Otvarate čarter? Koje ćete plovilo izabrati?


Ako planirate otvoriti čarter tvrtku u Hrvatskoj, postoje određene regulative i zakoni koje trebate znati i poštovati. Na samom početku, trebate zapravo odabrati plovila za svoju flotu, a to nije mali zadatak. Saznajte što podrazumijeva otvaranje čartera i na što sve trebate obratiti pažnju.

Svake se godine u Hrvatskoj otvaraju nove čarter tvrtke.  
Mogli bi reći kako je čarter poslovanje privlačno jer je dinamične prirode, kao i dobra poslovna prilika. Otvaranje čartera šansa je i za stvaranje profitabilnog poslovanja.  
 
U čarter sektoru se ne vrti sve samo oko iznajmljivanja plovila - čarteri moraju biti sposobni kreirati nezaboravna iskustva za svoje goste. Radi dobrih recenzija, povratka, preporuke... Ali i profita, naravno.   
 
Je li taj profit jednak onome prije nekoliko godina i isplati li se zapravo uopće započinjati s iznajmljivanjem plovila? Ako gledamo po brojkama i novootvorenim čarter tvrtkama očito da, no svakako treba uzeti u obzir što sve to povlači ta sobom. 
 
Zadnji podaci pokazuju kako Hrvatska ima oko 4300 plovila i broji oko 400 poslovanja koja se bave čarterom. U prosjeku rast flote za najam godišnje iznosi oko 7%. To čini veliku konkurentnost i povlači za sobom određene izazove. 

 

Što podrazumijeva otvaranje čartera?  

Otvaranje čartera sve češće podrazumijeva i specijalizaciju u raznim nišama - od luksuznih katamarana na kojima nama oznaka čartera kako bi gost osjećao kao da je to njegovo vlastito plovilo, do plovila koja su solarno pogonjena, za one ekološki osviještene. 
 
Specijalizacija u tim nišama je ono što izdvaja određene čartere od drugih.  
 
Tržište se neprestano mijenja i svim je poslovanjima, pa tako i čarter tvrtkama, nužno biti u toku s trendovima. Prilagodba je teška, ali tržište diktira pravila i zahtijeva promjene. 
 
Prihvaćanje novih tehnologija, poput aplikacija za rezervaciju ili management hub-ova, povećava učinkovitost tvrtke. No, ujedno vas čini privlačnijima vašim gostima koji su svakim danom sve više “digitalni”. 
 
Uspjeh u čarter industriji proizlazi iz više faktora, a među njima je jedan od prvih, ako ne i najvažniji - izbor pravog plovila (ili više njih). 
 
No, otvaranje čarter tvrtke podrazumijeva biti u stanju zadovoljiti potrebe tržišta, znati prepoznati potrebe vaših gostiju. Podrazumijeva i biti u toku sa tržištem te imati plovila koje će odražavati jačinu vašeg brenda.  
 A kod plovila za čarter, izbor je zaista velik. 

Plovila u marini -svaka vrsta plovila ima svoje specifikacije, kao i karakteristike koje odgovaraju različitim vrstama ljudi.

Različite vrste plovila i njihova primjena 

Razmišljate li o otvaranju čarter tvrtke, trebate znati barem osnovne razlike između različitih vrsta plovila. Svako od njih ima svoje specifične karakteristike koje privlače različite vrste ljudi. 

Jedrilice  

jedrilica

Jedrilice su idealne za avanturiste i one koji traže autentično iskustvo plovidbe. Jedrilice imaju svoju određenu skupinu ljudi koji “ne priznaju” druga plovila, jer smatraju kako je jedrenje jedino iskustvo plovidbe. A najam jedrilica je u stalnom porastu u čarterima, jer su većinom ekonomičnije, da ne kažemo i niže cijene.  

Jedrilice zahtijevaju određeno nautičko predznanje i vještine plovidbe, što ih čini prvim (i jedinim) izborom iskusnih jedriličara.  

Na primjer, u Hrvatskoj su popularni modeli poput Bavaria, Beneteau, Hanse ili Jeanneau, koji nude kombinaciju performansi i komfora.  

