Koliko stvarno vrijedi brend


Brendiranje je mnogo više od logotipa na majici ili jedrilici – to je temelj uspješnog poslovanja. Ako ste ikad pomislili kako je vizualni identitet sporedan, ovaj tekst će vas natjerati na preispitivanje. Zašto se neki proizvodi prodaju po višestruko većim cijenama samo zbog logotipa? Kako pravilno oblikovan brend može povećati vrijednost vaše čarter tvrtke? Barbara Zec, nova autorica na čarter.hr, u svom prvom članku donosi odgovore o pravoj vrijednosti brenda.

Mislite da je brendiranje samo zalijepiti lijepi logotip na jedrilicu, zastavu, majicu posade? Nebitan dio planiranja poslovanja? Zabava koju date malom-od-nekog da vam nacrta za 50 eura i čokoladu? 
 
Znate da trebate logotip zalijepiti na par mjesta, ali nemate pojma zašto vam točno treba. Što ćete vi dobiti od toga. Što tu ima za vas. 
 
Puno se priča o logotipima, vizualnom identitetu, kako napraviti ovo ili ono. No, vjerujem da prvo treba odgovoriti na pitanje – zašto? Zašto bi vi, koji kod pokretanja posla imate „tonu” drugih stvari koju morate obaviti, o kojima morate razmišljati, sad morali razmišljati i o nekakvom logotipu? Obično je to tijek misli koji prati pokretanje posla. S obzirom na to da u toj fazi morate jako dobro birati prioritete i gdje ćete dati više pažnje i budžeta, vizualni identitet gledate kao na „nužno zlo” i napravite to „samo da imate nešto”. I tu se prvi put poskliznete.  
 
Nisam jednom čula da netko hitno treba logotip. Stvar je u tome da, ako pričamo o bilo kojoj vrsti poslovanja, pa tako i čarteru, postoje stvari koje su hitne i stvari koje su bitne. Logotip nije hitan. Logotip, tj. vizualni identitet je bitan. Zato procesu izrade vizualnog identiteta treba pristupiti od samog početka promišljanja poslovanja. Odmah nakon postavljanja strategije, poslovnog plana i definiranja idealnih kupaca

 

Brendirano vs. No-name 

'Ajmo redom. Jeste li se ikad pitali zašto jedna majica kratkih rukava košta 20 eura, a druga, gotovo identična 200 ili 500? Nije tajna da se često sve tri proizvode u istoj tvornici. Jedini detalj koji čini razliku je – logotip. S obzirom na to da jedan logotip može drastično povećati percipiranu vrijednost brenda kod obične majice, pričamo li o nautici i nautičkim brendovima, razlika je još dramatičnija. 
 
Kad ljudi kupuju (ili unajmljuju) proizvod s prepoznatljivim logotipom umjesto no-name proizvoda, oni kupuju sigurnost, status i smanjenje rizika.  
 
Majica bez logotipa još može proći, no, biste li kupili jedrilicu od neimenovanog i neprovjerenog proizvođača? Sumnjam. A mislite li da bi potencijalni klijenti iznajmili jedrilicu od neimenovanog i neprovjerenog ponuđača? Za kojeg prvi put čuju? Ako nešto vidimo prvi put i nemamo nikakve informacije od prije, prva reakcija najčešće je distanca. Takva reakcija niti jednom prodavaču proizvoda ili usluga nije u interesu. Zato postoji način kako se predstaviti i kako kod kupca potaknuti osjećaj sigurnosti u odluku da posluje baš s vama. 

