Pravila financijskog uspjeha koja svaki poduzetnik mora znati


Financijska stabilnost i rast su bitni za dugoročni uspjeh svake tvrtke. No, kako osigurati da vaše poslovne odluke donose pozitivne rezultate? Ivica Žuro nam u ovom članku otkriva najvažnija pravila i načela koja će vam pomoći u učinkovitom vođenju poslovnih financija te izbjegavanju uobičajenih financijskih zamki.

Opća pravila za provedbu poslovanja imaju primjenu u svakoj struci, a to vrijedi i za poslovne financije.  
 
Prepoznala ih je poslovna praksa i izrazila kao vrlo korisne savjete koji jamče opstanak i stvaranje temelja za razvoj poduzetničkog poduhvata. 
 
Pored klasičnog pravila koje kaže kako je pametno kada god se to može razvrstati poslovne operacije jer dotok novca ne bi smio upasti u probleme, za učinkovito vođenje i poslovnih i privatnih financija potrebno je biti svjestan nekoliko činjenica.  
Prije svega postoji korelacija vrijednosti novca i vremena pa je financiranje istog iznosa putem kredita na kratki rok povoljnije čak i kada je kamatna stopa viša.  
To kvalitetno ilustrira primjer posuđivanja iznosa od 100.000 eura kod kojeg je otplata 1 godinu kraće a uz 1 % veću kamatnu stopu jeftinija u konačnici za 1.055 eura: 

  • ako se kredit otplaćuje 4 godine uz 7% kamate, iznos kamate za vratiti je 14.942 eura 
  • ako se kredit otplaćuje 5 godine uz 6% kamate, iznos kamate za vratiti je 15.997 eura 
     

Usklađivanje obveza i imovine 

Ukupna cijena novca treba biti pokrivena zaradom od poslovne aktivnosti i u kredit treba ulaziti samo ukoliko je potencijalna zarada veća od troška kojeg ćete platiti. 
Nikada ne bi smjeli stvarati obveze veće od raspoložive imovine. 
 
Treba paziti na strukturu imovine i obveza odnosno kratkoročne obveze pokrivati iz kratkoročnih izvora, a dugoročne iz dugoročnih izvora financiranja.  
Nitko vam ne brani pokušati raditi ni obrnuto odnosno nerazumno opteretiti bilancu. 
Srećom krediti banaka imaju jasnu namjenu koja se mora provesti u praksi. Eventualno će se jedan manji dio ukupnog dugoročnog kredita moći koristiti kao obrtna sredstva i to je to. 
 
Gdje god je moguće treba obračunavati kamate i druge prinose, i usput aktivno koristiti Pravilo financijske poluge koje kaže: 
potraživanja treba nastojati naplatiti čim prije a plaćanja obveza što dulje rastegnuti. 
 

Horizontalna i vertikalna pravila financiranja 

Imajući sve to u vidu, možemo kazati kako efikasno vođenje financija podrazumijeva poznavanje korištenja horizontalnih i vertikalnih pravila u praksi. 

Horizontalna pravila 

Zlatno bankarsko pravilo primijenjeno na poduzeća glasi: 
Poduzeća trebaju svoje kratkoročne izvore sredstava koristiti za financiranje obrtnih sredstava, a dugoročne izvore sredstava za financiranje dugotrajne imovine.

Zlatno bilančno pravilo naglašava kako se dugotrajno vezana imovina i sva dugoročna ulaganja financiraju iz dugoročnih (vlastitih i tuđih) izvora sredstava. Analogno tome financiranje kratkoročnih ulaganja se vrši na način da se jedino trajna obrtna sredstva se mogu financirati na srednji rok do 3 godine, a sva druga isključivo na kratki rok odnosno do 12 mjeseci. 

Vertikalna pravila financiranja 

Pravilo 1:1 odnosi se na strukturu izvora kapitala kod kojih udio vanjskih izvora osim u slučaju pojedinih investicija sa velikim potencijalom ne bi smio prijeći polovicu
Dok god prevladavaju vlastiti izvori, to omogućuje poduzeću da ima vrlo veliku financijsku stabilnost i prilagodljivost svim poremećajima na tržištu. 

