Strategija je često pogrešno shvaćena kao složen i nedostupan koncept, rezerviran samo za stručnjake. Andreja Fazlić u svom novom članku objašnjava koji su zapravo strateški okviri koje bi trebao poznavati svaki CEO i svaki lider koji želi razviti učinkovitu strategiju za svoj biznis. Saznajte kako izabrati najbolje poslovne odluke koje vode do konkurentske prednosti i uspjeha.
Strategija je nepravedno stigmatizirana kao zahtjevna i kompleksna, dostupna malom broju stručnjaka. Međutim, to nije točno!
Suština strategije je, kako Michael E. Porter kaže, odabrati raditi stvari drugačije od svoje konkurencije! Međutim, prije nego uđem u detalje, treba imati na umu dva elementa koja uvelike utječu na to kakvu strategiju ima ili nema vaša organizacija.
Prvi je kultura vaše tvrtke. A ona, jednostavno rečeno, predstavlja sva ponašanja koja vi i vaši zaposlenici demonstrirate u interakciji s kupcima, dobavljačima, obavljajući zadatke i sl. Ako vaša organizacija nema razvijenu kulturu, teško da će i najbolja strategija pomoći vašem poslovanju ostvariti željene ciljeve.
Drugi je krivo shvaćanje, odnosno poistovjećivanje strategije i strateškog planiranja. A radi se o dvije komplementarne, ali različite stvari.
U prethodnom članku pisala sam o povijesti i sažetim Porterovim mislima na temu strategije, a u ovom vam predstavljam osnovne razlike između strategije i strateškog planiranja, kao i detalje “Playing to Win” frameworka.

Strategija svoje korijene vuče iz vojnih arena i tamo je razlika između nje i taktika jasna i jednostavna. Ona je dugoročna vizija, misaoni konstrukt, teorija koja vodi do postizanja cilja, a taktike su kratkoročne i situacijske akcije kojima se izvodi strategija i postižu definirani ciljevi. U poslovnim okvirima ova razlika je često zamagljena i krivo shvaćena.
Roger L. Martin, jedan od globalno najuspješnijih poslovnih stratega i autor dokazanog strateškog frameworka "Strategic choice cascade", objavljenog u knjizi “Playing to win”, kaže:
“Strategija je izbor. Strategija nije dugi plan zadataka; ona je skup međusobno povezanih i snažnih izbora koji pozicionira organizaciju za pobjedu.”
Razvoj strategije zahtijeva da se izložite i izađete van granica komfora, specificirajući rezultate koji uključuju kupce koji su dovoljno željni vaših proizvoda ili usluga da ih kupuju u količini koja će vam osigurati konkurentnu prednost i profitabilnost.
Ona je okvir koji odgovara na pitanje kako, usmjerena je na dugoročne ciljeve, obuhvaća više aspekata vašeg poslovanja te daje jasan smjer kretanja. Bez suvišnih detalja. Njezina glavna svrha je, dugoročno i pravovremeno, olakšati vam donošenje odluka.
Nasuprot strategiji, planiranje ne zahtijeva nužno koherentnost u razmišljanju i “komotnije” je jer uključuje resurse koje možete kontrolirati. Prirodno slijedi nakon što je strategija definirana, a glavna svrha mu je izvršenje te iste strategije. Uključuje kreiranje detaljnih planova i akcija, te je uglavnom kratkoročno i fokusirano na izvršenje zadataka.

Kao lideri, vaša najveća prednost je imati razvijeno strateško razmišljanje. Ono vam omogućava da sagledate širu sliku, prepoznate prilike i vodite poslovanje prema stabilnom uspjehu.
Razvijanje ove sposobnosti traži svoje vrijeme i mentalni prostor, a osnovni okvir strateškog razmišljanja, odnosno razvoja strategije čine četiri ključna koraka:

Izrada strategije nije toliko kompleksan zadatak kao što se često misli, posebno kada postoje provjereni okviri koji vam pomažu u njenom kreiranju. Jedan od takvih okvira je "Playing to Win - Strategic Choice Cascade", Rogera L. Martina, koji se temelji na pet ključnih pitanja.
Odgovori na ta pitanja će vam pružiti fokusiranost u akciji, spriječiti rasipanje resursa i povezati poslovne odluke s operativnim akcijama, što rezultira dugoročnom konkurentskom prednošću. Evo kako bi se ovaj okvir mogao koristiti u praksi:
Koja je vaša aspiracija za pobjedu? (jasna vizija uspjeha)
Gdje ćete igrati? (ciljani segmenti, tržišta i kanali)
Kako ćete pobijediti? (konkurentska prednost i diferencijacija)
Koje sposobnosti morate razviti? (ključne kompetencije i resursi)
Koji sustavi upravljanja su potrebni? (procesi i mjerni sustavi za osiguranje izvedbe)
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Pedeseta kolumna Ivice Žure za čarter.hr stiže u trenutku kad se čini kako domaći čarter, umjesto da i dalje stoji, počinje tražiti vlastiti smjer. Simbolično ili ne, baš sada nastaje prva samostalna udruga čarter tvrtki, a paralelno stižu i konkretni zajmovi koji bi mogli pomoći onima koji ne žele čekati “bolja vremena”.
Ako ste ikada proveli dan u uredu čarter tvrtke tijekom sezone, znate kako to izgleda kada u isto vrijeme zvoni mobitel, zovu gosti, zovu agenti, mailovi stižu jedan za drugim… Uz sve to treba i iskoordinirati smjene, pripremu plovila i servise. Tko stigne sve to riješiti na vrijeme?
Kako izgleda svakodnevica jednog grafičkog dizajnera? Što sve ulazi u njegov opis posla - i što ne ulazi? Barbara Zec, dizajnerica s više od 20 godina iskustva, u svom novom autorskom članku za čarter.hr otkriva što zaista znači biti dizajner vizualnih komunikacija. Od alata, preko vještina, do stvarnih izazova koje ova profesija nosi, sve je konkretno objašnjeno iz prve ruke.
Najveći svjetski događaj posvećen nautičkom čarteru ponovno je tu. Od 12. do 14. studenoga 2025. International Charter Expo (ICE) ponovno će pretvoriti Amsterdam u globalno okupljalište čarter profesionalaca. Uz više od 600 tvrtki, potpuno novi ICE Forum i legendarnu zabavu ICE Rocks Party, ovogodišnje izdanje obilježava deset godina povezivanja čarter svijeta - snažnijeg, pametnijeg i povezanijeg nego ikad prije.