I naravno, jedrilice su manje ovisne o gorivu i stoga su ekonomičnija opcija za dugotrajne plovidbe. 

Motorni brodovi  

motorni brod

Motorni brodovi duljine do 24 metra, su brzi, snažni, a ujedno pružaju i određen komfor gostima. Idealni su za nautičare koji su pustolovne prirode, ali ne znaju ili ne žele jedriti.

Motorni brodovi kao što su Jeanneauov Merry Fisher, Beneteau ili Sunseeker, imaju smještaj koji je iako skučen u usporedbi s drugima, ipak visoke kvalitete.   

Ljudi koji u čarter u unajmljuju motorna plovila, kažu kako nema ništa bolje od plovidbe otvorenim morem u punoj brzini.  

Trebate znati i to kako su motorni brodovi većinom skuplji za održavanje i operativne troškove, a za krajnjeg gosta predstavljaju i dodatni trošak zbog veće potrošnje goriva. 

Katamarani  

katamaran

Katamarani su odličan izbor za obiteljska putovanja i veće grupe ljudi. U svoja dva trupa  većinom imaju veće kabine i više kupaonica, veću palubu i veći salon. I ne samo što su veći površinom, nego su i stabilniji.

Stabilnije plovilo znači i manju vjerojatnost morske bolesti, što je idealno ako se plovi s djecom.  

Kaže se kako je, zbog dvostrukog trupa nude i povećane stabilnosti, nemoguće prevrnuti katamaran, ali ima i onih koji su to uspjeli.  

Katamarani slove kao oličenje sigurnosti, ali i prostranosti.  
Modeli kao što su Lagoon, Bali ili Fountaine Pajot  su izuzetno popularni kod čartera u nas, zbog svoje prostranosti i udobnosti, zbog mogućnosti bukiranja za više osoba, što im također omogućava i veću cijenu najma.  

Katamarani obično imaju manji gaz od tradicionalnih jedrilica ili motornih brodova, što im omogućuje pristup plićim vodama i uvalama koje su nedostupne većim jahtama. 

Guleti i tradicionalna plovila  

gulet

Guleti i tradicionalni brodovi predstavljaju poseban segment u čarter industriji. Ova plovila odišu šarmom i tradicijom, nudeći jedinstveno i autentično iskustvo plovidbe.  

Obično drveni brodovi ručne izrade, guleti i slična tradicionalna plovila su idealna za mirne, opuštajuće plovidbe uz obalu. 

Imaju i svojevrsnu povijesnu i kulturnu komponentu, privlačeći goste koji su osim za “morske radosti”, zainteresirani i za kulturni turizam i tradicionalni način plovidbe.  

U Hrvatskoj, guleti su popularni za krstarenja duž Dalmatinske obale, gdje putnici mogu istražiti povijesne gradove i prekrasne otoke. 

Kada bi nekome opisivali gulete, najbliži opis bi bio “mali hotel na moru”. Gosti bukiraju tjedne i li više tjedne odmore, imaju svoje vlastite kabine s kupaonicama, puni ili polupansion, te mnoštvo aktivnosti za odabrati.  

Luksuzne jahte  

lusksuzna jahta

Kao vlasnik čarter tvrtke, investicija u luksuznu jahtu može biti izuzetno isplativa.  

Luksuzne jahte sa svojom elegancijom i sofisticiranošću, pružaju izvanredan nivo komfora i ekskluzivnosti, što ih čini magnetom za klijente visoke platežne moći.  

Opremljene naprednim sadržajima kao što su prostrane kabine, vrhunske kuhinje i jacuzziji, luksuzne jahte pružaju iskustvo plovidbe koje rijetko koje plovilo može nadmašiti. 

Luksuzne jahte zahtijevaju i besprijekornu uslugu. Zahtijevaju zapošljavanje iskusnog kapetana, mornara i hostesa, kuhara... Što veća jahta, to će više posade zahtijevati.  

Ovakva vrsta plovila stavlja vašu čarter tvrtku u sam vrh tržišta, a gosti koje želite privući će biti ljudi visoke platežne moći, koji traže luksuz i privatnost.  

