Komunikacija koja radi više štete nego koristi (i kako to promijeniti)


Ponekad nije problem što se dogodilo, nego kako je rečeno. Jedna kriva rečenica i možete izgubiti gosta ili zaposlenika. Koliko nas zapravo košta jedna loše odabrana rečenica? I što se dogodi kad ju zamijenimo boljom?

Vaša komunikacija, ma kakva ona bila, ide “van” - u Google recenzije, na društvene mreže, u razgovore između gostiju posade, pa i agenata. A loša komunikacija ne utječe samo na međuljudske odnose, nego i na prodaju, reputaciju i dugoročnu održivost tvrtke. 

Ovo je priča o realnim svakodnevnim situacijama zbog kojih neki gosti više nikad ne dođu, a neki zaposlenici napuste firmu usred sezone.

 

Gdje stvari pucaju i što s tim (kad skiper ne zna reći "ne")

Uloga skipera nije samo upravljanje plovilom, nego i upravljanje očekivanjima. Iako se od posade često očekuje da bude susretljiva i "easy-going", to ne znači kako sve treba prihvatiti bez zadrške.

Neki skiperi izbjegavaju izravno reći "ne" jer ne žele biti percipirani kao "teški", jer osjećaju pritisak od gostiju koji "plaćaju tu turu", ili jer jednostavno nisu sigurni kako nešto odbiti, a da ne zvuči grubo.

Primjeri: 

  • Gost želi napraviti rutu od 120 NM u 3 dana, a skiper iz pristojnosti kaže "može se probati", iako zna kako će to biti iscrpljujuće, bez vremena za odmor, kupanje ili sigurnosne provjere.
  • Gosti žele uploviti u malu neosvijetljenu uvalu netom prije mraka, a skiper osjeća kako mora udovoljiti, iako zna da je to rizično.
  • Grupa želi da se stane na više destinacija nego što je realno izvesti u jednom danu, a skiper "žonglira" dok više ne može izdržati, i onda ispadne kako je on loše planirao.

Zašto to ne valja:

  • Kada se na početku izbjegne reći "ne", situacija najčešće završi dvostruko loše: gosti ostanu nezadovoljni jer nisu dobili ono što su zamislili, a skiper završi iscrpljen i pod stresom.
  • Na taj način se ruši i profesionalna pozicija skipera, više ne djeluje kao autoritet koji upravlja tjednom na moru, nego kao "izvršitelj tuđih želja".
  • A to ne šteti samo iskustvu gosta. Šteti i reputaciji firme. Jer na kraju, gosti ne govore: "Skiper je bio neorganiziran", nego "Bila nam je loša tura s tvrtkom XY."

Kako to iskomunicirati:

  • Skiper ne mora reći "ne može", ali može reći: "Mogu vam odmah reći što je realno izvedivo, a što bi bilo riskantno ili prezahtjevno."
  • Ili: "Shvaćam kako vam zvuči privlačno, ali kao bi to izveli kako treba, i bez rizika, trebat će nam više vremena ili drugačiji plan. Evo što bih ja predložio kao sigurniju, ali jednako zanimljivu opciju."

Taj ton gostu ne daje dojam odbijanja, nego mu se nudi iskustvo koje je bolje za njega, jer skiper zna što radi.

Što možete napraviti, a da skiper ne ostane sam u ovim situacijama?

  • Podrška baze: Dajte skiperima alate i okvirne rečenice koje mogu koristiti u situacijama kad se traži "više nego što je normalno".
  • Zajednička linija komunikacije: Ako u prvim mailovima agent napiše "može sve što želite", skiper je već u startu u problemu. Potrebna je konzistentna komunikacija od prodaje do isplovljavanja.
  • Trening iz stvarnog života: Ne moraju to biti seminari, dovoljne su interne radionice gdje se prođu realni scenariji i ponude načini kako odgovoriti gostima bez sukoba.

