Kako rješavati pomorske sporove kada do njih dođe


Pomorski sporovi, kao i svi ostali pravni sporovi zahtijevaju rješenje, po mogućnosti zadovoljavajuće za sve uključene strane. No kako zapravo riješiti nastale situacije u kojima se isprepliću različiti interesi?

Pomorski sporovi predstavljaju kompleksno područje pravnih i diplomatskih izazova koji proizlaze iz različitih aspekata pomorskog prometa, trgovine, ribolova, energetike, zaštite okoliša i mnogih drugih faktora.  
 
S obzirom na globalnu prirodu pomorskog sektora i raznolikost interesa država, kompanija i organizacija, rješavanje pomorskih sporova zahtijeva sofisticirane i stručne metode kako bi se postigao pravedan i održiv ishod. 
 
U ovom članku istražujemo različite pristupe i mehanizme za rješavanje pomorskih sporova kada do njih dođe. 
 Jedan od najčešće korištenih mehanizama za rješavanje pomorskih sporova je arbitraža.       Arbitraža je proces u kojem strane sporazumno odabiru neovisnog stručnjaka ili panel stručnjaka (arbitre) kako bi odlučili o sporu umjesto da se obraćaju sudu.

Arbitraža kao učinkovit mehanizam 

Jedan od najčešće korištenih mehanizama za rješavanje pomorskih sporova je arbitraža.  
 
Arbitraža je proces u kojem strane sporazumno odabiru neovisnog stručnjaka ili panel stručnjaka (arbitre) kako bi odlučili o sporu umjesto da se obraćaju sudu.  
 
Ova metoda ima niz prednosti, uključujući: 
Ekspertiza arbitara: strane mogu odabrati arbitre koji su stručnjaci u području pomorskog prava i relevantnih industrija, osiguravajući da se donesu informirane odluke. 
 
Neutralnost i povjerljivost: abitražni postupci često nude veći stupanj povjerljivosti u usporedbi sa sudskim postupkom, što je važno s obzirom na osjetljive informacije u pomorskim sporovima. 
 
Brzina postupka: arbitraža se obično rješava brže od sudskih postupaka, što je ključno u dinamičnom okruženju pomorskog sektora. 
 
Prilagođeni postupci: strane imaju veću fleksibilnost u određivanju postupka i pravila koja će se primijeniti, omogućavajući personaliziran pristup rješavanju spora. 
 
Uspješnost arbitraže u pomorskom sektoru ovisi o konkretnim okolnostima svakog slučaja, preferencijama strana, dostupnosti stručnih arbitara i odabiru adekvatne arbitražne institucije. 
 Medijacija je proces u kojem neovisni medijator pomaže stranama u sporu da pregovaraju i postignu sporazum.       Ova metoda često stavlja naglasak na očuvanje odnosa između strana, što je posebno važno u pomorskom sektoru gdje se suradnja često nastavlja nakon rješavanja spora.

Medijacija za postizanje sporazuma 

Medijacija je proces u kojem neovisni medijator pomaže stranama u sporu da pregovaraju i postignu sporazum.  
 
Ova metoda često stavlja naglasak na očuvanje odnosa između strana, što je posebno važno u pomorskom sektoru gdje se suradnja često nastavlja nakon rješavanja spora.  
 
Glavne prednosti medijacije u rješavanju pomorskih sporova uključuju: 
Očuvanje poslovnih odnosa: u pomorskom sektoru, gdje je suradnja između brodara, vlasnika tereta, osiguravatelja i drugih dionika često ključna, mirenje omogućava stranama da aktivno sudjeluju u traženju rješenja. Ovaj proces potiče dijalog i suradnju, što može očuvati dugotrajne poslovne odnose. 
 
Brzina i fleksibilnost: mirenje obično traje manje vremena od sudskih postupaka ili arbitraže. U hitnim situacijama, kao što su primjerice nesreće na moru ili zastoji u transportu, brzina je ključna. Mirenje omogućava stranama da brzo sjednu za stol i rade na rješenju. 
 
Smanjenje troškova: mirenje može biti manje skupo od dugotrajnih sudskih postupaka ili arbitraže. Troškovi su često povezani samo s honorarima medijatora i administrativnim troškovima, što može biti povoljnija opcija za tvrtke. 
 
Povjerljivost: mirenje omogućava stranama da rješavaju svoje sporove u povjerljivom okruženju. Ovaj aspekt je osobito važan u pomorskom sektoru gdje bi javni sporovi mogli naštetiti reputaciji tvrtki ili drugim poslovnim interesima. 
 
Kreativna rješenja: mirenje potiče strane da razmišljaju izvan okvira i razmotre različite opcije za rješenje sporova. Ovo može dovesti do inovativnih i prilagođenih rješenja koja bolje odgovaraju potrebama svih strana. 
 
