Strategija nije bauk, ona je način razmišljanja i donošenja odluka


Strategija je često pogrešno shvaćena kao složen i nedostupan koncept, rezerviran samo za stručnjake. Andreja Fazlić u svom novom članku objašnjava koji su zapravo strateški okviri koje bi trebao poznavati svaki CEO i svaki lider koji želi razviti učinkovitu strategiju za svoj biznis. Saznajte kako izabrati najbolje poslovne odluke koje vode do konkurentske prednosti i uspjeha.

Strategija je nepravedno stigmatizirana kao zahtjevna i kompleksna, dostupna malom broju stručnjaka. Međutim, to nije točno! 
 
Suština strategije je, kako Michael E. Porter kaže, odabrati raditi stvari drugačije od svoje konkurencije! Međutim, prije nego uđem u detalje, treba imati na umu dva elementa koja uvelike utječu na to kakvu strategiju ima ili nema vaša organizacija.  
 
Prvi je kultura vaše tvrtke. A ona, jednostavno rečeno, predstavlja sva ponašanja koja vi i vaši zaposlenici demonstrirate u interakciji s kupcima, dobavljačima, obavljajući zadatke i sl. Ako vaša organizacija nema razvijenu kulturu, teško da će i najbolja strategija pomoći vašem poslovanju ostvariti željene ciljeve.  
 
Drugi je krivo shvaćanje, odnosno poistovjećivanje strategije i strateškog planiranja. A radi se o dvije komplementarne, ali različite stvari.  
 
U prethodnom članku pisala sam o povijesti i sažetim Porterovim mislima na temu strategije, a u ovom vam predstavljam osnovne razlike između strategije i strateškog planiranja, kao i detalje “Playing to Win” frameworka.

Strategija vs. strateško planiranje 

Strategija svoje korijene vuče iz vojnih arena i tamo je razlika između nje i taktika jasna i jednostavna. Ona je dugoročna vizija, misaoni konstrukt, teorija koja vodi do postizanja cilja, a taktike su kratkoročne i situacijske akcije kojima se izvodi strategija i postižu definirani ciljevi. U poslovnim okvirima ova razlika je često zamagljena i krivo shvaćena.  
  
Roger L. Martin, jedan od globalno najuspješnijih poslovnih stratega i autor dokazanog strateškog  frameworka "Strategic choice cascade", objavljenog u knjizi “Playing to win”, kaže:  
 
“Strategija je izbor. Strategija nije dugi plan zadataka; ona je skup međusobno povezanih i snažnih izbora koji pozicionira organizaciju za pobjedu.” 
Razvoj strategije zahtijeva da se izložite i izađete van granica komfora, specificirajući rezultate koji uključuju kupce koji su dovoljno željni vaših proizvoda ili usluga da ih kupuju u količini koja će vam osigurati konkurentnu prednost i profitabilnost.  
 
Ona je okvir koji odgovara na pitanje kako, usmjerena je na dugoročne ciljeve, obuhvaća više aspekata vašeg poslovanja te daje jasan smjer kretanja. Bez suvišnih detalja. Njezina glavna svrha je, dugoročno i pravovremeno, olakšati vam donošenje odluka.  
 
Nasuprot strategiji, planiranje ne zahtijeva nužno koherentnost u razmišljanju i “komotnije” je jer uključuje resurse koje možete kontrolirati. Prirodno slijedi nakon što je strategija definirana, a glavna svrha mu je izvršenje te iste strategije. Uključuje kreiranje detaljnih planova i akcija, te je uglavnom kratkoročno i fokusirano na izvršenje zadataka.

Kako razviti strategiju za svoje poslovanje 

Kao lideri, vaša najveća prednost je imati razvijeno strateško razmišljanje. Ono vam omogućava da sagledate širu sliku, prepoznate prilike i vodite poslovanje prema stabilnom uspjehu.  
Razvijanje ove sposobnosti traži svoje vrijeme i mentalni prostor, a osnovni okvir strateškog razmišljanja, odnosno razvoja strategije čine četiri ključna koraka:  

  1. Izgradnja konteksta. U ovom koraku stvarate temelj za razumijevanje trenutačnog stanja tvrtke i njenog okruženja. Uključuje analizu unutarnjih i vanjskih faktora koji utječu na organizaciju i za koju se često koriste SWOT i/ili NOISE analiza. 
  2. Dekonstrukcija i analiza. U ovom koraku rastavljate kompleksne probleme, pitanja, izazove na puno manjih dijelova kako bi ih bolje razumjeli i analizirali.  
  3. Sinteza. U ovom koraku spajate ono odabrano iz prethodnog koraka u neku novu cjelinu, odnosno strategiju. Dakle, donosite odluke s čime nastavljate, a što ostavljate iza sebe.  
  4. Planiranje, provedba i revizija je korak u kojem se strategija kao misaoni konstrukt pretače u akciju. Ovo je faza strateškog planiranja, upravljanja resursima i odgovornostima te kontinuiranog praćenja i prilagodbe. Zato planovi trebaju biti fleksibilni, kako biste se mogli jednostavnije prilagođavati na putu do ostvarenja ciljeva.  

Playing to win - strategija kao kaskada izbor 

Izrada strategije nije toliko kompleksan zadatak kao što se često misli, posebno kada postoje provjereni okviri koji vam pomažu u njenom kreiranju. Jedan od takvih okvira je "Playing to Win - Strategic Choice Cascade", Rogera L. Martina, koji se temelji na pet ključnih pitanja.  
 