Monetarna vrijednost brenda (Što je vrijednost brenda) 

Zašto ljudi pretežno kupuju Coca-Colu, a ne lokalne, jeftinije brendove? Jednako tako, lakše se odlučujemo kupiti poznati od generičkog proizvoda iako su često identični u sastavu. Razlika je u izgledu i cijeni. 
E sad, Coca-Cola nije jednostavno oduvijek tu i svi znaju za nju. Iako se tako čini izvana. Ta sveprisutnost je rezultat ulaganja puno truda i novaca u izgradnju unificiranog vizualnog sistema. To je rezultat smišljenog i konstantnog ulaganja u brend. Čovjek bi pomislio da je taj brend toliko poznat da više ne mora uopće ulagati u promociju. Zapravo je toliko poznat jer i dalje ulaže (sve više). Naravno, vi ne morate ulagati milijune u uvijek nove marketinške kampanje i proizvode (osim ako ne želite biti Coca-Cola čarter industrije). Ali možete učiti od takvih brendova i njihovih poteza. 
 
U jednoj rečenici, definicija vrijednosti brenda je koliko bi vaš brend vrijedio ako ga prodate. A vrijednost brenda Coca-Cole je u 2024. prešla 100 bilijuna dolara. Za usporedbu, GDP Hrvatske je lani bio 85 bilijuna dolara. Nije loše za „šećernu vodicu”, zar ne? Kroz vrijeme, konzistentni, dobro osmišljeni brend stvara vrijednost, a vizualna komponenta, tj. vizualni identitet je najvidljiviji dio brenda. Oči primaju preko 90% informacija. I, što prvo vidimo kod bilo kojeg brenda? Sliku. Logotip. Boju. Ukratko – vizualni identitet

Benefiti dobro osmišljenog vizualnog identiteta (za vas i vašeg kupca) 

Dobro osmišljen vizualni identitet, postavljen na stabilnim temeljima strategije i poslovnog plana, vašem poslovanju donosi konkretne benefite: 

  • osigurava prepoznatljivost brenda; 
  • pomaže da se istaknete od konkurencije; 
  • stvara osjećaj kontinuiteta poslovanja; 
  • gradi povjerenje; 
  • poboljšava odnos s kupcima; 
  • pomaže u zadržavanju zaposlenika; 
  • potiče prodaju. 

Prepoznatljivost brenda možete postići promišljenim elementima vizualnog identiteta koje ćete strateški aplicirati na sve materijale koje vaš potencijalni klijent vidi uživo, putem ekrana ili tiskanih medija. Primjerice, jedro, uniforma, pult, štand, zastava, brošura, oglasi, web stranica, banneri... 
 
Od konkurencije ćete se istaknuti vizualnim identitetom koji se naslanja na vizualni jezik kategorije, ali ujedno ima i dovoljni odmak, nešto što ga čini različitim u moru drugih. 
 

Osjećaj kontinuiteta poslovanja gradi se kroz vrijeme, konzistentnom upotrebom kroz sve kanale komunikacije. U očima vaših kupaca takav, uniformirani način komunikacije brenda ujedno gradi i kredibilitet. Jer nitko ne želi kupovati od tvrtke koja danas je, sutra nije. 
 
Slijedom svih gore navedenih akcija, ako ste ih napravili kako treba, vaši kupci stječu povjerenje u vas, Ulijevate im sigurnost da su donijeli ispravnu odluku kad se odluče za vaš čarter.  
 
Zadovoljan kupac je najbolja reklama, dobar odnos koji izgradite dovodi do preporuke drugima i pozitivnih emocija koje sad i vaši stari, ali i potencijalni kupci povezuju sa slikom vašeg brenda. 
 
Ovakav razvoj situacije pomaže i u zadržavanju zaposlenika. I ne samo to, i zaposlenike na neki način morate privući, a stabilnost koju osjećaju kad na svakom koraku šaljete istu poruku (i sliku) daje im osjećaj sigurnosti i ponosa. 
 
Svi ovi faktori zajedno utječu na poboljšanje prodaje. A krenulo je s jednim običnim logotipom.  
 
Vizualni identitet je najvidljiviji dio vašeg brenda i najlakše ga je kontrolirati i implementirati, a povrat investicije vam je osiguran ako ga postavite pametno i koristite konzistentno. 
 
