Što (ni)je grafički dizajn i zašto (ni)je važan za vaše poslovanje


Što grafički dizajn (ni)je, čemu zapravo služi i kakav stvarni utjecaj ima na vaše poslovanje? Ako ste se to ikad pitali (ili možda niste, a trebali biste), novi članak Barbare Zec dat će vam jasniju sliku. Iskusna dizajnerica pojašnjava što dizajner stvarno radi, gdje leži prava vrijednost dizajna i zašto ga treba samo gledati kao “nešto lijepo” nego i kao alat za jasnu i dosljednu komunikaciju.

Znate li zapravo što je grafički dizajn? Kad bih se povodila za rečenicom koju pripisuju Einsteinu ili Feynmanu, a koja kaže da „ako ne znaš objasniti jednostavno, ne razumiješ dovoljno”, bojim se da niti ja, nakon dva desetljeća u toj profesiji, nisam sigurna u odgovor. To nije zato što „ne znam što radim”, već odgovora ima previše s obzirom na to da je grafički dizajn prisutan – svugdje. Stoga sam si dala zadatak probati sistematično odgovoriti na to pitanje. I ne samo to, već vas želim uvjeriti da uložite u isti. Pa krenimo pričati o dizajnu. Bez rukavica. 
 

Što grafički dizajn nije 

Pojam grafičkog dizajna danas je široko rasprostranjen i poznat, no, kad bi pitali deset osoba što spada u isti i što grafički dizajner radi, dobili bi deset različitih odgovora, ne nužno točnih. U nastavku zato navodim četiri stvari koje se često brkaju s pojmom grafičkog dizajna. Da raščistimo na početku, pa možemo dalje na bitno. 
 
Grafički dizajn nije Adobe Photoshop. Niti Illustrator. Niti Canva. Od potencijalnih klijenata povremeno se može čuti „Ja bih to sam/a napravio/la, ali nemam programe”. Navedeni programi, uz ostale, nisu čarobni štapić koji će vas učiniti dizajnerom. To su alati kojima se dizajneri trenutačno služe.  
 
Grafički dizajner ne radi gotov proizvod koji dobijete u ruku. Ljudi često misle da dizajner i „crta” i proizvodi i dostavlja gotov materijal. Dizajner osmišljava i priprema dokument, obično u PDF formatu koji svoj fizički oblik dobiva u tiskari na osnovu onoga što grafički dizajner napravi i pripremi. Tisak i dizajn nisu isto. 
 
Grafički dizajn nije umjetničko djelo. „Nacrtaj nešto da lijepo izgleda”. Dizajner se koristi likovnim elementima kako bi složio kompoziciju i možda to dovodi do zablude. Međutim, dizajn može izgledati privlačno, ali to mu nije svrha. Svrha grafičkog dizajna je da komunicira dogovorenu poruku koja kod promatrača provocira neku akciju. Primjerice, da vam se javi ili da nešto kupi. Umjetničko djelo je osobno i mora jednostavno – biti. 
 
Grafički dizajn nije više niti grafički dizajn. Odavno se preselio s papira i na ekrane. Pa danas više upotrebljavamo pojam vizualne komunikacije jer obuhvaćaju sve medije, i analogne i digitalne. Prije 20-ak godina grafička industrija se rapidno promijenila i digitalizirala, pa sam tako i ja započela školovanje kao grafički dizajner, a završila kao dizajner vizualnih komunikacija.

Što grafički dizajner donosi vašem poslovanju 

Što dizajner može napraviti za vas, kad ovo iznad ne može? Možete li onda bez njega?  
Iz iskustva, možete. Dok ne shvatite da ste bacili novac na alat koji ne znate koristiti, na logotip koji je nečitak, na letak koji nitko ne želi. Pa naučite iz vlastitih grešaka i zamolite dizajnera da vam pomogne. 
 
