Obiteljska čarter tvrtka vs. velika čarter korporacija


Obiteljski čarter ili čarter korporacija - pitanje je sad? Obje ove vrste čartera imaju svojih sličnosti i razlika, svoje prednosti i mane. No, gdje je njihova budućnost? Ima li na tržištu mjesta za male i velike, prije nego što umjetna inteligencija i roboti zamijene sve zaposlenike?

Što bi činilo jednu “family oriented” čarter tvrtku? To bi bio obiteljski čarter, koji se gradi godinama, a često ga odlikuje i snažan osjećaj za tradiciju te povezanost s lokalnom zajednicom. Kćeri i sinovi nasljeđuju majke ili očeve, a njihova priča često započinje sa “imali smo samo jedan mali brod te bili i skiper i čistačica i radili booking”.

Jedna od glavnih prednosti obiteljskog čartera je ta što je imao priliku izgraditi svoju reputaciju kao kvalitetna i pouzdana tvrtka, kako među gostima, tako i u svojoj zajednici. Takva tvrtka većinom ima uspostavljene “dobrosusjedske” odnose s gostima, dobavljačima, agentima i drugim poslovnim partnerima, koje nerijetko sve znaju i poimence. A takvi se odnosi gledaju i kao vrijedna imovina tvrtke.

Međutim, nije sve ružičasto kako se na prvi pogled čini, i obiteljske čarter tvrtke imaju svoje izazove. Na primjer, većinom im se teško prilagoditi promjenama na tržištu ili izbjegavaju uvesti nove tehnologije i prakse. S obzirom kako im upravu sačinjavaju članovi obitelji, često su mogući i sukobi unutar obitelji oko poslovnih odluka.

U prijevodu, jedna osoba drži sve konce i odlučuje o svemu vođena tradicijom ili pravilima kao što su “mi to tako radimo oduvijek”, a odluke se donose po potrebi. U takvoj će tvrtki, koja je po pravilu ustrojem manja, jedna ili nekoliko osoba po potrebi popunjavati i više radnih mjesta odjednom.

Sve u svemu, obiteljski čarter s dugom tradicijom većinom je stabilna i pouzdana tvrtka, s jakim prisustvom u lokalnoj zajednici. No, češće se može suočiti sa izazovima, kao što su kako ostati konkurentna u okruženju koje se stalno mijenja. 

Velika čarter organizacija - čarter korporacija

Druga strana iste medalje je velika čarter tvrtka, odnosno korporacija koja obično ima veliki broj zaposlenika te posluje na više lokacija diljem obale ili čak i u više zemalja.

Čarter korporacije imaju svoje prednosti, prvenstveno što se tiče gostiju; mogu im ponuditi veći raspon usluga, što im opet omogućava privući raznolikije skupine istih. Velike tvrtke podrazumijevaju i pristup naprednim tehnologijama, te resursima i budžetu koji im pomažu u učinkovitosti i djelotvornosti.

Korporacija će imati i profesionalni upravljački tim koji će nadzirati sve operacije i donositi strateške odluke. Kao svaka prava organizacija, većinom će imati više specijaliziranih odjela osim onih osnovnih, kao što su administracija, booking ili održavanje. Često imaju i odjel za marketing, prodaju, službu za korisnike ili voditelje ljudskih resursa.

Velika korporacija ima i jake financijske resurse, uključujući značajan proračun i pristup investicijskom kapitalu koji može unutar godine rasporediti tamo gdje je potrebno. Profit se većinom planski ulaže ili se pomno planira njegova raspodjela.  

Očite i manje očite razlike između obiteljskih čartera i korporacija

Jedna od najočitijih razlika između obiteljskog čartera i čarter korporacije je veličina, što u zaposleničkoj strukturi, što u floti.

Velika razlika se očituje i u pristupu prema gostima - obiteljski čarter već spomenuto ima i osobniji pristup gostima i veća je mogućnost kako će udovoljiti njihovim specifičnim potrebama i učiniti uslugu personaliziranijom.

Korporacija će možda biti fokusirana na učinkovitost i zadovoljavanje potreba velikog broja kupaca, gdje je nerijetko profit bitniji od gosta ili od činjenice hoće li gost se vratiti ili ih preporučiti. No, ujedno može imati bolje posložene procese i procedure.

S druge strane obiteljski čarter može imati ograničen raspon usluga od korporacije, ali ujedno može biti i fleksibilniji oko cijena tih istih usluga.

