Što danas znači dobar boravak na brodu – i kako tehnologija tu pomaže


Vaši gosti žele mir. Žele da sve ide glatko i funkcionira te da im se ne mora tri puta objašnjavati gdje se što pali. Kad brod “zna” što gost treba, onda više ne govorimo o čarteru, nego o iskustvu koje ostaje. I tu počinje stvarna vrijednost pametnih tehnoloških rješenja na vašem plovilu.

Na brodu, kao i bilo gdje drugdje, ljudi cijene kad stvari funkcioniraju jednostavno, predvidivo i bez dodatnih pitanja. 

Ako vi još uvijek objašnjavate gdje je prekidač za svjetlo i zašto se klima ne pali odmah, ne zaostajete zbog konkurencije, nego zbog očekivanja gostiju koja su se promijenila. 

Gosti u čarteru, bez obzira na to otkud dolaze i je li im to prvi put ili ne, sve češće očekuju iskustvo koje ide ruku pod ruku s tehnološkim standardima na koje su navikli na kopnu. 

Tehnologija ne mora biti skupa, a da bi imala učinak. Dovoljno je da radi, kad treba, kako treba. 

I to je razlika između gosta koji će reći “hvala, bilo je lijepo”, i onoga koji će reći “vidimo se i sljedeće godine”.

1. Navigacija i sigurnost

Moderna navigacijska tehnologija je danas sastavni dio iskustva koje utječe i na sigurnost i na doživljaj gostiju, osobito onih koji imaju nešto iskustva s plovidbom ili jednostavno žele znati više o putovanju. 

AR navigacija (Augmented Reality)
Jedan od vodećih alata je Raymarine ClearCruise AR, koji putem kamere i GPS podataka prikazuje stvarnu sliku okoline. Gosti mogu na zaslonu vidjeti virtualne oznake za bove, druge brodove, oznake plovnog puta i udaljenosti. 

Digitalni radari i sonari
Garmin Fantom radari koriste Doppler tehnologiju za prepoznavanje objekata koji se približavaju ili udaljavaju, što omogućuje brže reakcije. 
Sustav razlikuje statične objekte (npr. bove) od onih u pokretu (npr. druga plovila), a boje na ekranu pomažu gostima shvatiti što se događa oko njih. To znači lakše uplovljavanje u marinu npr. noću ili tijekom magle.

Sustavi za detekciju požara i plina
Na brodovima sve češće nalazimo sustave poput BoatMonitor ili Yacht Sentinel, koji detektiraju promjene u temperaturi, dimu ili prisutnost plina te automatski šalju upozorenja putem aplikacije. U slučaju curenja plina u kuhinji ili problema s agregatom, gosti dobivaju obavijest čak i kada su vani na palubi, što povećava osjećaj kontrole i sigurnosti.

Praćenje i nadzor plovila u stvarnom vremenu
Platforme poput Sentinel Marine, NavFleet ili Nautic-Alert nude detaljan nadzor svih sustava na brodu. To uključuje informacije poput razine baterije, potrošnje vode i goriva, položaja sidra i rute plovidbe. Gostima koji žele biti uključeni u svakodnevno funkcioniranje plovila, ove informacije su dostupne putem aplikacije, bez potrebe za traženjem članova posade. 

U praksi to znači za gosta:

  • Bolji uvid u to gdje se nalazi i kamo ide
  • Veći osjećaj sigurnosti, posebno u lošijim vremenskim uvjetima
  • Mogućnost praćenja informacija bez ovisnosti o posadi
  • Dojam da su uključeni i aktivni sudionici putovanja, ne samo promatrači

Ove tehnologije ne moraju biti kompleksne ni skupe. Njihova je vrijednost u tome što smanjuju stres, povećavaju sigurnost i daju dodatnu vrijednost gostima koji sve češće očekuju informirane i interaktivne usluge i tijekom odmora.

2. Multimedija i zabava

Dani kada se na brodu slušao radio i gledao TV s antenom davno su iza nas. 
Gosti koji dolaze na plovilo danas očekuju uvjete koji ne zaostaju za onima koje imaju kod kuće - bila to glazba na palubi, Netflix u kabini ili online sastanak iz salona, tehnologija mora biti spremna podržati njihove navike.

Pametni audio sustavi
Sustavi poput Fusion Apollo serije omogućuju potpunu kontrolu nad glazbom u svakoj zoni broda – npr. salon, kokpit, kabine. Povezivanje s pametnim telefonima putem Bluetootha ili Wi-Fi mreže funkcionira brzo i stabilno. 
Gosti mogu koristiti aplikaciju Fusion-Link kako bi upravljali glazbom direktno sa svog uređaja, birali playliste, podešavali jačinu zvuka po zonama ili sinkronizirali sustav s već postojećim streaming platformama. 

