Adria Libar: Kako biti dobar skiper?


Adria Libar, poznato pomorsko učilište, udružilo se sa školama jedrenja kako bi budućim skiperima pružilo što kvalitetniju obuku. A ponajviše kroz praksu. Zašto? Jer budućim skiperima prakse najviše nedostaje. Kroz odgovore na pitanja o zajedničkoj suradnji učilišta te stručnjaka i instruktora, saznajmo što je potrebno za postati dobar (i odgovoran) skiper.

Posljednjih nekoliko godina neko generalno mišljenje javnosti je kako svatko može postati skiper. “Vani” se priča kako u Hrvatskoj skipersku dozvolu dobiješ relativno lako - platiš i imaš je. 
 
Ali (jer uvijek postoji ono “ali”), ima i onih koji svoj posao rade onako kako treba. Ujedno i zagovaraju: nauči, savladaj – i onda plovi Hrvatskom obalom
 
Obučavanju skipera se ne pristupa jednako, i posljednjih godina je postalo jasno kako se obuka takve vrste mora dovesti na neki viši nivo
 
Je li se to postiglo i na koji način? 
 
Pitali smo Pomorsko učilište Adria Libar kako su radili na unaprjeđivanju prakse za buduće skipere. 
 
Njihov je odgovor bio - kroz suradnju sa školama jedrenja
 
Stoga smo kontaktirali i škole jedrenja s kojima učilište surađuje, kako bismo dobili bolji uvid u to s čime se suočavaju polaznici, kao i oni sami. 

 

Kako je došlo do ideje i ostvarivanja suradnje sa školama jedrenja? 

Za Adria Libar je suradnja sa školama jedrenja bila logičan iskorak, budući su njihovi voditelji i instruktori vrlo iskusni skiperi. To su povrh svega profesionalci, jedriličari koji su završili službene tečajeve u učilištu, dobili službene dozvole ministarstva za obavljanje komercijalne djelatnosti. Ujedno su i puno uložili u svoj rad s polaznicima. 
 
Ono ključno u cijeloj priči je njihovo iskustvo stečeno na moru. Kroz programe koji su u Hrvatskoj propisani za izobrazbu skipera ili rekreativaca koji žele dobiti dozvolu za upravljanje plovilom, suočili smo se s praksom koja polaznicima često nije bila dostatna za samostalno upravljanje plovilom. 
 
Nakon vrlo detaljne pripreme kroz teorijski dio tečajeva i jako malo prakse, polaznici su pokazivali znanje i uspjeh na ispitu, no ostala je ta nesigurnost - da onog trenutka kad preuzmu dozvolu u ruke, preuzmu i odgovornost za upravljanje plovilom. 

Kao i u svemu, smatrate kako je praksa ključna? 

Definitivno je ključna. Možete svim mogućim alatima pokušati simulirati plovidbu, situacije na moru, ali uzeti kormilo, konope, sidro, jedra u ruke – to je za polaznike pravi osjećaj i doživljaj
 
Među školama jedrenja pronašli smo najbolje partnere. Svaki od njih je poseban na svoj način, a jedno im je zajedničko - velika želja da polaznicima prenesu vještine i strast upravljanja plovilom, ali i puno više od toga. 

Kada se dogodi nesreća na moru, onda često čitamo: “Gdje je ovaj polagao? Tko mu je dao dozvolu?”. Koji je komentar učilišta na sve to? 

Svatko od nas koji smo uključeni u nautiku nosi svoj dio odgovornosti. Ne možete sve staviti pod isti nazivnik, ni ljude, ni škole. 
 
Adria Libar svoj dio posla provodi uvijek s mišlju kako učiniti još jedan korak dalje, kako se poboljšati, kako prenijeti iskustvo, kako o edukaciji pričati kao o nečem pozitivnom i bitnom za osobni razvoj te kako percipirati Hrvatsku kao naprednu zemlju. 
 
Za nas polaznici nisu prolazne stavke - povjerenje koje kod njih imamo rezultat je uzajamne komunikacije. To su ljudi za čije smo sudbine odgovorni kroz posao koji radimo. 
 
Nikad se nismo poistovjećivali s negativnim kritikama na račun hrvatskih dozvola. 
 
