Listopad donosi financijske izazove, a kamate su (kao i uvijek) u središtu pažnje. Hoće li rasti? Je li fiksna kamatna stopa pametan izbor? Ivica Žuro koristi iskustva iz prošlosti, ali i neke smjernice za budućnost, kako bi nam pomogao u odluci. A uz prave savjete, tko zna - možda čak i profitirate.
Listopad je i dalje vrlo aktivan mjesec, ali treba razmišljati što i kako dalje.
Bila to nabava osnovnih sredstava, bilo to osiguravanje obrtnog kapitala za nesmetano uobičajeno poslovanje, dobra priprema štedi vrijeme. A nerviranje prije smanjuje količinu stresa poslije.
Kao i uvijek prvo ćemo kemijsku olovku i papir u ruke odnosno tipkovnicu i Excel i srodna rješenja pred sebe na stol.
Pa se pozabaviti najčešće postavljanim pitanjima:
Nitko nema kristalnu kuglu, ali imamo iskustva iz bliže i daljnje prošlosti koja ćemo probati interpretirati kako bi olakšali odluku.
Kamate su svima u fokusu pažnje i ono što je jedino uočljivo je - znatno su narasle, opterećujući ostatak poslovanja kod onih kredita koji su ugovoreni uz varijabilnu stopu.
Nešto geopolitike, nešto politike i u godinu i pol dana glavne referentne kamatne stope na koje se pri definiranju troška financiranja vežu sve banke u Eurozoni su skočile sa -0,5% na 4%.
Vrlo često korišteni 3m EURIBOR (tromjesečni) ima trenutnu vrijednost - kako se kolokvijalno kaže - za dz ispod 4,0% i ako je marža kreditora na to 3% onda je ukupna kamatna stopa u datom momentu gotovo 7,0%.
U posljednjih 15 godina - znači od velike financijske krize 2008. nastale zbog pohlepe investicijskog dijela financijskog sektora - jedini put kada su referentne stope bile bliske ovima je bilo prije točno 15 godina.
A u posljednjih 23 godine se dogodio još jedan moment koji je također doveo te iste kamatne stope na level od 5% - slom DotCom tržišta, odnosno ogroman pad vrijednosti tehnoloških kompanija u drugom dijelu 2000.g.
Ne želimo biti zloguki proroci, ali uvijek ističemo – dobro promislite i savjetujte se sa strukom u svemu što radite, a u ovom pogotovo.
Navesti ćemo vodilje kojima se treba voditi pri razmišljanju o investicijama u razna dobra putem kreditiranja za fizičke osobe. Ista načela su u potpunosti primjenjiva i na financiranje pravnih osoba.
Ako idete na ikakav kredit sa fiksnom kamatnom stopom - inzistirajte na što manjoj, odnosno nikakvoj naknadi za prijevremeno zatvaranje. Zbog smanjene kreditne produkcije banaka moguće da ćete nešto i postići. 😉
Nadalje, koliko god generalno imalo smisla uzeti kredit sa kamatnom stopom nižom od važeće stope inflacije, ako nema prijeke potrebe ne idite u nabavu potrošačkog dobra putem gotovinskog kredita baš sada.
Slikovito rečeno - nije da se trebate šamarati od sreće ako je u vrijeme inflacije od 13,1% vas nekom srećom dopao kredit uz kamatnu stopu od 8%.
Trenutačno je za stambene kredite svaka nominalna kamatna stopa na razini 3,50% prihvatljiva.
Pravi posao ćete napraviti ako nađete banku koja ne naplaćuje naknadu za odobrenje kredita uz naravno smanjenje naknade za prijevremeno zatvaranje u razdoblju primjene fiksne kamatne stope.
Lako je moguće da bi na dugi rok mogao profitirati onaj tko podigne kredit u drugom kvartalu iduće godine i naprijed.
Zašto?
Obzirom da Europska središnja banka prati američki FED sa zakašnjenjem u potezima pola godine do 9 mjeseci - a u SAD je najavljeno kako neće biti daljnjeg povećanja ključnih kamatnih stopa, matematika je ovdje vrlo jednostavna.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Čarter web stranice često se svedu na isto: slični brodovi, isti opisi, ništa novo za gosta ni za tražilicu. Ali vi imate dobru ponudu, a Google vas i dalje preskače… Znate li koje su to greške koje radite a koje vas koče? Evo konkretnih savjeta kako ih riješiti.
Nedavna presuda švicarskog nadzornog tijela protiv Booking.com-a otvara važnu temu i za čarter industriju: dominacija posrednika, visoke provizije i praksa davanja popusta iz tuđeg poslovnog modela ozbiljno narušavaju tržišnu ravnotežu. Iako čarter nema jednog OTA diva, mehanizmi su itekako slični, a posljedice sve vidljivije. Vrijeme je da se otvoreno postavi pitanje: tko zaista upravlja prodajom, a tko snosi sve operativne rizike?
Kad svi bježe u sigurnost, on je krenuo “kontra” - ravno prema krizi. Usred pandemijskog kolapsa turizma, Ivica Žuro odlučuje osnovati savjetničku firmu. Ne iz ludosti, već iz uvjerenja kako se najvažniji potezi povlače kad je najteže. U tekstu za čarter.hr vodi nas kroz stvarne pregovore s bankama, konkretne poslovne poteze i planove sa konkretnim ciljem a to je: preživjeti je prvi korak, nakon toga mora ići dovođenje u red.
Ako ste kao većina čarter tvrtki, društvene mreže su vam negdje pri dnu popisa. Objavite kad stignete, kad se nešto dogodi. Ili jednostavno ne stignete nikad. A onda dođe sezona i pomislite: “Trebali bismo nešto objaviti…” Ovaj vodič je tu da vam pokaže kako s minimalnim trudom napraviti jednostavan plan objava koji ima glavu i rep.