Satelitski internet
Uređaji poput Starlink Maritime i KVH TracPhone V30/V7 HTS donose stabilnu i brzu internetsku vezu na moru, uključujući i udaljene uvale koje su donedavno bile bez signala. Starlink trenutno pokriva većinu Jadrana, a isporučuje brzine od 40 do 220 Mbps, što je dovoljno za streaming, video pozive, pa čak i online gaming. 
Ova tehnologija je odlična i za goste koji rade na daljinu. 

Smart TV sustavi i streaming
Na brodovima se sve češće instaliraju televizori s Android TV ili Apple TV platformom. Povezivanjem na internet putem Wi-Fi mreže (lokalne ili satelitske), gosti mogu koristiti aplikacije kao što su Netflix, YouTube, Spotify.... 
Mogu gledati sadržaj na zahtjev, a mnogi sustavi omogućuju i bežično dijeljenje ekrana s mobitela (npr. AirPlay ili Chromecast). 

Praktične koristi za gosta:

  • Nema više “radijskog šuma”, svaki gost bira svoj zvuk
  • Pristup omiljenom sadržaju bez prekida, čak i usred plovidbe
  • Mogućnost rada iz kabine kao da su kod kuće
  • Bolja povezanost s obitelji ili kolegama dok su na putovanju
  • Zabava bez ovisnosti o vremenskim uvjetima ili signalu s kopna

Ugradnjom ovih sustava, brod više nije izolirana točka, nego mjesto na kojem gosti mogu zadržati svoje digitalne navike i rutine. 

3. Pametne kabine

Kabine na brodu sve više nalikuju hotelskim sobama, ne samo po izgledu, već i po funkcionalnosti. Gosti koji se ukrcavaju očekuju više od udobnog madraca i svježeg zraka. 
Žele imati kontrolu nad prostorom, kao što to imaju kod kuće. Upravo tu dolazi do izražaja tehnologija koja spaja udobnost, praktičnost i eleganciju.

Upravljanje klimom, rasvjetom i ostalim, putem mobilnih aplikacija
Sustavi poput Control4 i Crestron Home omogućuju potpunu kontrolu nad okruženjem unutar kabine. Gosti mogu koristiti aplikaciju na vlastitom telefonu (ili dodirni zaslon ugrađen u kabinu) za podešavanje temperature, uključivanje i isključivanje svjetla, podešavanje jačine osvjetljenja ili zatvaranje roleta. 
Sustav pamti postavke, pa gosti tijekom višednevne plovidbe mogu brzo vratiti uvjete koji im najviše odgovaraju.

Bežično punjenje i pametne utičnice
Na brodu je dostupnost utičnica često ograničena, a razni adapteri dodatno kompliciraju stvar. Ugradnjom Qi bežičnih punjača (npr. Belkin BoostCharge, Anker PowerWave) na noćne ormariće i radne površine, gosti mogu jednostavno napuniti mobitele, satove ili slušalice bez kablova. Pametne utičnice omogućuju uključivanje i isključivanje uređaja putem aplikacije, ali i praćenje potrošnje, korisno ako se želi smanjiti nepotrebna potrošnja struje kad nitko nije u kabini.

Senzori za kvalitetu zraka i CO2
Zrak u kabinama koje nemaju izravnu ventilaciju može brzo postati ustajao, osobito noću ili kada se koriste klima uređaji. Uređaji poput Netatmo Healthy Home Coach ili Airthings Wave Plus prate razinu ugljičnog dioksida, temperaturu, vlagu i buku. 
Kad razina CO2 poraste, sustav automatski aktivira ventilaciju ili šalje upozorenje. Ovi uređaji posebno su korisni za goste s djecom, starije osobe ili one osjetljive na zrak u zatvorenim prostorima.

Za gosta to znači:

  • Osobni doživljaj kabine prema vlastitim navikama
  • Veći komfor bez nepotrebnog kretanja ili traženja opreme
  • Zdravije okruženje za boravak, spavanje i odmor
  • Manje tehničkih pitanja i poziva prema skiperu ili čarter bazi

U praksi, ove tehnologije znače da gost može doći u kabinu nakon večere, leći u krevet, ugasiti svjetla, prilagoditi temperaturu i staviti telefon na punjenje, sve bez traženja prekidača ili izlaska iz kreveta. Takva iskustva ne izgledaju na prvu kao nešto revolucionarno, ali upravo u tome leži njihova vrijednost, tiho, neprimjetno povećavaju zadovoljstvo gostiju i čine boravak na brodu ugodnijim i poznatijim.

