Treba li čarterima stručnjak za marketing ili se sve može odraditi "usput"?


Koliko puta ste u firmi čuli rečenicu: “Objavi nešto na Facebook, da nas ljudi vide”? Na prvu zvuči bezazleno, ali iza toga se krije ozbiljno pitanje - je li to stvarno vaš marketing? U čarter industriji sve više tvrtki ostaje na toj razini. Nekoliko fotografija, pokoji post i osjećaj da se “nešto radi”. No kada sezona završi i podvuče se crta, rezultat je isti - premalo je...

Tko u vašoj tvrtki vodi marketing? Ako je odgovor “nitko posebno”, niste jedini. U većini čarter tvrtki marketing se svodi na usputne zadatke - netko iz ureda objavi nekoliko fotografija u sezoni, napiše se neki post na Facebooku ili Instagramu i time se priča završava. 

Na papiru to izgleda kao prisutnost na društvenim mrežama, ali u praksi se misli kako je to marketing. Nema plana, cilja ni dosljednosti… Nema stručnjaka za marketing
Pitanje je možemo li to uopće nazvati marketingom ili samo improvizacijom bez cilja?

Ako radite ozbiljan posao, ne bi li i marketing trebao biti ozbiljan?

Zašto marketing u čarteru ostaje nešto “usput”

Čarter tvrtke imaju prirodnu sklonost fokusiranja na ono što se može vidjeti i napraviti; brodovi, marina, posada, rezervacije, servis. 
Sve ostalo često pada u drugi plan. Marketing je među prvima na toj listi.

Godinama je bilo dovoljno prepustiti prodaju agentima i pojaviti se na buking sustavima. Mnoge tvrtke i dalje razmišljaju tako: “Zašto bih plaćao stručnjaka za marketing, kad agent/sustav ionako prodaje moje brodove?” Problem s tim pristupom je što ste onda ovisni o tuđim kanalima i nemate kontrolu nad vlastitim brendom.

Kad se marketing vodi “usput”, obično se događa nekoliko stvari:

  • Objave na društvenim mrežama nemaju plan ni poveznicu s ciljevima.
  • Nitko sustavno ne odgovara na poruke i komentare.
  • Fotografije i videa su loše kvalitete ili zastarjele.
  • Gosti dobivaju neujednačene informacije s različitih kanala.
  • Rezultati se ne prate, pa se ne zna što vrijedi, a što ne.

Takav pristup za rezultat ima to da ste “nevidljivi” ili izgledate neozbiljno. A to gosti vrlo brzo prepoznaju.

Zašto marketing nije “trošak” nego ulaganje

Jedan od čestih argumenata je: “Nemamo budžet za marketing.” No pitanje je - koliko vas stoji nepopunjeni tjedan u svibnju ili rujnu? Koliko vas stoji ovisnost o agentu i proviziji od 15-20%?

Digitalni marketing nije trošak, nego ulaganje koje donosi povrat
Svaki dobro postavljen oglas, newsletter ili objava može dovesti gosta. Razlika je samo u tome vodi li to stručnjak za marketing koji zna što radi ili netko tko to radi “na osjećaj”.

Jedna osoba posvećena marketingu može napraviti razliku između tvrtke koja preživljava i one koja raste.

Što gubite ako marketing vodi netko “usput”

Možda mislite kako je dobrovoljno da netko s recepcije ili kolega iz baze “ubace nešto na Instagram”... Iz vaše perspektive, imate prisutnost na društvenim mrežama. 