 

Marketinške strategije za čarter tvrtke 

Otvaranje tvrtke bilo koje vrste podrazumijeva i razvijanje marketinške strategije. 
Prvenstveno jer morate detaljno razumjeti publiku koju želite ciljati, trebate izgraditi snažan identitet za svoj čarter, te usvojiti efikasne digitalne marketinške taktike poput oglašavanja i vođenja društvenih mreža. 
 
Identificiranje ciljne publike podrazumijeva analizu tržišta kako biste razumjeli specifične potrebe i preferencije vaših budućih gostiju. Na primjer, ako ciljate na luksuzno tržište, vaša flota bi trebala uključivati visokokvalitetne jahte i motorna plovila opremljena najmodernijim sadržajima. Ako ciljate goste željne avanture fokusirajte se na jedrilice, a na katamarane ako želite privući ljude koji traže udoban i ugodan obiteljski odmor.  
Naravno, svaka ponuda ima svoju potražnju, pa je najbolje prije samog kretanja u kupnju plovila, ovisno o vašem budžetu, točno utvrditi kakvu vrstu ljudi želite privući u svoj čarter.  
 
Branding i pozicioniranje na tržištu su vitalni za stvaranje prepoznatljivog imena u čarter  industriji.  
Razvijte jedinstvenu prodajnu poruku (USP) koja odražava posebnosti vašeg poslovanja. Na primjer, ako nudite ekološki održive plovidbu ili luksuzna plovila koja nemaju oznaku vašeg čartera, kako bi se gost na njima osjećao kao da su njegovi vlastiti - naglasite to.  
Snažan brand identitet pomoći će vam istaknuti se među konkurencijom (koja je izuzetno velika na ovako “malom” području) i privučete ljude koji dijele vaše vrijednosti. 
 
Digitalni marketing i online prisutnost su neizostavni u današnjem poslovnom svijetu. Razvijte profesionalnu web stranicu koja ističe vašu flotu, usluge i jedinstvena iskustva koja nudite.  
Implementirajte SEO (Search Engine Optimization) strategije koja će vašoj web stranici osigurati vidljivost od strane potencijalnih gostiju koji traže čarter usluge online. 
Koristite društvene mreže kao što su Instagram i Facebook za promociju destinacija, posebnih ponuda i zadovoljnih klijenata.  
Također, razmislite o korištenju email marketinga za slanje personaliziranih ponuda i obavijesti o posebnim događanjima.  

Zakonski okviri i dozvole za čarter poslovanje u Hrvatskoj 

Hrvatska je popularna nautička destinacija sa jednom od najvećih flota na Mediteranu, stoga ima i pomno određene zakone i regulative za čarter tvrtke.  
 
Za početak, važno je znati sve informacije o zakonima i regulativama za upravljanje čarter poslovanjem. U Hrvatskoj, kao i u svakoj drugoj državi koja ima čarter tvrtke, čarter tvrtke moraju dobiti dozvolu za rad od Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture
 
RH ima i svoj Pravilnik o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila, koji detaljno objašnjava što podrazumijeva čarter djelatnost, a neki od glavnih pojmova su: 

  • Plovni objekt prema definiciji Pomorskog zakonika obuhvaća brodice i jahte, koje se primarno koriste za čarter aktivnosti. 
  • Čarter aktivnost obuhvaća iznajmljivanje plovila ili pružanje usluga smještaja na plovilima unutar unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske. 
  • Iznajmljivanje plovila uključuje ustupanje plovila krajnjem korisniku za rekreaciju, bilo s posadom ili bez nje, bez pružanja usluga smještaja, uz prethodno dogovorenu i javno objavljenu naknadu. 
  • Pružanje usluga smještaja uključuje ustupanje plovila krajnjem korisniku, s posadom ili bez nje, za period tijekom kojeg gosti borave na plovilu preko noći, uz prethodno dogovorenu i javno objavljenu naknadu. 
  • Čarter tvrtka može biti fizička ili pravna osoba koja je vlasnik ili korisnik plovila, ili je na osnovu pisanog ugovora od vlasnika ili korisnika preuzela upravljanje plovilom, preuzimajući time i prava i odgovornosti propisane pravilnicima i zakonima RH koji se tiču sigurnosti plovidbe i zaštite mora od onečišćenja. 
  • Jahta s profesionalnom posadom je jahta koja se iznajmljuje ili na kojoj se pruža usluga smještaja, s članovima posade koji su zaposleni kod vlasnika jahte ili čarter tvrtke, na osnovu radnog ili drugog ugovora koji definira radne uvjete, naknade i obaveze. 
  • Sigurnost na moru je od najveće važnosti te svako plovilo mora biti opremljeno sigurnosnom opremom koja zadovoljava međunarodne i lokalne standarde. Posade na plovilima trebaju biti obučene za postupanje u hitnim situacijama i pružanje prve pomoći.