4. Odgovorno upravljanje resursima 

Gosti sve češće biraju odmor na temelju toga koliko je on u skladu s njihovim vrijednostima. Pitanje potrošnje energije, plastike i vode postaje važno i u plovidbi. 
Flote koje ugrađuju tehnologije koje pomažu u smanjenju potrošnje, smanjuju potrebu za odlaskom u marine i ističu se u ponudi. 
Za gosta to znači više autonomije i osjećaj da aktivno sudjeluje u nečemu što ima smisla.

Solarni paneli i sustavi za nadzor potrošnje
Victron Energy nudi sustave koji integriraju solarne panele, baterije, punjače i nadzorne module. Na primjer, Victron GX Touch 50 uparen s SmartShunt senzorom omogućuje gostima i skiperu uvid u trenutnu proizvodnju i potrošnju energije na plovilu. 
Podaci se prikazuju na ekranu u salonu ili putem aplikacije, gdje se može vidjeti koliko solarni paneli trenutno proizvode, koje su baterije napunjene, i koliko energije troše hladnjaci, svjetla ili punjači.

Sustavi za desalinizaciju i filtraciju vode
Na brodovima koji imaju watermaker, poput onih marke Schenker ili Spectra, moguće je svakodnevno proizvoditi pitku vodu iz morske. Time se smanjuje potreba za točenjem u marinama i vode u plastičnim bocama.  
Sustavi troše relativno malo energije, a moderniji modeli rade gotovo nečujno. 
Gosti mogu koristiti tuš, prati posuđe ili puniti boce znajući da ne „troše zalihe“, već koriste obnovljiv izvor - more. U kombinaciji s filtrima za ponovno korištenje vode u sanitarnim sustavima, brod postaje gotovo samoodrživ za višednevnu plovidbu.

Eco-mode funkcije na hladnjacima i klima uređajima
Proizvođači poput Dometic i Webasto nude sustave s tzv. eco-mode funkcijom. 
Kad je brod na sidru i napaja se iz baterije, sustav automatski prelazi u način rada s manjom potrošnjom, ali bez da gost primijeti znatno smanjenje performansi. Na primjer, klima uređaj će održavati ugodnu temperaturu uz nižu potrošnju, dok će hladnjak zadržavati temperaturu, ali koristiti kompresor u kraćim intervalima. 
Time se štedi energija, a istovremeno se izbjegavaju nepotrebna uključivanja generatora.

Za gosta to znači:

  • Ne mora stalno razmišljati o točenju vode i punjenju baterije
  • Manje odlazaka u marine znači više vremena na moru
  • Osjećaj odgovornog ponašanja bez žrtvovanja udobnosti
  • Jasne informacije o potrošnji daju osjećaj kontrole, a ne ograničenja

Kad brod daje informaciju “proizvodimo više nego što trošimo” ili “vodu ne trebamo puniti do kraja putovanja”, to ne ostaje nezapaženo. 
Gosti to prepoznaju kao standard koji žele ponovno doživjeti, što izravno utječe i na njihovu preporuku ili ponovnu rezervaciju.

5. Personalizacija korisničkog iskustva

Gosti sve manje traže „standardnu ponudu“, a sve više očekuju da ih netko stvarno sluša, i čarter mora pratiti taj trend. 
Tehnologija ovdje igra svoju ulogu jer omogućuje da se od check-ina do check-outa, sve  prilagodi stvarnim potrebama gostiju.
Personalizirani pristup nije rezerviran samo za luksuzne hotele, on je izvediv i za manje čarter flote koje žele zadržati lojalne goste.

Aplikacije za dobrodošlicu i informiranje
Alati poput GuestOne nude digitalne vodiče koje gosti dobivaju čim rezerviraju plovilo. 
Te aplikacije sadrže personalizirane rute prema lokaciji, duljini boravka i preferencijama (npr. mirne uvale vs. marina s restoranima), video upute za korištenje broda (npr. kako pokrenuti motor, koristiti WC, podignuti sidro), kao i prijedloge za restorane, rute i plaže s korisnim lokalnim savjetima. 
Sve je dostupno na jeziku gosta, čak i offline. To smanjuje broj pitanja i povećava dojam da netko brine o njihovom vremenu.

Softveri za bilježenje preferencija
Korištenjem CRM alata poput Salesforce, Zoho CRM ili specijaliziranih rješenja u čarter industriji, čarteri mogu bilježiti informacije o gostima koje idu daleko izvan imena i datuma dolaska. 
Ako netko ne jede gluten ili ima dijete koje se boji valova, te informacije ostaju zabilježene i mogu se koristiti sljedeće godine ili u pripremi personaliziranih preporuka. 