Ali pogledajmo što se zapravo gubi kad marketing nije ničija stvarna odgovornost:

  • Vrijeme - netko tko nešto radi “usput” već ima svoje primarne zadatke. Marketing im je teret koji odgađaju ili rade na brzinu. To znači da posao u kojem su stručni pati, a marketing ostaje polovičan. 
  • Kontinuitet - dok je sezona mirna, možda se i nađe vremena za objave. Ali čim krene gužva, marketing prvi otpada. Profili ostaju prazni upravo onda kada bi trebali biti najvidljiviji.
  • Kvaliteta - fotografije i tekstovi napravljeni na brzinu, tek toliko da jesu, ne ostavljaju ozbiljan dojam. Vaša komunikacija treba izgledati profesionalno. Loši vizuali i površni opisi ostavljaju dojam da ni ostatak usluge nije na visokoj razini.
  • Rezultati - bez jasnog plana i praćenja rezultata, nemate informaciju o tome što točno ima ikakve koristi. Troše se vrijeme i energija, a vi nemate podatke koliko je upita došlo iz kojeg kanala. 
  • Ugled - neprofesionalno vođen marketing odražava se na percepciju vaše tvrtke. Ako vas gost doživljava kao neozbiljne, pitanje je hoće li vam vjerovati kad dođe trenutak da uplati više tisuća eura za čarter. Ugled se gradi godinama, a ruši vrlo brzo…

Kako onda izgleda profesionalni marketing?

Marketing postaje stvarna funkcija u tvrtki, tek onda kada se jasno definira što se od njega očekuje i tko za to preuzima odgovornost. 
Već smo napisali kako profesionalan pristup ne znači samo objave na društvenim mrežama, nego čitav sustav u kojem stručnjak za marketing povezuje ciljeve, planove i rezultate. 

Minimalni okvir izgleda ovako:

  1. Jedna osoba odgovorna za marketing - to može biti interni zaposlenik, vanjski stručnjak za marketing ili agencija za marketing. Bitno je da postoji netko tko prati sve kanale, vodi komunikaciju i drži sve konce u rukama. Ako ne postoji konkretno dodijeljena uloga, marketing uvijek ostaje negdje “između” i nikad ne donosi puni učinak.
  2. Godišnji plan - umjesto ad hoc objava, radi se raspored unaprijed. Plan uključuje sezonske kampanje, posebne akcije i teme koje se komuniciraju tijekom cijele godine. Tako se postiže dosljednost, a gosti uvijek imaju svježu informaciju o ponudi.
  3. Digitalni marketing - profesionalan marketing uključuje redovite oglase na Googleu i društvenim mrežama. Njihova zadaća je privući nove goste i podsjetiti stare na ponudu. Bitno je da oglasi nisu nasumični, nego ciljano usmjereni prema onima koji u tom trenutku traže čarter u Hrvatskoj.
  4. Sadržaj - dobre fotografije i video materijali, kvalitetno napisani tekstovi i blogovi te newsletteri koji ostaju u kontaktu s gostima, grade povjerenje i pokazuju kako znate što radite.
  5. Mjerenje - marketing nikad ne ide “na osjećaj”. Postoje izvještaji koji jasno pokazuju koliko je upita stiglo, koliko je rezervacija zaključeno i koliki je ROI (povrat na ulaganje). Bez brojki ne znate što radi, a što treba promijeniti.

Kada se uspostavi ovakav sustav, marketing prestaje biti sporedna aktivnost i postaje dio poslovne strategije. Vi dobivate prepoznatljivost, profesionalni imidž i konkurentnost koja se izravno vidi u popunjenosti i prihodima.

 

Primjeri iz prakse

Tvrtke koje su uložile u profesionalni marketing već godinama imaju prednost pred konkurencijom, kao na primjer:

Direktni upiti umjesto ovisnosti o drugima kanalima
Ako uložite u digitalni marketing i gradite vlastite kanale prodaje, dobit ćete više direktnih upita i manju ovisnost o agentima. Time zadržavate veću kontrolu nad prihodima i smanjujete troškove provizija.

Jači brend - veće cijene
Ako gradite dosljednu komunikaciju i kvalitetan sadržaj, od fotografija i videa do tekstova, dobit ćete jači brend. Gosti će vas doživljavati ozbiljnije i biti spremni platiti više jer vjeruju u vrijednost koju nudite.