 

Što otvaranje čarter tvrtke nosi sa sobom 

Biti vlasnik čartera znači puno više posjedovanja plovila. Uključuje prilagođavanje ponude specifičnim željama i potrebama vaših gostiju.  
 
Ako ste bez ideja, jedna od opcija je pružanje tematskih krstarenja, poput gastronomskih tura uz obalu Hrvatske, gdje gosti mogu istražiti lokalnu kuhinju i vina. 
 
Odabir pravog plovila ili čak i kombinacije plovila, utjecat će na uspjeh vašeg čarter poslovanja, ali morate znati odabrati i dobru publiku
 
Ako želite privući i zadržati goste to će zahtijevati kombinaciju marketinške strategije, razumijevanje tržišta, snažan branding i efikasne digitalne alate. 
 
Ako otvarate čarter tvrtku cilj vam je sigurno njen uspjeh. Ali jednako važno bi trebalo biti i promicanje održivih praksi.  
 
Svaki korak, od odabira plovila do implementacije operativnih procedura, treba biti usmjeren prema očuvanju okoliša. Hrvatska se ponosi čistoćom svog mora, a tako bi trebalo i ostati ako želimo i dalje imati najjaču flotu. 
 
Svaka vaša odluka će imati dugoročne implikacije - ne samo za poslovanje vašeg čartera, već i za okoliš i društvo u cjelini. Stoga, pristupajte svom poslovnom pothvatu s jasnom vizijom, strašću, ali odgovornošću. 
 
Ako vam je potreban savjet u vezi čarter poslovanja, obratite nam se već danas. Prijavite se i na naš newsletter kako bi uvijek bili u toku sa čarter industrijom.  
 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Što je SEM i kako ga vaša čarter tvrtka može iskoristiti
Što je SEM i kako ga vaša čarter tvrtka može iskoristiti

Search Engine Marketing je odličan marketinški alat, ali i vaša prva linija komunikacije s potencijalnim gostima. Uz SEM, vaši oglasi se pojavljuju na vrhu tražilica kao što je Google, uz instant vidljivost i direktnu povezanost s vašom ciljanom publikom. Želite imati bolje oglase i efikasnije SEM kampanje? Saznajte kako.

Gdje je fokus vašeg poslovanja - na proizvodu ili na kupcu?
Gdje je fokus vašeg poslovanja - na proizvodu ili na kupcu?

Je li vaš poslovni fokus na proizvodu ili na kupcu? Andreja Fazlić nam otkriva kako usmjeravanje na kupce može transformirati vaše poslovanje. Saznajte kako razlikovati prave potrebe kupaca od pretpostavljenih, te kako integracija korisničkih iskustava utječe na dugoročni uspjeh.

CRO.Y.A. - nova organizacija u hrvatskoj nautičkoj industiji
CRO.Y.A. - nova organizacija u hrvatskoj nautičkoj industiji

Osnovan od strane pojedinaca kojima je stalo do Jadrana i svega vezano uz jedrenje, Croatian Yachting Association (CRO.Y.A.) poziva sve u industriji na pridruživanje njihovoj misiji. Podržite u tome da hrvatska nautika bude onakva kakva zaslužuje (i treba) biti.

Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!
Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!

Imate društvene mreže za svoj čarter, i mislite kako je to dovoljno. No, za to vrijeme vaša konkurencija uspijeva u stvarima u kojima vi ne uspijevate, jer mislite kako vam nisu potrebne ili za njih nemate vremena. Saznajte što točno trebate raditi kako bi osvojili svoje ciljano tržište.