Jednom u čarteru, zauvijek u čarteru


“Easy does it - je naša misao vodilja, a ne samo fraza. Naši investitori, vlasnici plovila, i gosti jednostavno znaju i osjete da im želimo pružiti najbolju moguću uslugu, najbolje moguće iskustvo odmora na plovilu i to je naša snaga.”

Kao dugogodišnji djelatnik u različitim čarter tvrtkama gdje ste gradili iskustvo, možete li izdvojiti nešto što je bilo “glavni okidač” za pokretanje vlastite priče i Ocean Sailing Housea? Ima li dana kada poželite raditi nešto drugo ili je istinita ona izjava “jednom u čarteru, zauvijek u čarteru”? 

Za mene vrijedi „jednom u čarteru, zauvijek u čarteru“. U mom slučaju za pokretanje je uvijek bio okidač: može bolje - nešto novo, razvoj i napredak.  
 
U svim čarter tvrtkama gdje sam radio, poticao sam razvoj i novine, unosio uvijek nešto svježe u pristupu i radu. Uvijek je to bila neka vrsta „vlastite priče“ koja je jedinstvena bez obzira što sam bio „samo“ zaposlenik. Na vlasnicima je bilo žele li prihvatiti takav pristup ili ne.  
 
U jednom trenutku moj pristup je postao prejedinstven, nekako možda i previše ispred našeg vremena za trenutnu situaciju u hrvatskom čarteru i bilo je vrijeme za pokretanje vlastite priče.

 

Ocean Sailing House je čarter koji je u relativno kratkom roku (mlada ste tvrtka zar ne?) postao prepoznatljiv u smislu ponude brodova, ali i vrlo specifične usluge. Koliko plovila imate u floti i što biste izdvojili kao razlog za uspjeh? Upornost i predan rad? Dobar networking? Razmišljanje izvan okvira? 

Kao prvo moram reći sa žaljenjem da networking u hrvatskom čarteru ne postoji, te se nadam da će se u skoroj budućnosti to promijeniti. Možda je problem u hrvatskom mindsetu, ali zbog budućih generacija, naše djece i održivog razvoja moramo prestati biti sebični i početi surađivati.  
 
Za sezonu 2023. imamo u najavi 16 plovila, što zvuči malo, ali ukupna vrijednost naše flote u ovom trenutku iznosi više od 20 milijuna €. Iznosi PDV koji OSH plati državi za uslugu smještaja, na troškove vezova tih plovila te održavanja su značajni. Imamo trenutno 12 stalno zaposlenih, ljeti se diže na 20 stalno zaposlenih.  
 
Na 6 crewed katamarana dodatno kroz ugovore zapošljavamo 16 članova posade. Moramo spomenuti i dodatno angažirane servise te tvrtke koji su potrebne za održavanje i čišćenje plovila, auto transfere i slično.  
 
Ocean Sailing House je postala prepoznatljiva zbog svog visokog nivoa servisa, dostupnosti gostu te posebnosti usluge. Ispravite me ako nisam u pravu, ali ja sam prvi koji je poticao investiciju u „owner version“ plovila, tj. komforna plovila sa tlocrtom koja ima vlasničke kabine, a nisu pretapana kabinama da bi se smjestilo što više gostiju.  
 
Osim plovila sa vlasničkom kabinom, uspjeh smo polučili sa crewed katamaranima, jer težimo da gosti na tim plovila dobiju uslugu nalik na onu sa super jahti.  


Zajedno sa suprugom Adrianom vodite OSH, što se pokazalo kao izvrstan tandem. Kako ste podijelili poslove? Je li to možda tajna uspjeha OSH-a? :) 

Ja sam sam bolje potkovan u tehničkom dijelu, bolje sam upoznat s novim tehnologijama, te pratim trendove bilo da su vezani za nautiku, ali i općenito.  
 
Adriana je bolja u prodaji, te odnosima sa ljudima. Tajna uspjeha je rad, a sreća je što smo oboje radoholičari i ne možemo stajati mirno na mjestu. Nama ništa nije problem raditi.   


Mislite li kako imate bolji uvid u događanja oko sebe, baš zbog stečenog iskustva i vlastitog puta koji se prešli - od skipera do direktora? Npr. imate li točnu sliku kako ne biste htjeli raditi? 

Ovo je najlakše za odgovoriti. Da, lakše mi je, i imam točnu sliku kako ne bi htjeli raditi. Ja vjerujem da svi koji imaju uspješne tvrtke imaju točnu jasnu sliku kako tvrtka treba izgledati.  

