Kako procijeniti jesu li uvjeti nekog ugovora uopće pravno učinkoviti? To zahtjeva određenu pravnu stručnost, a to postaje posebno teško ako su ugovori sastavljeni na stranom jeziku. No, postoji rješenje za to u charteru.
Budimo iskreni: Tko zapravo čita uvjete poslovanja na ugovoru? Ako smo iskreni sami sa sobom, moramo shvatiti da se pristanak na ugovor i samim time na uvjete brzo odvije - često i prebrzo.
U online poslovanju, kvačica se brzo stavi na određeno mjesto bez da klijent uopće mora pogledati uvjete poslovanja. U slučaju spora, to može imati loše posljedice, a što je vrjedniji predmet ugovora šteta je veća. Čak i oni koji su spremni pomno proučiti ugovor suočeni su s problemom.
Za mnoge su sitna slova potpuno nerazumljiva. Biti sposoban interpretirati pojedine odlomke i procijeniti opseg do kojeg su uopće pravno učinkoviti, zahtijeva određenu pravnu stručnost. To postaje posebno teško ako su ugovori sastavljeni na stranom jeziku. No, postoji rješenje za to u charteru.
Prepreke u ugovoru nije važno uzeti u obzir samo u svakodnevnom životu, već ponekad i na odmoru. Charter klijenti znaju da se moraju baviti papirologijom prije početka njihova odmora na unajmljenom brodu. Dok god sve ide glatko na putu, kritični odlomci ugovora se nikad ne uzimaju u obzir. No u slučaju pravnog spora, situacija se naglo mijenja.
Različiti uvjeti poslovanja različitih operatera flota uzrokuju probleme svima u lancu već godinama - i za klijente chartera, kao i za same agencije i charter kompanije. Zbog sve veće pravne osviještenosti klijenata, potrebni su jasni pravni odnosi. Postoji rješenje pod nazivom “Charter-Fair” uvjeti poslovanja. Još od 2009. godine uvjeti su na tržištu te se konstanto ažuriraju, unapređuju i prilagođavaju situaciji. Ugovor je svima dostupan na čak 6 jezika.
Jasni pravni odnosi za svih moraju biti u interesu agencija koje kao ‘insajderi’ pružaju ugovore klijentima. U mnogim slučajevima uvjeti poslovanja umjesto toga sadrže klauzule koje nameću probleme s odgovornošću korisnika usluge, ali apsolutno nisu opravdane - ponekad čak ni pravno održive.
Jedna takva tipična klauzula u ugovorima je: “Korisnik chartera je odgovoran za sve štete koje ne plaća osiguratelj (charter kompanija)”. “Ukoliko takve klauzule postoje, mogu se poprilično jednostavno osporiti na sudu. U svakom slučaju vode do pravnih sporova. Ta klauzula predstavlja problem za charter kompaniju koja živi u krivom uvjerenju da mogu prenijeti kompletan rizik na korisnika čartera.
Klijent se mora boriti da poduzme pravne korake protiv takvih kršenja zakona u slučaju sumnje. A agencija se nalazi između dvije strane i optužuje se da je posredovala u takvim ugovorima i da je suučesnik u ponekad neprihvatljivim praksama. Agencije se u ovakvim slučajevima nalaze u nezahvalnom položaju.
S obzirom na sve veće brodove u charteru, rastu i moguće štete i težina sporova, posebno s obzirom na osjetljivost klijenata chartera na ono što se od kupljene usluge očekuje. Pravni stručnjaci za rekreativnu plovidbu se stalno bave takvim slučajevima.
Primjerice, neopravdano zadržani polozi su već dugo predmet nezadovoljstva. Jedna od točaka koja ozbiljno narušava imidž charter industrije. A agencija koja želi intervenirati ima poteškoća jer operateri flote suprotno interpretiraju djelomično nezakonite formulacije u uvjetima poslovanja charter ugovora .
To je upravo ono gdje “Charter Fair’’ ugovor počinje: Njegova je svrha da osigura pravnu jasnoću i pravnu sigurnost na svim stranama te teži pravednoj ravnoteži interesa obveza korisnika chartera i charter tvrtke. Neke kompanije već godinama koriste “Charter Fairtrag” i imaju pozitivna iskustva s njim.
Taj pristup još uvijek nije dopro do svih, ali stalno raste broj charter kompanija koje ga prihvaćaju i jamče ugovor s poštenim uvjetima poslovanja. „Charter Fair“ ugovor bavi se upravo tim problemom: Želi osigurati gore navedeni problem manjka pravne transparentnosti za sve uključene stranke s ciljem omogućavanja da problemi odgovornosti i konflikti koji su od interesa za svih budu zastupljeni u jednakim uvjetima.
Osim charter kompanija, ugovori su također odlična mogućnost za agencije da prezentiraju svoje savjetodavne vještine aktivno nudeći “Charter Fair” ugovor svojim klijentima. Na mnoge načine bi olakšali poslovanje svoje agencije.
Naravno, ima i crnih ovaca među skiperima kao i među charter kompanijama, ali broj onih koji žele rješenje problema čini veliku većinu. Yacht-Pool stoga objavljuje popis operatera chartera koji su spremni prihvatiti fer uvjete poslovanja “YACHT-POOL Fair” ugovora.
Stručnjaci za osiguranja su se prvotno fokusirali na Hrvatsku koja je nadaleko najvažnija charter regija u Europi. Popis kompanija koji se neprestano ažurira može se pronaći ovdje: www.charterfairtrag.de
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U čarter industriji, gdje sezona traje samo nekoliko intenzivnih mjeseci, svaka odluka ostavlja svoj trag. Formiranje cijena, upravljanje flotom, kontrola troškova - sve su to odluke koje će ili donijeti profit ili stvoriti gubitke i tu nema prostora za greške. Ako nemate konkretne brojke ispred sebe, odluke se svode na "osjećaj" ili pretpostavke. Bez KPI (ključnih pokazatelja uspješnosti) donošenje odluka postaje oslanjanje na intuiciju - a intuicija rijetko nadmašuje analitiku.
ROI (Return on Investment) u najjednostavnijem smislu mjeri koliko se novca vrati nakon što se nešto uloži – bilo u oglašavanje, web stranicu, novo plovilo ili digitalni alat. U praksi, to je provjera je li neka odluka imala financijskog smisla. Je li ROI broj i može li se zapravo izmjeriti u čarteru?
Što grafički dizajn (ni)je, čemu zapravo služi i kakav stvarni utjecaj ima na vaše poslovanje? Ako ste se to ikad pitali (ili možda niste, a trebali biste), novi članak Barbare Zec dat će vam jasniju sliku. Iskusna dizajnerica pojašnjava što dizajner stvarno radi, gdje leži prava vrijednost dizajna i zašto ga treba samo gledati kao “nešto lijepo” nego i kao alat za jasnu i dosljednu komunikaciju.
Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.