Što gost onda zapravo traži od čartera od kojeg želi unajmiti jahtu, jedrilicu ili motornjak? Možemo reći kako gost ne želi uslugu “bez duše” ili povlađivanje i lažna obećanja. Želi dobiti vrijednost za novac i želi znati kako je uvažen kao osoba te kako ga se “čuje”.

Velikom čarteru kojem je uprava u inozemstvu, možda neće u svojim procedurama imati točno navedeno što činiti u svakoj situaciji, dok će se obiteljski čarter “snaći”. Pregledom recenzija na webu i sami možete primijetiti na što se gosti najviše žale kod velikih čarter kompanija – na činjenicu kako su prevareni i tretirani kao broj.

Dakle, velikoj korporaciji, unatoč njihovom discipliniranom ustroju i brojnosti u menadžmentu, ostaje raditi na vlastitom “šarmu” kojeg obiteljski čarteri očito imaju u izobilju. Obiteljskom čarteru, unatoč šarmu ostaje doseći organizaciju, resurse i budžete s kojima raspolaže velika korporacija.

Za sada možemo zaključiti kako na tržištu još uvijek ima mjesta za svakoga. Sve dok ih ne zamijene umjetna inteligencija i roboti... 

Napredak i korištenje AI

Kada su nam već na pamet pali umjetna inteligencija (Artificial Intelligence) i roboti, trebamo znati kako svjetske korporacije već naveliko koriste ili razmišljaju o automatizaciji svojih procesa.

U automatizaciji vide napredak, te smatraju kako će uklanjanjem ljudskog faktora zapravo postići veću profitabilnost. Isključivanje ljudskog faktora, tj. zaposlenika donosi manje “problema”. Umjetna inteligencija ili robot kao zaposlenik nikada neće biti bolestan, žaliti se ljudskim resursima, odbiti raditi prekovremeno ili tražiti veću plaću.

Što znači kako AI ili roboti, kao zaposlenici, više nisu nedostižni ili pojmovi znanstvene fantastike, nego stvarnost. Svi oni se mogu integrirati u čarter poslovanja na više načina, kao što su: 

  • Virtualni pomoćnici: chatbotovi se mogu koristiti za pružanje brzih i točnih informacija korisnicima o dostupnim jahtama, datumima i cijenama. Oni također mogu pomoći s procesima rezervacije i plaćanja. AI sa sposobnošću učenja (machine learning), napredni roboti i chatbotovi – danas svi oni već rade u uslužnim djelatnostima ili turizmu. Primjerice, AI s mogućnošću učenja se koriste za razgledavanje lokacija u većim europskim i svjetskim gradovima.  
    Chatbotovi se koriste u hotelima i kampovima kako bi gosti dobivali informacije koje trebaju, odmah čim ih trebaju. Uz chatbot ne trebaju čekati u redu ili čekati odgovor na poziv ili e-mail, chat ima sve odgovore unaprijed spremne za njih. Roboti rade u house-keepingu ili pomažu u održavanju. 
  • Virtualna stvarnost: tehnologija vođena AI-jem može se koristiti za stvaranje virtualnih obilazaka jahti, gdje korisnici mogu virtualno pogledati jahtu prije rezervacije te im dati odgovore na sva pitanja i pri tome izbjeći fizički obilazak ili posjet samoj lokaciji.   
  • Prediktivno održavanje: AI može se koristiti za predviđanje kada će jahti biti potrebno održavanje, tako da se popravci mogu planirati unaprijed kako bi se smanjio zastoj. Machine learning se može koristiti za održavanje jahti, odnosno moći će unaprijed znati kada treba zakazati popravke te na taj način omogućiti maksimalnu produktivnost gdje će jahte uvijek biti dobrom stanju. 
  • Autonomna navigacija: smatra se kako će u, ne tako dalekoj budućnosti, “artificial intelligence technology” biti korištena za poboljšanje sigurnosti i učinkovitosti u vožnji, pa čak i omogućavanje autonomnog rada. Navigacija jahti u čarteru neće biti izuzetak.  
  • Automatizacija: chatbotovi i drugi alati temeljeni na AI mogu automatizirati zadatke koji se ponavljaju kao što je odgovaranje na često postavljana pitanja, oslobađajući vrijeme za uredske radnike kako bi se mogli usredotočiti na složenije i vrijednije zadatke. 
  • Analiza podataka: AI tehnologije se mogu koristiti za analizu podataka o kupcima, rezervacijama i tržišnim trendovima, što može pomoći u formiranju cijena ili u marketinškim strategijama. 

Hoće li roboti i AI potpuno zamijeniti radnike u turizmu i čarteru?

