Većina čarter tvrtki i dalje posluje po modelu "najam broda i to je to". Brod se očisti, spremi, preda u čarter i to je kraj priče. Ali gosti više ne dolaze samo zbog mora i jedrenja. Dolaze jer žele doživjeti lokaciju. Žele vidjeti kako se stvarno živi na otocima, što rade ljudi koji tamo žive, gdje kupiti maslinovo ulje...
Sve je više gostiju koji izbjegavaju skupe restorane i traže male konobe s dnevnom ponudom. Traže vodiča koji ih neće provesti kroz atrakcije koje svi vide, nego im pokazati gdje se može popiti čaša dobrog vina.
Realno, čarter koji ostaje na samo sa brodovima, gubi se u mnoštvu. Ne zato što je loš, nego zato što je zamjenjiv.
Čarter flote su slične, cjenici također, a ponuda raste iz sezone u sezonu.
A gosti? Oni će vas zapamtiti po tome kako su se osjećali. A to je najlakše postići kad im date iskustvo koje uključuje ljude, mjesta i navike tog kraja.
S vaše strane je dovoljna volja da se testira nešto novo.
Jedan dogovor s domaćim proizvođačem vina, jedna večera u lokalnoj konobi, jedna jutarnja dostava svježeg voća - može biti početak koji će promijeniti sve.
Ne morate odmah imati deset usluga. Počnite s dvije-tri koje se nadopunjavaju i koje možete pratiti i koje imaju smisla za vašu rutu. Na temelju njih možete razvijati dalje.
Gostima koji dolaze su važni more, uvale i plaže. Ali sve više gostiju pita gdje se dobro jede, gdje je tržnica, gdje se može kupiti domaće vino ili ulje.
Ne žele svaki dan kuhati, ali žele znati što jedu.
Ne žele svakodnevno improvizirati s planovima, ali žele doživjeti nešto novo.
I tu vaša čarter tvrtka postaje nešto više, postaje posrednik između gosta i mjesta.
I baš vaša lokalna povezanost omogućuje vam da gostu ponudite stvaran sadržaj.
A stvaran sadržaj znači korak ispred konkurencije. I ne traži puno truda, nego traži dobar odnos s lokalnom zajednicom. A jednom kad ga izgradite, taj odnos počinje raditi za vas.
Lokalna povezanost ima i vrlo konkretne učinke:
Ne treba vam velik budžet ni dodatni zaposlenici da biste počeli graditi strateške suradnje. Dovoljna je dobra volja i osnovna organizacija.
Treba vam i volja za promijeniti način na koji gledate svoj posao.
Čarter gosti ne traže masovne ture, već autentična, jednostavna iskustva koja nemaju svi. To je vaša prednost, ako je znate iskoristiti.
Evo nekoliko ideja koje se mogu uvesti bez velikih ulaganja, a mogu povećati vrijednost koju nudite (i prihod koji ostvarujete):
Ništa od ovoga nisu neki komplicirani aranžmani, nego logične suradnje koje koriste i vama i lokalnoj zajednici.
I to ne znači širenje u nove djelatnosti, nego ponuditi gostu ono što bi i sam tražio, ali bez gubljenja vremena i energije.
ao što smo već napisali, ne morate odmah nuditi 10 novih usluga. Počnite s jednostavnim.
Dovoljno je prepoznati za što gosti pokazuju interes i kako im možete pomoći doživjeti nešto više.
A najbolje ideje često dolaze iz prakse. Sigurno tijekom sezone čujete ista pitanja više puta kao npr.:
I samo na temelju ovih pitanja možete oblikovati konkretnu ponudu. Npr. ako znate za obiteljsku konobu s odličnom hranom, vinariju s degustacijama, maslinara koji može dostaviti ulje na brod, kontaktirajte ih i napravite dogovor s njima. Ili navedite njihove podatke prilikom slanja informacija gostima prije dolaska.
Ne morate sve rješavati vi osobno, ali možete biti poveznica.
Zapišite kontakte svojih potencijalnih suradnika i definirajte osnovne stvari:
Što gost dobiva?
Gost mora znati što može očekivati. Trebate jasno napisati “Degustacija vina traje 1 sat, uključuje 5 različitih vina i predjelo” te cijenu i načine plaćanja. Jasna ponuda daje osjećaj sigurnosti.
I skiperi su tu izuzetno važni. Oni je ti koje gosti pitaju “gdje idemo večeras” ili “imaš li broj neke vinarije”. Vaši skiperi moraju znati za dogovorene partnere, i da ih trebaju preporučiti.
Napomena: Ne dogovarajte ni s kim suradnju naslijepo. Sami isprobajte što nude. Otiđite na večeru, posjetite lokalnog vodiča, probajte vin, probajte ulje… Ako nešto nije dovoljno dobro za vas, nije ni za vaše goste.
Ako želite izvući dodatnu vrijednost iz svoje čarter ponude kroz suradnje s lokalnim partnerima, važno je krenuti pametno i postupno.
Dovoljno je da počnete s jednom, ali dobro postavljenom suradnjom. Dugoročne suradnje najčešće počinju kroz vrlo jednostavne dogovore i razvijaju se organski, iz konkretne potrebe.
1. Napravite pregled lokalnih mogućnosti
Krenite doslovno s popisom poznatih imena. U krugu marine sigurno već znate tko što radi, tko ima dobru reputaciju i tko se uopće može osloniti na turizam kao izvor prihoda. Fokusirajte se na male i srednje proizvođače i ugostitelje jer su to najčešće ljudi koji mogu brzo reagirati i kojima vaša suradnja znači više nego velikom lancu.