Štoviše, čvrsto stojimo ispred uloge obrazovne institucije i tamo gdje ne možemo mijenjati zakon, mijenjamo se mi sami. Za nedostatke u programima pronalazimo načine i rješenja za sve one koji razmišljaju u ovom smjeru. 
 
One druge, najbolje je razuvjeriti primjerima dobre prakse i suradnje. 
 

Suradnici učilišta odgovaraju na pitanje – “Kako biti dobar skiper?” 

Suradnici Adria Libra Mario Kundih (Yachting in Croatia), Matea Kobeščak (Vodan Yachting), Darko Majce (Skipper4you) i Toni Brkić (Croatia Sailing Academy) su dio pozitivnog kruga profesionalaca, koji zajedno s učilištem i stvaraju educirane skipere. 
 
Stoga smo im postavili nekoliko pitanja na temu školovanja skipera. Možemo reći kako smo ovom prilikom dobili pravu sliku stvari te i kompletan odgovor na pitanje – Kako biti dobar skiper?

 

Zašto Adria Libar? 

Mario Kundih: Adria Libar smo odabrali zato jer se radi o instituciji koja nudi veliku lepezu tečajeva za pomorce i jahtaše na najvišem nivou, kada govorimo o kvaliteti pružanja usluga. 
 
Izuzetno je lagano komunicirati i uspostaviti profesionalni odnos sa njima i vrlo su ljubazni, ažurni i responzivni kad god im se obratimo. Imaju odlično posložene baze gdje izvršavaju obuke polaznika. To su Rijeka, Zadar, Split, Zagreb i Šibenik, gdje mi radimo tečajeve. 
 
Permanentno ulažu u promidžbu svojih usluga, a i globalno same nautike na raznim sajmovima, zatim putem digitalnih medija. 
 
Na kraju krajeva feedback od polaznika je najvažniji jer to je u biti prava referenca rada, a ona je uvijek na visokom nivou. 
Definitivno divni ljudi sa kojima je ugodno surađivati i preporučujemo njihove tečajeve svima. 
 
Matea Kobeščak: Adria Libar kao institucija sa vrlo dugom tradicijom obrazovanja pomoraca predstavlja izuzetnog partnera čije je područje djelovanja komplementarno sa našim programima obrazovanja skipera i posada. 
 
Učilište pokriva obavezno obrazovanje svih članova posada i čini mogućim općenito djelovanje skipera i posada u Hrvatskoj kroz programe koje je propisalo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. 
 
Darko Majce: Adria Libar nam je bio najkooperativniji od svih ostalih učilišta. 
  
Bili su spremni razgovarati o našim potrebama kao agencije koja radi edukaciju za skipere i zajedno s nama kreirati možemo reći, custom made proizvod 
  
Adria libar konstantno ulaže napore i sredstva u promociju edukacije i svih oblika usavršavanja i naši polaznici su imali dosta pohvala na njihove predavače. 
 
Toni Brkić: Adria Libar smo izabrali zbog njihove profesionalnosti i razine usluge koju nam pružaju. Zasigurno su najozbiljniji partner na tržištu pomorskih učilišta, a to se pokazalo i u praksi kroz godine suradnje. 
 


Kako u partnerskom odnosu s učilištem, doprinosite sigurnosti plovidbe?  

Mario: Tako što pokušavamo maksimalno obratiti posebnu pažnju tijekom teorijskog i praktičnog dijela nastave na sigurnost plovidbe na što kvalitetniji način.  
 
Zajedničkim partnerskim djelovanjem nastojimo se permanentno usavršavati i raditi na čimbenicima koji omogućavaju što kvalitetniju izobrazbu budućih nautičara, a samim time omogućiti sigurnu plovidbu. 
 
Matea: U našem partnerskom odnosu brinemo se da novi i budući skiperi u trenutku svog prvog preuzimanja plovila u svojstvu zapovjednika, imaju i teoretska i praktična znanja te licence i brevete koji su im potrebni kako bi svoj posao obavljali kvalitetno i stručno. 
 
Naš partnerski odnos je izvrsna platforma za razmjenu znanja i iskustva. S jedne strane nas sa terena, kao skipera, posada i agenata koji osluškuju tržište i definiraju potrebe za nadogradnjom u obrazovanju kadra.  
S druge strane Adria Libra kao škole i institucije koja ima direktniji doticaj sa postojećim obaveznim kurikulumom te prepoznaje potrebu za njegovim daljnjim razvojem. 
 
