Strategija nije bauk, ona je način razmišljanja i donošenja odluka


Strategija je često pogrešno shvaćena kao složen i nedostupan koncept, rezerviran samo za stručnjake. Andreja Fazlić u svom novom članku objašnjava koji su zapravo strateški okviri koje bi trebao poznavati svaki CEO i svaki lider koji želi razviti učinkovitu strategiju za svoj biznis. Saznajte kako izabrati najbolje poslovne odluke koje vode do konkurentske prednosti i uspjeha.

Strategija je nepravedno stigmatizirana kao zahtjevna i kompleksna, dostupna malom broju stručnjaka. Međutim, to nije točno! 
 
Suština strategije je, kako Michael E. Porter kaže, odabrati raditi stvari drugačije od svoje konkurencije! Međutim, prije nego uđem u detalje, treba imati na umu dva elementa koja uvelike utječu na to kakvu strategiju ima ili nema vaša organizacija.  
 
Prvi je kultura vaše tvrtke. A ona, jednostavno rečeno, predstavlja sva ponašanja koja vi i vaši zaposlenici demonstrirate u interakciji s kupcima, dobavljačima, obavljajući zadatke i sl. Ako vaša organizacija nema razvijenu kulturu, teško da će i najbolja strategija pomoći vašem poslovanju ostvariti željene ciljeve.  
 
Drugi je krivo shvaćanje, odnosno poistovjećivanje strategije i strateškog planiranja. A radi se o dvije komplementarne, ali različite stvari.  
 
U prethodnom članku pisala sam o povijesti i sažetim Porterovim mislima na temu strategije, a u ovom vam predstavljam osnovne razlike između strategije i strateškog planiranja, kao i detalje “Playing to Win” frameworka.

Strategija vs. strateško planiranje 

Strategija svoje korijene vuče iz vojnih arena i tamo je razlika između nje i taktika jasna i jednostavna. Ona je dugoročna vizija, misaoni konstrukt, teorija koja vodi do postizanja cilja, a taktike su kratkoročne i situacijske akcije kojima se izvodi strategija i postižu definirani ciljevi. U poslovnim okvirima ova razlika je često zamagljena i krivo shvaćena.  
  
Roger L. Martin, jedan od globalno najuspješnijih poslovnih stratega i autor dokazanog strateškog  frameworka "Strategic choice cascade", objavljenog u knjizi “Playing to win”, kaže:  
 
“Strategija je izbor. Strategija nije dugi plan zadataka; ona je skup međusobno povezanih i snažnih izbora koji pozicionira organizaciju za pobjedu.” 
Razvoj strategije zahtijeva da se izložite i izađete van granica komfora, specificirajući rezultate koji uključuju kupce koji su dovoljno željni vaših proizvoda ili usluga da ih kupuju u količini koja će vam osigurati konkurentnu prednost i profitabilnost.  
 
Ona je okvir koji odgovara na pitanje kako, usmjerena je na dugoročne ciljeve, obuhvaća više aspekata vašeg poslovanja te daje jasan smjer kretanja. Bez suvišnih detalja. Njezina glavna svrha je, dugoročno i pravovremeno, olakšati vam donošenje odluka.  
 
Nasuprot strategiji, planiranje ne zahtijeva nužno koherentnost u razmišljanju i “komotnije” je jer uključuje resurse koje možete kontrolirati. Prirodno slijedi nakon što je strategija definirana, a glavna svrha mu je izvršenje te iste strategije. Uključuje kreiranje detaljnih planova i akcija, te je uglavnom kratkoročno i fokusirano na izvršenje zadataka.

Kako razviti strategiju za svoje poslovanje 

Kao lideri, vaša najveća prednost je imati razvijeno strateško razmišljanje. Ono vam omogućava da sagledate širu sliku, prepoznate prilike i vodite poslovanje prema stabilnom uspjehu.  
Razvijanje ove sposobnosti traži svoje vrijeme i mentalni prostor, a osnovni okvir strateškog razmišljanja, odnosno razvoja strategije čine četiri ključna koraka:  

  1. Izgradnja konteksta. U ovom koraku stvarate temelj za razumijevanje trenutačnog stanja tvrtke i njenog okruženja. Uključuje analizu unutarnjih i vanjskih faktora koji utječu na organizaciju i za koju se često koriste SWOT i/ili NOISE analiza. 
  2. Dekonstrukcija i analiza. U ovom koraku rastavljate kompleksne probleme, pitanja, izazove na puno manjih dijelova kako bi ih bolje razumjeli i analizirali.  
  3. Sinteza. U ovom koraku spajate ono odabrano iz prethodnog koraka u neku novu cjelinu, odnosno strategiju. Dakle, donosite odluke s čime nastavljate, a što ostavljate iza sebe.  
  4. Planiranje, provedba i revizija je korak u kojem se strategija kao misaoni konstrukt pretače u akciju. Ovo je faza strateškog planiranja, upravljanja resursima i odgovornostima te kontinuiranog praćenja i prilagodbe. Zato planovi trebaju biti fleksibilni, kako biste se mogli jednostavnije prilagođavati na putu do ostvarenja ciljeva.  