Dobrovoljnost: mirenje je dobrovoljan proces, što znači da sve strane moraju biti voljne sudjelovati. Ova dobrovoljnost često rezultira većom posvećenošću strana postizanju rješenja. 
 
Stručnost medijatora: uspješnost mirenja često ovisi o vještinama i iskustvu medijatora. U pomorskom sektoru, medijatori s razumijevanjem pomorskog prava i industrijskih praksi mogu olakšati proces mirenja. 
 
Iako mirenje ima mnoge prednosti, važno je napomenuti da nije uvijek odgovarajuće rješenje za sve vrste sporova.  
 
Složeni pravni ili tehnički problemi mogu zahtijevati strukturiraniji pravni postupak poput arbitraže ili sudskog postupka.  
 
U konačnici, uspješnost mirenja u pomorskom sektoru ovisi o volji strana za suradnjom, izboru iskusnog medijatora te prikladnosti samog procesa za specifične okolnosti spora. 
 

Sudski postupci kao posljednje sredstvo 

Iako se sve više strana okreće alternativnim metodama rješavanja sporova, sudski postupci ostaju važan alat za rješavanje pomorskih sporova. Osobito u slučajevima gdje nema sporazuma ili kada su interesi strana suočeni s većim pravnim ili etičkim pitanjima.  
 
Sudski postupci imaju svoje prednosti, kao što su: 
Pravna jasnoća: sudske odluke često postavljaju jasne pravne presedane koji mogu imati dugoročni utjecaj na rješavanje budućih pomorskih sporova. 
 
Primjena sile: sudske presude mogu se provesti prisilno ako jedna strana ne surađuje u rješavanju spora ili ne poštuje odluku. 
 
Zaštita prava: sudski postupci osiguravaju da se strane pridržavaju zakonitih prava i obveza, što je posebno važno u reguliranom okruženju pomorskog sektora. 
 Rješavanje pomorskih sporova zahtijeva uravnoteženi pristup koji uzima u obzir različite interese, zakonodavstvo i međunarodne ugovore.

Evaluacija 

Rješavanje pomorskih sporova zahtijeva uravnoteženi pristup koji uzima u obzir različite interese, zakonodavstvo i međunarodne ugovore.  
 
Bez obzira na odabrani mehanizam rješavanja, ključno je osigurati stručnost, poštenje i pravdu kako bi se postigao održiv ishod za sve uključene strane.  
 
Kombinacija arbitraže, medijacije i sudskih postupaka može pružiti širok spektar alata za rješavanje raznolikih pomorskih sporova i pridonijeti stabilnosti i prosperitetu pomorskog sektora. 

  • Podijeli:

Katarina Ćosić

Katarina Ćosić

Katarina Ćosić vodi vlastiti odvjetnički ured u Zagrebu. Zastupa domaće i strane klijente u području pomorskog i općeprometnog prava, trgovačkog prava i pravo društava, prava intelektualnog vlasništva, zemljišnoknjižnog prava, prava medija, odštetnog prava, sportskog prava, IT-a.

https://www.linkedin.com/in/katarina-%C4%87osi%C4%87-95731361/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati
Rent-a-boat vs. nautički čarter - što trebate znati

Jedna riječ, a dva potpuno različita posla? Primjer su rent-a-boat i nautički čarter, koji nisu isto. Zato je važno znati što nudite i kome. Granica između rent-a-boata i čartera nije uvijek jasna. A trebala bi biti.

CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije
CROYA 2025 - Split ponovno postaje centar globalne čarter industrije

Od 29. rujna do 1. listopada 2025. grad Split će po drugi put ugostiti CROYA Yacht Charter Show - jedinstven hrvatski B2B sajam koji promovira luksuzni nautički turizam. Ovaj prestižni trodnevni događaj okupit će u srcu Dalmacije vodeće predstavnike čarter industrije.

Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu
Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu

Sezona je pri kraju, ali sada počinje pravi posao. U svom novom članku za čarter.hr Selma Ćubara donosi temu zašto je prijelazno razdoblje ključno za analizu i planiranje, kako pametno iskoristiti sajmove, koje lekcije možemo naučiti od velikih platformi i što svaka čarter tvrtka može odmah primijeniti u digitalnom marketingu kako bi iduća sezona bila uspješnija.

Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?
Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?

Koliko puta ste u firmi čuli rečenicu: “Objavi nešto na Facebook, da nas ljudi vide”? Na prvu zvuči bezazleno, ali iza toga se krije ozbiljno pitanje - je li to stvarno vaš marketing? U čarter industriji sve više tvrtki ostaje na toj razini. Nekoliko fotografija, pokoji post i osjećaj da se “nešto radi”. No kada sezona završi i podvuče se crta, rezultat je isti - premalo je...