Strategija nije samo plan – ona je smjer, vizija i dosljednost u provođenju odluka. Ipak, mnoge tvrtke upadaju u zamku kratkoročnih rješenja i improvizacije, što ih dugoročno vodi u kaos i stagnaciju. Saznajte kako je strategija evoluirala od antičke Grčke do suvremenih poslovnih modela - zašto su provjereni modeli strateškog planiranja, poput onih koje naglašava Andreja Fazlić, bitni za održiv rast? I kakvu ulogu u svemu tome igra organizacijska kultura.
“Kultura pojede strategiju za doručak, ručak i večeru. Kultura nije ništa drugo nego sva ponašanja koja možeš vidjeti u firmi. Sve je to kultura - to kako se nešto radi!
E sad, ti u strategiji možeš napisati ne znam ti što, ako tvoja ponašanja nisu podržavajuća za tu strategiju - ništa se desiti neće.” kaže Ivica Vrančić.
I malo je reći da se slažem. Bez podržavajuće kulture, strategija ostaje samo slovo na papiru.
Sigurno znate tvrtku/e koja izvana izgleda odlično: financijski rezultati su dobri, šire se i rastu. Ali, kada se približite, uđete u interakciju, osjetite da nešto nije kako treba. Nema pravog smjera, zaposlenici rade svaki za sebe, kao da nisu dio istog tima. Umjesto da zajedno grade stabilnost i budućnost, oni gase požare individualno. Jednostavno se osjeti nesklad.
Ako primjećujete neizvjesnost među timovima i fragmentiranu komunikaciju, vrijeme je da preispitate i, po potrebi, revidirate strategiju (i kulturu) svog poslovanja. Stabilno poslovanje ne gradi se na kratkoročnim uspjesima, a rast bez jasnog strateškog okvira je opasna iluzija. Bez suočavanja s realnošću, promjene ponašanja i strateške prilagodbe, nikakva tehnologija i alati neće unaprijediti vaše poslovanje i potaknuti rast.

Strategija, kao koncept, svoje korijene ima u Grčkoj, gdje se oko 508.-507. pr.Kr. u Ateni formiralo ratno vijeće od deset stratega. Riječ "strategos", koja označava generala, dolazi od grčkih riječi "stratos" (vojska) i "agein" (voditi). Paralelno, Sun Tzu u knjizi "Umijeće ratovanja" naglašava važnost detaljnog planiranja i izbjegavanja izravne borbe; principi koji i danas čine temelj strateškog razmišljanja. S razvojem društva, i strategija je prešla dug put - iz vojnih arena u poslovni svijet.
U 18. i 19. stoljeću masovna proizvodnja i optimizacija proizvodnih procesa bile su ključne teme gospodarstva i ekonomije. U tom periodu pioniri znanstvenog upravljanja organizacijama poput Fredericka Taylora postavili su temelje za standardizaciju radnih zadataka. Tijekom tog razdoblja, birokratski model organizacijske strukture, kako ga je definirao Max Weber, uspostavio je hijerarhiju, pravila i standardizirane procese koji su omogućili veću učinkovitost velikih sustava (eng. economies of scale), ali prava strategija još nije dobila svoje jasno lice.
Nakon Drugog svjetskog rata pojavili su se prvi formalni strateški planovi. Tvrtke su počele koristiti SWOT analize, konkurentske analize i dugoročne planove kako bi se nosile s kompleksnijim tržišnim uvjetima.
Počevši od 1960-ih, vrhunski menadžeri multinacionalnih tvrtki poput Chestera Barnarda iz AT&T-a i Alfreda Sloana iz General Motorsa ukazali su na nužnost strateškog pristupa poslovanju. To je vrijeme kada je postalo jasno da učinkovita strategija nije samo dodatak, već kamen temeljac organizacije visokih performansi.
Alfred Chandler je 1962. godine definirao strategiju kao “određivanje temeljnih dugoročnih ciljeva poduzeća i usvajanje pravca akcija i alokacije resursa potrebnih za njihovo ostvarivanje”, čime je postavljen prvi akademski okvir.