Dati realna očekivanja nije slabost nego profesionalnost. Gosti to možda ne shvate odmah, ali shvate do kraja tjedna. A kad jednom shvate kako ih se vodilo, a ne samo vozilo, to postaje razlog za ponovni dolazak.

Kad voditelj baze kritizira skipera pred gostima

Čarter je timski sport. Raspravljate li pred gostima o tome “tko je kriv” za greške, na gubitku ste, iz više razloga. Takva komunikacija možda kratkoročno riješi neku situaciju ili pokaže tko je u pravu, ali dugoročno šalje poruku nesklada, nesigurnosti i loše organizacije.

U očima gosta, voditelj baze i skiper nisu dvije odvojene uloge, oni su predstavnici istog brenda. Kad se javno raspravljaju, gosti neće pomisliti "ovo je konstruktivno", nego "ovdje nitko ne zna što radi".

Primjeri:

  • Gost još nije ni ušao u plovilo, a voditelj baze već komentira: "Jesi li ti ovo uopće provjerio?"
  • Skiper gostima objašnjava sigurnosne procedure, a iz pozadine se čuje: "To ti je staro, imamo novu proceduru."
  • Pred gostima se raspravlja je li skiper preuzeo plin ili nije, umjesto da se to interno riješilo prije.

Ponekad ovakvi komentari dođu iz frustracije, umora ili želje da se stvar “odmah raščisti”. Ali za raspravu pred gostima nikad nije ni vrijeme ni mjesto, jer šteta postaje veća od koristi.

Zašto to ne valja:

  • Jer takve situacije umjesto odgovornosti, proizvode nelagodu.
  • Umjesto povjerenja, stvaraju sumnju, jer gosti više ne znaju kome vjerovati.
  • Umjesto rješenja, otvaraju dodatna pitanja.

Usto, djelatnici koji su prozvani pred gostima, gube autoritet. Sljedeći put kad pokušaju nešto objasniti gostima, više ih se ne shvaća ozbiljno jer je netko već "pokazao tko je glavni".

Kako to riješiti:
Nema potrebe za tenzijama. Ako nešto treba ispraviti, to se može riješiti u dvije rečenice – bez oštećenja odnosa.

  • "Nisu dobili informacije o plinu, možeš li im sad to kratko objasniti pa ćemo odmah zamijeniti bocu?" Ovo je poziv na suradnju, ne javna prozivka.
  • "Kad završiš s briefingom, imam sitnicu koju trebamo uskladiti za sljedeće goste." Time zadržavate autoritet obojice, a izbjegavate neugodnosti.
  • "Vidim da si u žurbi preskočio dio, ali nije problem.Kad se vratiš s ture, sve ću ti objasniti." Jasno, ali nenapadno.

Što baza može napraviti da to postane standard, a ne iznimka?

  • Dogovorite pravila komunikacije pred gostima: Na početku sezone (ili i češće), dogovorite se, sve što se može reći i riješiti prije, neka se to napravi.
  • Vodite primjerom: Ako voditelj pokazuje samokontrolu i poštovanje prema skiperima, i drugi će to slijediti.
  • Pričekajte pravi trenutak: Neke stvari nije hitno rješavati odmah. Pričekajte, i riješite kad je pogodan trenutak.

Poštovanje nije slabost, nego valuta koja gradi čitavu posadu, a i tvrtku.
Jer gost koji vidi kolege koji se podržavaju i komuniciraju, pogotovo kad nešto zapne, odlazi s osjećajem da je plovio s ljudima koji znaju što rade. A to se pamti.

Kad zaposleniku kažete što ne smije raditi, ali ne i što treba raditi

Vođenje ljudi ne znači samo ispravljanje grešaka nego i pružanje jasnih smjernica za rad. A to je upravo ono što često nedostaje u svakodnevnoj komunikaciji.

