Godina prolazi, ali želje ostaju – kako ih financirati?


Imate ideju, ali nedostaje vam milijun-dva (ili dvadeset)? Očito je vrijeme je za nove investicije. Ivica Žuro nam donosi najbitnije informacije o aktualnim financijskim programima i kreditima za poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. Od otpisa glavnice do zelenih inicijativa - saznajte kako postaviti temelje za uspjeh u idućoj godini.

Godina je prošla, a na srcu mom je ista želja… stihovi su velikog hita s kraja 80ih uz čiju emociju se pila i voda iz radijatora, a ne što drugo jače i konkretnije.  
 
Obračunsko i poslovno razdoblje je došlo kraju, svode se računi i računaju statistike, a priprema iduće godine itekako kreće. U tom tonu će biti i posljednja ovogodišnja kolumna koja će se baviti financiranjem i praćenjem investicija
 

Od milijuna do milijuna - krediti za investicije 

Klasični krediti što oni za obrtna sredstva što za investicijska na domaćem tržištu idu u pojedinačnom iznosu kod većine banaka do maksimalne visine od 4 milijuna eura te obično do 10, rjeđe 12 godina otplate.  
 
Pojedine banke su u mogućnosti ići i do 7 milijuna eura. Sve dalje se obično ide na klub financiranje odnosno sindicirano kreditiranje od strane grupe banaka.  
 
Ako i nakon ovog svega imate potrebe za financiranjem investicije, a koja premašuje 20 milijuna eura, ima rješenje i za to. 
Na tržištu postoje fondovi koji su voljni ulagati u razne veće projekte sa jasnom perspektivom povrata, pri čemu su spremni financirati i dio vlasničkog udjela ukoliko je to trenutan problem. 
 
Koga više to zanima – zna gdje će se javiti. 
 

Zeleni turizam - investicija koja oprašta (glavnicu) 

Glavni dio ovomjesečne priče je program domaće razvojne banke HBOR, Kredit za održivi turizam, koji osigurava ukupno 170 milijuna eura sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj (EFRR) i HBOR-a. Program je otvoren od polovice studenog i prijave se podnose direktno toj instituciji. 
 
Program se fokusira na financiranje projekata koji doprinose zelenoj tranziciji, poboljšanju kvalitete turističkih usluga, te razvoju inovativnih i održivih turističkih proizvoda kroz podizanje kategorije smještanja ili gradnju novih kapaciteta minimalno 3*. 
 
Prihvatljiva ulaganja uključuju gradnju, rekonstrukciju i opremanje ugostiteljskih objekata te dodatne sadržaje koji povećavaju smještajne kapacitete. 
 
Ono što je specifično je da je to instrument kredita sa oprostom glavnice ako se radi o iznosu većem od pola milijuna eura.  
 
Najniži iznos kredita je 250.000 EUR, a najviši 7.000.000 EUR, pri čemu HBOR kreditira do 85% vrijednosti investicije, a ostatak od 15% treba osigurati poduzeće investitor.  
 

Otpisi, poticaji i pravila igre 

Ako korisnik kredita ostvari pravo na oprost glavnice kao regionalnu potporu, onda raste iznos vlastitog učešća na najmanje 25% prihvatljivih troškova iz vlastitih ili drugih izvora koji ne smiju biti u obliku kakve državne potpore. 
 
Za obrtna sredstva može ići do 30% iznosa kredita, što znači recimo na konkretnom primjeru investicije od 1.000.000,00 eura. 
 
 
 
Ako je sve zadovoljeno i projekt pronađen prihvatljivima s više aspekata, pristupa se potpisu ugovora. Isplata kredita vrši se na temelju zahtjeva za korištenje kredita, uz priložene fakture dobavljača ili izvođača radova 
 
Kolike su kamatne stope? 
Povoljne odnosno na dio glavnice kredita iz Sredstava EFRRa iznosi 0,00% godišnje fiksno, a na dio glavnice kredita iz Sredstava HBORa se obračunava fiksna kamatna stopa koja se utvrđuje zasebno za svaki pojedini kredit na temelju procjene rizičnosti.  
 
Za investicije do 400.000 EUR potrebno je priložiti poslovni plan, dok je za investicije iznad 400.000 EUR potrebna investicijska studija. 
 

Posebne pogodnosti - otpis glavnice i smanjenje poreza 

Vratimo se na otpis glavnice, tu je poduzetnik u poziciji dobiti od 30% do 50% otpisa ako se sve planirano ispoštuje odnosno ako se postigne kategorizacija i k tome se investicija odvija na području sa nižim indeksom turističke razvijenosti.   
 
Vrste objekata koje su prihvatljive kao predmet investicije su kako slijede:  

  • Hotel,  
  • Heritage hotel, 
  • Difuzni hotel,  
  • Aparthotel,  
  • Turističko naselje,  
  • Lječilišne vrste; Lječilišni hotel baština, Lječilišni hotel, Lječilišni aparthotel, Lječilišno turističko naselje, Lječilišni difuzni hotel,  
  • Hoteli posebnog standarda; Hotel business, Hotel meetings, Hotel congress, Hotel club, Hotel holiday resort, Hotel coastal holiday resort, Hotel family, Hotel small & friendly, Hotel senior citizens, Hotel health & fitness, Hotel wellness, Hotel diving club, Hotel motel, Hotel ski, Hotel za osobe s invaliditetom i Hotel bike.  

