Financijska stabilnost i rast su bitni za dugoročni uspjeh svake tvrtke. No, kako osigurati da vaše poslovne odluke donose pozitivne rezultate? Ivica Žuro nam u ovom članku otkriva najvažnija pravila i načela koja će vam pomoći u učinkovitom vođenju poslovnih financija te izbjegavanju uobičajenih financijskih zamki.
Opća pravila za provedbu poslovanja imaju primjenu u svakoj struci, a to vrijedi i za poslovne financije.
Prepoznala ih je poslovna praksa i izrazila kao vrlo korisne savjete koji jamče opstanak i stvaranje temelja za razvoj poduzetničkog poduhvata.
Pored klasičnog pravila koje kaže kako je pametno kada god se to može razvrstati poslovne operacije jer dotok novca ne bi smio upasti u probleme, za učinkovito vođenje i poslovnih i privatnih financija potrebno je biti svjestan nekoliko činjenica.
Prije svega postoji korelacija vrijednosti novca i vremena pa je financiranje istog iznosa putem kredita na kratki rok povoljnije čak i kada je kamatna stopa viša.
To kvalitetno ilustrira primjer posuđivanja iznosa od 100.000 eura kod kojeg je otplata 1 godinu kraće a uz 1 % veću kamatnu stopu jeftinija u konačnici za 1.055 eura:
Ukupna cijena novca treba biti pokrivena zaradom od poslovne aktivnosti i u kredit treba ulaziti samo ukoliko je potencijalna zarada veća od troška kojeg ćete platiti.
Nikada ne bi smjeli stvarati obveze veće od raspoložive imovine.
Treba paziti na strukturu imovine i obveza odnosno kratkoročne obveze pokrivati iz kratkoročnih izvora, a dugoročne iz dugoročnih izvora financiranja.
Nitko vam ne brani pokušati raditi ni obrnuto odnosno nerazumno opteretiti bilancu.
Srećom krediti banaka imaju jasnu namjenu koja se mora provesti u praksi. Eventualno će se jedan manji dio ukupnog dugoročnog kredita moći koristiti kao obrtna sredstva i to je to.
Gdje god je moguće treba obračunavati kamate i druge prinose, i usput aktivno koristiti Pravilo financijske poluge koje kaže:
potraživanja treba nastojati naplatiti čim prije a plaćanja obveza što dulje rastegnuti.
Imajući sve to u vidu, možemo kazati kako efikasno vođenje financija podrazumijeva poznavanje korištenja horizontalnih i vertikalnih pravila u praksi.
Zlatno bankarsko pravilo primijenjeno na poduzeća glasi:
Poduzeća trebaju svoje kratkoročne izvore sredstava koristiti za financiranje obrtnih sredstava, a dugoročne izvore sredstava za financiranje dugotrajne imovine.
Zlatno bilančno pravilo naglašava kako se dugotrajno vezana imovina i sva dugoročna ulaganja financiraju iz dugoročnih (vlastitih i tuđih) izvora sredstava. Analogno tome financiranje kratkoročnih ulaganja se vrši na način da se jedino trajna obrtna sredstva se mogu financirati na srednji rok do 3 godine, a sva druga isključivo na kratki rok odnosno do 12 mjeseci.
Pravilo 1:1 odnosi se na strukturu izvora kapitala kod kojih udio vanjskih izvora osim u slučaju pojedinih investicija sa velikim potencijalom ne bi smio prijeći polovicu.
Dok god prevladavaju vlastiti izvori, to omogućuje poduzeću da ima vrlo veliku financijsku stabilnost i prilagodljivost svim poremećajima na tržištu.
Da i dođe do gubitka zbog neke izvanredne situacije – zoran primjer toga je bila pandemija 2020. – takva struktura će omogućiti oporavak u dogledno vrijeme.
Sve dok je iznos kumuliranih gubitaka manji od temeljnog kapitala društva, poduzeće će imati male i prihvatljive troškove financiranja tuđim kapitalom.
Pravilo financiranja 2 : 1 kaže da likvidna odnosno brzo unovčiva imovina, treba imati dvostruku vrijednost u odnosu na kratkoročne izvore financiranja.
Omjer vlastitog kapitala i rezervi sugerira kako je poslovanje poduzeća sigurnije i stabilnije što su veće rezerve koje se formiraju u dužem vremenskom razdoblju iz ostvarene dobiti poduzeća. To dosta govore o kvaliteti upravljanja jer njihovo postojanje daje sigurnost vjerovnicima da će imati odakle naplatiti svoja potraživanja. Naravno, i banke vole poduzeća kod kojih se kapital akumulira i dobit zadržava, jer je to najbolji znak da su vlasnici i uprava posvećeni dugoročnom opstanku poslovanja.
To su bila pravila kojih se treba držati, a u kombinaciji sa zdravim poslovnim rezoniranjem – pa i općenito razumom - iz njih su filtrirana načela poslovnog financiranja.
Ovdje ćemo navesti najvažnija:
I na kraju ističemo ono što je osnova cijele priče kad se ide prema vanjskim izvorima financiranja, a to je – ažurnost i točnost izvještavanja.
Možete imati najbolji mogući plan ili studiju koji dokazuju smislenost ulaganja za kojeg tražite kredit i usput zainteresirane kupce.
Bez obzira to kao i na veličinu poduzeća te potencijalno sredstvo osiguranja, za financiranje poduzeća ste prihvatljivi samo i jedino ako iskazujete kvalitetu poslovnog izvještavanja i navođenje svih informacija koje se tiču poslovanja društva.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U moru sličnih ponuda, jedino čemu ljudi stvarno mogu vjerovati su iskustva drugih. U čarteru, gdje gosti planiraju mjesecima unaprijed i uz značajnu investiciju s njihove strane, važno je povjerenje. I upravo zato UGC - sadržaj kojeg spontano dijele vaši gosti - može igrati presudnu ulogu u tome da odaberu baš vaš čarter. Jer ljudi vjeruju ljudima.
Barbara Zec u svom novom članku za čarter.hr piše o bojama, ali ne onako kako ih inače doživljavamo. Umjesto klasičnih značenja, otkriva kako kontekst, kontrast i kombinacije boja mijenjaju sve. Boja sama po sebi ne znači ništa… dok ne vidimo gdje se nalazi, čime je okružena i što komunicira. Ovo je vodič koji povezuje dizajn, emocije i logiku, a sve kroz svakodnevne primjere.
Kad krene sezona, svi imamo neka predviđanja - ide li bolje ili lošije. Ali rijetko tko zna točno koliko su cijene pale, gdje stojimo u odnosu na konkurenciju i kako gosti zapravo bukiraju. Donosimo vam izvještaj sa konkretnim brojkama - stvarni podaci iz sustava koji prati više od 4.000 plovila u Hrvatskoj.
Kako rasti bez širenja flote? U čarter industriji često se podrazumijeva da rast znači - više brodova. No to nije jedini, ni najpametniji put. Skaliranje znači nešto drugo: kako od postojećih resursa - brodova, ljudi, sustava - izvući više. To uključuje bolje upravljanje cijenama, učinkovitiju organizaciju posla, dodavanje usluga koje vrijede gostima, a firmi donose prihod te korištenje alata koji olakšavaju svakodnevni rad. Tvrtka ne postaje veća na papiru, ali posluje bolje i pametnije.