Bolja popunjenost van sezone
Ako koristite marketing i za predsezonu i posezonu, a ne samo za srpanj i kolovoz, dobit ćete bolju popunjenost izvan špice. To znači dodatne tjedne najma u svibnju ili rujnu, kada bi brod inače stajao.

Ako marketing radite samo “usput”, dobit ćete nula stvarnih rezultata. Imat ćete dojam da online kanali ne rade, iako im zapravo nikad niste dali šansu.

Ozbiljan posao traži ozbiljan marketing

Marketing kao funkcija znači kako netko gleda širu sliku i spaja sve točke. A to se ne može odraditi putem, kad netko uhvati vremena.
Ako vodite ozbiljan posao, potreban vam je ozbiljan marketing i stručnjak za isti taj marketing. 

Hrvatski čarter je sve konkurentniji, a gosti dolaze s jasnim očekivanjima - žele kvalitetu, sigurnost i doživljaj koji vrijedi novca koji ulažu. 
Razlika između “imati Instagram profil” i “raditi marketing” mjeri se u stvarnim rezervacijama i prihodima, a to nitko ne može ignorirati.

Marketing nikako ne može i ne smije biti sporedna obaveza ili povremena objava na društvenim mrežama. 
Za marketing je potrebana stručna osoba koja zna kako povezati digitalni marketing s prodajom, reputacijom i dugoročnim ciljevima firme.

Vrijeme je za odluku - ili ćete marketing raditi stihijski i gledati kako konkurencija uzima vaše goste, ili ćete ga postaviti profesionalno i graditi stabilan posao. Izbor nije između troška i uštede, nego između rasta i stagnacije.

Ako tražite stručnjaka za marketing za svoju čarter tvrtku, javite nam se. Razgovarat ćemo o vašim potrebama i pokazati vam konkretne korake koje možete poduzeti.

Prijavite se na naš newsletter i budite prvi koji će dobivati stručne članke, savjete, primjere i alate kako unaprijediti vaše čarter poslovanje.

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu
Od analize do akcije: kako pametno planirati digitalne kampanje za iduću sezonu

Sezona je pri kraju, ali sada počinje pravi posao. U svom novom članku za čarter.hr Selma Ćubara donosi temu zašto je prijelazno razdoblje ključno za analizu i planiranje, kako pametno iskoristiti sajmove, koje lekcije možemo naučiti od velikih platformi i što svaka čarter tvrtka može odmah primijeniti u digitalnom marketingu kako bi iduća sezona bila uspješnija.

Pet do dvanaest za domaći čarter - tko zapravo drži kormilo
Pet do dvanaest za domaći čarter - tko zapravo drži kormilo

Čarter u Hrvatskoj balansira između želje za brzom zaradom i potrebe za sigurnošću na moru. Utrka za svakim eurom stvara sliku u kojoj statistika izgleda solidno, ali praksa na moru pokazuje drugačije. Ivica Žuro u novom članku donosi gdje se gubi kompas, je li čarter na autopilotu, a zarada ispred sigurnosti.

Obuka zaposlenika za korištenje digitalnih alata - trošak ili investicija u rast?
Obuka zaposlenika za korištenje digitalnih alata - trošak ili investicija u rast?

Zaposlenici koji znaju koristiti digitalne alate nisu samo brži u poslu - bolji sus u komunikaciji, organizaciji i komunikaciju, i smanjuju ovisnost o jednoj osobi. Donosimo konkretne primjere što se sve mijenja kada tim zna koristiti sustave koji već postoje. I zašto ulaganje u obuku zaposlenika nije trošak.

Knjiga grafičkih standarda – osnova za dosljedan vizualni identitet brenda
Knjiga grafičkih standarda – osnova za dosljedan vizualni identitet brenda

Zašto neki brendovi uvijek izgledaju profesionalno i dosljedno, dok drugi ostavljaju dojam improvizacije? Razlika je knjizi grafičkih standarda. Barbara Zec nam , u svom novom članku, objašnjava što jedna takva sadrži, zašto vam štedi vrijeme i kako osigurava da vaš brend ostane dosljedan u svakoj prilici.