Kako se pripremiti za nadolazeću turističku sezonu i koliko je prethodno iskustvo rada u pandemijskim uvjetima utjecalo na sljedeću sezonu u nautičkom čarteru.
Pred vratima smo nove turističke sezone 2022., za koju možemo reći sve osim da će biti uobičajena kao one na koje smo navikli prije nekoliko godina. Ali za sada je sigurno kako predstojeća sezona izgleda obećavajuće.
I dok su čarter tvrtke u Hrvatskoj, a i u ostatku Mediterana prethodnih sezona radile s određenim ograničenjima i s mnogim covid smjernicama koje su se morale provoditi, rijetko je tko imao previše hrabrosti planirati unaprijed.
Istina je kako je korona promijenila svijet putovanja zauvijek, i na svakom koraku smo svjedoci toga. Ipak pogledajmo na što se točno odnose promjene i na što ćete trebati obratiti pozornost pri stvaranju vaše nove uspješne čarter sezone. Prije svega uzmimo u obzir kako je promoviranje nove čarter sezone u punom jeku i rezervacijske liste su većinom dobro popunjene, pa možemo govoriti o postizanju zadanih prodajnih targeta.
Ako ste krenuli s promocijom nove čarter sezone u 10. ili 11. mjesecu prošle godine, mogli ste očekivati kako će rezervacije biti kao i prethodnih godina. Već godinama je vrlo dobro poznata praksa promoviranja Early booking discount, koji se primjenjuje na sve rezervacije potvrđene do 31.12. tekuće godine, odnosno do 31.01. naredne godine. Nakon toga uslijedili bi različiti Proljetni popusti te već od travnja počinju praksa Last minute ponude.
Za ovu sezonu će vrlo vjerojatno biti moguće ponovno primijeniti takav model. Zašto? Jednostavno, klijenti će ponovno biti spremni uplaćivati putovanje unaprijed. Neizvjesnost je nestala i sve ono što smo činili drugačije u pandemiji počelo se vraćati u prijašnje stanje, a za to je uvelike zaslužna i smjena generacija.
Naime Z- generacija koja postaje većina putnika, prema istraživanjima sklona je potvrđivati svoje rezervacije max. 3 mjeseca prije samog putovanja, ali najčešće u Last minute periodu (unutar mjesec dana od polaska). Kad imamo takve pokazatelje na umu, pregledajmo koje su ključne točke u sezoni 2022.
U velikoj većini čartera uobičajeno je da gosti prilikom rezervacije plovila uplate 50% ili najmanje 30% ukupnog iznosa kao avans, a ostatak do pune cijene se plaća najčešće 30 dana prije ukrcaja na plovilo. Ove godine gosti ponovno pristaju na ovakve uvjete plaćanja za tekuću sezonu. Za vrijeme korona krize čarter tvrtke su donosile nove uvjete koji nisu bili unificirani, pa je gotovo svaka čarter kompanija imala svoju inačicu uvjeta. To je uvelike otežavalo posao agentima na koje se čarter tvrtke uglavnom oslanjaju kao prodajni kanal. Svi koji rade u čarteru i bar djelomično vode računa o poslovanju, bili su svjesni kako su načini plaćanja prijašnje dvije sezone bili neodrživi za sadašnji poslovni model u čarteru. Dakle, čarteri su morali revidirati svoje uvjete i pronaći prihvatljivo rješenje za sve uključene u proces.
Uvjeti storna su također posebna priča i sastavni dio općih uvjeta poslovanja čarter kompanija. Pitanje je bilo u kojim slučajevima i pod kojim uvjetima će se moći stornirati rezervacija. Svjedočili smo da su Covid police koje su izniknule zbog pandemije bile često mijenjane, jer su se pisale naprečac te jednostavno nisu uzimale u obzir sve čimbenike. Sada je evidentno kako Covid police otkaza još uvijek vrijede, ali sve ukazuje na to kako u ovoj sezoni otkazivanja neće biti, barem ne u tolikoj mjeri kao protekle dvije sezone.
Čarter usluge se uglavnom plaćaju putem bankovnih transakcija. Online plaćanje je za mnoge čartere do sada bila skupa investicija, ne samo zbog softverskih rješenja već i zbog politika banaka i visokih provizija na takve uplate. Srećom razvoj tehnologije omogućuje napredak i na tom polju tako da postoje rješenja za online plaćanja po puno povoljnijim uvjetima.
Klijenti su danas više nego ikad spremni plaćati usluge online, nevezano što se radi o uslugama više vrijednosti. Tražite li kako implementirati on line plaćanja, čarter.hr na svojoj platformi nudi jedno od prihvatljivih rješenja.
Socijalna distanca je pojam koji će nas pratiti još neko vrijeme, ako ne i zauvijek. I ne treba to shvatiti kao smak svijeta, već samo kao izazov za smišljanje novih praktičnih rješenja. Dosta čartera je uspješno primijenilo online check in, pri čemu se direktni kontakt s gostom sveo na minimum.