Grafički dizajner vašu verbalnu poruku, pomoću osnovnih principa i osnovnih elemenata dizajna, prevodi u vizualni jezik. Možete vi i probati ispričati svakome svoju poslovnu priču i ciljeve, no, koliko bi vam vremena trebalo da prenesete tu poruku velikom broju ljudi? Recimo, na nautičkom sajmu. Grafički materijal vašeg brenda „priča” za vas i kad vi niste u blizini. I dok spavate ili odmarate. Priča s plakata, TV ekrana, bannera.  
 
Kad imate postavljenu strategiju, znate gdje idete i što želite reći svojim klijentima, potrebno je to nekako uobličiti u koherentnu poruku. Ponavljati je kroz sve kanale komunikacije. Ponekad na široko, a ponekad u nekoliko riječi. A kako bi primatelj poruke zapamtio što ste mu rekli, ili napisali, u pomoć dolazi slika
 
Ne kaže se bezveze da „slika vrijedi 1000 riječi”. A sigurno ste već čuli i da čovjek prima preko 90% informacija očima. Stoga su s razlogom vizualne komunikacije, tj. grafički dizajn, najrašireniji medij koji se koristi u marketingu i komunikaciji s kupcima i klijentima. No, grafički dizajn ne koristi se samo za oblikovanje reklamnih materijala i prodaju. On oblikuje i podcrtava emociju koju želite povezati sa svojim brendom, daje smjernice, upozorava, informira, zabavlja... 
 
Grafički dizajner oblikuje sve te materijale. Štoviše, dobar i iskusan dizajner lako pliva kroz sve medije, jer vizualni jezik ima svoje zakonitosti koje su jednake bez obzira radilo se o digitalnom banneru, ambalaži ili materijalu za nastup na sajmu. A kad uspostavite dobar poslovni odnos s dizajnerom i imate povjerenja u njegovu ekspertizu, napokon se možete posvetiti svojem core poslovanju i prepustiti mu da oblikuje konzistentnu, kvalitetnu sliku vašeg brenda i brine se da sve bude „po špagici”. Jer dizajner, osim što osmišljava vizualna rješenja, također može komunicirati s raznoraznim izvođačima koji ta rješenja izrađuju, pa se ne morate baviti dogovorima i pregovorima s tiskarama i ostalima čiji jezik vam nije poznat. Dizajner vam tu može pomoći, u najmanju ruku kao prevoditelj, ali i preuzeti tu brigu na sebe. Na vama je onda samo da odobrite ponudu i verificirate rješenje, bez gubljenja vremena na tehničke detalje.

Suradnja s dizajnerom 

Kad smo prošli što dizajner radi (i ne radi), te kako vam može pomoći, red je da odgovorimo i na pitanje kako. Zato što je kod izrade vizualnih rješenja, kao i svakog drugog uslužnog poslovanja, iznimno bitan i sam proces.  
 
Znate i sami da ljudi ne traže samo najbolju jedrilicu. Ljudi traže najbolje iskustvo. Počevši od prvog upita, preko uplate do ukrcavanja na jedrilicu, do povratka. Jednaka stvar je i s dizajnom. Proces dizajna podrazumijeva otvorenu komunikaciju i ispunjavanje vaših obveza. Jer, dizajner treba informacije i materijale s kojima može raditi. Kao što vi trebate informacije i materijale kako bi napravili svoj posao najbolje moguće. Bez toga, prepušteni ste nagađanju, a to obično završi frustracijom. 
 
Zašto koristim izraz suradnja s dizajnerom? Zato što postoje dvije varijante kako možete naručiti neki grafički materijal. Prva je kupovina konkretnog materijala. Dakle, trebate brošuru za vaš čarter. Date dizajneru input, on vama procjenu i krene raditi, dostavi rješenje, eventualno ga izmjeni par puta dok ne dobijete ono što ste htjeli (u idealnom svijetu). Znači, naručite letak, dobijete letak, platite i pozdravite se. Druga opcija je naći dizajnera s kojim možete razgovarati, koji vam može dati informacije koje nemate, koji će vas saslušati i educirati. Koji radi s vama, a ne za vas.  
 
