Strategija je često pogrešno shvaćena kao složen i nedostupan koncept, rezerviran samo za stručnjake. Andreja Fazlić u svom novom članku objašnjava koji su zapravo strateški okviri koje bi trebao poznavati svaki CEO i svaki lider koji želi razviti učinkovitu strategiju za svoj biznis. Saznajte kako izabrati najbolje poslovne odluke koje vode do konkurentske prednosti i uspjeha.
Strategija je nepravedno stigmatizirana kao zahtjevna i kompleksna, dostupna malom broju stručnjaka. Međutim, to nije točno!
Suština strategije je, kako Michael E. Porter kaže, odabrati raditi stvari drugačije od svoje konkurencije! Međutim, prije nego uđem u detalje, treba imati na umu dva elementa koja uvelike utječu na to kakvu strategiju ima ili nema vaša organizacija.
Prvi je kultura vaše tvrtke. A ona, jednostavno rečeno, predstavlja sva ponašanja koja vi i vaši zaposlenici demonstrirate u interakciji s kupcima, dobavljačima, obavljajući zadatke i sl. Ako vaša organizacija nema razvijenu kulturu, teško da će i najbolja strategija pomoći vašem poslovanju ostvariti željene ciljeve.
Drugi je krivo shvaćanje, odnosno poistovjećivanje strategije i strateškog planiranja. A radi se o dvije komplementarne, ali različite stvari.
U prethodnom članku pisala sam o povijesti i sažetim Porterovim mislima na temu strategije, a u ovom vam predstavljam osnovne razlike između strategije i strateškog planiranja, kao i detalje “Playing to Win” frameworka.

Strategija svoje korijene vuče iz vojnih arena i tamo je razlika između nje i taktika jasna i jednostavna. Ona je dugoročna vizija, misaoni konstrukt, teorija koja vodi do postizanja cilja, a taktike su kratkoročne i situacijske akcije kojima se izvodi strategija i postižu definirani ciljevi. U poslovnim okvirima ova razlika je često zamagljena i krivo shvaćena.
Roger L. Martin, jedan od globalno najuspješnijih poslovnih stratega i autor dokazanog strateškog frameworka "Strategic choice cascade", objavljenog u knjizi “Playing to win”, kaže:
“Strategija je izbor. Strategija nije dugi plan zadataka; ona je skup međusobno povezanih i snažnih izbora koji pozicionira organizaciju za pobjedu.”
Razvoj strategije zahtijeva da se izložite i izađete van granica komfora, specificirajući rezultate koji uključuju kupce koji su dovoljno željni vaših proizvoda ili usluga da ih kupuju u količini koja će vam osigurati konkurentnu prednost i profitabilnost.
Ona je okvir koji odgovara na pitanje kako, usmjerena je na dugoročne ciljeve, obuhvaća više aspekata vašeg poslovanja te daje jasan smjer kretanja. Bez suvišnih detalja. Njezina glavna svrha je, dugoročno i pravovremeno, olakšati vam donošenje odluka.
Nasuprot strategiji, planiranje ne zahtijeva nužno koherentnost u razmišljanju i “komotnije” je jer uključuje resurse koje možete kontrolirati. Prirodno slijedi nakon što je strategija definirana, a glavna svrha mu je izvršenje te iste strategije. Uključuje kreiranje detaljnih planova i akcija, te je uglavnom kratkoročno i fokusirano na izvršenje zadataka.

Kao lideri, vaša najveća prednost je imati razvijeno strateško razmišljanje. Ono vam omogućava da sagledate širu sliku, prepoznate prilike i vodite poslovanje prema stabilnom uspjehu.
Razvijanje ove sposobnosti traži svoje vrijeme i mentalni prostor, a osnovni okvir strateškog razmišljanja, odnosno razvoja strategije čine četiri ključna koraka:

Izrada strategije nije toliko kompleksan zadatak kao što se često misli, posebno kada postoje provjereni okviri koji vam pomažu u njenom kreiranju. Jedan od takvih okvira je "Playing to Win - Strategic Choice Cascade", Rogera L. Martina, koji se temelji na pet ključnih pitanja.
Odgovori na ta pitanja će vam pružiti fokusiranost u akciji, spriječiti rasipanje resursa i povezati poslovne odluke s operativnim akcijama, što rezultira dugoročnom konkurentskom prednošću. Evo kako bi se ovaj okvir mogao koristiti u praksi:
Koja je vaša aspiracija za pobjedu? (jasna vizija uspjeha)
Gdje ćete igrati? (ciljani segmenti, tržišta i kanali)
Kako ćete pobijediti? (konkurentska prednost i diferencijacija)
Koje sposobnosti morate razviti? (ključne kompetencije i resursi)
Koji sustavi upravljanja su potrebni? (procesi i mjerni sustavi za osiguranje izvedbe)
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
International Charter Expo (ICE) vratio se u Amsterdam ovog studenoga s posebnim razlogom za slavlje - svojom 10. godišnjicom. Više od 600 tvrtki iz više od 57 zemalja okupilo se na trodnevnim sastancima na visokoj razini, usmjerenim razgovorima o industriji i izraženom osjećaju zajedništva unutar globalne čarter zajednice.
Na ICE Open Forumu u Amsterdamu, susreli su se predstavnici čarter kompanija i agenata. Tema je, barem planirana, bila jednostavna: kako vratiti profitabilnost i zadovoljstvo gostiju u jedrenje. No već nakon prvih replika postalo je jasno da se zapravo razgovara o dvjema stvarima koje industrija godinama gura pod tepih: tko diktira tržište i kako ga usmjeriti u održivijem smjeru. Kao medijski partner, čarter.hr pratio je raspravu jer smatramo važnim da čarter tvrtke i posrednici koji nisu nazočili forumu jasno čuju poruke s obje strane.
Već ste više puta u recenzijama pročitali: “Sve je bilo super, ali…” Na prvu izgleda kao dobra recenzija, ali zapravo pokazuje kako nešto ne štima. Možda samo sitnica, ali dovoljna da se gost ne vrati više nikada - i to isto kaže i drugima.
Ako vam je ikad prošlo kroz glavu: "Možda je ovo ipak previše za Excel" ovaj tekst će vam pomoći to procijeniti sa sigurnošću. Mnoge čarter tvrtke oslanjaju se na tablice jer su jednostavne, poznate i "rade posao". No kako posao raste, raste i količina informacija i zadataka koje treba držati pod kontrolom, jer stvari brzo izmaknu kontroli.