Playing to win - strategija kao kaskada izbor 

Izrada strategije nije toliko kompleksan zadatak kao što se često misli, posebno kada postoje provjereni okviri koji vam pomažu u njenom kreiranju. Jedan od takvih okvira je "Playing to Win - Strategic Choice Cascade", Rogera L. Martina, koji se temelji na pet ključnih pitanja.  
 
Odgovori na ta pitanja će vam pružiti fokusiranost u akciji, spriječiti rasipanje resursa i povezati poslovne odluke s operativnim akcijama, što rezultira dugoročnom konkurentskom prednošću. Evo kako bi se ovaj okvir mogao koristiti u praksi: 
Koja je vaša aspiracija za pobjedu? (jasna vizija uspjeha) 

  • Definirajte jasan i specifičan cilja, kao što je postati vodeći luksuzni charter operator na Mediteranu, poznat po ekskluzivnosti i visokoj kvaliteti personaliziranih usluga. Namjera je ostvariti 50% udjela na tržištu u sljedećih pet godina. 

Gdje ćete igrati? (ciljani segmenti, tržišta i kanali) 

  • Definirajte ciljana tržišta, profile kupaca i geografske regije. Na primjer, fokusirati ćemo se na visokovrijedne klijente iz zapadne Europe i SAD-a koji traže specifična luksuzne plovila i usluge za privatne događaje ili odmor.  

Kako ćete pobijediti? (konkurentska prednost i diferencijacija) 

  • Koje su vaše jedinstvene vrijednosti, što vi nudite i radite drugačije od konkurencije? Izvodite li uslugu na neki svoj specifičan način, imate li u ponudi samo određenu vrstu plovila, organizirate li jedinstvene rute plovidbe i slična pitanja. Usudite se biti drugačiji! 

Koje sposobnosti morate razviti? (ključne kompetencije i resursi) 

  • Jeste li svjesni gdje ste jaki, a gdje biste se trebali razvijati? Trebate li osigurati edukaciju svom timu kako biste ga osoposobili za pružanje vaše diferencirane usluge ili proizvoda, ili implementirati napredne tehnologije za praćenje i zadovoljstvo kupaca.  

Koji sustavi upravljanja su potrebni? (procesi i mjerni sustavi za osiguranje izvedbe) 

  • Djelomično je vezano za prethodno pitanje, a može uključivati uvođenje HubSpot CRM-a u svrhu praćenja zadovoljstva klijenata i optimizaciju marketinško-prodajnih aktivnosti. Koji alati vam trebaju da ostvarite svoje ciljeve? 
     
  • Podijeli:

Andreja Fazlić

Andreja Fazlić

Andreja Fazlić osnivačica je konzultantske agencije Astarta: Bit koja djeluje na sjecištu marketinga, prodaje i razvoja poslovanja putem Inbound metodologije. Bez obzira uvodi li poduzetnike početnike u svijet digitalnog poslovanja, marketinga i prodaje, ili surađuje s već razvijenim organizacijama u transformaciji njihovog poslovanja, pomaže svojim klijentima sistematizirati, organizirati i provesti rješenja skrojena po njihovoj mjeri koja im omogućavaju lakšu prilagodbu promjenama tržišta i navikama potrošača, dok pri tome ostvaruju veće prihode i stabilniju poziciju na tržištu.

https://www.linkedin.com/in/andreja-fazlic/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Poboljšajte učinkovitost - KPI za čarter poslovanja
Poboljšajte učinkovitost - KPI za čarter poslovanja

U čarter industriji, gdje sezona traje samo nekoliko intenzivnih mjeseci, svaka odluka ostavlja svoj trag. Formiranje cijena, upravljanje flotom, kontrola troškova - sve su to odluke koje će ili donijeti profit ili stvoriti gubitke i tu nema prostora za greške. Ako nemate konkretne brojke ispred sebe, odluke se svode na "osjećaj" ili pretpostavke. Bez KPI (ključnih pokazatelja uspješnosti) donošenje odluka postaje oslanjanje na intuiciju - a intuicija rijetko nadmašuje analitiku.

Mogu li čarter tvrtke (kvalitetno i točno) izmjeriti ROI
Mogu li čarter tvrtke (kvalitetno i točno) izmjeriti ROI

ROI (Return on Investment) u najjednostavnijem smislu mjeri koliko se novca vrati nakon što se nešto uloži – bilo u oglašavanje, web stranicu, novo plovilo ili digitalni alat. U praksi, to je provjera je li neka odluka imala financijskog smisla. Je li ROI broj i može li se zapravo izmjeriti u čarteru?

Što (ni)je grafički dizajn i zašto (ni)je važan za vaše poslovanje
Što (ni)je grafički dizajn i zašto (ni)je važan za vaše poslovanje

Što grafički dizajn (ni)je, čemu zapravo služi i kakav stvarni utjecaj ima na vaše poslovanje? Ako ste se to ikad pitali (ili možda niste, a trebali biste), novi članak Barbare Zec dat će vam jasniju sliku. Iskusna dizajnerica pojašnjava što dizajner stvarno radi, gdje leži prava vrijednost dizajna i zašto ga treba samo gledati kao “nešto lijepo” nego i kao alat za jasnu i dosljednu komunikaciju.

Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge
Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge

Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.