Darko: Nakon predavanja koje obave predavači Adria Libra, mi odrađujemo praktični dio u trajanju od 3 tjedna. Tako dodatno educiramo buduće skipere koji stečeno znanje primjenjuju tijekom plovidbe svim morima. 
 
Toni: Pravilnik o brodicama i jahtama, na žalost, propisuje vrlo malo praktične nastave. Stoga se u tom dijelu vrlo dobro nadopunjujemo sa Adria Librom, budući mi polaznicima pružamo dodatnu praksu na samim plovilima. 
 
Nekada se stjecanje prakse svodilo na poznanstva i stihijsko skupljanje milja, a sada kroz zajedničke programe možemo od potpuno neiskusnog kandidata stvoriti profesionalca u svega nekoliko tjedana. 

 

Koji su po vašem mišljenju, nedostaci u propisanim obrazovnim programima? 

Mario: Glavni nedostatak je premala propisana satnica prakse od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. A to je u biti nadogradnja na vrlo važan teorijski dio i najbolja priprema za samostalnu plovidbu. 
 
Upravo zato smo mi Yachting in Croatia Academy u suradnji sa World Yachting Charter i Adria Libar učilištem, izradili jedan program koji se pokazao jako popularan pogotovo kod stranih državljana. I to najviše zbog intenzivne prakse koju smo ciljano kreirali za naše polaznike. 
 
Matea: Propisani obrazovni programi kojima se dobiva dozvola za rad kao profesionalni skiper, nažalost ima jako malo doticaja sa stvarnim potrebama skipera na terenu. 
Konkretno, da biste kao profesionalni skiper preuzeli brod i krenuli raditi po hrvatskom zakonu vam treba dozvola za voditelja brodice C kategorije, za koju predavanja traju 3 dana, a praktična nastava je nedovoljna. 
 
Uz to, C kategorija je ista za sve skipere nevezano za tip plovila na kojem se plovi. Ne radi razliku između skipera na gliseru za jednodnevne izlete, jedrilici, katamaranu ili motornoj jahti. 
 
Darko: Najveći je nedostatak po meni, izostanak praktičnog dijela ispita u Lučkim kapetanijama. Iz tog razloga smo mi u Skipper4you.com akademiji razvili program u trajanju od 3 tjedna s naglaskom na praksu. Isti taj program pod nazivom „Postani skiper“ s uspjehom provodimo od 2007 godine. 
 
Toni: Kao što sam već i naveo, svakako je to nedostatak prakse. 
 

Kakva je struktura tečajeva i kako su prilagođeni potrebama polaznika? 

Mario: Struktura tečaja kojeg izvodimo zajedno u tandemu je prilagođena onima koji se prvi puta susreću sa ovakvom materijom. Ujedno i onima koji već imaju određeno iskustvo na moru, ali žele brusiti znanje i položiti za međunarodnu skipersku dozvolu kategorije C. 
 
Matea: Vodan Yachting je skiperska akademija i iako naši instruktori provode i programe škole jedrenja za javnost, naše snage su prvenstveno usmjerene u obrazovanje budućih profesionalnih skipera.  
  
Razlika u ta dva programa je velika.  
  
Oba sadržavaju teoriju i praksu jedrenja i manevriranja plovilom. Dok škola jedrenja uči polaznike kako biti dobar klijent u čarteru, skiperska akademija ih uči kako biti dobar profesionalni skiper. 
 
Darko: Struktura je u redu, i tečajevi su prilagođeni polaznicima. Kad gledamo s poslovne strane, polaznik za 3-4 dana stekne profesionalnu dozvolu s kojom može otvoriti obrt ili firmu i već je na tržištu rada. 
 
Toni: Naši tečajevi usmjereni su na stjecanje praktičnih vještina i stoga smo programe maksimalno prilagodili potrebama tržišta. S obzirom kako u Hrvatskoj 90% skipera po stjecanju dozvole radi u nautičkom turizmu, mi smo programe tečaja prilagodili tome. 
 
Tako naši tečajevi pokrivaju sve što je potrebno jednome skiperu kako bi se plasirao na tržište rada, od manevriranja plovilom i jedrenja pa do komunikacije s gostima i safety briefinga. 
 

Koji su izazovi s kojima se suočavaju polaznici bez dovoljno prakse? 

