Listopad donosi financijske izazove, a kamate su (kao i uvijek) u središtu pažnje. Hoće li rasti? Je li fiksna kamatna stopa pametan izbor? Ivica Žuro koristi iskustva iz prošlosti, ali i neke smjernice za budućnost, kako bi nam pomogao u odluci. A uz prave savjete, tko zna - možda čak i profitirate.
Listopad je i dalje vrlo aktivan mjesec, ali treba razmišljati što i kako dalje.
Bila to nabava osnovnih sredstava, bilo to osiguravanje obrtnog kapitala za nesmetano uobičajeno poslovanje, dobra priprema štedi vrijeme. A nerviranje prije smanjuje količinu stresa poslije.
Kao i uvijek prvo ćemo kemijsku olovku i papir u ruke odnosno tipkovnicu i Excel i srodna rješenja pred sebe na stol.
Pa se pozabaviti najčešće postavljanim pitanjima:
Nitko nema kristalnu kuglu, ali imamo iskustva iz bliže i daljnje prošlosti koja ćemo probati interpretirati kako bi olakšali odluku.
Kamate su svima u fokusu pažnje i ono što je jedino uočljivo je - znatno su narasle, opterećujući ostatak poslovanja kod onih kredita koji su ugovoreni uz varijabilnu stopu.
Nešto geopolitike, nešto politike i u godinu i pol dana glavne referentne kamatne stope na koje se pri definiranju troška financiranja vežu sve banke u Eurozoni su skočile sa -0,5% na 4%.
Vrlo često korišteni 3m EURIBOR (tromjesečni) ima trenutnu vrijednost - kako se kolokvijalno kaže - za dz ispod 4,0% i ako je marža kreditora na to 3% onda je ukupna kamatna stopa u datom momentu gotovo 7,0%.
U posljednjih 15 godina - znači od velike financijske krize 2008. nastale zbog pohlepe investicijskog dijela financijskog sektora - jedini put kada su referentne stope bile bliske ovima je bilo prije točno 15 godina.
A u posljednjih 23 godine se dogodio još jedan moment koji je također doveo te iste kamatne stope na level od 5% - slom DotCom tržišta, odnosno ogroman pad vrijednosti tehnoloških kompanija u drugom dijelu 2000.g.
Ne želimo biti zloguki proroci, ali uvijek ističemo – dobro promislite i savjetujte se sa strukom u svemu što radite, a u ovom pogotovo.
Navesti ćemo vodilje kojima se treba voditi pri razmišljanju o investicijama u razna dobra putem kreditiranja za fizičke osobe. Ista načela su u potpunosti primjenjiva i na financiranje pravnih osoba.
Ako idete na ikakav kredit sa fiksnom kamatnom stopom - inzistirajte na što manjoj, odnosno nikakvoj naknadi za prijevremeno zatvaranje. Zbog smanjene kreditne produkcije banaka moguće da ćete nešto i postići. 😉
Nadalje, koliko god generalno imalo smisla uzeti kredit sa kamatnom stopom nižom od važeće stope inflacije, ako nema prijeke potrebe ne idite u nabavu potrošačkog dobra putem gotovinskog kredita baš sada.
Slikovito rečeno - nije da se trebate šamarati od sreće ako je u vrijeme inflacije od 13,1% vas nekom srećom dopao kredit uz kamatnu stopu od 8%.
Trenutačno je za stambene kredite svaka nominalna kamatna stopa na razini 3,50% prihvatljiva.
Pravi posao ćete napraviti ako nađete banku koja ne naplaćuje naknadu za odobrenje kredita uz naravno smanjenje naknade za prijevremeno zatvaranje u razdoblju primjene fiksne kamatne stope.
Lako je moguće da bi na dugi rok mogao profitirati onaj tko podigne kredit u drugom kvartalu iduće godine i naprijed.
Zašto?
Obzirom da Europska središnja banka prati američki FED sa zakašnjenjem u potezima pola godine do 9 mjeseci - a u SAD je najavljeno kako neće biti daljnjeg povećanja ključnih kamatnih stopa, matematika je ovdje vrlo jednostavna.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Jeste li razmišljali da mlađe generacije možda nisu samo još jedna skupina gostiju u nizu, nego prilika za vaše čarter poslovanje? Njihove navike, vrijednosti i način planiranja putovanja izgledaju potpuno drugačije. Ako vas zanima kako im se približiti na pravi način, nastavite čitati – jer rješenja možda nisu ona koja očekujete.
Upravljanje čarterom više nije (ili ne bi trebalo biti) "imaš to sve u onoj tablici”. Gosti su zahtjevniji i žele više, vlasnici brodova informiraniji i traže više, a konkurencija bolja i bukira više… A vi? Radne procedure su vam i dalje kao da je 2015. godina?
Možete li uopće tražiti financiranje - od banke, fonda ili države - ako ni sami ne vjerujete u posao koji vodite? Ivica Žuro u svom novom članku za čarter.hr, odgovara na ovo pomalo neugodno, ali bitno pitanje. Ali ne govori o procedurama i potrebnim papirima, nego o povjerenju. Povjerenju u svoj biznis, kojeg imate ili nemate…
U moru sličnih ponuda, jedino čemu ljudi stvarno mogu vjerovati su iskustva drugih. U čarteru, gdje gosti planiraju mjesecima unaprijed i uz značajnu investiciju s njihove strane, važno je povjerenje. I upravo zato UGC - sadržaj kojeg spontano dijele vaši gosti - može igrati presudnu ulogu u tome da odaberu baš vaš čarter. Jer ljudi vjeruju ljudima.