Kao Vašu misao vodilju ističete super yacht čarter experience i onu dobro poznatu “easy does it”. Mislite li kako vaši gosti prepoznaju razliku, što ne osjećaju onu hitnost ili požurivanje kao negdje drugdje? I što je to po čemu gosti prepoznaju vašu vrijednost? 

Da, "easy does it" je naša misao vodilja, ali ne samo kao fraza. Naime, knowledge is of two kinds, you know it or you know where to find it; znači znanje i konstantno učenje.  
 
Naši investitori, vlasnici plovila i gosti jednostavno znaju i osjete da im želimo pružiti najbolju moguću uslugu, najbolje moguće iskustvo odmora na plovilu - i to je naša snaga.  


Vaš je fokus također na zadovoljstvu vaših primarnih klijenata, vlasnika brodova, i imate veliko poštovanje prema njihovoj imovini. Što je vaš prioritet? Je li moguće izvrsno održavati brodove i s jednakom mjerom ispuniti sve potrebe i očekivanja gostiju - balansirati obostrano zadovoljstvo? 

Naravno, ne samo da može, nego je to prioritet jer jedno ne isključuje drugo. Gostima želimo pružiti jedinstveno iskustvo boravka na plovilu, koje je „njihovo na tjedan ili dva“.  
 
Ne znam jeste li primijetili, ali OSH crewed plovila nemaju oznake Ocean Sailing House, zastave i sl. nego samo ime plovila, tako da gosti kad isplove mogu slobodno mogu osjećati kao da su na svom vlastitom plovilu, a ne u čarteru. 😉  
 
Očekivanja i potrebe vlasnika i gostiju su u većini slučajeva podjednake, jer svi su oni u jednom trenutku bili „ samo“ gosti koji su sanjali i ostvarili svoj san da jednom postanu vlasnici svih plovila. Čarter prihod omogućuje vlasnicima da podmire sve troškove vezane uz posjedovanje i održavanje plovila, što bi bilo nemoguće da plovilo samo leži u portu. 
 
Vlasnici su i prije same investicije u plovilo upoznati sa svim aspektima čarter poslovanja, nema skrivenih troškova te je odmah jasno što visoki standard zahtjeva zato i nemamo problema s investitorima koji rado ulažu u dodatne ili nove brodove. 

Fully crewed luxury experience yacht charter zahtijeva potpuno iskusnu posadu. No, u zadnje vrijeme u čarteru se jako ističe deficit adekvatnog kadra. Osjećate li i vi u OSH-u kao i ostali čarteri taj val manjka zaposlenika? Kako rješavate potrebe za adekvatno osposobljenim kadrom? Što Vam je najveći izazov po tom pitanju? 

Osjećamo manjak, jer ne postoji škola ni za skipera ni za hostesu. Hrvatsko školstvo je veliki problem, kojem je reforma potrebna - jučer. Suludo je da na obali ne postoje adekvatne srednje škole koje bi pokrivale i animirale djecu za zanate vezane uz čarter i yachting; učenje stranih jezika ili pak tečajevi koje trenutno drži samo Adria Libar.  
 
Na obali Francuske postoje centri gdje se mogu pohađati razni tečajevi vezani uz yachting. Vrijeme je da se takva praksa uvede i kod nas. Ne zaboravimo, takvi tečajevi se masno naplaćuju tako da se ovdje ne čini nikome usluga, nego otvara mogućnost napretka i opet zarade. 

 
U floti imate 6 luksuznih katamarana sa vrhunskim uređenjem, dakle onu level-up uslugu u čarteru. Kako vaša posada dolazi na visinu usluge koju promovirate i imate? Educirate li svoj kadar dodatno?  

Zasad smo imali više-manje sreće sa našim posadama koje su bile otvorene prema edukaciji i našim sugestijama. Oboje, ja i Adriana budno pratimo trendove u industriji, te prenosimo naša iskustva sa sajmova i plovila, posada i kolega u svijetu koje redovito posjećujemo.  


Zapošljavate li ljude bez iskustva u luxury čarteru, ali sa potencijalom da ih educirate? Ili isključivo zapošljavate samo one s iskustvom u luksuznoj plovidbi? 
S druge strane, koje su najvažnije kvalitete jednog zaposlenika u čarteru, uključivši i Vas? 

Kad smo otvorili OSH, nitko nije htio raditi za nas. Naći posadu za Arctic Queen te godine bilo je gotovo nemoguće. Tomislav Čirjak i Vedrana Radanović su nam su bila prva OSH posada.  
 
