Uvođenje EUR-a od 01. siječnja 2023., donosi značajne izmjene u svakodnevici čarter društava. Koje su glavne razlike u odnosu na prošlu godinu te do kada je obavezno dvojno iskazivanje ukupnog iznosa na računu?
S uvođenjem EUR-a od 01. siječnja 2023. godine, svakodnevno poslovanje čarter društava se značajno promijenilo. Komunikacija i odlasci u banke za operativne svrhe u sezoni će se smanjiti te se prilikom naplate neće više razlikovati rezidenta od nerezidenta.
Glavne razlike u sezoni 2023. godine u odnosu na onu 2022. godinu su sljedeće:
Do 01. siječnja 2023. godine je bila dopuštena naplata u stranim sredstvima plaćanja između rezidenata i nerezidenata pri trgovanju uslugama. Po toj osnovi su i čarter društva naplaćivali svoje usluge u EUR do 31. prosinca 2022. godine. Naplaćenu stranu gotovinu su bili dužni položiti na svoj račun u banci u roku od tri radna dana od dana naplate.
Uvođenjem EUR-a kao službene valute u RH, na primljenu gotovinu u „domaćoj valuti“ se primjenjuju odredbe Zakona i Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Čarter društvo, ovisno o svojoj veličini, je dužno gotov novac, iznad visine određenog blagajničkog maksimuma primljen tijekom dana po bilo kojoj osnovi uplatiti na svoj račun otvoren kod banke istog dana, a najkasnije idućeg radnog dana. Također, sukladno odredbama Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, čarter društvo ne smije primiti naplatu u gotovini u vrijednosti od 10.000,00 EUR i većoj.
Od 01. siječnja 2023. godine, plaćanje i naplata u stranoj gotovini između rezidenata i nerezidenata su slobodni. Dakle, uz EUR čarter društvo može naplatu svoje usluge napraviti i u bilo kojoj drugoj valuti poštujući odredbe o sprječavanju pranja novca i fiskalizaciji.

„Starim“ deviznim propisima su bila dopuštena plaćanje i naplata između rezidenata u devizama pri posredničkim poslovima u turističko-agencijskim uslugama, između posrednika i drugog rezidenta, za uslugu koju je pružio ili primio nerezident.
Zbog navedenog su čarter društva otvarala tzv. agencijske račune (15) u bankama. Budući da je EUR postao zakonsko sredstvo plaćanja u RH te da su prijenosi deviznih sredstava između rezidenata slobodni, agencijski računi više nisu potrebni.
Pravilnik o visini, načinu plaćanja i raspodjeli turističke pristojbe za čarterska plovila, brodove za višednevna kružna putovanja i osobe koje borave na plovilu (nautičari) te način plaćanja turističke pristojbe za brodove na kružnom putovanju u međunarodnom pomorskom prometu i međunarodnom prometu na unutarnjim vodama nije izmijenjen od 01. siječnja 2023. godine.
Sukladno načelu neprekidnosti pravnih instrumenata, iznos turističke pristojbe za 2023. godinu iznosi 1,33€ po noćenju.

Do ove sezone su gosti uplaćivali APA u EUR, a čarter društvo je podizalo iznose u HRK odlaskom u banku i isplaćivalo gostu u HRK. Naravno, čarter društvo je najčešće na svoj teret preuzimalo trošak nastalih tečajnih razlika.
Od 2023. godine, iznos kojeg gost uplati u EUR čarter društvo podiže u EUR u gotovini i isplaćuje gostu.
Također podsjećam da čarter društvo ima obvezu dvojnog iskazivanja ukupnog iznosa na računu uz prikaz fiksnog tečaja konverzije do 31. prosinca 2023. godine prilikom ispostavljanja računa potrošaču.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
International Charter Expo (ICE) vratio se u Amsterdam ovog studenoga s posebnim razlogom za slavlje - svojom 10. godišnjicom. Više od 600 tvrtki iz više od 57 zemalja okupilo se na trodnevnim sastancima na visokoj razini, usmjerenim razgovorima o industriji i izraženom osjećaju zajedništva unutar globalne čarter zajednice.
Na ICE Open Forumu u Amsterdamu, susreli su se predstavnici čarter kompanija i agenata. Tema je, barem planirana, bila jednostavna: kako vratiti profitabilnost i zadovoljstvo gostiju u jedrenje. No već nakon prvih replika postalo je jasno da se zapravo razgovara o dvjema stvarima koje industrija godinama gura pod tepih: tko diktira tržište i kako ga usmjeriti u održivijem smjeru. Kao medijski partner, čarter.hr pratio je raspravu jer smatramo važnim da čarter tvrtke i posrednici koji nisu nazočili forumu jasno čuju poruke s obje strane.
Već ste više puta u recenzijama pročitali: “Sve je bilo super, ali…” Na prvu izgleda kao dobra recenzija, ali zapravo pokazuje kako nešto ne štima. Možda samo sitnica, ali dovoljna da se gost ne vrati više nikada - i to isto kaže i drugima.
Ako vam je ikad prošlo kroz glavu: "Možda je ovo ipak previše za Excel" ovaj tekst će vam pomoći to procijeniti sa sigurnošću. Mnoge čarter tvrtke oslanjaju se na tablice jer su jednostavne, poznate i "rade posao". No kako posao raste, raste i količina informacija i zadataka koje treba držati pod kontrolom, jer stvari brzo izmaknu kontroli.