Nadam se da vam je ovaj članak pomogao odgovoriti na pitanje s početka „Što vi dobivate od toga?”  
Dobivate poslovanje koje funkcionira, koje je prepoznatljivo i poželjno. I klijentima i zaposlenicima. Dobivate i temelje za podizanje monetarne vrijednosti vašeg brenda. Raste vam reputacija među klijentima, ali i među potencijalnim zaposlenicima. Stoga, razmislite kad sljedeći put budete u situaciji da morate napraviti novu sliku brenda. Nemojte odmahnuti rukom i napraviti nešto „na brzinu”. Sad znate zašto.  
 
 
*ovaj članak nije sponzoriran od strane Coca-Cola brenda. 

  • Podijeli:

Barbara Zec

Barbara Zec

Barbara Zec je dizajnerica vizualnih komunikacija s preko 20 godina iskustva rada u struci. Fokusira se na stvaranje dizajnerskih rješenja koja su prepoznatljiva, funkcionalna i odolijevaju prolaznim trendovima. Najviše voli izazove postavljanja novih brendova „na noge”, a svojim klijentima pruža dizajnersku podršku kroz sve faze izgradnje brenda te, kasnije, njegovog održavanja. Osim aktivnog rada s klijentima, bavi se edukacijom iz oblasti grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, i pisanjem o dizajnu i srodnim temama.

https://www.linkedin.com/in/barbarazec/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Ne tražite spas u oglasima
Ne tražite spas u oglasima

Marketing se u čarter industriji često doživljava kao brza intervencija: "trebamo booking, treba nam marketing". No je li to uopće realno? Ova kolumna donosi pregled ključnih zabluda: marketing nije prodaja, nije poslovna strategija, nije partnerstvo i nije čudotvorno rješenje kada poslovni model škripi. Ako nemamo definiran proizvod, diferencijaciju, ciljanu publiku i održive procese marketing ne može nadomjestiti ono što zapravo nedostaje. U novoj kolumni Selma Ćubara donosi konkretne situacije iz industrije te jasno ukazuje kada marketing postaje moćan alat, a kada ostaje samo skupa distrakcija. Za sve profesionalce u čarteru koji žele postaviti jasnije temelje, izbjeći tipične greške i razumjeti kako (i kada) marketing zaista donosi vrijednost.

Sadržaj koji puni buking - što stvarno radi, a što ne
Sadržaj koji puni buking - što stvarno radi, a što ne

Ono što goste privuče nije savršena slika, nego osjećaj da negdje, na nekom brodu, upravo sada nastaje priča stvorena samo za njih. Čarter tvrtke koje to shvate, ne trebaju se natjecati cijenom niti obećavati savršenstvo – dovoljno je pokazati plovidbu kakva ona jest. A bez pravog sadržaja teško je zainteresirati gosta za plovidbu. Ovaj tekst donosi konkretne, jednostavne savjete koje možete odmah isprobati – bez straha da nešto krivo radite.

Kako se istaknuti - Top 7 grešaka koje rade čarter tvrtke
Kako se istaknuti - Top 7 grešaka koje rade čarter tvrtke

Čarter web stranice često se svedu na isto: slični brodovi, isti opisi, ništa novo za gosta ni za tražilicu. Ali vi imate dobru ponudu, a Google vas i dalje preskače… Znate li koje su to greške koje radite a koje vas koče? Evo konkretnih savjeta kako ih riješiti.

Švicarska je rekla "dosta" Booking.com-u, može li i čarter industrija podvući crtu?
Švicarska je rekla "dosta" Booking.com-u, može li i čarter industrija podvući crtu?

Nedavna presuda švicarskog nadzornog tijela protiv Booking.com-a otvara važnu temu i za čarter industriju: dominacija posrednika, visoke provizije i praksa davanja popusta iz tuđeg poslovnog modela ozbiljno narušavaju tržišnu ravnotežu. Iako čarter nema jednog OTA diva, mehanizmi su itekako slični, a posljedice sve vidljivije. Vrijeme je da se otvoreno postavi pitanje: tko zaista upravlja prodajom, a tko snosi sve operativne rizike?