AI, Machine learning i chatbotovi se smatraju budućnošću hospitalityja jer su sposobni ugoditi gostu na način na koji gost to očekuje. Dalje, sposobniji su “pročitati” gosta pa čak i preduhitriti njegove potrebe bolje nego ijedan zaposlenik, bez obzira na iskustvo.

Sposobni su u svakom trenutku dati svaku traženu informaciju koju “znaju”. A vjerujte nam na riječ, znaju mnogo više nego što znaju svi vaši zaposlenici skupa. I to pomnoženo sa gotovo beskonačno.

Ipak, veća je vjerojatnost kako će velike korporacije prije uložiti u umjetnu inteligenciju ili za početak barem chatbot, nego male obiteljske firme. Imaju veće resurse, a i pokušat će isključiti čovjeka kao zaposlenika kako bi smanjili rashode i sve one gore spomenute probleme koje donosi rad s ljudima.

Daje li nam to naslutiti kako ćemo vrlo skoro, iz uslužnog sektora popuno ukloniti čovjeka ili će zaposlenici postati sve dragocjeniji?

Analize tržišta za sada pokazuju kako je utjecaj umjetne inteligencije sve jači, ali to je stoga jer u pojedinim aspektima izuzetno olakšava poslovne procese i ubrzava ih. Dakle, za sada su tu kako bi pomogli čovjeku u produktivnosti i radu te omogućili pokrivanje više stvari u isto vrijeme. Npr. dok vi radite neki izvještaj, chatbot komunicira s gostom, gost bukira čarter i na vama je samo provjeriti je li proces (koji bi trebao biti automatiziran) uredno prošao.

No, što se bude više osvještavala činjenica kako nam svi ovi alati omogućavaju produktivnost, pa i veću profitabilnost, tako će rasti i njihova upotreba. Pretpostavljamo i u obiteljskim čarterima, ali i u korporacijama podjednako.

Čarteri se u sezoni bore s deficitom kvalitetnih skipera i hostesa, pa možemo reći kako ih bojazni oko toga hoće li osobu u bookingu zamijeniti robot, trenutno ne opterećuju puno. U kojoj će mjeri AI i robotika napredovati, te gdje će oni unutar čartera pronaći svoje mjesto, ostaje za vidjeti.

Iskreno, možete li zamisliti robota kako zuji po marini od veza do veza i pokazuje gostima kako koristiti pojas za spašavanje ili im pokazuje kako napuniti tankove? Ni mi isto. Ali za pomoć pri čišćenju ili pri prijenosu tereta (npr. prtljage i slično), itekako bi mogli.

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!
Želite osvojiti čarter tržite? Ovo definitivno ne smijete raditi!

Imate društvene mreže za svoj čarter, i mislite kako je to dovoljno. No, za to vrijeme vaša konkurencija uspijeva u stvarima u kojima vi ne uspijevate, jer mislite kako vam nisu potrebne ili za njih nemate vremena. Saznajte što točno trebate raditi kako bi osvojili svoje ciljano tržište.

Kako postati (uspješan) booking agent u nautičkom čarteru
Kako postati (uspješan) booking agent u nautičkom čarteru

Može li se reći kako se uspješnost čarter tvrtke mjeri brojem iznajmljenih brodova, odnosno prodanih rezervacija? Možemo. A ako je booking plovila najodgovornija pozicija u čarter kompaniji, onda je i booking agent jedna je od najodgovornijih radnih pozicija. Ali što je zapravo zadatak booking agenata. I kako postati jedan od (uspješnih) booking agenata?

11 stvari koje zaboravljate napraviti (a bitne su)!
11 stvari koje zaboravljate napraviti (a bitne su)!

Bez obzira na to koliko ste dugo na tržištu, koliko iskustva imate ili koliko su luksuzna vaša plovila, nikada ne smijete izgubiti iz vida ono najvažnije - goste. Želite li da vas gosti lakše nađu? Sigurno da. Ako je to slučaj, onda provjerite kojih 11 stvari nikako ne smijete propustiti.

Optimizirate budžet za marketing čarter tvrtke? 7 (pametnih) načina kako potrošiti novac
Optimizirate budžet za marketing čarter tvrtke? 7 (pametnih) načina kako potrošiti novac

Ako pitate čarter tvrtku, proračun je često osjetljiva stvar. No, većina pogrešaka uzrokovana je raspodjelom sredstava iz budžeta na pogrešna mjesta ili u pogrešno vrijeme. Koji trenuci i mogućnosti pametne raspodjele budžeta će donijeti najviše koristi?