Što tražiti:
2. Uspostavite osobni kontakt
U manjim sredinama komunikacija je još uvijek najjača kada je osobna.
Umjesto slanja e-maila, otiđite osobno, predstavite se, objasnite svoju ideju i konkretnu potrebu. Npr.: “Gosti nas stalno pitaju gdje mogu jesti nešto domaće. Možete li vi primiti ljude jednom tjedno, uz rezervaciju?”
3. Isprobajte suradnju na malom uzorku
Prije nego bilo što ponudite gostima, testirajte suradnju.
Dogovorite se za jednu narudžbu ili jednu večeru. Neka to bude probni slučaj u kojem će svi vidjeti kako sustav funkcionira. Pozovite i skipera da bude prisutan. Pitajte gosta za iskrenu povratnu informaciju. Ako sve prođe dobro, nastavite. Ako nešto zapne, odmah to riješite.
4. Jasno definirajte uvjete
Dobar dogovor štedi vrijeme (i živce) kasnije.
I zato detaljno definirajte:
Simboličan primjer: Ako partner nudi uslugu (večeru, degustaciju i ostalo) po cijeni od 50 €, možete se dogovoriti da vi naplatite gostu 60 € i zadržite 10 € za sebe. Ali to mora biti jasno i partneru i vama.
5. Uvedite ponudu u svoju komunikaciju
Ne treba vam ogromna marketing kampanja. Napravite letak s nazivima partnera, fotografijom, cijenom i opisom ponude. Stavite ga u brod, pošaljite ga u e-mailu, objasnite skiperu. Gosti koji dobiju informaciju unaprijed, lakše će se odlučiti isprobati ono što nudite i osjećaju će da ste razmišljali o njihovim potrebama.
6. Budite spremni na izmjene
Neće svaki dogovor biti ni održiv. Netko će prestati s radom, netko neće moći ispoštovati dogovoreno. To je u redu. Važno je da reagirate brzo i ne nudite gostima ono što više ne funkcionira. Bolje je imati dvije dobre i stabilne suradnje, nego deset na papiru, a koje nitko ne koristi.
Ljudi traže nešto zbog čega će se osjećati kao da su stvarno upoznali kraj kroz koji plove.
Ne žele samo upute za navigaciju i prenoćište, nego i preporuku gdje pojesti nešto stvarno lokalno, gdje se mogu okupati bez gužve.
Kad vi kao čarter tvrtka imate te odgovore spremne, to vas izdvaja. Više ne izgledate gostima kao netko tko samo iznajmljuje plovila, nego kao netko tko zna što radi i tko je povezan sa svojom okolinom.
I ako gost dobije informaciju koja mu štedi vrijeme, daje mu nešto novo i pomaže mu da se bolje snađe, on to zapamti. A kad nešto zapamti, onda o tome i priča. I kad priča, onda se stvara lanac ljudi koji žele isto. Upravo se tu krije snaga suradnje.
Strateška suradnja je jedan od najlogičnijih načina da povećate vrijednost vlastite ponude, bez velikih troškova.
Zapravo je cilj povezati se s ljudima koji već rade i kojima samo treba kanal prema novim gostima.
Bitno je početi graditi mrežu koja ima smisla za vas i vašu flotu.
Ovo je i generalno isplativ potez. Vaš čarter dobiva dodatnu vrijednost, lokalna zajednica jača, a gost odlazi zadovoljan i s osjećajem da je doživio nešto stvarno.
Iduće će se godine vratiti i zbog vaše flote, ali i zbog svega što ste mu omogućili da doživi na svoj način.
Sve što trebate je sjesti za stol, nazvati nekoliko ljudi i započeti razgovor. Ostalo dolazi samo od sebe.
Provjerite s kim se možete povezati. Čarter.hr vam pomaže stvoriti ponudu koju gosti pamte.
Prijavite se na naš newsletter i saznajte najnovije informacije, alate i prilike za povezivanje u čarter industriji.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Čarter industrija funkcionira po sličnim pravilima: poznata imena, provizije, sajmovi i ponuda. Ali ako ste i vi u istom krugu, znate da to više nije dovoljno. Agenti danas traže puno više od liste cijena i slobodnih termina. U svom novom članku Selma Ćubara donosi konkretan vodič o tome kako ozbiljno postaviti B2B marketing u čarteru, privući agente koji vrijede - i zadržati ih.
U novom članku za čarter.hr, Ivica Žuro secira naš omiljeni nacionalni sport: javno žaljenje nad cijenama, turistima, kavama i vlastitom državom. Ali možda je došao trenutak da se pitamo - jesmo li stvarno toliko loši, ili samo tako zvučimo?
Vaši gosti žele mir. Žele da sve ide glatko i funkcionira te da im se ne mora tri puta objašnjavati gdje se što pali. Kad brod “zna” što gost treba, onda više ne govorimo o čarteru, nego o iskustvu koje ostaje. I tu počinje stvarna vrijednost pametnih tehnoloških rješenja na vašem plovilu.
AI više nije tema samo za velike firme i IT odjele. Sve više čarter tvrtki u Hrvatskoj potiho koristi AI alate u svakodnevnim poslovima. Od brzih prijevoda do boljeg planiranja sezone, ovi alati postaju korisni kao i dobra Excel tablica. Nisu čarobni i ne rade sve sami, ali znaju dobro pripomoći kad subotom krene kaos. U nastavku donosimo konkretne primjere gdje AI može stvarno olakšati život u čarter biznisu.