Uvođenje EUR-a od 01. siječnja 2023., donosi značajne izmjene u svakodnevici čarter društava. Koje su glavne razlike u odnosu na prošlu godinu te do kada je obavezno dvojno iskazivanje ukupnog iznosa na računu?
S uvođenjem EUR-a od 01. siječnja 2023. godine, svakodnevno poslovanje čarter društava se značajno promijenilo. Komunikacija i odlasci u banke za operativne svrhe u sezoni će se smanjiti te se prilikom naplate neće više razlikovati rezidenta od nerezidenta.
Glavne razlike u sezoni 2023. godine u odnosu na onu 2022. godinu su sljedeće:
Do 01. siječnja 2023. godine je bila dopuštena naplata u stranim sredstvima plaćanja između rezidenata i nerezidenata pri trgovanju uslugama. Po toj osnovi su i čarter društva naplaćivali svoje usluge u EUR do 31. prosinca 2022. godine. Naplaćenu stranu gotovinu su bili dužni položiti na svoj račun u banci u roku od tri radna dana od dana naplate.
Uvođenjem EUR-a kao službene valute u RH, na primljenu gotovinu u „domaćoj valuti“ se primjenjuju odredbe Zakona i Pravilnika o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Čarter društvo, ovisno o svojoj veličini, je dužno gotov novac, iznad visine određenog blagajničkog maksimuma primljen tijekom dana po bilo kojoj osnovi uplatiti na svoj račun otvoren kod banke istog dana, a najkasnije idućeg radnog dana. Također, sukladno odredbama Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, čarter društvo ne smije primiti naplatu u gotovini u vrijednosti od 10.000,00 EUR i većoj.
Od 01. siječnja 2023. godine, plaćanje i naplata u stranoj gotovini između rezidenata i nerezidenata su slobodni. Dakle, uz EUR čarter društvo može naplatu svoje usluge napraviti i u bilo kojoj drugoj valuti poštujući odredbe o sprječavanju pranja novca i fiskalizaciji.
„Starim“ deviznim propisima su bila dopuštena plaćanje i naplata između rezidenata u devizama pri posredničkim poslovima u turističko-agencijskim uslugama, između posrednika i drugog rezidenta, za uslugu koju je pružio ili primio nerezident.
Zbog navedenog su čarter društva otvarala tzv. agencijske račune (15) u bankama. Budući da je EUR postao zakonsko sredstvo plaćanja u RH te da su prijenosi deviznih sredstava između rezidenata slobodni, agencijski računi više nisu potrebni.
Pravilnik o visini, načinu plaćanja i raspodjeli turističke pristojbe za čarterska plovila, brodove za višednevna kružna putovanja i osobe koje borave na plovilu (nautičari) te način plaćanja turističke pristojbe za brodove na kružnom putovanju u međunarodnom pomorskom prometu i međunarodnom prometu na unutarnjim vodama nije izmijenjen od 01. siječnja 2023. godine.
Sukladno načelu neprekidnosti pravnih instrumenata, iznos turističke pristojbe za 2023. godinu iznosi 1,33€ po noćenju.
Do ove sezone su gosti uplaćivali APA u EUR, a čarter društvo je podizalo iznose u HRK odlaskom u banku i isplaćivalo gostu u HRK. Naravno, čarter društvo je najčešće na svoj teret preuzimalo trošak nastalih tečajnih razlika.
Od 2023. godine, iznos kojeg gost uplati u EUR čarter društvo podiže u EUR u gotovini i isplaćuje gostu.
Također podsjećam da čarter društvo ima obvezu dvojnog iskazivanja ukupnog iznosa na računu uz prikaz fiksnog tečaja konverzije do 31. prosinca 2023. godine prilikom ispostavljanja računa potrošaču.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Marketing se u čarter industriji često doživljava kao brza intervencija: "trebamo booking, treba nam marketing". No je li to uopće realno? Ova kolumna donosi pregled ključnih zabluda: marketing nije prodaja, nije poslovna strategija, nije partnerstvo i nije čudotvorno rješenje kada poslovni model škripi. Ako nemamo definiran proizvod, diferencijaciju, ciljanu publiku i održive procese marketing ne može nadomjestiti ono što zapravo nedostaje. U novoj kolumni Selma Ćubara donosi konkretne situacije iz industrije te jasno ukazuje kada marketing postaje moćan alat, a kada ostaje samo skupa distrakcija. Za sve profesionalce u čarteru koji žele postaviti jasnije temelje, izbjeći tipične greške i razumjeti kako (i kada) marketing zaista donosi vrijednost.
Ono što goste privuče nije savršena slika, nego osjećaj da negdje, na nekom brodu, upravo sada nastaje priča stvorena samo za njih. Čarter tvrtke koje to shvate, ne trebaju se natjecati cijenom niti obećavati savršenstvo – dovoljno je pokazati plovidbu kakva ona jest. A bez pravog sadržaja teško je zainteresirati gosta za plovidbu. Ovaj tekst donosi konkretne, jednostavne savjete koje možete odmah isprobati – bez straha da nešto krivo radite.
Čarter web stranice često se svedu na isto: slični brodovi, isti opisi, ništa novo za gosta ni za tražilicu. Ali vi imate dobru ponudu, a Google vas i dalje preskače… Znate li koje su to greške koje radite a koje vas koče? Evo konkretnih savjeta kako ih riješiti.
Nedavna presuda švicarskog nadzornog tijela protiv Booking.com-a otvara važnu temu i za čarter industriju: dominacija posrednika, visoke provizije i praksa davanja popusta iz tuđeg poslovnog modela ozbiljno narušavaju tržišnu ravnotežu. Iako čarter nema jednog OTA diva, mehanizmi su itekako slični, a posljedice sve vidljivije. Vrijeme je da se otvoreno postavi pitanje: tko zaista upravlja prodajom, a tko snosi sve operativne rizike?