Odgovori na ta pitanja će vam pružiti fokusiranost u akciji, spriječiti rasipanje resursa i povezati poslovne odluke s operativnim akcijama, što rezultira dugoročnom konkurentskom prednošću. Evo kako bi se ovaj okvir mogao koristiti u praksi: 
Koja je vaša aspiracija za pobjedu? (jasna vizija uspjeha) 

  • Definirajte jasan i specifičan cilja, kao što je postati vodeći luksuzni charter operator na Mediteranu, poznat po ekskluzivnosti i visokoj kvaliteti personaliziranih usluga. Namjera je ostvariti 50% udjela na tržištu u sljedećih pet godina. 

Gdje ćete igrati? (ciljani segmenti, tržišta i kanali) 

  • Definirajte ciljana tržišta, profile kupaca i geografske regije. Na primjer, fokusirati ćemo se na visokovrijedne klijente iz zapadne Europe i SAD-a koji traže specifična luksuzne plovila i usluge za privatne događaje ili odmor.  

Kako ćete pobijediti? (konkurentska prednost i diferencijacija) 

  • Koje su vaše jedinstvene vrijednosti, što vi nudite i radite drugačije od konkurencije? Izvodite li uslugu na neki svoj specifičan način, imate li u ponudi samo određenu vrstu plovila, organizirate li jedinstvene rute plovidbe i slična pitanja. Usudite se biti drugačiji! 

Koje sposobnosti morate razviti? (ključne kompetencije i resursi) 

  • Jeste li svjesni gdje ste jaki, a gdje biste se trebali razvijati? Trebate li osigurati edukaciju svom timu kako biste ga osoposobili za pružanje vaše diferencirane usluge ili proizvoda, ili implementirati napredne tehnologije za praćenje i zadovoljstvo kupaca.  

Koji sustavi upravljanja su potrebni? (procesi i mjerni sustavi za osiguranje izvedbe) 

  • Djelomično je vezano za prethodno pitanje, a može uključivati uvođenje HubSpot CRM-a u svrhu praćenja zadovoljstva klijenata i optimizaciju marketinško-prodajnih aktivnosti. Koji alati vam trebaju da ostvarite svoje ciljeve? 
     
  • Podijeli:

Andreja Fazlić

Andreja Fazlić

Andreja Fazlić osnivačica je konzultantske agencije Astarta: Bit koja djeluje na sjecištu marketinga, prodaje i razvoja poslovanja putem Inbound metodologije. Bez obzira uvodi li poduzetnike početnike u svijet digitalnog poslovanja, marketinga i prodaje, ili surađuje s već razvijenim organizacijama u transformaciji njihovog poslovanja, pomaže svojim klijentima sistematizirati, organizirati i provesti rješenja skrojena po njihovoj mjeri koja im omogućavaju lakšu prilagodbu promjenama tržišta i navikama potrošača, dok pri tome ostvaruju veće prihode i stabilniju poziciju na tržištu.

https://www.linkedin.com/in/andreja-fazlic/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Kako izgraditi B2B marketing u čarter industriji: što agenti stvarno traže i kako otvoriti nova tržišta
Kako izgraditi B2B marketing u čarter industriji: što agenti stvarno traže i kako otvoriti nova tržišta

Čarter industrija funkcionira po sličnim pravilima: poznata imena, provizije, sajmovi i ponuda. Ali ako ste i vi u istom krugu, znate da to više nije dovoljno. Agenti danas traže puno više od liste cijena i slobodnih termina. U svom novom članku Selma Ćubara donosi konkretan vodič o tome kako ozbiljno postaviti B2B marketing u čarteru, privući agente koji vrijede - i zadržati ih.

Dajte gostima dajte ono što traže (a vi profitirajte uz lokalne suradnje)
Dajte gostima dajte ono što traže (a vi profitirajte uz lokalne suradnje)

Većina čarter tvrtki i dalje posluje po modelu "najam broda i to je to". Brod se očisti, spremi, preda u čarter i to je kraj priče. Ali gosti više ne dolaze samo zbog mora i jedrenja. Dolaze jer žele doživjeti lokaciju. Žele vidjeti kako se stvarno živi na otocima, što rade ljudi koji tamo žive, gdje kupiti maslinovo ulje...

Svi u Europi dižu cijene, ali samo mi dižemo paniku
Svi u Europi dižu cijene, ali samo mi dižemo paniku

U novom članku za čarter.hr, Ivica Žuro secira naš omiljeni nacionalni sport: javno žaljenje nad cijenama, turistima, kavama i vlastitom državom. Ali možda je došao trenutak da se pitamo - jesmo li stvarno toliko loši, ili samo tako zvučimo?

Što danas znači dobar boravak na brodu – i kako tehnologija tu pomaže
Što danas znači dobar boravak na brodu – i kako tehnologija tu pomaže

Vaši gosti žele mir. Žele da sve ide glatko i funkcionira te da im se ne mora tri puta objašnjavati gdje se što pali. Kad brod “zna” što gost treba, onda više ne govorimo o čarteru, nego o iskustvu koje ostaje. I tu počinje stvarna vrijednost pametnih tehnoloških rješenja na vašem plovilu.