U žurbi, frustraciji ili umoru, mnogi voditelji i iskusniji članovi tima instinktivno reagiraju zabranom:

  • "Nemoj o tome razgovarati s gostima!"
  • "Nemoj im reći da ne znaš!"
  • "Nemoj tako pisati ljudima!"

I to ostane na tome.

Zašto to ne funkcionira:

  • Zaposlenik koji dobije samo informaciju što ne smije, ne zna što treba dalje. Ne zna što se od njega zapravo očekuje.
  • Ako je riječ o zaposleniku koji nema previše iskustva ili sezonskom radniku, to vrlo brzo vodi u nesigurnost, povlačenje ili, što je još gore, pasivnu poslušnost bez razmišljanja.

U situacijama gdje je komunikacija s gostima ključna, to postaje ozbiljan problem.

Primjeri:

  • Gost traži točno vrijeme isplovljavanja, a djelatnik se boji reći kao ne zna, pa kaže: "Nemam pojma, ovi nikad ništa ne jave."
  • Zaposlenik odgovori na mail koji je grubog tona i traži dodatne informacije, a mail je ostao nedogovoren što zbog straha što neznanja, pa dobije opasku: "Nemoj tako."
  • Mladi djelatnik u panici kaže gostu kako mora pričekati "jer je gužva u bazi", misleći kako iskrenost uvijek pomaže. Dobije kritiku, bez objašnjenja što bi bilo bolje.

Kako to bolje učiniti:
Umjesto same zabrane, treba dati i alternativu. Dovoljna je i jedna rečenica koja usmjerava:

  • "Ako ne znaš točan termin, reci kako očekujemo završetak unutar dva sata, i da ćemo im se javiti čim budemo sigurni."
  • "Kada gost postane nervozan, reci mu kako razumiješ njegovu zabrinutost i ponudi mu informaciju kad će dobiti sljedeći update."
  • "Ako ti je neugodno reći da nešto kasni, koristi rečenicu: 'Radimo na tome da brod bude spreman što prije, javit ćemo vam čim imamo potvrdu.'"

Dajte rečenice koje se mogu koristiti. Ljudi često ne znaju kako nešto reći. Ako ih opremite konkretnim primjerima, imat će više samopouzdanja i snalazit će se bolje.

  • Uključite ih u rješenje. Pitajte: "Kako bi ti to mogao reći gostu da ne zvuči grubo?", ali nemojte to postaviti kao test, nego poziv na razmišljanje.
  • Pratite što su iz toga zapamtili. Umjesto "Jesi sad zapamtio?", probajte s "Daj mi svoj prijedlog kako bi ti to rekao."

Ljudi najbolje uče kad znaju što napraviti sljedeći put, a ne samo ako znaju što je bilo loše sada.

Kad gost dobije tri različite informacije od tri osobe

Jedna od situacija koja najviše frustrira gosta nije kvar, kašnjenje ni loše vrijeme, nego kad mu tri različite osobe iz istog čartera daju tri različite informacije.

Nesporazumi stvaraju dojam kako nitko ne zna što radi. I što je najgore, ne mora biti ničija loša namjera. Ali gost ne vidi nijanse. On vidi kaos.

Primjeri:

  • Gost stiže ranije jer mu je agent rekao kako bi jedrilica mogla biti spremna već u 13 h. Na recepciji mu kažu kako neće biti moguće prije 17 h. Skiper kasnije kaže: "Ma možda već za sat vremena."
  • Gost pita radi li klima, jedna osoba kaže kako radi, druga kaže da se "jučer nešto čudno čulo", treći da će servis doći sutra.
  • Agent je obećao vanbrodski motor bez dodatne naknade, ali u bazi to nije upisano u ugovor. Gosti se osjećaju prevareno, iako je vjerojatno riječ o nesporazumu.

Zašto to ne valja:

  • Čim se gost osjeti zbunjeno, sumnja raste. Čim osjeti sumnju, počinje preispitivati i ono što je do tada bilo u redu. A kad jednom izgubi povjerenje, i najmanja sitnica postaje razlog za prigovor.

