanemarenu dimenziju digitalne transformacije - čovjeka. Andreja nas podsjeća kako bez osobne promjene lidera, nijedna strategija ne može dugoročno uspjeti. Ako ozbiljno mislite rasti u 2026., ovo je tekst koji trebate pročitati.
Gost koji traži brod najčešće neće otvoriti vašu web stranicu. Prvo će pogledati što piše na Googleu. Ako vam profil izgleda ozbiljno, javi se vama. Ako nije ažuran ili nedostaje podataka, odlazi dalje. Saznajte što sve Google Business profil treba sadržavati i kako ga postaviti kako bi radio za vas, svaki dan.
International Charter Expo (ICE) vratio se u Amsterdam ovog studenoga s posebnim razlogom za slavlje - svojom 10. godišnjicom. Više od 600 tvrtki iz više od 57 zemalja okupilo se na trodnevnim sastancima na visokoj razini, usmjerenim razgovorima o industriji i izraženom osjećaju zajedništva unutar globalne čarter zajednice.