Digitalni concierge sustavi
Platforme poput YachtNeeds ili lokalne varijante integrirane u čarter aplikacije omogućuju gostima da s broda naruče usluge poput cateringa, rezervacije večere, masaže, najma skutera ili transfera, bez zvanja ili pisanja emailova. Aplikacija prepoznaje lokaciju broda i povezuje gosta s provjerenim dobavljačima u blizini. 
Ovaj sustav funkcionira i bez prisutne posade, što je posebno važno za bareboat čarter. Time se gubi onaj osjećaj „odvojenosti“ od kopna i stvara dojam da gosti imaju podršku, iako su sami na moru.

Za gosta to znači:

  • Osjećaj da mu se netko stvarno posvetio
  • Manje nepotrebnog traženja i više uživanja
  • Brže rješavanje specifičnih želja ili potreba
  • Pozitivnan dojam koji traje i nakon povratka kući

Jedan gost možda želi prijedlog za romantičnu večeru uz more, dok drugi traži najbolju lokaciju za ronjenje. Tehnologija omogućuje da oboje dobiju točno ono što traže i to bez dodatnog angažmana vašeg osoblja. 
Upravo ta tiha, ali precizna prilagodba čini razliku između još jednog odmora i iskustva koje će se preporučiti prijateljima.

Manje komplikacija, više zadovoljnih gostiju

Gledajući realno, gosti zapravo ni ne traže tehnologiju. Traže jednostavnost, manje komplikacija i osjećaj da je netko unaprijed mislio na njih. 
Tehnologija koja se koristi promišljeno, nevidljivo, ali učinkovito, upravo to omogućuje. 

Smanjuje neizvjesnost plovidbe, vama skraćuje vrijeme za objašnjavanje i a svima rješava probleme i prije nego što se pojave. 
Sve to izravno utječe na recenzije, ponovne rezervacije i preporuke.
Ako želite konkurentnu flotu, bez povećanja zaposlenika, sada je pravo vrijeme za modernizaciju. 
Uvođenjem provjerenih rješenja za navigaciju, energetsku učinkovitost, personalizaciju i komunikaciju, ne ulažete u dodatnu opremu, nego u zadovoljnije goste, manje upita i bolju kontrolu nad vlastitim poslovanjem.


Ako želite stručan pregled tehnologija koje imaju smisla za vaš model poslovanja, kontaktirajte nas.
A ako želite prvi saznati kako tehnologija mijenja čarter iznutra, prijavite se na naš newsletter.

 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

AI alati i kako ih koristiti u svakodnevnom radu
AI alati i kako ih koristiti u svakodnevnom radu

AI više nije tema samo za velike firme i IT odjele. Sve više čarter tvrtki u Hrvatskoj potiho koristi AI alate u svakodnevnim poslovima. Od brzih prijevoda do boljeg planiranja sezone, ovi alati postaju korisni kao i dobra Excela tablica. Nisu čarobni i ne rade sve sami, ali znaju dobro pripomoći kad subotom krene kaos. U nastavku donosimo konkretne primjere gdje AI može stvarno olakšati život u čarter biznisu.

Marketing ne radi? Ili možda nikada nije ni postavljen kako treba
Marketing ne radi? Ili možda nikada nije ni postavljen kako treba

Što ako problem nije u tome da vam marketing ne radi, nego u tome da nikada nije ni bio postavljen kako treba? S kratkim pogledom na čarter industriju, Selma Ćubara, u svom novom članku za čarter.hr, donosi promišljanja o tome zašto mnoge tvrtke ostaju razočarane rezultatima svog marketinga i što zapravo znači izgraditi strategiju koja podržava rast – i u sezoni i izvan nje.

Kako koristiti newsletter (kako vas gosti ne bi zaboravili)
Kako koristiti newsletter (kako vas gosti ne bi zaboravili)

Zamislite da se vaša baza gostiju iz godine u godinu puni sama od sebe. Stari gosti vas se sjete i prije nego što počnu planirati svoj idući odmor. Potencijalni gosti koji su samo pregledavali vašu web stranicu sada vam šalju upite s pitanjem: “Koji termin je slobodan?” To je ono što dobro postavljen newsletter radi za čarter tvrtke.

Od čarter usluge do izvrsnog korisničkog iskustva
Od čarter usluge do izvrsnog korisničkog iskustva

Andreja Fazlić nam, u svom novom članku, donosi nove temelje marketinga za čarter industriju. Nakon gotovo 20 godina rada u digitalnom marketingu i poslovanju, otkriva zašto mnoge čarter tvrtke nisu stabilne, kako prepoznati što gosti zaista traže i zašto je korisničko iskustvo ključ dugoročnog rasta i lojalnosti.