Mario: Najveći izazov s kojim se polaznici suočavaju je manevriranje plovilom, pristajanje u marinu, na vez pod raznim vremenskim uvjetima. 
 
To je definitivno svima najzanimljivije, a i najvažnije jer isplovljavanje i uplovljavanje je manevar koji izaziva uvijek jednu dozu pozitivne nervoze i o njemu ovisi sigurnost plovila, a i članova posade. 
 
Matea: U životu profesionalnog skipera, jedrenje čini svega 20-30% ukupnog poslovnog opterećenja. 
 
Ostalo su vještine planiranja rute, organizacije veza, rješavanje tehničkih problema na brodu, komunikacija sa često zahtjevnim gostima, komunikacija sa čarterom i neprimjetno rješavanje problema kako bi klijenti mogli uživati u neopterećenom odmoru. 
 
Posao skipera je fizički i mentalno zahtjevan, radi se u teškim uvjetima i u situacijama u kojima se traži samodostatnost. To je stresan posao koji je gotovo nemoguće raditi bez praktične kvalitetne pripreme, a koje u zakonom propisanim tečajevima gotovo nema. 
 
Darko: To su veliki izazovi, a nerijetko završavaju sa štetnim događajima. Svjedoci smo stalnog zapinjanja ispod mosta u Malom Ždrelcu i raznih nasukavanja. 
 
Ne kažem kako je to samo radi nedostatka prakse, ali činjenica je - kada polaznici prođu kvalitetnu praktičnu nastavu, biti će oprezniji i imati će više poštovanja prema moru
 
Toni: Mi svim polaznicima pristupamo kao da nemaju nikakvo predznanje. 

Naravno, oni koji dolaze s iskustvom lakše savladavaju sve elemente tečaja, ali programi su prilagođeni svima
 

Koliko je važno praktično iskustvo u stjecanju dozvola? 

Mario: Smatram kako je praktični dio najbitniji jer samu teoriju možete ponavljati uvijek sami, a praktični dio isključivo sa instruktorom. 
 
I zato je jako bitno posvetiti se polaznicima baš u vezi praktičnog dijela na moru kako bi dobili što više pravih informacija i kako bi polako počeli stjecati automatizam, što naravno dolazi sa vremenom. 
 
Kroz nas tečaj, polaznici dobivaju opširno teorijsko znanje i najvažnije informacije uz određeno bazično praktično znanje - koje je potrebno nastaviti brusiti kroz tečajeve i plovidbu. 
 
Matea: Naše se akademije čine relativno kratke s obzirom na ukupno znanje koje treba savladati kako bi se ovaj posao radio kvalitetno. Valja imati na umu kako su upravo skiperske akademije, most između oskudnih kurikuluma koje propisuje Ministarstvo za dobivanje dozvole i zahtjeva koje pred skipere postavlja sve zahtjevnije tržište. Odluka je ostavljena na savjest polaznika, žele li dodatno znanje. 
 
Svake godine u vijestima čitamo o posljedicama zapošljavanja skipera bez iskustva i dostatnog obrazovanja. 
 
Iako je nama kao agenciji i našim partnerima među čarter kompanijama ključno iskustvo kod skipera, Ministarstvo nije prepoznalo važnost "milja" ili "dana na moru" kao bitne stavke za dodjeljivanje breveta jahtašima. Iako su nekada to bili kriteriji za pristupanje ispitima i iako su jahte svake godine sve veće i tehnički zahtjevnije, kao i gosti. 
 
Darko: Izuzetno je bitno, jer sva teorija pada u vodu ako praksa to ne prati
 
Jednostavnim rječnikom, možeš biti doktor nautike, ali ako ne znaš sigurno izvesti brod na more, s njim upravljati sigurno i sigurno ga vratiti u luku, onda cijelo teoretsko znanje ne možeš konzumirati. 
 
Toni: Najvažnije je respektirati more i sile prirode. Onda svatko može preploviti bilo koje more ili ocean. 

 

Koja je uloga instruktora i mentora u čitavom procesu obuke? 

Mario: Uloga instruktora i mentora je da na najbolji mogući način metodičko pedagoškim principima pristupi svakom polazniku, kako bi prenošenje znanja bilo najučinkovitije. 
Moraju ih usmjeravati na najbitnije detalje, jer se radi o širokoj materiji. Ujedno, moraju akcentirati najbitnije stvari kako bi polaznici za početak dobili najkvalitetnije i najvažnije od samog tečaja. 
 