To se pozitivno odrazilo na čartere, jer su se ubrzali njihovi poslovni procesi, a za neke čartere je to izvrstan i održiv standard. Također su implementirani učinkoviti procesi dezinfekcije i timovi su se prilično uigrali kod zadovoljavanja standarada i preporučenih mjera za održavanje čistoće u smještajnim objektima.
Znamo kako je izvjesna količina rezervacija iz 2002. i 2021. prebačena za ovu sljedeću sezonu. Time su buking liste već prilično popunjene. Glavni izazov je kao i svih prethodnih godina kako popuniti predsezonu.
Sigurno je kako će tvrtke koje dobro postave planove, koje će biti dovoljno fleksibilne prilagoditi se situaciji iz dana u dan te koje će imati mehanizme za privlačenje gostiju i koje će dobro komunicirati svoje vrijednosti, biti u prednosti i obuhvatiti će dobar dio postojećeg tržišta. Svakako treba gledati i malo dalje i usmjeriti pažnju na dalja tržišta koja se brže oporavljaju, a gosti su više nego ikada spremni na putovanja i na istraživanje novih područja. Odličan primjer pokazuje pregled stanja i trendova 2021. sa gostima iz USA koji su koristili usluge čartera u većem broju nego svih prethodnih godina.
Čarter usluge su uvijek pripadale višem rangu usluge, a u određenom segmentu i u luksuznu uslugu. U ovom “novom normalnom”, postojeće usluge, empatija i uslužnost moraju biti konstantni i na najvišem nivou. Zahtijevaju poboljšanje, a ne obratno. Usluga i osjetljivost za čarter gosta, sposobnost čarter osoblja za korištenje emocionalne inteligencije i njihova sposobnost za pružanjem uvjeravanja ili pomoći na bilo koji način, sljedeći je nivo luksuza.
To se ne smije promatrati kao utjecaj na goste, već više kao pojačani osjećaj usluge koji gosti zaslužuju. Gosti su spremni platiti za uslugu koja jamči sigurnost. One čarter tvrtke koje su uspjele komunicirati sigurnost i visoki nivo brige za gosta, definitivno su imale bolje prodajne rezultate.
Na svu sreću tehnologija omogućava napredak u poslovanju. Različita softverska rješenja olakšavaju ispunjavanje većine uvjeta za zadovoljavanje fizičke distance. Neki čarteri imaju beskontaktna plaćanja, tablete i uređaje za check-in i check-out procedure bez kontakta s gostima.
Pojedine čarter tvrtke već su posegnule za razvojem mobilnih aplikacija koje gostima omogućuju komunikaciju s njima dok su u charteru, ali i nakon povratka s jedrenja. Cilj je bio svu infrastrukturu uspostaviti kako bi se gostima omogućilo što manje ili onoliko angažmana s djelatnicima koliko bi željeli.
Iako će za pripremu i planiranje ove sezone biti potrebno sagledati mnogo različitih faktora, ovo su samo oni najvažniji i na prvi pogled najuočljiviji.
Sigurno je kako su financijsko planiranje sezone, koje je bilo pažljivo razmotreno te marketinške aktivnosti uvelike pomogle u činjenici vraćanja ove sezone na prijašnji nivo. Ni najbolji uvjeti, ni najbolja tehnologija i održavani brodovi ne bi čarterima vrijedili puno ako nema gostiju koji su spremni na te brodove i doći te platiti rezervaciju.
Za sve vas koji razmišljate o trenutnoj sezoni i potrebna vam je pomoć oko planiranja i smišljanja strategija kontaktirajte nas i zajedno ćemo osmisliti kombinaciju koja će biti dobitna za vas.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U čarter industriji, gdje sezona traje samo nekoliko intenzivnih mjeseci, svaka odluka ostavlja svoj trag. Formiranje cijena, upravljanje flotom, kontrola troškova - sve su to odluke koje će ili donijeti profit ili stvoriti gubitke i tu nema prostora za greške. Ako nemate konkretne brojke ispred sebe, odluke se svode na "osjećaj" ili pretpostavke. Bez KPI (ključnih pokazatelja uspješnosti) donošenje odluka postaje oslanjanje na intuiciju - a intuicija rijetko nadmašuje analitiku.
ROI (Return on Investment) u najjednostavnijem smislu mjeri koliko se novca vrati nakon što se nešto uloži – bilo u oglašavanje, web stranicu, novo plovilo ili digitalni alat. U praksi, to je provjera je li neka odluka imala financijskog smisla. Je li ROI broj i može li se zapravo izmjeriti u čarteru?
Što grafički dizajn (ni)je, čemu zapravo služi i kakav stvarni utjecaj ima na vaše poslovanje? Ako ste se to ikad pitali (ili možda niste, a trebali biste), novi članak Barbare Zec dat će vam jasniju sliku. Iskusna dizajnerica pojašnjava što dizajner stvarno radi, gdje leži prava vrijednost dizajna i zašto ga treba samo gledati kao “nešto lijepo” nego i kao alat za jasnu i dosljednu komunikaciju.
Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.