Razvoj strateškog menadžmenta u kasnijim godinama doživio je revoluciju zahvaljujući radovima Michaela E. Portera, čiji su modeli poput: pet sila konkurencije, vrijednosnog lanca i strateškog pozicioniranja, omogućili dubinsku analizu i upravljanje globalnom konkurentnošću poslovanja.
S druge strane, Henry Mintzberg naglašava važnost “nastajuće strategije” (emergent strategy), ističući kako se prava strategija često razvija spontano kroz praksu, prilagodbu i iskustvo, a ne isključivo kroz formalno planiranje (deliberate strategy).
Prema njegovoj teoriji postoje pet organizacijskih struktura koje tvrtke mogu usvojiti kako bi uspješno provodile poslovne operacije. Najprikladnija struktura za vas ovisit će o industriji, duljini poslovanja, ciljevima koje ste postavili i drugim čimbenicima. Više o njegovoj teoriji pisat ću u nadolazećim tekstovima jer ju smatram iznimno prikladnom i korisnom za mala i srednja poslovanja.

Puno je definicija, a u nastavku ću se fokusirati na Porterov evergreen s Harvard Business Review-a, koji kroz sljedeće točke jednostavno objašnjava što strategija zapravo jest i zašto je toliko važna:
Dakle strategija je, uz operativnu izvrsnost, proces stvaranja jedinstvenog položaja kroz:
Suština strategije je odabrati raditi stvari drugačije od svoje konkurencije!
Isto kao i s definicijama, postoji i nekoliko globalnih i priznati modela strateškog razmišljanja i odlučivanja (strategy framework), a neki od najpoznatijih su: Poterovih pet sila, SWOT analiza, NOISE analiza, McKinsey 7S framework, PESTEL analiza, Blue ocean strategy, OKR (objectives and key results), Lean startup methodology i Playing to win strategy framework.
Pojedinačno, ili u različitim kombinacijama, ovi okviri pomažu liderima definirati, implementirati i optimizirati poslovne ciljeve i procese.
Ti modeli pružaju strukturu za donošenje odluka, upravljanje resursima i praćenje rezultata, a u nekom od idućih članaka pisat ću detaljnije o svojim favoritima.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Pedeseta kolumna Ivice Žure za čarter.hr stiže u trenutku kad se čini kako domaći čarter, umjesto da i dalje stoji, počinje tražiti vlastiti smjer. Simbolično ili ne, baš sada nastaje prva samostalna udruga čarter tvrtki, a paralelno stižu i konkretni zajmovi koji bi mogli pomoći onima koji ne žele čekati “bolja vremena”.
Ako ste ikada proveli dan u uredu čarter tvrtke tijekom sezone, znate kako to izgleda kada u isto vrijeme zvoni mobitel, zovu gosti, zovu agenti, mailovi stižu jedan za drugim… Uz sve to treba i iskoordinirati smjene, pripremu plovila i servise. Tko stigne sve to riješiti na vrijeme?
Kako izgleda svakodnevica jednog grafičkog dizajnera? Što sve ulazi u njegov opis posla - i što ne ulazi? Barbara Zec, dizajnerica s više od 20 godina iskustva, u svom novom autorskom članku za čarter.hr otkriva što zaista znači biti dizajner vizualnih komunikacija. Od alata, preko vještina, do stvarnih izazova koje ova profesija nosi, sve je konkretno objašnjeno iz prve ruke.
Najveći svjetski događaj posvećen nautičkom čarteru ponovno je tu. Od 12. do 14. studenoga 2025. International Charter Expo (ICE) ponovno će pretvoriti Amsterdam u globalno okupljalište čarter profesionalaca. Uz više od 600 tvrtki, potpuno novi ICE Forum i legendarnu zabavu ICE Rocks Party, ovogodišnje izdanje obilježava deset godina povezivanja čarter svijeta - snažnijeg, pametnijeg i povezanijeg nego ikad prije.