Što je i kako se provodi postupak mirenja pred sudom? Tko su i kako rade medijatori? Saznajte sve to te izbjegnite visoke troškove sudskih postupaka kao i njihovu dugogodišnju proceduru.
Mirenje je svaki postupak, bez obzira na to provodi li se u sudu, instituciji za mirenje ili izvan njih, u kojem stranke nastoje sporazumno riješiti spor uz pomoć jednog ili više izmiritelja koji strankama pomažu postići nagodbu, bez da im nametnu obvezujuće rješenje.
Postupak mirenja provodi se bez obzira vodi li se sudski ili neki drugi postupak.
Pitanje je to koje stranke ne postavljaju kad dođe do spora. Prvo što im pada na pamet kao rješenje jest pokretanje sudskog postupka.
U nastavku teksta bit će riječi o prednostima mirenja.

Mirenje je u Republici Hrvatskoj uređeno Zakonom o mirenju.
Zakon o mirenju uređuje mirenje u građanskim, trgovačkim, radnim i drugim sporovima o pravima kojima stranke mogu slobodno raspolagati.
Zakon se odgovarajuće primjenjuje i na mirenje u drugim sporovima, ako to odgovara prirodi pravnog odnosa iz kojeg proizlazi spor i ako posebnim zakonom za te sporove nisu propisana drugačija pravila.
Zakon se na odgovarajući način primjenjuje i na mirenja u kojima jedna od stranaka ima prebivalište ili boravište, odnosno sjedište izvan Republike Hrvatske.
U postupku mirenja treba se ravnati načelima savjesnosti i poštenja te međunarodno prihvaćenim standardima mirenja izraženima u aktima Europske unije, Ujedinjenih naroda i Vijeća Europe.
Pitanja koja nisu uređena zakonom treba rješavati u skladu s načelima dragovoljnosti, učinkovitosti postupka, jednakog postupanja sa strankama, autonomije stranaka u postupku, povjerljivosti postupka i nepristranosti izmiritelja.

Hrvatski sustav obuhvaća različite izmiriteljske lokacije (izvansudsko mirenje i centri, mirenje pri sudovima...).
Izmiritelj/medijator je osoba koja na temelju sporazuma stranaka provodi postupak mirenja. On mora napraviti analizu sukoba te primijeniti psihološki, filozofski i etički pristup mirenju.
Medijator mora razdijeliti mirenje u faze te primijeniti metode i tehnike mirenja kao što su aktivno slušanje, postavljanje pravih pitanja, preoblikovanje, neutralnost i višesmjerna komunikacija, ohrabrivanje i odavanje priznanja, održavanje ravnoteže moć/snaga.
Medijator mora dokazati svoju nepristranost jer tako gradi povjerenje kod stranaka, te mora postupati stručno i svrhovito.
Stranke moraju tijekom postupka mirenja biti optimistične i vjerovati u rješenje situacije na obostrano zadovoljstvo.

Mirenje nudi win-win rješenje.
Mirenje je postupak koji možete koristiti u poslovanju. Stranke koje sporove rješavaju na miran način i do rješenja dolazile sporazumno odnosno konsenzusom, razvijaju međusobno povjerenje i spremni su na ustupke jedni prema drugima jer imaju iskustvo da je to ispravan način poslovanja.
Mirenje otvara svijest kod poslovnih partnera kako je druga strana razumna i odgovorna te sigurnija za razvijanje poslovnih odnosa nego li neka druga. Međusobni sporovi rješavaju se izvan suda u samo nekoliko sati ili sastanaka, što se u poslovnom svijetu čini idealnim, a poslovni odnos se učvrščuje i unapređuje te se razvijaju novi poslovni odnosi.
Sve prethodno važno je u čarter djelatnosti koja svoje poslovanje bazira na ugovornim odnosima.
Konačno, mirenje je postupak kojim se najbrže i najjeftinije dolazi do rješenja spora. Prosječni sudski postupak traje par godina i to bez garancije da će se u tom roku dobiti pravomoćna sudska presuda (s obzirom na mogućnost podnošenja žalbe i drugih pravnih lijekova).
Uz vođenje sudskih postupaka idu i veliki troškovi, dok u postupku mirenja spor možete riješiti uz znatno manji iznos, čiji trošak stranke mogu ravnomjerno podijeliti i na taj način krenuti u izgradnju boljih međusobnih odnosa.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Voditi čarter tvrtku znači balansirati između gostiju, flote i papirologije. Ali što ako bi tehnologija mogla preuzeti dio posla i dati vam više vremena za ono što je najvažnije? Ovaj vodič donosi 7 digitalnih rješenja koja su već promijenila način rada mnogih čarter tvrtki, a mogu i vaš.
Ponekad nije problem što se dogodilo, nego kako je rečeno. Jedna kriva rečenica i možete izgubiti gosta ili zaposlenika. Koliko nas zapravo košta jedna loše odabrana rečenica? I što se dogodi kad ju zamijenimo boljom?
Mnoge male čarter tvrtke krenu s nekoliko brodova i puno volje, ali bez jasnog plana što dalje. Neki se oslanjaju samo na agencije, drugi kopiraju što rade veći. I onda sve postane isto. Želite biti drugačiji? Želite raditi pametnije? Razumjeti kome se zapravo obraćate? Onda je ovaj tekst za vas.
Marijan Dželalija iz GrECo Marine Insurancea, godinama radi s čarter tvrtkama i jako dobro poznaje svakodnevne izazove s kojima se nautička industrija susreće. U razgovoru s čarter.hr podijelio je svoje iskustvo, način na koji gleda na osiguranje u nautici i kako gleda na izazove s kojima se čarter tvrtke susreću kada krene sezona.