Benefiti dugoročne suradnje su višestruki. Usporedite samo koliko je lakše raditi iz sezone u sezonu s istim zaposlenicima, prema traženju novih svake godine. Kod dizajna stvar je ista. Ako imate suradnika od povjerenja, ne morate gubiti vrijeme na traženje novih dizajnera za svaki materijal koji vam zatreba. Ne morate uvijek iznova objašnjavati što radite, što vaš brend jest i što trebate. Zato što se dizajner kroz vrijeme dubinski upoznaje s vašim poslovanjem i brendom. Što ga čini brzim i efikasnim. Toliko da nakon nekog vremena zna predvidjeti što vam treba. Da ne govorim da će rado uskočiti i kad je hitno, jer ste mu pouzdani klijent. A trošak dizajna također vam može biti manji ako se odlučite na, primjerice, paušalnu suradnju.

Proces izrade grafičkog rješenja 

Konkretno, recimo da ste trenutačno u procesu postavljanja novog brenda. Treba vam vizualni identitet i svi potrebni materijali za početak rada. S dizajnerom ste dogovorili budžet i okvirne rokove. Što slijedi? 
U nastavku vam donosim proces koji ja prolazim sa svojim klijentima, da dobijete sliku što očekivati. 

1. Upoznavanje

U ovoj fazi, dizajner postavlja brdo pitanja. Jer se mora upoznati s vašim brendom i vašim potrebama. Ova faza uključuje verbalni i pisani oblik, na osnovu koje se prelazi na sljedeći korak. Ona uključuje pitanja ne samo o vama i vašem brendu, već i o vašim klijentima i konkurenciji. 

2. Analiza 

Na osnovu vaših inputa (obično u verbalnom, a kasnije i pisanom obliku) dizajner radi analizu. Taj korak je bitan kako bi svi bili na istoj valnoj dužini i kako bi potvrdili da su sve informacije točne, te da je dizajner shvatio točno što se od njega traži. Također, u ovoj fazi, dizajner istražuje i konkurenciju i vizualne točke zajedničke cijeloj kategoriji. 

3. Moodboard 

Sljedeći korak je vizualizacija tzv. look&feel-a. Na osnovu definiranih pojmova koji su većinom u pisanom obliku, dizajner slaže 2 do 3 različita moodboarda. To su doslovno „papiri” na kojima se kolažiraju vizualni elementi poput boje, stila, tipografije, fotografija koje zajedno evociraju emociju koju vaš novi brend želi postići.  

4. Idejno rješenje 

Nakon što je izabran look&feel, dizajner pristupa „crtanju”. Radi prve prijedloge logotipa i ostalih elemenata vizualnog identiteta (npr. definira boje brenda, pattern, radi mockupe na materijale da prikaže kako će sve funkcionirati u stvarnom svijetu). Nakon što se izabere jedno idejno rješenje, dolazi (pred)zadnja faza. 

5. Izvedbeno rješenje 

Dizajner vam priprema mapu sa svim mogućim formatima logotipa koji će vam ikad zatrebati, a priprema i smjernice za upotrebu dizajna. Ovisno o tome koji su materijali dogovoreni, također radi izvedbena rješenja i komunicira s izvođačima (ako je tako dogovoreno) te se brine za to da sve ispadne onako kako je zamišljeno.  
 
Dodala bih tu još jedan korak, jer smatram da je bitan i redovno ga koristim, a to je naizgled banalni follow up, tj. održavanje. Naime, nakon što je dizajner predao sve potrebno, njegov je posao službeno obavljen. Vi imate sve materijale i možete dalje raspolagati s njima kako vam drago. Međutim, kako bi vaš vizualni identitet uopće imao šansu postati prepoznatljiv brend, morate konzistentno koristiti postavljene boje, logotipe i ostale elemente. Iznenadili bi se koliko ljudi izdvoji prilične budžete za izradu novog vizualnog identiteta i onda ga, čim dizajner izađe iz vidokruga, rasturi dodavanjem, mijenjanjem, prepravljanjem... 
 