Gosti se žele osjećati kako su u dobrim rukama. Ako djelatnici međusobno ne komuniciraju i dolazi do nesporazuma, ostaje dojam amaterizma, čak i kad je sve ostalo bilo korektno.

Kako bolje reagirati:
Prvo pravilo: priznajte pogrešku. To ne znači i preuzimanje krivnje, nego preuzimanje odgovornosti za razjašnjenje.

  • "Vidim da ste dobili različite informacije, žao mi je zbog tog. Sad ćemo odmah razjasniti situaciju i vidjeti kako možemo to najbolje riješiti."
  • "Imate pravo, došlo je do prijenosa nepotpunih  informacija. Evo točne situacije i sad ćemo vidjeti što možemo učiniti kako bi vam olakšali."
  • "Možemo li krenuti od onoga što ste vi dobili u potvrdi rezervacije, pa ćemo prema tome provjeriti sve stavke?"

Kako to spriječiti:

  • Uskladite rečenice koje svi koriste. Ne mora sve biti skriptirano, ali neka svi znaju kako komunicirati oko ključnih točaka (npr. kada brod može biti spreman, što uključuje cijena, što ako oprema ne radi...).
  • Redovita razmjena informacija između prodaje, baze i skipera je nužna. To ne mora biti sastanak, dovoljno je jedan jutarnji brifing. 
  • Uvedite naviku da se s gostom ponovi najvažnije informacije na check-inu, čak i ako "sve već zna". To je bolja opcija nego kasnije objašnjavati zašto mu je netko rekao krivo.

Povjerenje se gradi kroz dosljednost. I zato, u čarteru nije važno tko je bio "u pravu" – važno je da gost ima osjećaj kako se svi u timu međusobno nadopunjuju, a ne idu kontra.

Kad nadređeni ne zna prepoznati trud

U skoro svakoj tvrtki postoji nešto što je presudno za kvalitetu tima: trud koji ljudi ulažu, i osjećaj da ih netko zbog toga vidi.

Djelatnici ne traže stalne pohvale, nagrade ili pljesak. Ali moraju znati kako nisu nevidljivi. Kad netko potegne više, ili smireno riješi konflikt s gostima, a s druge strane ne dobije ni "hvala", motivacija i trud će brzo nestati.

I onda se čudimo kad najbolji sezonski radnici ne žele produžiti ugovor. Ili kad skiper koji “uvijek izvuče stvar” odluči otići. Odlazak najčešće ne počinje zbog plaće, nego zbog osjećaja da si samo broj. 

Primjeri:

  • Skiper u 22:00 uskače pomoći kolegi s tehničkim problemom, ujutro ga nitko ništa ne pita, kao da se to podrazumijeva.
  • Hostesa odradi i čišćenje, a čuje samo: "Ajde brzo jer kasnimo s check-inom."
  • Novi član tima prvi put samostalno riješi situaciju s nezadovoljnim gostom, a povratna informacija je: "Moglo je to i bolje."

Zašto to ne valja:

  • Bez povratne informacije, trud postaje nevidljiv. A kad se ljudima čini ako više rade, to manje vrijede, počinju raditi samo ono što moraju.
  • Takva atmosfera stvara tim koji radi po inerciji, bez inicijative. Ljudi više ne daju sve od sebe, ne predlažu rješenja, ne nude pomoć. 

Kako to bolje iskomunicirati: 
Ne treba tu ništa pretjerano. Dovoljna je samo iskrenost u pravom trenutku:

  • "Čuo sam da si sam odradio smjenu jer je kolega bio bolestan – svaka čast."
  • "Oni gosti su baš pohvalili tvoje strpljenje. Hvala ti što znaš kako s ljudima."
  • "Znam da si zadnjih par dana potegnuo više nego inače, cijenimo to."