Vedrana je bila potpuni newbie, prvi put na brodu. I danas je još u čarteru kao vrhunska stewardessa i polako prelazi u yacht chefa. Kapetan Tomislav je od početka s nama - i do dan danas!  
 
Najvažnije kvalitete jednog zaposlenika u čarteru, bilo na plovilu ili u bazi je želja za konstantnim učenjem, kao što bi trebalo biti u svakom poslu te service oriented mindset, odnosno znati raditi s ljudima. No, također i stress free attitude budući da se radi u ekstremima uvjetima, rad ljeti i već spomenuti rad sa ljudima. 

Što točno činite kako bi održali svoj tim zaposlenika na nivou, što činite kako bi ih potakli na produktivnost, čime održavate njihovu lojalnost? 

Ne postoji jedinstveni odgovor na ovo pitanje jer svakom čovjek je za sebe te u svom poslu mora naći zadovoljstvo.  
 
„ Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.“  
 
Adriana i ja volimo to što radimo te se nadamo da naši zaposlenici i suradnici vjeruju u ono što rade i da će zadatke izvršiti na najvišem nivou. Svi zaposlenici su dio priče. Trudim se pružiti osjećaj zadovoljstva i lojalnosti kako materijalnim stvarima tako i osiguravanjem dobre radne atmosfere.  
 
Razumijevanje osoblja i poštovanje prema gostu je esencijalno za zaokruženi čarter proizvod na visokom nivou.

Što po Vašem mišljenju treba imati/biti jedna čarter tvrtka kako bi pružila izvrsno korisničko iskustvo. I je li ono presudno u ovom luksuznom segmentu? Koliko su Vam ograničavajući opći uvjeti čarter poslovanja u Hrvatskoj? Utječe li to na ‘kvalitetu’ gostiju? Utječe li više na privlačenje novih vlasnika plovila? 

Čarter tvrtka za izvorno i izvrsno korisničko iskustvo treba imati ljude koji su service orientated, koji su svjesni koliko je za doživljaj „odmor/vacation/holiday” važan ljudski moment.  
 
Taj doživljaj svaki gost nosi sa sobom do sljedećeg odmora. I na nama je da se pobrinemo hoće li taj doživljaj biti dobar ili loš. Opći uvjeti čarter poslovanja su - opći, a na nama je da svoje uvjete poslovanja napravimo što je bolje mogućim.  
 
Na kvalitetu gostiju koju želimo privući utječe slika Hrvatske koju šaljemo u svijet. Svi mi, a na višoj razini HTZ ili slične državne institucije.  
 
Na primjer ACI je državna firma, koja diže cijene vezova mahnito sve sezone, ali niti usluga niti infrastruktura ne prati tako visoke cijene. Cijene vezova su jedna od stavaka na koje se gosti žale kao i investitori, vlasnici plovila. Svi oni plaćaju pune iznose za odmor na svojim plovilima bez obzira na činjenicu da su već hrvatskoj državi platili PDV ne samo na vez, tehničke, radove, posadu, te na pružanje usluge smještaja na svojim plovilima. Da ne ponavljam da nema takvih plovila u Hrvatskoj, ne bi bilo niti gostiju. 

Znamo i činjenicu kako ste jedan od rijetkih čartera, koji podržava i koristi nove digitalne alate i tehnologije. Koje alate točno koristite, a smatrate ih nezamjenjivima? Što koristite kako bi sebi i svom timu olakšali rad i skratili radni dan? 

Koristim razne digitalne alate, rad tima je organiziran u Microsoft Office 365 okruženju kroz SharePoint, Teams, Shifts, ToDo itd., ali mi nismo IT tvrtka koja radi na olakšavanju radnog dana i skraćivanju radnog dana.  
 
Čarter je rad sa ljudima, bilo gostima ili vlasnicima. Radno vrijeme nije strogo postavljeno, osim na vratima. 😊  
 
Ipak, vodi se računa da su svi zadovoljni; gosti, vlasnici plovila, ali i zaposlenici. Svi su oni dio doživljaja i priče o odmoru koje će čovjek nositi u sebi do sljedećeg odmora.  
 
Alati pomažu, ali first hand experience je u crewed čarter svijetu number one promotor. Brokeri spajaju odgovarajuće posade i plovila sa gostima. 

Na nedavno održanom sajmu nautike u Düsseldorfu se mnogo isticala važnost održivosti u nautičkom čarteru. Provodi li OSH održive mjere i koliko pazite na okoliš? Dajete li do znanja i svojim gostima koliko je Jadran dragocjen resurs? 