Zato ja, nakon što isporučim prve materijale, pratim što se događa s istima, i ne libim se spomenuti ako vidim da radite štetu svom brendu kroz neodgovorno „dizajniranje” i krpanje dodatnih materijala. Jer, kroz trajanje projekta, i mi se vežemo za vaš brend i želimo da on živi i raste. A to može samo ako je usmjeren i fokusiran. Kako strateški, tako i vizualno. Bez vrludanja. 
 
Ovako definirani koraci osiguravaju da proces teče glatko jer se ne morate pitati što dizajner radi i za svaki korak imate pregled. S druge strane, dizajner zna da je na pravom putu jer tek nakon vašeg „da” u svakoj fazi ide na sljedeću. Nema gubljenja vremena i iznenađenja.

Zašto vam je grafički dizajn(er) potreban 

Ovo obično ide na početku, pa tek onda detalji, ali ponekad je dobro okrenuti stvari i krenuti od kraja. Jer ste možda već sad dobili konkretnu sliku kako bi vi mogli profitirati od suradnje s dizajnerom. Ili već razmišljate o grafičkim materijalima koje trebate pripremiti za novu sezonu. Tako da vjerujem da već imate odgovor na svoje zašto. 
 
Generalno, grafički dizajner vam prenosi vašu poruku ili poziv potencijalnim klijentima u jednu, jasnu i prepoznatljivu sliku koju s tehničke strane prilagođava na sijaset fizičkih i digitalnih površina, od najmanje naljepnice do monografije o 50 godina vašeg uspješnog brenda. Nije loša slika, zar ne? 

  • Podijeli:

Barbara Zec

Barbara Zec

Barbara Zec je dizajnerica vizualnih komunikacija s preko 20 godina iskustva rada u struci. Fokusira se na stvaranje dizajnerskih rješenja koja su prepoznatljiva, funkcionalna i odolijevaju prolaznim trendovima. Najviše voli izazove postavljanja novih brendova „na noge”, a svojim klijentima pruža dizajnersku podršku kroz sve faze izgradnje brenda te, kasnije, njegovog održavanja. Osim aktivnog rada s klijentima, bavi se edukacijom iz oblasti grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, i pisanjem o dizajnu i srodnim temama.

https://www.linkedin.com/in/barbarazec/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Poboljšajte učinkovitost - KPI za čarter poslovanja
Poboljšajte učinkovitost - KPI za čarter poslovanja

U čarter industriji, gdje sezona traje samo nekoliko intenzivnih mjeseci, svaka odluka ostavlja svoj trag. Formiranje cijena, upravljanje flotom, kontrola troškova - sve su to odluke koje će ili donijeti profit ili stvoriti gubitke i tu nema prostora za greške. Ako nemate konkretne brojke ispred sebe, odluke se svode na "osjećaj" ili pretpostavke. Bez KPI (ključnih pokazatelja uspješnosti) donošenje odluka postaje oslanjanje na intuiciju - a intuicija rijetko nadmašuje analitiku.

Mogu li čarter tvrtke (kvalitetno i točno) izmjeriti ROI
Mogu li čarter tvrtke (kvalitetno i točno) izmjeriti ROI

ROI (Return on Investment) u najjednostavnijem smislu mjeri koliko se novca vrati nakon što se nešto uloži – bilo u oglašavanje, web stranicu, novo plovilo ili digitalni alat. U praksi, to je provjera je li neka odluka imala financijskog smisla. Je li ROI broj i može li se zapravo izmjeriti u čarteru?

Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge
Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge

Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.

Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke
Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke

U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.