Par sekundi vremena, ali svaka rečenica ima svoj trajan učinak. Ljudi ih ne zaborave. I nastave se truditi, jer znaju zašto to rade.

Što može pomoći da prepoznavanje truda postane navika?

  • Uvedite internu “pohvalu tjedna”. Čak i ako to ostaje unutar baze. Dovoljno je reći to naglas. 
  • Kada gost pohvali skipera, prenesite to odmah. I pred kolegama. Time se ne gradi samo ego, nego i međusobno poštovanje.
  • Voditelji trebaju pratiti zaposlenike. Ne samo kroz brojke, nego kroz ponašanje. Tko uvijek pomogne, tko najbolje podnosi stres, tko drži ljude zajedno? Pohvalite to.

Ljudi ostaju tamo gdje imaju osjećaj da ih netko vidi, ne samo kad pogriješe, nego i kad daju sve od sebe.

Ako vam ekipa dobro funkcionira u špici sezone, to nije slučajno. Netko je dao ruke kad je trebalo. Netko je ostao dulje. Netko je povukao kad je trebalo. I to treba znati reći.

Kad se govori "s visoka"

Iskustvo je ogromna prednost, ali samo ako ga znamo podijeliti. U čarter bazama često imamo spoj generacija: ljudi koji ovo rade 20+ godina, i novi članovi tima koji tek ulaze u posao. To može biti savršen spoj, a može i puknuti na prvoj nepromišljenoj rečenici.

Rečenice poput "Znaš ti koliko ja ovo radim?" ili "U moje vrijeme to se drugačije radilo!" možda su izrečene iz želje da se nešto naglasi, ali u praksi zvuče kao potcjenjivanje i ponižavanje. I često ne dolaze u najmirnijem tonu, nego kad su svi već malo tanki s živcima.

Primjeri:

  • Mladi skiper pita nešto oko procedure, a stariji kolega odbrusi: "Zar te to nisu naučili prije nego što si dobio licencu?"
  • Nova čistačica predloži drugačiji redoslijed čišćenja kabina, a kolegica joj kaže: "Slušaj, mala, ja ovo radim od kad si bila u vrtiću."
  • Djelatnik pogriješi kod ispunjavanja dokumentacije, a voditelj kaže: "U moje vrijeme ovo bi bio razlog za otkaz."

Zašto to ne valja:

  • Umjesto da iskustvo bude izvor sigurnosti, pretvara se u alat za dominaciju. Time se ne prenosi znanje, nego stvaraju zidovi. I to ne samo između dvoje ljudi nego između kulture firme i svih koji se u njoj pokušavaju snaći.

Ako ljudi misle da se njihovo neznanje koristi protiv njih, prestaju postavljati pitanja. A to je prvi korak prema još više grešaka i još manje komunikacije.

Kako to bolje dijeliti znanje:
Iskustvo se itekako može pokazati, ali ton čini razliku.

  • "Znam da ovo izgleda kaotično, prošao sam to sto puta. Hoćeš da ti pokažem kako sam to rješavao?" To je suradnja. To je mentorstvo. To je autoritet koji ne gazi, nego podiže.
  • "Meni je ovo postalo jasno tek nakon druge sezone, drago mi je da si me pitao." Ovo stvara sigurnost i povjerenje.
  • "Znaš, meni je pomoglo kad sam počeo raditi ovako..." Znanje koje dolazi u formi pomoći, a ne kritike, najbrže se upija.

Kako njegovati zdravu komunikaciju između generacija i iskustava:

  • Iskusniji neka dobiju priznanje za svoj rad, ali i edukaciju kako prenositi znanje. Isto tako trebaju znati kako komunicirati.
  • Stvorite okruženje gdje neiskusni zaposlenici smiju pitati bez straha. Ako se boje pitati od straha, komunikacija vam definitivno ne valja.
  • Kao voditelj, reagirajte kad se osjeti “nadmenost”. Ne zato što štitite slabije, nego zato što gradite tim.