Nema važnije stvari za sve nas u čarteru od održivog razvoja - jer bez Jadrana nema ni nas. Nažalost, bojim se da je čarter jedini za sada koji to uistinu i promovira kroz razne akcije čišćenja, smanjenja konzumacije plastike.

Održivi razvoj i briga za okoliš u Hrvatskoj definitivno još nije zaživjela u našim glavama. Osim što bi nam to trebao biti prioritet, održivi razvoj i briga za okoliš, bi mogli biti i izvrstan marketinški alat. Ne samo za čarter, nego za cijeli turistički sektor.  
 
Da sad ne idemo u detalje, ovo je problem na državnoj razini. Po meni su se već odavno trebale uvesti zabrane u zakon, poput zabrane određenih plastičnih proizvoda ili toksičnih sredstava za pranje ili obavezno postavljanje odlagališta za otpadne vode. 


Mislite li kako je budućnosti hrvatskog čartera općenito sigurna ili ima izazova s kojima se treba pod hitno suočavati? Što je po vama tema koju se na razini udruženja čartera zaobilazi, a razglaba se o nekim možda manje važnim stvarima, poput obavezne opreme na plovilima. Zašto tako mislite? 

Udruženje čarteraša pri HGK je postalo gubljenje vremena, jer probleme poput privremenog zapošljavanje perača ili posada, problematiku odlagališta otpadne vode, ili problem odnosa između čarteraša i marina, ali i puno drugih - nisu riješeni već godinama.  
 
Da ne spominjemo nešto veće, poput predstavljanja mjera za poticanje investiranja u čarter u Hrvatskoj koje su potpuna nepoznanica. Splav na plovilima ne bi trebao biti problem jer je to vezano za sigurnost gosta, sigurnost gosta bi trebao biti naš prioritet.  
 
Gosti postaju zahtjevniji u svim branšama turizma, ne samo u čarteru jer izbor je golem; sigurnosna oprema je baza, a što možemo ponuditi više i drugačije nego drugi – e, o tome trebamo razgovarati i pronaći rješenje.  

I za kraj, Ocean Sailing House je nedavno svojoj floti dodao i Amber, Sunreef 70 Power. Sigurno imate još planova za budućnost, a ne samo za nadolazeću sezonu?  

Plan nam je biti go-to tvrtka za crewed katamarane na Jadranu, a jednog dana i na Mediteranu. Bilo da ste gost, vlasnik, član posade ili zaposlenik.  

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Zamka "nemate prava na sliku koju ste koristili"
Zamka "nemate prava na sliku koju ste koristili"

Ako želite privući pažnju i učinkovito prenijeti poruku, vjerojatno ćete koristiti slike, zar ne? Web dizajneri, blogeri, vlasnici malih poduzeća, digitalni marketinški stručnjaci, kreatori sadržaja – svi oni koriste upečatljive fotografije kao dio svoje strategije. Ali što ako netko tvrdi da ste "ukrali" sliku?

Posljednje putovanje - što kada jahte više nisu za plovidbu
Posljednje putovanje - što kada jahte više nisu za plovidbu

Plovidba, jahting i jedrenje, postali su sinonim za luksuz, avanturu i slobodu kretanja. Ipak, nalazimo se u vremenu kada pomorska zajednica suočava se s velikim izazovom. Otpad iz mora, posebno iz nautičkog sektora, pretvara se u krizu koja zahtijeva hitnu pažnju.

U potrazi ste za konzultantom za digitalnu transformaciju i human-centric strategiju?
U potrazi ste za konzultantom za digitalnu transformaciju i human-centric strategiju?

Otkrijte najvažnije vještine koje treba imati konzultant uz čiju pomoć možete u potpunosti transformirati svoje poslovanje. Želite razviti strategiju koja je usmjerena na potrebe vaših klijenata i/ili gostiju te dobiti praktična rješenja koja će potaknuti rast vaše tvrtke? Andreja Fazlić u svom novom članku donosi sve o tome što je i zašto vam treba konzultant.

Što je VOC u marketingu i zašto bi ga vaša čarter tvrtka trebala razumjeti
Što je VOC u marketingu i zašto bi ga vaša čarter tvrtka trebala razumjeti

Zamislite situacije u kojima vaša čarter tvrtka može kontinuirano poboljšavati svoje usluge. Zamislite i kako reagirate na povratne informacije svojih gostiju i mjerite utjecaj promjena koje ste napravili. Čitajte dalje kako biste saznali kako proaktivno unaprijediti korisničko iskustvo i izgraditi snažnije, i otpornije, poslovanje.