Da i dođe do gubitka zbog neke izvanredne situacije – zoran primjer toga je bila pandemija 2020. – takva struktura će omogućiti oporavak u dogledno vrijeme.   
Sve dok je iznos kumuliranih gubitaka manji od temeljnog kapitala društva, poduzeće će imati male i prihvatljive troškove financiranja tuđim kapitalom. 

 


 
 
Pravilo financiranja 2 : 1 kaže da likvidna odnosno brzo unovčiva imovina, treba imati dvostruku vrijednost u odnosu na kratkoročne izvore financiranja.  
 
Omjer vlastitog kapitala i rezervi sugerira kako je poslovanje poduzeća sigurnije i stabilnije što su veće rezerve koje se formiraju u dužem vremenskom razdoblju iz ostvarene dobiti poduzeća. To dosta govore o kvaliteti upravljanja jer njihovo postojanje daje sigurnost vjerovnicima da će imati odakle naplatiti svoja potraživanja. Naravno, i banke vole poduzeća kod kojih se kapital akumulira i dobit zadržava, jer je to najbolji znak da su vlasnici i uprava posvećeni dugoročnom opstanku poslovanja

 

Načela poslovnog financiranja 

To su bila pravila kojih se treba držati, a u kombinaciji sa zdravim poslovnim rezoniranjem – pa i općenito razumom - iz njih su filtrirana načela poslovnog financiranja
 
Ovdje ćemo navesti najvažnija: 

  1. načelo sigurnosti - financiraju se samo ona ulaganja koja će novac vratiti, odnosno kod kojih je rizik najmanji 
  2. načelo likvidnosti - kratkotrajna imovina se treba pretvoriti u novac u što je moguće kraćem vremenskom razdoblju i uz što manji trošak 
  3. načelo solventnosti raspoloživa sredstva moraju biti veća od dospjelih obveza na dani dan 
  4. načelo stabilnosti poduzeća trebaju primarno iz vlastitih izvora osigurati financiranje redovnog poslovanja, a da tuđe izvore sredstava koristiti za razvoj i investicije 
  5. načelo rentabilnosti - novac se treba ulagati u one poslove u kojima će se najviše oploditi 
  6. načelo neovisnosti financiranja što je veći udio vlastitih sredstava u financiranju, poduzeće je neovisnije o svim faktorima na tržištu i povećava se sloboda donošenja odluka 

 

I na kraju ističemo ono što je osnova cijele priče kad se ide prema vanjskim izvorima financiranja, a to je – ažurnost i točnost izvještavanja
 
Možete imati najbolji mogući plan ili studiju koji dokazuju smislenost ulaganja za kojeg tražite kredit i usput zainteresirane kupce.  
 
Bez obzira to kao i na veličinu poduzeća te potencijalno sredstvo osiguranja, za financiranje poduzeća ste prihvatljivi samo i jedino ako iskazujete kvalitetu poslovnog izvještavanja i navođenje svih informacija koje se tiču poslovanja društva. 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati
Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati

Jedna riječ, a dva potpuno različita posla? Primjer su rent-a-boat i nautički čarter, koji nisu isto. Zato je važno znati što nudite i kome. Granica između rent-a-boata i čartera nije uvijek jasna. A trebala bi biti.

CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije
CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije

Od 29. rujna do 1. listopada 2025. grad Split će po drugi put ugostiti CROYA Yacht Charter Show - jedinstven hrvatski B2B sajam koji promovira luksuzni nautički turizam. Ovaj prestižni trodnevni događaj okupit će u srcu Dalmacije vodeće predstavnike čarter industrije.

Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu
Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu

Sezona je pri kraju, ali sada počinje pravi posao. U svom novom članku za čarter.hr Selma Ćubara donosi temu zašto je prijelazno razdoblje ključno za analizu i planiranje, kako pametno iskoristiti sajmove, koje lekcije možemo naučiti od velikih platformi i što svaka čarter tvrtka može odmah primijeniti u digitalnom marketingu kako bi iduća sezona bila uspješnija.

Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?
Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?

Koliko puta ste u firmi čuli rečenicu: “Objavi nešto na Facebook, da nas ljudi vide”? Na prvu zvuči bezazleno, ali iza toga se krije ozbiljno pitanje - je li to stvarno vaš marketing? U čarter industriji sve više tvrtki ostaje na toj razini. Nekoliko fotografija, pokoji post i osjećaj da se “nešto radi”. No kada sezona završi i podvuče se crta, rezultat je isti - premalo je...