Znanje je vrijedno samo ako netko želi slušati. A ljudi slušaju one koji ih poštuju.
Najbolji timovi nisu oni u kojima svi znaju sve, nego oni gdje je svakome lakše reći "Ne znam. Pokaži mi."

Ako želite zadržati ljude u bazi dulje od jedne sezone, krenite od toga kako s njima razgovarate. Jer čak i kad nemate budžet za povećanje plaća, uvijek imate prostor za bolju komunikaciju.

Ne trebate biti stručnjak za komunikaciju – samo imati malo više svijesti

Nitko ovdje ne traži da svi postanemo komunikacijski treneri ili psiholozi. Nitko nema vremena za seminare. 
Ali imamo vremena za izbor. Imamo vremena za izabrati način komunikacije i za sekundu pauze prije nego što nešto kažemo. Za ton glasa koji gradi tim.

I svi oni mali trenuci su ono što često napravi razliku:  

  • Hoće li se gost vratiti.
  • Hoće li zaposlenik ostati još jednu sezonu.
  • Hoće li se o vašoj firmi govoriti kao o mjestu gdje ljudi znaju kako s ljudima, ili ne. 

Probajte već danas, ništa previše, samo ovo…

  • Umjesto kritike - ponudite prijedlog.
  • Umjesto prijekora - priznajte i vlastitu grešku.
  • Umjesto naredbe - postavite pitanje: "Kako bi to riješili?"

…zato što tako funkcionira svaki dobar tim koji želi trajati duže od jedne sezone.

Ako vam je ovaj tekst bio koristan, javite nam koje teme vas muče u svakodnevici.

 

 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Kako razvijati mali čarter i ostati svoj (a ne biti kopija drugih)
Kako razvijati mali čarter i ostati svoj (a ne biti kopija drugih)

Mnoge male čarter tvrtke krenu s nekoliko brodova i puno volje, ali bez jasnog plana što dalje. Neki se oslanjaju samo na agencije, drugi kopiraju što rade veći. I onda sve postane isto. Želite biti drugačiji? Želite raditi pametnije? Razumjeti kome se zapravo obraćate? Onda je ovaj tekst za vas.

U osiguranju nema prostora za prečace - transparentnost je temelj svega
U osiguranju nema prostora za prečace - transparentnost je temelj svega

Marijan Dželalija iz GrECo Marine Insurancea, godinama radi s čarter tvrtkama i jako dobro poznaje svakodnevne izazove s kojima se nautička industrija susreće. U razgovoru s čarter.hr podijelio je svoje iskustvo, način na koji gleda na osiguranje u nautici i kako gleda na izazove s kojima se čarter tvrtke susreću kada krene sezona.

Ne trgnemo li se već u 2026. i ne potičemo poduzetništvo - slijedi daljnja depopulacija
Ne trgnemo li se već u 2026. i ne potičemo poduzetništvo - slijedi daljnja depopulacija

Dok se bliži kraj godine, opet se vraćamo istom pitanju: na čemu zapravo stojimo? Neke brojke nas zateknu, druge su već dio standardnog repertoara, ali sve zajedno otkrivaju kamo ide naša mala ekonomija. Ivica Žuro nam u svom novom članku donosi podsjetnik na ono što izbjegavamo priznati, ali će mnogima zvučati poznato.

Fleksibilnost - ključ uspjeha u poslovanju
Fleksibilnost - ključ uspjeha u poslovanju

Fleksibilnost u poslovanju nije samo ideja, nego stvarna razlika između naporne i uspješne sezone. U čarter industriji, ona određuje koliko brzo reagirate, kako tim surađuje i kakav dojam ostavljate gostima. Ako želite stabilnije poslovanje i manje kaosa u sezoni, fleksibilnost postaje jedna od vaših najjačih vrijednosti. Želite saznati kako je razviti i pretvoriti u prednost?