Umjesto sudskog spora – mirenje


Što je i kako se provodi postupak mirenja pred sudom? Tko su i kako rade medijatori? Saznajte sve to te izbjegnite visoke troškove sudskih postupaka kao i njihovu dugogodišnju proceduru.

Što je mirenje?

Mirenje je svaki postupak, bez obzira na to provodi li se u sudu, instituciji za mirenje ili izvan njih, u kojem stranke nastoje sporazumno riješiti spor uz pomoć jednog ili više izmiritelja koji strankama pomažu postići nagodbu, bez da im nametnu obvezujuće rješenje.

Postupak mirenja provodi se bez obzira vodi li se sudski ili neki drugi postupak.

Zašto mirenje?

Pitanje je to koje stranke ne postavljaju kad dođe do spora. Prvo što im pada na pamet kao rješenje jest pokretanje sudskog postupka.

U nastavku teksta bit će riječi o prednostima mirenja.

Zakon o mirenju

Zakon o mirenju u Republici Hrvatskoj

Mirenje je u Republici Hrvatskoj uređeno Zakonom o mirenju.
Zakon o mirenju uređuje mirenje u građanskim, trgovačkim, radnim i drugim sporovima o pravima kojima stranke mogu slobodno raspolagati.

Zakon se odgovarajuće primjenjuje i na mirenje u drugim sporovima, ako to odgovara prirodi pravnog odnosa iz kojeg proizlazi spor i ako posebnim zakonom za te sporove nisu propisana drugačija pravila.

Zakon se na odgovarajući način primjenjuje i na mirenja u kojima jedna od stranaka ima prebivalište ili boravište, odnosno sjedište izvan Republike Hrvatske.

Načela u postupku mirenja

U postupku mirenja treba se ravnati načelima savjesnosti i poštenja te međunarodno prihvaćenim standardima mirenja izraženima u aktima Europske unije, Ujedinjenih naroda i Vijeća Europe.

Pitanja koja nisu uređena zakonom treba rješavati u skladu s načelima dragovoljnosti, učinkovitosti postupka, jednakog postupanja sa strankama, autonomije stranaka u postupku, povjerljivosti postupka i nepristranosti izmiritelja.

Tko je medijator?

Izmiritelj ili medijator je osoba koja na temelju sporazuma stranaka provodi postupak mirenja.

Hrvatski sustav obuhvaća različite izmiriteljske lokacije (izvansudsko mirenje i centri, mirenje pri sudovima...).

Izmiritelj/medijator je osoba koja na temelju sporazuma stranaka provodi postupak mirenja. On mora napraviti analizu sukoba te primijeniti psihološki, filozofski i etički pristup mirenju.

Medijator mora razdijeliti mirenje u faze te primijeniti metode i tehnike mirenja kao što su aktivno slušanje, postavljanje pravih pitanja, preoblikovanje, neutralnost i višesmjerna komunikacija, ohrabrivanje i odavanje priznanja, održavanje ravnoteže moć/snaga.

Medijator mora dokazati svoju nepristranost jer tako gradi povjerenje kod stranaka, te mora postupati stručno i svrhovito.

Stranke moraju tijekom postupka mirenja biti optimistične i vjerovati u rješenje situacije na obostrano zadovoljstvo.

Prednosti mirenja

Mirenje je postupak koji možete koristiti u poslovanju i nudi win-win rješenje.

Mirenje nudi win-win rješenje. 

Mirenje je postupak koji možete koristiti u poslovanju. Stranke koje sporove rješavaju na miran način i do rješenja dolazile sporazumno odnosno konsenzusom, razvijaju međusobno povjerenje i spremni su na ustupke jedni prema drugima jer imaju iskustvo da je to ispravan način poslovanja.

Mirenje otvara svijest kod poslovnih partnera kako je druga strana razumna i odgovorna te sigurnija za razvijanje poslovnih odnosa nego li neka druga. Međusobni sporovi rješavaju se izvan suda u samo nekoliko sati ili sastanaka, što se u poslovnom svijetu čini idealnim, a poslovni odnos se učvrščuje i unapređuje te se razvijaju novi poslovni odnosi.

Sve prethodno važno je u čarter djelatnosti koja svoje poslovanje bazira na ugovornim odnosima.

Konačno, mirenje je postupak kojim se najbrže i najjeftinije dolazi do rješenja spora. Prosječni sudski postupak traje par godina i to bez garancije da će se u tom roku dobiti pravomoćna sudska presuda (s obzirom na mogućnost podnošenja žalbe i drugih pravnih lijekova).

Uz vođenje sudskih postupaka idu i veliki troškovi, dok u postupku mirenja spor možete riješiti uz znatno manji iznos, čiji trošak stranke mogu ravnomjerno podijeliti i na taj način krenuti u izgradnju boljih međusobnih odnosa.

  • Podijeli:

Katarina Ćosić

Katarina Ćosić

Katarina Ćosić vodi vlastiti odvjetnički ured u Zagrebu. Zastupa domaće i strane klijente u području pomorskog i općeprometnog prava, trgovačkog prava i pravo društava, prava intelektualnog vlasništva, zemljišnoknjižnog prava, prava medija, odštetnog prava, sportskog prava, IT-a.

https://www.linkedin.com/in/katarina-%C4%87osi%C4%87-95731361/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati
Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati

Jedna riječ, a dva potpuno različita posla? Primjer su rent-a-boat i nautički čarter, koji nisu isto. Zato je važno znati što nudite i kome. Granica između rent-a-boata i čartera nije uvijek jasna. A trebala bi biti.

CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije
CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije

Od 29. rujna do 1. listopada 2025. grad Split će po drugi put ugostiti CROYA Yacht Charter Show - jedinstven hrvatski B2B sajam koji promovira luksuzni nautički turizam. Ovaj prestižni trodnevni događaj okupit će u srcu Dalmacije vodeće predstavnike čarter industrije.

Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu
Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu

Sezona je pri kraju, ali sada počinje pravi posao. U svom novom članku za čarter.hr Selma Ćubara donosi temu zašto je prijelazno razdoblje ključno za analizu i planiranje, kako pametno iskoristiti sajmove, koje lekcije možemo naučiti od velikih platformi i što svaka čarter tvrtka može odmah primijeniti u digitalnom marketingu kako bi iduća sezona bila uspješnija.

Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?
Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?

Koliko puta ste u firmi čuli rečenicu: “Objavi nešto na Facebook, da nas ljudi vide”? Na prvu zvuči bezazleno, ali iza toga se krije ozbiljno pitanje - je li to stvarno vaš marketing? U čarter industriji sve više tvrtki ostaje na toj razini. Nekoliko fotografija, pokoji post i osjećaj da se “nešto radi”. No kada sezona završi i podvuče se crta, rezultat je isti - premalo je...