U konačnici treba zadovoljiti još neke osnovne (pred)uvjete, a to su kako se vidi: 

 
Ali to nije sve – rekli bi u reklamama za prodaju raznih sezonskih ponuda. 
 

Tko igra, taj dobiva - prilike za smanjenje poreza 

Poduzetnici u ugostiteljstvu i turizmu imaju pravo i na umanjenu stopu poreza na dobit.  
Dio je to regionalnih potpora kojima se želi potaknuti ulaganje u turizam, i to posebno u slabije razvijenim regijama.  
Svi koji posluju minimalno šest mjeseci godišnje, bilo da rade na smještaju, obnovi kulturne baštine, zdravstvenom turizmu ili razvoju infrastrukture, mogu ostvariti smanjenje stope poreza na dobit za 50, 75 ili čak 100% ovisno o iznosu ulaganja i broju novih radnih mjesta. 

Na navedene potpore izražene kroz smanjenje poreza na dobit pravo imaju poduzeća koja imaju registraciju djelatnosti iz slijedećih skupina: 
a) oznake 55 NKD: Smještaj 
b) oznake 56 NKD: Djelatnost pripreme i usluživanja hrane i pića 
c) oznake 79 NKD: Putničke agencije, organizatori putovanja (turoperatori) i ostale rezervacijske usluge te djelatnosti povezane s njima 
d) oznake 93 NKD: Sportske djelatnosti te zabavne i rekreacijske djelatnosti 
e) NKD 77.34 – iznajmljivanje i davanje u zakup (leasing) plovnih prijevoznih sredstava.  

Slijedeći objekti su prihvatljivi za ulaganje: 

  • Smještajni objekti (hoteli, aparthoteli, kampovi) s minimalno 4 zvjezdice. 
  • Hotel baština i difuzni hoteli koji obnavljaju kulturno-povijesnu baštinu. 
  • Prateći sadržaji poput zdravstvenog, kongresnog, nautičkog, sportskog, kulturnog i ekološkog turizma. 
  • Zdravstveni turizam i infrastruktura za turizam visoke dodane vrijednosti. 
  • Nautički turizam s minimalno 4 sidra. 
  • Zabavni i tematski parkovi. 
  • Restorani i barovi s minimalnim ulaganjem od 1.000.000 eura. 
  • Ulaganja u čista plovila koja koriste električnu energiju ili vodik. 

Sve što ne ulazi u navedeni popis nije prihvatljivo i ako se ne može postići prihvatljivost, ma što Vam tko rekao – najpametnije se okrenuti nečem drugom.  
 
Najmanji je trošak novca, puno veći je energije i truda, a najveći vremena. 
 
I na kraju tu je pogodnost za poduzetnike koje se koriste državnom imovinom. 
Oni koji pokreću projekte u turizmu, sportskoj infrastrukturi te zabavnim i tematskim parkovima mogu ostvariti i pravo na umanjenje naknade za raspolaganje državnom imovinom.  
 
Da bi ispunili uvjete, moraju ulagati minimalno 3 milijuna eura u materijalnu imovinu, otvoriti najmanje 15 novih radnih mjesta unutar tri godine te osigurati usklađenost s važećim prostornim planovima i propisima. 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati
Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati

Jedna riječ, a dva potpuno različita posla? Primjer su rent-a-boat i nautički čarter, koji nisu isto. Zato je važno znati što nudite i kome. Granica između rent-a-boata i čartera nije uvijek jasna. A trebala bi biti.

CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije
CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije

Od 29. rujna do 1. listopada 2025. grad Split će po drugi put ugostiti CROYA Yacht Charter Show - jedinstven hrvatski B2B sajam koji promovira luksuzni nautički turizam. Ovaj prestižni trodnevni događaj okupit će u srcu Dalmacije vodeće predstavnike čarter industrije.

Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu
Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu

Sezona je pri kraju, ali sada počinje pravi posao. U svom novom članku za čarter.hr Selma Ćubara donosi temu zašto je prijelazno razdoblje ključno za analizu i planiranje, kako pametno iskoristiti sajmove, koje lekcije možemo naučiti od velikih platformi i što svaka čarter tvrtka može odmah primijeniti u digitalnom marketingu kako bi iduća sezona bila uspješnija.

Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?
Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?

Koliko puta ste u firmi čuli rečenicu: “Objavi nešto na Facebook, da nas ljudi vide”? Na prvu zvuči bezazleno, ali iza toga se krije ozbiljno pitanje - je li to stvarno vaš marketing? U čarter industriji sve više tvrtki ostaje na toj razini. Nekoliko fotografija, pokoji post i osjećaj da se “nešto radi”. No kada sezona završi i podvuče se crta, rezultat je isti - premalo je...