Naravno kod prenošenja znanja, smatram kako predavač i instruktor trebaju biti također što zanimljiviji kod predavanja - kako bi držali koncentraciju i pozornost kod polaznika kroz cijelo vrijeme trajanja tečaja. 
 
Matea: Uloga instruktora je bitna, ne samo u smislu prijenosa znanja novim generacijama skipera, već i u smislu potpore i sigurnosne mreže u kojoj freelance skiperi mogu sigurnije obavljati svoj posao. 
 
Također je bitno naglasiti kako instruktor u početku razbije neke mitove i predrasude vezane uz skiperski posao. Nove generacije sustavno stupaju u svijet nautike sa ozbiljnim i odgovornim stavom i shvaćaju potrebu za kontinuiranim obrazovanjem i usavršavanjem. 
 
U suradnji s Adria Librom možemo biti sigurni kako će naši skiperi imati solidne temelje za probijanje u ovoj izraziti dinamičnoj industriji. 
 
Darko: Instruktor je u velikoj većini slučajeva uzor, osoba kakva polaznici žele postati. On je neustrašiv, siguran, samouvjeren - on je sve što svaki polaznik za sebe želi. 
 
Naš je zadatak da instruktori kvalitetno prenesu znanje na polaznike i biti im mentori u početnim tjednima bavljenja skiperskim poslom. 
 
Toni: Njihova uloga je ključna u čitavom procesu obuke. 

Kao i u svakom poslu, firma, kompanija, akademija, ili nešto treće je jako koliko su snažni i sposobni ljudi koji u njima rade. Na kraju, i skiperi koje stvaramo su slika njihovih instruktora
Stoga i pokušavamo konstantno unapređivati naše instruktore kroz dodatne obuke i razvoj. 
 

Izazovi i budućnost za nove skipere 

Zanima vas kako zapravo rade i surađuju Adria Libar i škole jedrenja? 
 
Pridružite im se i ove godine na Biograd Boat Show-u, gdje učilište sa svojim partnerima organizira panel predavanje. 
 
Ovo je prilika za bolje upoznati učilište, ali i iskoristiti sve bitne informacije koje će vam pomoći pripremiti se i ozbiljno posvetiti ovom izazovnom (ali posebnom) zanimanju skipera/skiperice. 
 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!
Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!

Imate društvene mreže za svoj čarter, i mislite kako je to dovoljno. No, za to vrijeme vaša konkurencija uspijeva u stvarima u kojima vi ne uspijevate, jer mislite kako vam nisu potrebne ili za njih nemate vremena. Saznajte što točno trebate raditi kako bi osvojili svoje ciljano tržište.

Kako postati (uspješan) booking agent u nautičkom čarteru
Kako postati (uspješan) booking agent u nautičkom čarteru

Može li se reći kako se uspješnost čarter tvrtke mjeri brojem iznajmljenih brodova, odnosno prodanih rezervacija? Možemo. A ako je booking plovila najodgovornija pozicija u čarter kompaniji, onda je i booking agent jedna je od najodgovornijih radnih pozicija. Ali što je zapravo zadatak booking agenata. I kako postati jedan od (uspješnih) booking agenata?

11 stvari koje zaboravljate napraviti (a bitne su)!
11 stvari koje zaboravljate napraviti (a bitne su)!

Bez obzira na to koliko ste dugo na tržištu, koliko iskustva imate ili koliko su luksuzna vaša plovila, nikada ne smijete izgubiti iz vida ono najvažnije - goste. Želite li da vas gosti lakše nađu? Sigurno da. Ako je to slučaj, onda provjerite kojih 11 stvari nikako ne smijete propustiti.

Optimizirate budžet za marketing čarter tvrtke? 7 (pametnih) načina kako potrošiti novac
Optimizirate budžet za marketing čarter tvrtke? 7 (pametnih) načina kako potrošiti novac

Ako pitate čarter tvrtku, proračun je često osjetljiva stvar. No, većina pogrešaka uzrokovana je raspodjelom sredstava iz budžeta na pogrešna mjesta ili u pogrešno vrijeme. Koji trenuci i mogućnosti pametne raspodjele budžeta će donijeti najviše koristi?